Toon posts:

dolby pro logic (II) of live!surround

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
waddup'

ik heb laatst voor in de huiskamer een dd receiver (kenwood)gekocht, dit ding heeft ook dpl II iemand een idee wat het inhoudt ??

Het oude setje met dpl (ook een kenwood) verhuist dan neer de pc room .. ik heb al een tijdje een sblive! maar heb nooit gebruik gemaakt van surround optie dus weet niet hoe het klinkt .. mijn vraag is nu : wat is beter dpl via 1 stereo uitgang op mijn geluidskaart of live!surround via 2 uitgangen op mijn geluidskaart ?? In het laatste geval heb ik dus niks aan die dpl processor, en ben dus ook niet van plan dit te doen .. toch vraag ik me het af. Kun je dd ( als ik dvd kijk op mijn pc) downmixen naar dpl of alleen naar live!surround en de sturen games (nog steeds) pro logic mee ?

kortom heeft het nut om een dpl processor te gebruiken i.c.m. mijn sblive!

Verwijderd

/me zou ook graag willen hoe dit nou zit?

Kan iemand hier iets over vertellen? ;)

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 09:55
dolby prologic II is een verbeterde vorm van prologic waarbij een stereo surround kanaal aanwezig is.

Een prologic decoder kan uit elk stereo signaal wel wat halen.

Wat je mist met live surround is een center kanaal.

Voor film is DD het beste natuurlijk (of liever DTS), maar prologic is leuk als instap.

En dvd programma's voor de PC kunnen bijna allemaal downmixen naar een prologic stereo signaal. Maar waarom niet de Digitale uitgang gebruiken van je Live en genieten van DD/DTS?

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 12:45 schreef Chilly_Willy het volgende:

Maar waarom niet de Digitale uitgang gebruiken van je Live en genieten van DD/DTS?
Omdat ik geen live 5.1 heb maar een 'gewone' live! .Echt dvd genieten van een dvd ga ik lekker in de huiskamer doen, daar heb ik wel dd/dts .. ik vroeg het me af omdat ik dat oude setje niet zomaar bij het oud vuil wil zetten ...

Hoe zit het eigenlijk dan met games, sturen die ook nog een pro-logic signaal mee ??

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:26
Helaas heeft SBLive sourround totaal geen zin met zulke setjes :(
SBlive sourround kan je alleen gebruiken als je de REAR SPEAKERS out op de SBlive gebruikt. Eingenlijk is het dus alleen gemaakt voor van die 4.1 setjes. MAAR wat je heel simpel kan doen is, goedkope ACTIEVE speakertjes kopen voor bij een pc, en die 3.5" jack in de rear stoppen, en ze dan achter je plaatsen.
Zo heb je tijdens CS voordeel :)
Je kan die rear gewoon niet laten aansturen via het stereo kanaal naar je versterker toe. Dat wil zeggen niet het SBlive SOurround sound. Maar natuurlijk wel DOLBY SOURROUND encoded films.
Ik maak zelf svcds, met Dolby Sourround encoding en met menutjes. Dat Dolby Sourround signaal komt van het DD (gedownsampled dus). En dan kan JIJ dus met je DPL II 4.0 sourround krijgen via je versterker dat wil zeggen:
links voor
rechts voor
links achter
rechts achter

En de kuntsmatige Subwoorfer, vandaar de 0.
nu zie je gelijk het verschil met DPL I, je hebt nu stereo sourround. DPL II kan je echt leuk gebruiken bij films van tv en vhs. Ookal staat er bijvoorbeeld op Dolby Prologic (I)
dan kan jij met DPL II er toch stereo sourround uithalen.
Meestal zetten ze er ook op Dolby Sourround (encoded).
Dit omdat er nog andere soortgelijke systemen naast DPL bestaan zoals LOGIC 7. Die kan ook van Dolby Sourround gebruik maken.
Het mooie is dus dat DPL II al gelijk ondersteund wordt door de uitzendingen enzo.

Hoop dat het duidelijk is wat je nu wel en niet kan :)