Op donderdag 29 november 2001 12:05 schreef danokorst het volgende:
ik denk wel dat ze deels gelijk hebben. toen ik mijn pctje kocht hadden ze mijn ATA133 7200 fijn aan dezelfde kabel als mijn CDROM gehangen, en zo de harde schijf ook op ATA100 (CDROM) gaat draaien, aangezien dat kabeltje maar half duplex is.
Ik denk dat je hier de fout mee ingaat. Ik moet namelijk de eerste UDMA 100 CD-ROM drive nog tegenkomen. Bijna alle nieuwe CD-ROM drives zijn namelijk maar UDMA 33 (dma mode 2). En dat je HD dan maar op UDMA 100 werkte was waarschijnlijk omdat je controller op je mobo maar max UDMA 100 aankan.
na het verwisselen van mijn CDROM naar IDE2 (en zo mijn HD in zijn uppie te laten) merkte ik wel degelijk het verschil. XP installeren ging van 37 naar 30 minuten...
En dit is logisch, het is ook altijd het beste om als je maar twee devices hebt ze op het master kanaal aan te sluiten en beide kanalen te gebruiken (primair en secundair).
Het is namelijk zo dat de primaire en de secundaire controller wel gelijktijdig kunnen werken, maar de master en de slave kanalen nooit tegelijk actief kunnen zijn. Dus bij het kopieren zal de controller niet steeds van kanaal hoeven te wisselen maar de data gewoon aan de andere controller doorgeven die het dan weer naar je HD sluist.