Toon posts:

ASUS P2B-F, XP en het ACPI drama

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb problemen met afsluiten sinds ik XP heb geïnstalleerd... na enig zoeken kwam ik op de volgende site:
http://www.aumha.org/a/shtdwnxpz.htm
Kijk onder "Misc. Hardware Issues", dan lees je het volgende:
"MOTHERBOARDS: Asus P2B-F. Causes a shutdown problem because Win XP Setup doesnt enable ACPI by default. SOLUTION: Manually enable ACPI during a Win XP install or reinstall."

Laat ik nu een ASUS P2B-F moederbord hebben... en ACPI niet geïnstalleerd zijn, ik heb APM in plaats. Nu heb ik de re-install geprobeerd, maar hij wil hem maar niet pakken (het 'druk NU F6, oh, te laat'-verhaal) en ALS hij "to specify addictional SCSI or other mass storage devices." geeft, dan doet hij het nog niet :'(

Maar goed, daarom post ik hier.... iemand anders hetzelfde probleem? Opgelost?

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Ja hoor, ik heb hetzelfde probleem gehad. Je moet op het moment dat de setup van XP om F6 (add additional SCSI devices o.i.d.) vraagt, op F5 drukken i.p.v. F6. Hij gaat nog wel een stukje door met de setup, maar je kan later aangeven wat voor PC je hebt.
Je moet dan ACPI compliant PC kiezen (niet de uniprocessor).

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al gezocht op deze site, zo ook: [topic=234534/1/25] ... maar als dat dus niet werkt? Is toch gek dat je dat soort dingen niet via Device Manager kan klaren?

Verwijderd

Topicstarter
lol wat gaat dat snel hier, voor ik aanpassingen op m'n eigen post heb is er al een reply gedaan.

Ik heb dat geprobeerd, maar ik kreeg dus geen opties.... ik lees nu net ergens dat ik in m'n BIOS m'n PnP aware OS moet uitschakelen: [topic=299569/1/25] helemaal onderaan.

Ik ga het nu ff proberen.

Verwijderd

Wat doe je dan precies?
Leg eens stap voor stap uit hoe je de setup uitvoert.
Want je krijgt altijd die optie om op F6 te drukken.

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 10:12 schreef Maestr0 het volgende:
lol wat gaat dat snel hier, voor ik aanpassingen op m'n eigen post heb is er al een reply gedaan.

Ik heb dat geprobeerd, maar ik kreeg dus geen opties.... ik lees nu net ergens dat ik in m'n BIOS m'n PnP aware OS moet uitschakelen: [topic=299569/1/25] helemaal onderaan.

Ik ga het nu ff proberen.
Dat moet je inderdaad ook doen.
En Power management op "user defined" in de BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan.
Tevens heb ik het zoëven weer geprobeerd. Ik druk op F5, dan gaat hij verder zeggen dat ik nog op F2 kan drukken voor de ARD (o.i.d. ;)) en dan gaat hij dingetjes laden. Krijg ik de optie 1) Standard PC with .... en 2) Other (waar hij een disk voor wil hebben) dus ik ga verder met optie 1.
Hij laadt wat dingen (waaronder ook ACPI zie ik snel staan). Dan zie ik een scherm waar hij zegt:

Windows will install ... for the following devices:

<none>

"To specify additional SCSI etc etc press S"

"To continue etc etc press space"

scrollen naar boven of naar beneden gaat niet. Dus het is OF op S drukken en een disk erin stoppen die ik niet heb, OF op spatie waarna hij windows op gaat starten.
Dan lijkt het mij toe dat ik de boot heb gemist.

Ik dacht dat het wellicht aan mijn BIOS kan liggen (ik heb 1014 beta 001 van augustus 2001) en moet downgraden naar 1013, maar da's nog niet gelukt (gezien de eerdere datum van m'n huidige BIOS weigert de windows flash util).

Power Defined staat nu op 'user defined' doch op disable shutdown after 4 minutes e.d. ... was met 2000 ook niet nodig, en ik wil dat hij alleen maar afsluit aan het einde.

Gaarne verdere instructies :)

Verwijderd

En op dat moment (bij dat standard PC), kan je met de pijltjestoetsen naar boven toe scrollen, en vind je ACPI Compliant PC o.i.d.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt. De site had de volgorde verkeerd.... bij de vraag of het een standaard PC of een Other is kon ik idd scrollen. Stom van me.
Repair bleek meer tijd te kosten en werk te zijn dan opnieuw te installeren, dus dat heb ik dan ook maar gedaan.

Hardstikke bedankt. Gek dat M$ zelf niets over P2B-F en XP heeft staan, maar goed, het werkt nu ;)
Pagina: 1