Toon posts:

[Autoradio] Ondanks stevige boxjes toch vervorming

Pagina: 1
Acties:
  • 893 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een Pioneer DEH-2300R radio in mijn auto zitten.

Omdat ik merkte dat rond volume 14-15 de standaard boxjes in de auto al begonnen te vervormen, heb ik hier nieuwe boxjes ingezet tevens van Pioneer uit de E-motion serie. Deze boxjes kunnen elk maximaal 160W aan en heb ik speciaal gekocht om totaal geen vervorming meer te kunnen horen.

De grens ligt nu uiteraard hoger, maar toch rond de 19-20 horo ik wederom vervorming. De versterker zelf is een Mosfet 4x50W, en naar mijn idee toch krachtig genoeg.

Hoe kan ik de vervorming nu oplossen? En waar komt de vervorming vandaan? De apparatuur was al duur vond ik, maar toch hoor ik toch de vervorming. ;(

Hierbij nog wat foto's van de desbtreffende radio en boxjes, en links naar de specs van de apparatuur, misschien dat een wat meer wetend persoon de oplossing hiervoor weet.

Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer-eur.com/images/DEH-2300R.jpg
http://www.pioneer-eur.com/products/car/deh44en.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer-eur.com/images/TS-E1395.jpg
http://www.pioneer-eur.com/products/car/ts-144en.htm

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

heb je die speakers in een standaard hoedenplank zitten?

zo jah ---> MDF hoedenplank maken...
zo nee ---> toch MDF hoedenplank maken :)

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Nee ze zitten niet in de standaard hoedenplank. De hyundai heeft daarvoor aparte "cabines" voor speakers. Met ook apart materiaal om trillingen etc. te voorkomen.

Ik hoor het overigens ook overduidelijk uit de speakers komen, en niet van resonerend materiaal.

Ik heb het flauwe idee, dat de radio, ondanks de krachtige versterker een vervorming afgeeft naarmate het vermogen dat die moet verwerken hoger wordt. Ik zie dan ook dat het display bij de lage tonen erm.. "knippert" :D Terwijl de radio opzich nog veel harder kan qua volumeknop.

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

zijn de kabels wel helemaal OK?
ook qua dikte...?

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 12:04 schreef beschuitfluiter het volgende:
zijn de kabels wel helemaal OK?
ook qua dikte...?
Ik denk van wel. Bij de speakers waren extra kabels meegeleverd, maar de diameter hiervan was exact hetzelfde als de kabels die er al in de auto zaten.

En ik wilde geen sloopwerk in de auto verrichten qua loshalen etc. om nieuwe kabels te trekken. Heb ze netjes doorgemeten en opgemeten. De kabels zouden niet het probleem moeten zijn.

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

je hebt geen externe versterker meen ik te lezen, dus dan zit je met je continu vermogen op 13 Watt (IC-versterker).... dat zou het kunnen zijn...

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 12:10 schreef beschuitfluiter het volgende:
je hebt geen externe versterker meen ik te lezen, dus dan zit je met je continu vermogen op 13 Watt (IC-versterker).... dat zou het kunnen zijn...
Nee klopt ik heb nog geen versterker. Dus alles komt nu van de radio af. Maar omdat het 4x50W is dacht ik bij mezelf "jottem, lekker vermogen heb ik nu".

Hoe komt je op die 13Watt continue? Want uit de specs lees ik iets over 4x27W continues. Ik heb geen flauw benul wat het inhoudt.

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

dat had iets te maken met het type versterker dat in een autoradio zit, wordt allemaal opgeleukt met technische snufjes maar ik had ergens hier op GoT gelezen dat je effectieve vermogen maar iets van 13 Watt is...

ik zou ff zoeken anders, want ik ben geen Expert ;)

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Humm als het display meeknippert op de maat, kan de auto de radio niet voldoende voeden lijkt het wel. Beetje raar, een autoaccu moet een radiotje toch makkelijk trekken of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 12:33 schreef Mries! het volgende:
Humm als het display meeknippert op de maat, kan de auto de radio niet voldoende voeden lijkt het wel. Beetje raar, een autoaccu moet een radiotje toch makkelijk trekken of niet?
Dat dacht ik ook, maar ik heb er een spiksplinternieuwe accu inzitten van een goede kwaliteit.

Ik heb het toen eens aan een collega gevraagd die een Sony radio met 4x35W in zijn auto had zitten en hij had hetzelfde probleem met het knipperen van zijn radio als hij het volume flink omhoog gooide.

Hij heeft er toen een versterker op aangesloten (rechstreeks op de accu), en nu heeft hij geen last meer van knipperen en heeft hij er 2x 360W speakers ophangen.

Verschil is alleen dat ik toch wel 4x50W heb, dan denk ik dat dat toch meer als voldoende moet zijn :?

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Op donderdag 29 november 2001 12:13 schreef Gordijnstok het volgende:
Hoe komt je op die 13Watt continue? Want uit de specs lees ik iets over 4x27W continues. Ik heb geen flauw benul wat het inhoudt.
27W continu is niet veel... met een veel zwardere luidspreaker eraan maakt ie vaak moeilijker lawaai op een hard nivo... dus draai je de versterker open tot over de vervormingsgrens van je eintrap daarin...
Op donderdag 29 november 2001 12:33 schreef Mries! het volgende:
De dynamo en accu trekken dat gemakkelijk... alleen leggen de meeste autobouwers er een te dun draaidje in (1 a 1,5 mm2) voor een beetje autoradio is 2,5mm2 toch het minimum voor de voedings draad...

4x27W=108W over 12V geeft 9A stroom... Da's dus best wel veel... want je gaat uit bij deze berekening van 100% rendement... Dat heeft ie niet (12V voeding over 4ohm speakers geeft een veel lager vermogen dus heeft ie een omvormer nodig en die hebben een pokke rendement... Waardoor ie misschien wel 15 of 20A vraag bij volledige belasting.. Dus een 2,5mm2 of zelfs een 4mm2 voedings kabel kan veel verhelpen...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• arnova
  • Laatst online: 13-08 07:03

arnova

weet veel, maar niet alles

Lijkt mij duidelijk wat het probleem is. Of de voedingskabels vanaf de accu naar de radio hebben teveel verliezen, in dat geval moet je ze vervangen door dikkere kabels. Het kan ook nog zijn dat er ergens een stekker of zoiets zit die door corrosie overgang weerstand heeft gekregen.

Het probleem is namelijk dat in beide gevallen de voedingsspanning voor je radio in elkaar zakt waardoor het maximaal uitstuurbare vermogen ook in elkaar zakt. Je kan (als je een beetje technisch bent) eens proberen om de spanning bij de radio te meten op het moment dat ie begint te vervormen. Die spanning zou zo'n 12,5V minimaal moeten zijn.

ESP Controlled PvBoiler https://github.com/arnova/pvboiler

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 12:43 schreef master_artech het volgende:
Lijkt mij duidelijk wat het probleem is. Of de voedingskabels vanaf de accu naar de radio hebben teveel verliezen, in dat geval moet je ze vervangen door dikkere kabels. Het kan ook nog zijn dat er ergens een stekker of zoiets zit die door corrosie overgang weerstand heeft gekregen.

Het probleem is namelijk dat in beide gevallen de voedingsspanning voor je radio in elkaar zakt waardoor het maximaal uitstuurbare vermogen ook in elkaar zakt. Je kan (als je een beetje technisch bent) eens proberen om de spanning bij de radio te meten op het moment dat ie begint te vervormen. Die spanning zou zo'n 12,5V minimaal moeten zijn.
Mja, maar is het vervangen van die kabel wel te doen dan? Je zit namelijk toch ook met die Iso connectoren van de radio. En die zijn volgens mij ook niet 4mm, maar ook iets van 1,5 a 2mm

Verwijderd

Weet je heel zeker dat je de speakers wel juist heb aangesloten. Als je namelijk de draden verkeerd om verbind, bewegen de speakers de verkeerde kant op. Dit is niet direct te merken, pas bij hogere volumes ga je het horen omdat de speaker dan te ver naar binnen gaat slaan terwijl dit dus eigenlijk naar buiten zou moeten zijn. Dit leid tot vervorming.

Dit klinkt mischien simpel, maar ik zou het wel degelijk even checken :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 12:52 schreef funkaholic het volgende:
Weet je heel zeker dat je de speakers wel juist heb aangesloten. Als je namelijk de draden verkeerd om verbind, bewegen de speakers de verkeerde kant op. Dit is niet direct te merken, pas bij hogere volumes ga je het horen omdat de speaker dan te ver naar binnen gaat slaan terwijl dit dus eigenlijk naar buiten zou moeten zijn. Dit leid tot vervorming.

Ja die zijn goed aangesloten :) Netjes het draadje met het randje op de -, en het andere draadje op de +.

Op beide speakers hetzelfde ander krijg je inderdaad dat ze elkaar opheffen.

• arnova

arnova

Op donderdag 29 november 2001 12:52 schreef funkaholic het volgende:

Sorry, maar dit is echt onzin. Geluid (muziek) is een sinusvormig signaal wat betekent dat een bepaald signaal zorgt dat de conus evenveel naar binnen als naar buiten veert (slaan). Het enige verschijnsel wat je kan krijgen is dat het signaal van je linker en je rechterkanaal in tegenfase zijn met als gevolg dat ze elkaar (een beetje) uitdoven maar je krijgt hier zeker geen vervorming door.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik de replies zo lees heb ik eigenlijk 2 mogelijkheden.

1: Voedingskabel van de accu naar de autoradio vervangen door een 4mm diameter kabel.
2: Versterker ernaast plaatsen.

Met de 1ste oplossing ben ik dan wel het goedkoopst uit, maar bestaat er nog steeds de kans dat er dan nog steeds een tekort aan vermogen voor de speakers is.

Met de 2de oplossing heb ik 1, meer vermogen, en 2, ben ik van het knipperen af.

Dus eigenlijk zou ik dan voor de oplossing van de versterker moeten gaan :)

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

hoeft niet eens zo'n hele extreme te zijn, maar voor een honderd of 3 heb je een heel aardige hoor (caliber :? )

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 13:55 schreef beschuitfluiter het volgende:
hoeft niet eens zo'n hele extreme te zijn, maar voor een honderd of 3 heb je een heel aardige hoor (caliber :? )
Nouja, ik wil er wel 4 speakers op aansluiten dus ik kom toch zo op de 600,00 uit ;(

En aangezien ik de rest ook van Pioneer heb wil ik de versterker het liefst ook Pioneer houden.

Omdat ik nu een Mosfet radio heb is het verstandig of zelfs noodzakelijk om de versterker ook met Mosfet te nemen :?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-08 20:35
Het is inderdaad vaak een probleem van te dunne voedingskabels.

Probeer ook altijd kabels DIRECT vanaf de accu te trekken, gebruik niet het chassis van de auto als massa (indien mogelijk). Dit is ijzer, dit geleidt niet extreem goed.

Het is niet erg dat de kabels uit je radio dun zijn, maar hou ze zo kort mogelijk. Hoe korter, hoe lagere weerstand, hoe minder spanningsverlies bij hoge stromen...

Oja, gebruik bij directe accu connecties WEL een goede (vergulde) zekeringhouder + zekering...

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

zoals hierboven al staat lijkt het me een probleem van te weinig vermogen ..

versterkertje zou de oplossing zijn. magnat caliber en de standaard merken zoals pioneer enzo hebben wel wat geinigs voor niet te veel geld.

bijvoorbeeld magnat traxx 600 4kanaals versterker voor 475 of een magnat classic verkopen ze nu bij de vogelzang voor 399..maar dan zou ik toch voor die traxx gaan... pioneer moet ook wel ergens voo rminder dan 600 te krijgen zijn

gaat niet super hard maar wel een stuk beter dan je radio amp

fatsoenlijke kabels erbij en een zekeringenblokje(je kan vast wel ergens een kant en klaar setje kopen) en je kan weer vooruit

mollie

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 29 november 2001 14:04 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Omdat ik nu een Mosfet radio heb is het verstandig of zelfs noodzakelijk om de versterker ook met Mosfet te nemen :?
Neuh, ik zou me over die gekke specs maar niet al te druk maken. 4x50watt is ook gewoon onzin, want dat levert die versterker nooit van z'n leven niet. Ook 4x27watt durf ik erg aan te twijfelen. (zonder te vervormen dan, that is :P).

Een versterker in een autoradio is (mischien een enkele becker uitgesloten) gewoon niet zo'n krachtig ding. Bij het kopen van een versterker zou ik me maar ook niet al te druk om de watt's maken (dus niet: 2x60watt is veel te weinig, want de radio is ook al 2x50), maar gewoon een goeie kopen.

Wat je kan doen is een mooie 2kanaals versterker voor de achterspeakers kopen en de speakers in je dashboard met je autoradio aansturen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 13:23 schreef master_artech het volgende:

[..]

Sorry, maar dit is echt onzin. Geluid (muziek) is een sinusvormig signaal wat betekent dat een bepaald signaal zorgt dat de conus evenveel naar binnen als naar buiten veert (slaan). Het enige verschijnsel wat je kan krijgen is dat het signaal van je linker en je rechterkanaal in tegenfase zijn met als gevolg dat ze elkaar (een beetje) uitdoven maar je krijgt hier zeker geen vervorming door.
Ja, dat klopt ja. Maar de magneet van een speaker zal toch aan de hand van de spanning de conus van zich af drukken cq. neutraal laten. Het lijkt mij logisch dat een speaker dit andersom gaat doen als de aansluitpunten vanaf de versterker zijn omgedraaid. Het signaal is inderdaad sinus vormig ja, maar als een speaker niet even ver in-als uit zijn "neutrale" stand kan gaan, wat meestal het geval is. Maakt het dus wel degelijk uit.

Ik dacht toch echt dat het zo in elkaar stak :)
Of lul ik nou nog grotere onzin als mijn vorige post :?

• mesothelioom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 09:33
Op donderdag 29 november 2001 14:54 schreef JvS het volgende:

[..]

Neuh, ik zou me over die gekke specs maar niet al te druk maken. 4x50watt is ook gewoon onzin, want dat levert die versterker nooit van z'n leven niet. Ook 4x27watt durf ik erg aan te twijfelen. (zonder te vervormen dan, that is :P).

Een versterker in een autoradio is (mischien een enkele becker uitgesloten) gewoon niet zo'n krachtig ding. Bij het kopen van een versterker zou ik me maar ook niet al te druk om de watt's maken (dus niet: 2x60watt is veel te weinig, want de radio is ook al 2x50), maar gewoon een goeie kopen.

Wat je kan doen is een mooie 2kanaals versterker voor de achterspeakers kopen en de speakers in je dashboard met je autoradio aansturen.
idd een redelijke versterker voor +/- 400 (ex kabelwerk) is goed haalbaar maar verwacht er geen wonderen van (is ook alleen maar voor die twee-weg set, toch?) kijk hier maar even rond , zijn al diverse topics over car-audio met nuttige (en minder nuttige )info
succes

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

• arnova

arnova

Op donderdag 29 november 2001 15:23 schreef funkaholic het volgende:

[..]

Ja, dat klopt ja. Maar de magneet van een speaker zal toch aan de hand van de spanning de conus van zich af drukken cq. neutraal laten. Het lijkt mij logisch dat een speaker dit andersom gaat doen als de aansluitpunten vanaf de versterker zijn omgedraaid. Het signaal is inderdaad sinus vormig ja, maar als een speaker niet even ver in-als uit zijn "neutrale" stand kan gaan, wat meestal het geval is. Maakt het dus wel degelijk uit.

Ik dacht toch echt dat het zo in elkaar stak :)
Of lul ik nou nog grotere onzin als mijn vorige post :?
Helaas wel (no flame intended). Check dit voorbeeld maar eens:

Stel je krijgt vervorming door jouw verhaal wat er als volgt uit zou zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  /-----\          /   <- positief max.(hier clipt ie)
 /   \       /
/_________\___________/     <- middenstand conus
         \     /  
        \    /
         \     / 
          \   /    
           \-/      <- negatief max. 
dan zou dat na het omdraaien van de draden er zo uit zien:
    /-\          /   <- positief max. 
   /   \             / 
  /     \          /     
 /   \       /
/_________\___________/  <- middenstand conus
         \     /  
        \    /
         \-----/    <- negatief max. (nu clipt ie hier)

vrij onwaarschijnlijk dat je oren het verschil horen tussen deze twee vervormingen.

edit:
code-tags toegevoegd ;)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Bij clippen van de versterker zal ie het hoogste punt in het sinus plaatje aftoppen, maar ook het onderste punt: op deze punten levert de versterker maximaal, alleen zin + en - dan omgedraaid als enige verschil.

De geluidsdruk van die Pioneers is trouwens goed, maar niet bijzonder hoog. 90 db is niet superhoog te noemen.

Overigens zou ik van 4x13 watt continue uitgaan, wat die autoradio betreft.

• flagnite
  • Niet online
Zoals al gezegd ontstaat je probleem waarschijnlijk door een te zwakke voeding (of verkeerde/ontoereikende bekabeling). Ik heb zelf een iets andere head-unit en boxen (zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/325670/1?limit=25), maar die kan ik zonder problemen vol opengooien en dan hoor ik nog geen clipping van me head-unit (tenzij ik natuurlijk mijn EQ geweldig ga lopen vernaggelen).
Mijn vriendin heeft een DEH1300 in haar auto zitten (1 modelletje onder jouw model) en die heeft nergens last van, terwijl bij een maat van mij (met een golfje uit '88) juist weer dat knippereffect optreedt. Lag bij hem aan een te zwakke accu / bedrading.
Ik zou trouwens niet gelijk aan een versterker beginnen. Als ik hoor wat een geluid er bij mij uit komt zonder versterker, tis voor mij genoeg iig :)

• TimmeStein
  • Laatst online: 04-06 15:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Op donderdag 29 november 2001 14:47 schreef Benadski het volgende:

...

Het is niet erg dat de kabels uit je radio dun zijn...
:? :? :?

p.s. dikkere kabel == minder weerstand == minder verlies (de dikte maakt dus wel degelijk uit)

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 13:53

Jag

Op donderdag 29 november 2001 14:47 schreef Benadski het volgende:

Probeer ook altijd kabels DIRECT vanaf de accu te trekken, gebruik niet het chassis van de auto als massa (indien mogelijk). Dit is ijzer, dit geleidt niet extreem goed.

Het is niet erg dat de kabels uit je radio dun zijn, maar hou ze zo kort mogelijk. Hoe korter, hoe lagere weerstand, hoe minder spanningsverlies bij hoge stromen...

Oja, gebruik bij directe accu connecties WEL een goede (vergulde) zekeringhouder + zekering...
Het chassis geleidt juist wel extreem goed. Weet je hoe groot dat ding is, je kan dat zien als een enorm dikke kabel. Je moet alleen wel goed contact maken met het chassis, en niet een geverfd stukje gebruiken ofzo.

• Benadski
  • Laatst online: 11-08 20:35

Bla bla

p.s. dikkere kabel == minder weerstand == minder verlies (de dikte maakt dus wel degelijk uit)
(Lezen is een kunst... }:O)

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 16:01
Iedereen die zegt dat het omdraaien van de + en - geen hoorbaar effect kan hebben die heeft het hardstikke fout!! Ik had precies hetzelfde probleem als de topic starter... dus mooie radio, mooie speakers maar klote geluid. Eens even naar de bedrading gekeken en had inderdaard over de polen van de speakers omgedraaid. Nadat ik dat veranderd heb klinkt het geluid echt weer SUPER !

Dus die persoon die als eerste de tip gaf om + en - om te draaien... THX !!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 10:57
Je zit in het verkeerde topic :P

Andere autoradio, kl*te geluid???
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.