Hoi,
Ik ben al ruim een week bezig met het onderzoeken van m'n linux servertje. Ik wil graag proberen om een firewall te maken die de belangrijkste zaken afsluit (m.b.v. iptables).
Tot nu toe heb ik gebruik gemaakt van een simpel kant en klaar rc.firewall script. Om eerlijk te zijn ben ik pas begonnen met het 'mannen' van iptables en het lezen van diverse Howto's.
Ik heb dus wel ideeen hoe ik 't aan wil pakken, maar 't is moeilijk om zelf met "de eerste aanzet" te beginnen. Mijn vraag is daarom of iemand me de goede richting in wil sturen met het volgende.
Dit zijn de 'open' poorten: (netstat -an | grep LIST)
Ik heb idd een mailserver draaien + een webserber en imap2 staat aan.
Dit is m'n huidige "firewall", alleen de rules. er worden ook nog modules geladen etc.: (EXTIF=eth0, INTIF=eth1, begin script aangegeven)
Doordat ik me dus meer ben gaan verdiepen kwam ik erachter dat deze firewall alles zomaar binnenlaat komen.. in ieder geval niets zomaar dropt.
Ik zou dus graag zien dat poorten als imap2, submission en wat er nog meer mogelijk is, dichtzitten. Mijn vraag is dus hoe ik dit aanpak. Graag zou ik enige voorbeelden zien zodat ik eraan verder kan werken.
Bij voorbaat dank!
Ik ben al ruim een week bezig met het onderzoeken van m'n linux servertje. Ik wil graag proberen om een firewall te maken die de belangrijkste zaken afsluit (m.b.v. iptables).
Tot nu toe heb ik gebruik gemaakt van een simpel kant en klaar rc.firewall script. Om eerlijk te zijn ben ik pas begonnen met het 'mannen' van iptables en het lezen van diverse Howto's.
Ik heb dus wel ideeen hoe ik 't aan wil pakken, maar 't is moeilijk om zelf met "de eerste aanzet" te beginnen. Mijn vraag is daarom of iemand me de goede richting in wil sturen met het volgende.
Dit zijn de 'open' poorten: (netstat -an | grep LIST)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| tcp 0 0 0.0.0.0:587 0.0.0.0:* LISTEN tcp 0 0 0.0.0.0:143 0.0.0.0:* LISTEN tcp 0 0 0.0.0.0:80 0.0.0.0:* LISTEN tcp 0 0 0.0.0.0:25 0.0.0.0:* LISTEN tcp 0 0 0.0.0.0:443 0.0.0.0:* LISTEN tcp 0 0 :::22 :::* LISTEN unix 2 [ ACC ] STREAM LISTENING 559 /var/run/pump.sock unix 2 [ ACC ] STREAM LISTENING 1012 /tmp/.font-unix/fs7100 |
Ik heb idd een mailserver draaien + een webserber en imap2 staat aan.
Dit is m'n huidige "firewall", alleen de rules. er worden ook nog modules geladen etc.: (EXTIF=eth0, INTIF=eth1, begin script aangegeven)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| echo " clearing any existing rules and setting default policy.." $IPTABLES -P INPUT ACCEPT $IPTABLES -F INPUT $IPTABLES -P OUTPUT ACCEPT $IPTABLES -F OUTPUT $IPTABLES -P FORWARD DROP $IPTABLES -F FORWARD $IPTABLES -t nat -F echo " FWD: Allow all connections OUT and only existing and related ones IN" $IPTABLES -A FORWARD -i $EXTIF -o $INTIF -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT $IPTABLES -A FORWARD -i $INTIF -o $EXTIF -j ACCEPT $IPTABLES -A FORWARD -j LOG echo " Enabling SNAT (MASQUERADE) functionality on $EXTIF" $IPTABLES -t nat -A POSTROUTING -o $EXTIF -j MASQUERADE |
Doordat ik me dus meer ben gaan verdiepen kwam ik erachter dat deze firewall alles zomaar binnenlaat komen.. in ieder geval niets zomaar dropt.
Ik zou dus graag zien dat poorten als imap2, submission en wat er nog meer mogelijk is, dichtzitten. Mijn vraag is dus hoe ik dit aanpak. Graag zou ik enige voorbeelden zien zodat ik eraan verder kan werken.
Bij voorbaat dank!