Toon posts:

Unix, Linux, hoe te beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil gaan beginnen met Unix, heb ervoor gekozen om dat te doen via Linux (omdat dat ook thuis te draaien is)
Heeft iemand tips over wat aan te schaffen en hoe te beginnen?
(ik ben totaal niet bekend met Unix/Linux)

alvast bedankt

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 09:29

bonzz.netninja

Niente baffi

gebruik een grote distro en koop een goed boek.
Redhat of suse of slackware ofzo zijn geloof ik wel redleijk gebruikersvriendleijk.

* bonzz.netninja weet er alleen niet zo veel van af

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:48

Petuhr

FreeBSD

Maak een keuze tussen een distributie en ga daar eerst eens wat me klooten..

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:48

Petuhr

FreeBSD

Op donderdag 29 november 2001 11:07 schreef bonzz.netninja het volgende:
gebruik een grote distro en koop een goed boek.
Redhat of suse of slackware ofzo zijn geloof ik wel redleijk gebruikersvriendleijk.

* bonzz.netninja weet er alleen niet zo veel van af
Slackware gebruiksvriendelijk??? voor een beginner???

• agent327
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Suse heb ik thuis draaien.Is eenvoudig te instaleren en zitten ruimschoots voldoende boeken bij (en CD's :9 ).

Wanbeleid is ook beleid.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 17-08 09:29

bonzz.netninja

Niente baffi

weetnie, zei ik toch. :)

maar tis toch een grote, dus ik dacht.....

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op donderdag 29 november 2001 11:07 schreef Petuhr het volgende:

[..]

Slackware gebruiksvriendelijk??? voor een beginner???
hij bedoel natuurlijk mandrake :)

maar ik zou zeggen neem redhat want daar is veel over te vinden hij's ook nog gebruiksvriendelijk. :)

Verwijderd

Je kunt beter met een BSD versie beginnen zoals FreeBSD of OPEN BSD, deze lijken het meest op UNIX...

Suc6

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 22:42
Lees eerst andere topics over dit onderwerp eens door, en begin i.i.g. niet met posten.

quote van Jotti :)
Als je eventjes in de FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 25/11 kijkt, zie je dat deze vraag erg veel gesteld wordt. Hier is globaal advies te vinden. Is dat niet genoeg, dan staat er ook nog een linkje naar een 'welke distro moet ik nemen' topic, daarin staat uitgebreid advies van een hoop NOS bezoekers. Is ook dat nog niet genoeg, dan kan je je vraag in dat laatste draadje stellen.

Verwijderd

Ik zou beginnen met Mandrake, SuSE of Redhat.
DIt zijn de meest bekende simpele distributies die er zijn, en zijn erg makkelijk om mee te werken (over het algemeen).

Verder zou je nog Libranet kunnen proberen. Deze vind je op http://www.libranet.com

Succes!

Verwijderd

Om te beginnen is een distro met documentatie (boek) wel handig. In de [topic=163843/1/50] staat een link naar een draadje over 'welke distro moet ik nemen' en daarnaast allerlei links naar handige sites.
Slackware is niet moeilijk te installeren maar wel wat lastiger te configureren, daar je veel rechtstreeks in config files moet editen. SuSE, RedHat of Mandrake zijn grote distro's op de Linux beginner gericht.

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Zelfs de topic title lijkt erg veel op [topic=334025]

Maarja, uit de reply's hierboven valt voldoende info te halen denk ik...

Verwijderd

Hoi
Als je eventjes in de [topic=163843] kijkt, zie je dat deze vraag nogal veel gesteld wordt.Er valt daarin dan ook veeel advies te lezen. Is dat niet genoeg, dan staat er ook nog een linkje naar een 'welke distro moet ik nemen' topic, daarin kan je een hele hoop advies vinden over het kierzen van een distro. Is dat niet genoeg, dan kan je je distro-vraag in dat laatste draadje stellen.

Ik sluit dit topic niet om je te plagen o.i.d. Het is gewoon een vraag die nogal vaak voorkomt. Ik hoop dat je je voor kan stellen, dat het voor de vaste bezoeker van NOS, nou niet echt leuk is dat deze vraag continu terugkomt ;)

Mocht je nog een specifieke vraag hebben, dan staat vragen altijd vrij.

succes iig :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.