Hoeveel cfm nodig om een Celeron-T te coolen?

Pagina: 1
Acties:

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
In een kruistocht tegen het geluid, had ik eerst een Pentium3 866 Mhz @ 1.7V die zich prima wist te handhaven op alleen een heatsink (redelijk groot, dat wel) - 50 graden stressed.

Nu heb die P3 vervangen door een Celero-T 1200@1500 Mhz @ 1.55V, en die wordt mét cooler 44 graden stressed. Met alleen heatsink geraakt ie boven de 65 dus ik heb echt een heethoofdje hier ;) (over de performance heb ik absoluut niet te klagen :) ). Nu vind ik dit op zich raar: de processor loopt op een lager voltage en heeft een heatspreader, maar ja het zal wel (wil iemand anders met een Celeron-T ff temperaturen posten?)

Nu maakt de retail Box cooler van Intel echt een takkeherrie (de rest van m'n systeem is stil maar dat ding verknoeid alles), dus ik ben van plan een Alpha heatsink icm een 80x80 fan van Papst erop te gooien (met fanadapter) - deze cooler kan ik dan later ook nog gebruiken bij een eventuele proc upgrade. Ik wil in eerste instantie een Papst 8412NGML erop gooien, welke 12dB(a) aan geluid produceert en 20 cfm/s verplaatst. Is dit genoeg voor een processor?

Alvast bedankt :)

Geef mij maar een Warsteiner.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
als hij stressed nooit boven de 65 graden uitkomt en je zet er ook nog eens een fan op dan scheelt dat wel een graadje of 10 lijkt mij. genoeg dus.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
op mijn Globalwin FOP32 (DE heatsink+fan een hele poos geleden alweer :) ) zit een 60mm, 20CFM fan. Deze houdt een AMD Duron 700 keurig op 1000Mhz, 1.85V. En mijn processor wordt geheid heter dan die Celeron van jou! Dus dat moet lukken.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:41
Kun je het fannetje niet op 7 of 5 volt zetten? Dat zal al een berg herrie schelen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 13:43 schreef Knakker het volgende:
Ik wil in eerste instantie een Papst 8412NGML erop gooien, welke 12dB(a) aan geluid produceert en 20 cfm/s verplaatst. Is dit genoeg voor een processor?
Dat typenummer klopt in elk geval niet... de fan die jij bedoelt is de 8412NGL (19,6 CFM bij 12dBA uit m'n hoofd). En het is trouwes ook niet cfm/s, want CFM betekent cubic feet per minute en daar zit dus al het volume per tijdseenheid in verwerkt :)

En ik snap verder niet echt wat het probleem is... zonder fan word hij slechts 65 graden als ik het goed begrijp? Nou, dan kun je 'm zelfs nog wel passief gekoeld laten imho. En anders is die Papst fan uitermate geschikt: toch nog een beetje airflow en nog steeds super stil. En dat kleine beetje airflow maakt erg veel uit qua temperatuur tegenover passief terwijl het met zo'n papst qua geluid nauwelijks uitmaakt dus dat is opzich een hele mooie tussenweg.

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Oh was het de 8412NGL - ik ken al die types ook niet uit mn hoofd :)

Het probleem is dat mijn systeem zonder fan keihard HANGT. De 65 graden lees ik in de BIOS na een powerdown & powerup (dus temp ligt zelfs iets hoger).

Mijn oude P3 produceerde 22.9W aan warmte (volgens de Intel datasheet), en deze Celeron zit op 29W...die moet toch makkelijk op een heatsink kunnen draaien?

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

hm, ik heb zelf ook een tijdje zitten experimenteren met een passief gekoelde processor... 20 watt was het maximale wat ik acceptabel kon koelen (met de heatsink van een Zalman CNPS3100Gold). Maar met een Papst 8412NGL moet het wel prima kunnen lijkt me.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:22
clock nou iets terug, naar 1,3 Ghz ofzo. Dan word ie wel ietsje kouder.

Verwijderd

Raar, ik zit hier zelf op een celeron 900 boxed te werken, en de koeler maakt geen takkeherrie, en houdt hem keurig op 37 graden. Misschien is die koeler gewoon naar de chaloten, en dan heb je daar gewoon nog garantie op, ik zou dus die koeler gewoon terugbrengen. Op een intel boxed processor zit tenslotte drie jaar garantie, dus ik neem aan dat dat ook voor de koeler geldt.

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 21:02
Op donderdag 29 november 2001 17:54 schreef Knakker het volgende:

Mijn oude P3 produceerde 22.9W aan warmte (volgens de Intel datasheet), en deze Celeron zit op 29W...die moet toch makkelijk op een heatsink kunnen draaien?
Dit zijn de warmtevermogens OP ORIGINELE KLOKSNELHEID!!!

Daar ook al eens aan gedacht? :)

denk dat je al eens aan het dubbele moet denken bij die celly, zal rond de 50 watt zitten op 1,5ghz

Verwijderd

denk dat ie nu aan max 30 W zit, want zo hard gaat dat niet met deze voltages :) , maar zet de intel retail fan gewoon op 5V, denk niet dat je dan nog boven de 50 graden uit zal komen ........
Pagina: 1