[FreeBSD] Bandwith Management

Pagina: 1
Acties:

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 14:41
Bestaat er een port/tool voor bandwith management op 'n FreeBSD die als firewall gebruikt wordt.

Wat ik wil : Een bepaald IP adr. in onze DMZ mag maar Xkb/s aan bandbreedte outbound gebruiken om de lijn niet te zwaar te belasten ...

Ideas ? Shoot !

This space intentionally left blank.

Verwijderd

is inderdaad een goed werkende oplossing. enige probleem is dat je niet op service (smtp, ftp, ...) kan selecteren en dat het configureren als packet-shaper (bijvoorbeeld http verkeer de overige bandbreedte maar nooit meer dan 25% van de lijnsnelheid) en nachtmerrie is.

als iemand weet hoe dat moet?

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Op donderdag 29 november 2001 14:09 schreef mousehouse het volgende:
is inderdaad een goed werkende oplossing. enige probleem is dat je niet op service (smtp, ftp, ...) kan selecteren en
Da's niet waar.. man ipfw

En je kunt voor de die-hard shaping altijd altq gebruiken, hoewel dat op dit moment nog niet standaard bij de kernel-sources zit.

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ALTQ is ook een mooie shaping tool.

Ik heb er een klein beetje over gelezen omdat ik het misschien wil gaan gebruiken op m'n NetBSD router. 't is niet zo eenvoudig, tenminste dat vond ik maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen :P

CBQ (class based queing)[uhmm, schrijf je dat zo :?] zit er in, maar ook nog veel andere methoden/algoritmes.

Als je er mee aan de slag gaat zou ik het leuk vinden als je je ervaring deelt.