Toon posts:

M'n Silverado loopt steeds harder

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond/morgen/middag, :)

Ik heb een Noisecontrol Silverado op m'n Tbird zitten.
Die zit op fanheader 1 en 3 aangesloten via de blauwe 6-volt kabel.

Toen ik dat ding nieuwe monteerde liep hij ongeveer 1900 rpm. Dat heeft hij ook een hele tijd gedaan. Maar nu de laatste paar maanden klimt het toerental gestaag. Hij is nu al aanbelandt bij 2600 rpm. Nog steeds op 6 volt dus. En dat hoor je.

Nou kan ik best begrijpen dat een koeler wat moet inlopen. Maar van 1900 naar 2600 (en stijgende) is een vermeerdering van toerental van bijna 40%!

Is dat normaal, of moet ik me zorgen gaan maken?
In de Formule 1 lopen motoren ook sneller nét voordat ze het begeven :{

Hij is nu niet meer zo super-fluisterstil.
De voeding is trouwens een 431 watt Enermax die niet veel belast wordt, en de 12 volt lijn die de Silverado voedt is netjes 12 volt en een beetje.

Verwijderd

Vreemd , je zou kunnen checken of die blauwe 6-volt kabel werkelijk 6 Volt geeft.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Klimt ie nog steeds of begint ie te stabiliseren?

Doet ie trouwens zelf zijn toerental regelen, zou misschien wel een heel andere reden kunnen hebben. Misschien wordt het spul gewoon warmer door de een of andere reden.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel degelijk de 6 volt kabel.

En hij is gewoon volgens de handleiding installed. De rpm wordt geregeld door het voltage. 6 volt dus in dit geval.

En het is gestaag gestegen in de loop van een paar maanden. Verder is er niks aan de setup veranderd.

Als er iets zou moeten gebeuren dan zou de rpm moeten zakken zelfs. Ivm Winter nu. Maar 6 volt is 6 volt, dus het lijkt me logischer dat ie stabiel blijft. Maar hij stijgt dus. Nog steeds langzaam elke dag.

De CPU temp zit rond de 50C. Ook niks mis mee.

Verwijderd

Als die fan op die silverado temperatuurgeregeld zijn, zou het kunnen dat je heatsink stoffig is geworden in de loop van tijd. Hierdoor heeft je silverado meer moetje met koelen en om dit te compenseren gaat je fan harder draaien.
Ik heb geen idee of dit werkelijk gebeurd maare het is het bestuderen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik kan zien zit er geen temp-gestuurde zooi op. Allene 2 voedingsdraadjes naar de radiaalfans.

Stof zit er wel een beetje op, maar niet veel.
Ik zit tegen een upgrade aan te hikken, en ik heb geen zin om alles nu los te halen.

Die Silverado kan namelijk alleen gemonteerd worden vanuit de kast. Hij is zo hoog dat ik de mobo-tray er niet uit krijg.

Het lijkt er eerder op dat hij meer stroom, of minderweerstand krijgt oid.

Vreemd.

• Drama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik heb zelf ook een Silverado en die draaide bij mij ook steeds harder, heb ik Silverado gefaxt in Duitsland en gevraagd wat er aan de hand was, ik kreeg een set nieuwe kabels (van 6, 8 en 10 volt) met een briefje dat de weerstanden die in de kabels verwerkt zijn, gemaakt zijn op een 250w voeding :? en dat de weerstanden niet gemaakt zijn op zwaardere voedingen :? Dit kon ik niet echt rijmen maar goed mijn silverado draait nu weer gewoon op het toerental als voorheen. en een drupje naaimachine olie doet wonderen :)

\0/

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Hmm.. Als die kabeltjes inderdaad met weerstanden worden gemaakt kan ik me er nog wel iets bij voorstellen..

Waarschijnlijk is die weerstand gewoon warm geworden waardoor de weerstandswaarde is gezakt, dus de spanning hoger geworden.. Daardoor is je fan dus sneller gaan draaien..

Je zou gewoon eens moeten nameten wat voor spanning er nu werkelijk op je fan staat..

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 08:12 schreef Drama het volgende:
Ik heb zelf ook een Silverado en die draaide bij mij ook steeds harder, heb ik Silverado gefaxt in Duitsland en gevraagd wat er aan de hand was, ik kreeg een set nieuwe kabels (van 6, 8 en 10 volt) met een briefje dat de weerstanden die in de kabels verwerkt zijn, gemaakt zijn op een 250w voeding :? en dat de weerstanden niet gemaakt zijn op zwaardere voedingen :? Dit kon ik niet echt rijmen maar goed mijn silverado draait nu weer gewoon op het toerental als voorheen. en een drupje naaimachine olie doet wonderen :)
Hoe en wat heb je gefaxt/gemaild?
Ik heb al de nieuwe Silverado met 50 gram silver en draden voor 6, 8, en 10.

Ik heb er altijd al voor ik de Silverado had een 431 watt Enermax in hangen.

En het zijn idd weerstanden. En ja ze worden warm. Maar dat hebben ze altijd al gedaan. En nu de dagen weer korter worden zijn ze zelfs een paar graden koeler dus dan zou ik juist in rpm moeten dalen toch?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 29 november 2001 09:19 schreef Twynn het volgende:
Waarschijnlijk is die weerstand gewoon warm geworden waardoor de weerstandswaarde is gezakt, dus de spanning hoger geworden.. Daardoor is je fan dus sneller gaan draaien..
Meestal stijgt de weerstand als iets warm wordt :) Pak maar eens een gloeilamp en meet de koude weerstand en kijk of je uit komt op wat je verwacht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Koolstof weerstanden dus niet. Daarvan gaat de waarde omlaag als de temperatuur stijgt. Met als gevolg dat de stroom groter wordt, waardoor het opgenomen vermogen (kwadratisch) stijgt. En daardoor wordt ie weer warmer, etc. etc.

Het lijkt er inderdaad op de de weerstandjes in die kabel -permanent- in waarde zijn gezakt. Je zou zelf kunnen proberen die weerstandjes te vervangen, maar volgens mij kune je beter ook een fax sturen!

Dat er een verband is tussen het vermogen van de voeding en het sneller degraderen vande weerstanden gaat er bij mij niet in. Da's gewoon een slap excuus door een niet-technisch klantenservice persoon.

[edit]
Op donderdag 29 november 2001 02:52 schreef HlpDsK het volgende:
Op donderdag 29 november 2001 03:49 schreef HlpDsK het volgende:
Op donderdag 29 november 2001 05:48 schreef HlpDsK het volgende:
Op donderdag 29 november 2001 09:26 schreef HlpDsK het volgende:
Allemachtig kerel, heb jij dan helemaal geen slaap nodig? :Z

• Twynn
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op donderdag 29 november 2001 09:35 schreef AcouSE het volgende:
Dat er een verband is tussen het vermogen van de voeding en het sneller degraderen vande weerstanden gaat er bij mij niet in. Da's gewoon een slap excuus door een niet-technisch klantenservice persoon.
Inderdaad geheel mee eens..
Opgenomen vermogen van de fan/weerstand combinatie heeft helemaal niks te maken met het vermogen wat de voeding kan leveren. 5V blijft 5V, en 12V blijft 12V.. Gewoon onzin dus..

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik al ja.

Maar waar kan een weerstand in hemelsnaam permanent door in waarde dalen :?

Temperatuurverschil is misschien 3 graden. Nou .. da's natuurlijk variatie. Dat moet geen invloed hebben.

Maar wat nou als het niet de weerstand is maar iets anders?

Kan ik Noisecontrol alleen faxen? Niet mailen?

Want als ze een nieuwe set kabeltjes sturen, ipv de set die bij de 1e generatie Silverado zat (met andere voltages), dan heb ik daar eigenlijk niks aan. Want ik heb dus al een 2nd gen Silverado met de nieuwe set kabels.

Verwijderd

Topicstarter
Allemachtig kerel, heb jij dan helemaal geen slaap nodig? :Z
Nodig? Ja. Maar da's een lang verhaal :P

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
De echte Tweaker gaat dan toch gewoon weer de weerstandjes koelen van de silverado! |:( met een zware 12cm fan (op 7 volt, want het mag niet teveel herrie maken natuurlijk). >:)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Koolstof weerstanden dus niet. Daarvan gaat de waarde omlaag als de temperatuur stijgt. Met als gevolg dat de stroom groter wordt, waardoor het opgenomen vermogen (kwadratisch) stijgt. En daardoor wordt ie weer warmer, etc. etc.
Maar het blijven procenten in de range waarin hij werkt. Die weerstanden gaan echt niet van 20C naar 1500C. En zijn toerental loopt enorm op. Dat moet haast 1.5 keer de de spanning over zijn fan zijn. Als dat ding eerst op 6 volt liep moet hij nu ergens op 9 volt lopen.

Stel de fan is 200 mA bij 12 volt. V=I.R Dus de weerstand is 60 Ohm. Om hem om 6 volt te laten lopen moet je er 60 Ohm voor zettten. Dan moet je die weerstand halveren wil je de fan op 9 volt krijgen.

Dat lukt je dus echt niet met een temp verhoging van 20->80 graden. Zelfs niet met slechte koolweerstanden. ALS ze die al gebruiken. Zelf gebruik ik gewoon de beter verkrijgbare metaalfilm weerstanden.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 09:51 schreef lexkam het volgende:
De echte Tweaker gaat dan toch gewoon weer de weerstandjes koelen van de silverado! |:( met een zware 12cm fan (op 7 volt, want het mag niet teveel herrie maken natuurlijk). >:)
Ik vind het maar moeilijk te geloven dat het de weerstanden zijn. Zomaar ineens.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 09:53 schreef Ortep het volgende:

[..]

Maar het blijven procenten in de range waarin hij werkt. Die weerstanden gaan echt niet van 20C naar 1500C. En zijn toerental loopt enorm op. Dat moet haast 1.5 keer de de spanning over zijn fan zijn. Als dat ding eerst op 6 volt liep moet hij nu ergens op 9 volt lopen.

Stel de fan is 200 mA bij 12 volt. V=I.R Dus de weerstand is 60 Ohm. Om hem om 6 volt te laten lopen moet je er 60 Ohm voor zettten. Dan moet je die weerstand halveren wil je de fan op 9 volt krijgen.

Dat lukt je dus echt niet met een temp verhoging van 20->80 graden. Zelfs niet met slechte koolweerstanden. ALS ze die al gebruiken. Zelf gebruik ik gewoon de beter verkrijgbare metaalfilm weerstanden.
Precies. Dus ik verdenk ook een andere oorzaak. Maar wat dan in hemelsnaam? De spanning is gelijk gebleven. De temp ook zo goed als.

Als ik de kast dichtdoe en de weerstanden warmer laat worden gaat ie niet zachter draaien.

Wat hou je dan nog over? De radiaalfans zelf.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 29 november 2001 10:01 schreef HlpDsK het volgende:
Wat hou je dan nog over? De radiaalfans zelf.
Zomaar een gedachte: Pak eens een stofzuiger en zet hem aan. Houdt dan je hand op de aanzuigopening. Wat gebeurt er? De motor gaat volkomen tegen je verwachting in SNELLER lopen. De verklaring is dat hij geen lucht meer hoeft weg te blazen.

Zou hier ook zo iets aan de gang zijn? Zit er soms een berg stof in je koelvinnen zodat de fan helemaal niet blaast?

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
quote]
Ik vind het maar moeilijk te geloven dat het de weerstanden zijn. Zomaar ineens.
[/quote]

Lijkt me ook sterk dat die weerstandjes zo sterk 'verlopen'.
'k ga eens checken waar ze bij mij nu op lopen (geloof nu op ±3200rpm op 12v, maar zit nu op het werk en niet thuis)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 10:13 schreef Ortep het volgende:
Zou hier ook zo iets aan de gang zijn? Zit er soms een berg stof in je koelvinnen zodat de fan helemaal niet blaast?
Mwah .. de core temp is niet gestegen. Dus verminderde airflow lijkt me niet echt.

Er zit wel wat stof in .. ga ik ook wel schoonmaken een keer. Maar dat gaat voorlopig ff niet.

De Silverado is een relaxte koeler. Maar de montage is een $#@#$% :D

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik moet zeggen dat ik dit een machtig interessant probleem vind. (jaja, ieder zo z'n meug, d'r zal wel een zekering in m'n kop zijn doorgebrand toen ik als 4-jarige m'n vingers in een stopcontact duwde)

Ik ga er later eens even aan rekenen, en ik zal ook een van 'n collega's (component-expert) ernaar laten kijken. Ik vermoed namelijk dat het wel die weerstanden zijn.
Op donderdag 29 november 2001 10:13 schreef Ortep o.a. het volgende:
Zomaar een gedachte: Pak eens een stofzuiger en zet hem aan. Houdt dan je hand op de aanzuigopening. Wat gebeurt er? De motor gaat volkomen tegen je verwachting in SNELLER lopen. De verklaring is dat hij geen lucht meer hoeft weg te blazen.
:? Niet dus. De motor wordt zwaarder belast omdat hij nu i.p.v. door de slang lucht moet gaan aanzuigen door alle gaatjes en kieren in de behuizing (moderne stofzuigers zijn zo lek als een mandje, omdat ze anders zouden imploderen bij 1400W zuigkragt en een afgesloten slang). Doordat de moter nu zwaarder belast wordt gaat er ook meet stroom lopen. Dat zou eventueel een verband kunnen hebben met dat ie sneller gaat lopen, maar imho lijkt dat alleen maar zo, door het toegenomen geluidsniveau. Dat de stofzuiger geen lucht meer hoeft weg te blazen is onzin.
Zelfs al zou het zo zijn dat de slang en stofzak vacuum gezogen worden, dan zal de luchtdruk van buitenaf (via de uitgang) proberen de zak binnen te dringen. Dat levert een tegendruk op de ventilator waardoor die absoluut niet harder gaat lopen...

pfff wat een verhaal... maarja, volgens de faq is het goed als een stelling wordt onderbouwd... :P

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

hey helpdsk, ik heb anders nog wel die snoertjes over, als je je adres effe mailt, wil ik wel effe die 6V snoertjes opsturen... (zal wel niet zoveel kosten toch??)

dan kun je dat effe proberen, en dat weet je of het aan de weerstandjes ligt...

ik hoor het wel..

• rjeggens
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
Als ie sneller draait zou de temperatuur dus ook lager geworden moeten zijn. Is dat ook zo? Is misschien de RPM meter van je Mobo niet helemaal zuiver?

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 11:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik geloof ook niet dat het de weerstandjes zijn, heb je echt gemeten hoeveel volt je voeding geeft? probeer em anders op de 6 volt van een andere voeding en kijk of je verschil ziet. als ie hetzelfde doet kun je met veel zekerheid zeggen dat er iets in je fan rot is of aan het verslijten

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan 'm ook aan de andere rpm-metende fanheader hangen en dan geeft ie 't zelfde aan. Het mobo is niet rot.

En ik heb geen andere voeding liggen. Dit is de enigste ATX bak in huis.

De Enermax geeft ook netjes z'n rpm weer. En die klopt wel. Het zal echt de fanheader niet zijn.

Maar voor degene die nu beweren dat het de weerstand is: hoe kan dat? Er moet tenminste een logische verklaring zijn. Een weerstand veranderd niet zomaar ineens natuurlijk.

Trouwens .. het rpm dat ik noem is maar van 1 van de 2 radiaalfans. De andere is ook speed-reporting, maar ik heb maar 2 reporting fanheaders en op de andere zit de Enermax.

Ik kan dus niet zien of dat ze allebei harder lopen, of alleen die ene die op header 1 zit.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 29 november 2001 14:18 schreef HlpDsK het volgende:
Maar voor degene die nu beweren dat het de weerstand is: hoe kan dat? Er moet tenminste een logische verklaring zijn. Een weerstand veranderd niet zomaar ineens natuurlijk.
Nu spreek je jezelf een beetje tegen:
Toen ik dat ding nieuwe monteerde liep hij ongeveer 1900 rpm. Dat heeft hij ook een hele tijd gedaan. Maar nu de laatste paar maanden klimt het toerental gestaag. Hij is nu al aanbelandt bij 2600 rpm.
Als het effect over een zeer kort tijdsbestek is gebeurt, dan zijn die weerstandjes geen verklaring, maar, als we over een paar maanden spreken, dan is er een mogelijkheid dat het wel de weerstanden zijn. Immers -zo weten wij tweakers- jou pc staat vaak en lang aan. Ik ga er later dieper op in (op die weerstandjes dan, niet jou pc-gedrag)
Op donderdag 29 november 2001 13:34 schreef AtomicShockwave het volgende:
ik geloof ook niet dat het de weerstandjes zijn...
...omdat?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 15:09 schreef AcouSE het volgende:

[..]

Nu spreek je jezelf een beetje tegen:
[..]

Als het effect over een zeer kort tijdsbestek is gebeurt, dan zijn die weerstandjes geen verklaring, maar, als we over een paar maanden spreken, dan is er een mogelijkheid dat het wel de weerstanden zijn. Immers -zo weten wij tweakers- jou pc staat vaak en lang aan. Ik ga er later dieper op in (op die weerstandjes dan, niet jou pc-gedrag)
Ik zeg ineens omdat het ineens is gaan stijgen, wat voorheen niet het geval was. Het stijgen zelf duurt al maanden nu.

En een koeler van 180 piek hoort jaren mee te gaan. Ook al staat ie de hele dag aan. Het is een heavy-duty koeler.

Misschien dat het het stof is. Ik kan dat nu helaas niet uitproberen.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Dus je fan is niet sinds je hem hebt steeds harder gaan draaien, maar na een x-aantal maanden ging 'ie ineens langzaam maar zeker harder?

Verwijderd

Oh ja, koelt ie beter is het weer niet goed. >:) Nee zonder dollen, is lullig voor je.

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 11:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op donderdag 29 november 2001 15:09 schreef AcouSE het volgende:

[..]

...omdat?
omdat weerstandjes niet verslijten daar zijn ze te simpel voor. dat ze bij 1500 graden anders geleiden dat geloof ik wel maar het kan dit niet veroorzaken. ik denk toch echt dat er een ander onderdeel in de fan kapoet is. Ik heb wel ooit fans opengehad en die zijn een stukje ingewikkelder dan een stofzuigermotor (om maar een voorbeeld te geven) er zitten een aantal verschillende onderdelen in en ook een heel ander soort spoel enzo, waarschijnlijk zit het probleem toch in de fan

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 15:56
Kan het misschien dat je die Cooler Master 80x80x25mm (currently not connected)uit hebt staan en dus alles flink warmer zal zijn in je kast 8-)

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
kun je hem ff proberen op 5 volt
kijken hoeveel rpm

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 29 november 2001 20:37 schreef AtomicShockwave o.a. het volgende:
...omdat weerstandjes niet verslijten daar zijn ze te simpel voor. dat ze bij 1500 graden anders geleiden dat geloof ik wel maar het kan dit niet veroorzaken.
Alle componenten (óók weerstandjes, hoe simpel ze ook zijn) gaan langzaam maar zeker kapot. Belangrijke grootheid hierbij is de temperatuur. Even de berekening eerder dit topic erbij pakkend:
60 Ohm om van 12V naar 6V te gaan bij 200mA. Het opgenomen vermogen van de weerstand is dan 12W!!! En met 12W krijg je die weerstand echt wel warm. Met een beetje pech wordt het binnenste deel wel 150C ofzo. En daarmee berijk je een hoge acceleratiefactor (nu praten we over mijn werk, testen van electronica!). Over het algemeen kun je zeggen dat een verhoging van 10C een halvering van de levensduur inhoud. Bij een temperatuur van 150C t.o.v. zeg 50 bij normale belasting, verminder je dus de lenvensduur van de component met (œ*œ*œ*œ*œ*œ*œ*œ*œ*œ)=(œ^10)=1/1024. Dat is dus een 1000x kortere levensduur! (8>

Even de relatie met HlpDsk's probleem; het kan dus zo zijn dat de temperatuurstijging een verkorte levensduur van de weerstand heeft veroorzaakt, en daarmee als gevolg met zich meebrengt dat de fan nu een hogere voedingsspanning krijgt.

[Edit]
En toen was ik te moe, (zie ook lulverhaal boven) en maakte ik een foutje (P=I2R, niet I*R) jammer van al dat werk... ik denk nog eens verder

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bij mij is ie ook van 3600 naar 3900 rpm gestegen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 21:38 schreef AcouSE het volgende:

[..]

Het opgenomen vermogen van de weerstand is dan 12W!!!
1.2W

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Mijn fans van mijn Silverado draaien op 2960 en 3013 RPM, wel op de hoogste Volt-setting.
Ik weet alleen niet wat ze aan het begin hebben gedraaid qua snelheid.

Verwijderd

Heb 6 silverados noise control op 6 volt lopen, toerental
tussen 2100 en2250

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
uitgaande van het verhaal van silverado zelf zou ik toch uitgaan van het verminderen van de weerstand van de bedrading zelf, misschien door oxidatie of een ander chemisch proces. of misschien heb je wel gewoon wat stof tussen je lagers gekregen waardoor de fan uit balans is geraakt.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 20:50 schreef James_Watt het volgende:
Kan het misschien dat je die Cooler Master 80x80x25mm (currently not connected)uit hebt staan en dus alles flink warmer zal zijn in je kast 8-)
Neuh. Want de kast staat open.

Er is geen echte temperetuurstijging of daling. Hooguit een paar graden. Dat heeft geen significante invloed toch op een weerstand.

Ik heb een Silverado gekocht. Aangesloten op 6 volt. Die heeft maanden 1900/2000 gedraaid. En toen is hij gaan stijgen tot nu 2600 ongeveer.

De situatie in de kast is onveranderd gebleven. Ook de temperatuur van de CPU.

Verwijderd

Goedenavond/morgen/middag, :)

-
lang verhaal
-
[topic=309815/1/40]

foei >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 10:28 schreef Limited het volgende:

[..]

[topic=309815/1/40]

foei >:)
Praat geen poep. Het staat niet eens onder de post.

En ik laat het in de openingspost ook gewoon staan.

Wat jij doet is zoeken naar dingen.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

HlpDsK, heb je niet de mogelijkheid de spanning op de aansluiting van de fan te meten, d.w.z. na de weerstand?

En hoe groot is die weerstand?

Verwijderd

Topicstarter
Waarmee moet ik dat meten? Ik heb geen multimeter. En ook niemand die ik weet.

Als het de weerstanden zijn .. waardoor kan een weerstand dan dermate veranderen?
Het is niet te temperatuur.

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Als je weerstanden kapot gaan , dan zou de fan ineens veel harder gaan draaien.
Want weerstanden branden in eens door dat gaat niet gelijdelijk, lijkt me.
En aangezien die fan geleidelijk steeds sneller gaat draaien denk eerder dat je fan het begeeft.

edit:

typo

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Hey, ik ben dus niet de enigste die dat heeft!
Bij mij idd in het begin ook rond de 1900rpm (weet ik nog goed, want dan sloeg m'n mobo alarm omdat het onder de 2000rpm zat). En ik zit nu op 2163 en 2360rpm :D

Nog niet zo erg als bij jou weliswaar, en ik merk er dan ook nix van dat ze luidruchtiger zijn geworden. Maarja, zal wel het inlopen van de lagertjes zijn dan (kan hele goede verklaring zijn idd).

• HermeS
  • Laatst online: 14-08 16:31
dus meerdere mensen hebben erlast van?

het lijkt me toch aan teraden dat iemand dan even een multimeter leent, dat is zo gedaan, en scheelt een hoop gezoek naar oorzaken welke het niet zijn. En als het niet zo is dan sluit het de weerstandjes meteen uit (waar nu het halve draaidje over gaat).

Als je geen multimeter heb, zo ik er eentje kopen, is echt handig. o.a. in situaties als dit. Tegenwoordig heb je ook van die cheapass dingen welke het goed doen.

• marteltor
  • Laatst online: 10:07
Op donderdag 29 november 2001 12:34 schreef RonnieB82 het volgende:
hey helpdsk, ik heb anders nog wel die snoertjes over, als je je adres effe mailt, wil ik wel effe die 6V snoertjes opsturen... (zal wel niet zoveel kosten toch??)

dan kun je dat effe proberen, en dat weet je of het aan de weerstandjes ligt...

ik hoor het wel..
ja, HlpDsk geeft z`n adres wel ff...
toch? :z

btw. volgens mij is mijn silverado ook 100 rondjes per minuut harder gaan rennen!

en hoe weet ik of ik de 1e generatie heb of de 2e :?

• marteltor
Op maandag 28 januari 2002 23:21 schreef marteltor het volgende:

en hoe weet ik of ik de 1e generatie heb of de 2e :?
nou?

Verwijderd

1e of 2e generatie ?? Ik heb volgens mij dezelfde als Hlpdsk,.. ook met de 6,8 en 10 volt weerstanden... Waarin verschilt die dan van de eerste ??

Verwijderd

Aangezien die silverado koeler op 12 volt tussen de 3200 en de 3300 rpm draait kan ik u mededelen dat die het nog niet gaat begeven.

ik heb het zelfs geprobeerd op 15v en dan gaat die heel hard draaien...

maar omdat deze niet zelfregelend is is het toch vreemd kan je toevallig zien met mbm 4.18 ofzo of je 12v dramatisch gestegen is?

Dit zou mij een redelijke verklaring lijken.

en hoe dat opgelost wordt weet iemand hier vast wel.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, 12 volt is nog steeds exact hetzelfde als altijd.

Maar ondertussen draait ie dus al 2766 / 2800.

En dat op 6 volt!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 17:07 schreef marteltor het volgende:

[..]

nou?
Volgens mij zit bij de 2e generatie de plak zilver onder los als schijf er op, en bij de 1e in het alu blok.

• B-BRAIN
  • Laatst online: 10-12-2025
de mijne heb ik op 12 v draaien en dan draait die 3300 toeren

en het maakt zowat geen lawaai

Ben er erg tevreden mee.

en me xp1900 word stressed 45 graden. Dus dat vind ik nog wel meevallen

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Wat ook nog zou kunnen, maar ik veel onwaarschijnlijker vind dan 'de verouderende weerstanden theorie', is dat ie gewoon een beetje aan het slijten is en daardoor wat lekkerder loopt.

Kun je niet een wat meer info over die weerstanden geven? Welk formaat (ff meten/schatten/foto'tje), welke kleur (ringen/kleurcode), etc. etc. En wat ook nog wel interessant kan zijn: een schatting van het aantal draai-uren (afgerond op 500 of 1000-tal?).

[edit]
Ik heb een datasheet gevonden (van Vishay) met 'stability nomograms'. Daarin kan ik het volgend aflezen (worst case):

Een koolfilmweerstand die 1.2W wegstookt heeft een Tinc van ongeveer 100C.
In HlpDsK's specs staat dat z'n casefan uitstaat, dus die kast zal wel een graafje of 35-40 zijn. Tfilm is dan 140C. Bij een aantal draaiuren >10.000 loopt de verandering van weerstand op to 10%. Neem daarbij ook nog eens een standaardafwijking van 5%, dan zit je op maximaal 15% van 60 Ohm.

FF snel uit m'n hoofd staat er dan 7V op je fan.
Vaag, uit de RPM valt af te lezen dat het ong. 9V zou zijn.
Je zou echt eens moeten meten...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik er achter ben.

STOF. Hopen, en hopen, en hopen grijs dik stof!

Ik heb een beetje van 1 fan met een tandenborstel weggehaald, en het scheelt een paar 100 rpm.

Ik kan bij de ander niet bij. De Silverado is cool, maar het is ook een bitch qua montage. Binnenkort moet hij er toch een keer af voor upgraden, en dan maak ik 'm gelijk helemaal allebei schoon.

De radialfans zitten echt dicht met stof. Nu nog .. maar alvast een beetje minder.

Verwijderd

uitzetten, stofzuiger met klein verloopstuk erbij houden. Dat helpt wel flink... (Bij mij tenminste)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 februari 2002 14:44 schreef FuTaL het volgende:
uitzetten, stofzuiger met klein verloopstuk erbij houden. Dat helpt wel flink... (Bij mij tenminste)
Er bij houden .. een Silverado in een HX-08 .. gaat dus niet hé!

Er zit 4 mm tussen de voeding en de cooler. Hij moet er af om 'm schoon te maken. En monteren en demonteren is een hoerrrrrr met dit ding.

En daar komt nog eens bij dat het in de kast moet gebeuren, want een Silverado is te hoog om op de tray er uit te halen.

• marteltor
Op vrijdag 01 februari 2002 14:47 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Er bij houden .. een Silverado in een HX-08 .. gaat dus niet hé!

Er zit 4 mm tussen de voeding en de cooler. Hij moet er af om 'm schoon te maken. En monteren en demonteren is een hoerrrrrr met dit ding.

En daar komt nog eens bij dat het in de kast moet gebeuren, want een Silverado is te hoog om op de tray er uit te halen.
je kan de voeding er uit halen en dan die fans van het koelblok er af schroeven! dan hoef je hem niet geheel te demonteren :)
Pagina: 1