Toon posts:

Materialen buiten ons Periodiek systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om even terug te komen op het zwarte gaten verhaal,
wat er in zit e.d. wou ik toch eens een discussie
aangaan over het feit waarom ijzeratomen zich niet
verder zouden samenklonteren tot nog zwaardere atomen.

Men heeft verondersteldt dat verdere compressie van
ijzeratomen (Kernfusie) niet mogelijk is. Waarom eigenlijk
niet ??? Hoe kan men dit nu weten.

Wij roepen steeds van :"In een zwart gat houden de natuur-
kundige wetten op", maar ik vraag me af of dat wel zo is.
Als je een atoom goed zou bekijken zou je er achter komen
dat er meer 'niets' dan 'iets' is. Dus als er nu wel degelijk zwaardere elementen gevormd zouden kunnen worden in een zwart gat, dan is het bestaan er van toch ook simpeler verklaarbaar. ???

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Kan je in het vervolg wat minder [ENTER]'s in je verhaal zetten? :)
Men heeft verondersteldt dat verdere compressie van
ijzeratomen (Kernfusie) niet mogelijk is.
Nee, dat zie je verkeerd. Het kan wel, en het is ook gebeurd (anders zouden zwaardere elementen dan ijzer helemaal niet bestaan). Echter, zwaardere elementen maken dan ijzer kost energie - bij ijzer zit de minimum massa per kerndeeltje, dus onder ijzer krijg je energie door fusie, en daarboven krijg je energie door splitsing. Maar er is niets dat een supernova ervan weerhoudt om tijdens zijn explosie een hele berg zware metalen te produceren.
Dus als er nu wel degelijk zwaardere elementen gevormd zouden kunnen worden in een zwart gat, dan is het bestaan er van toch ook simpeler verklaarbaar. ???
Dit vat ik niet helemaal. Als je zware metalen maakt in een zwart gat (wat waarschijnlijk onmogelijk is, maar stel) dan zitten ze daar, in het zwarte gat. En kunnen ze dus nooit ergens anders terecht komen. Dus hoe verklaart dat het bestaan van zware elementen?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 01:02 schreef Lord Daemon het volgende:
Kan je in het vervolg wat minder [ENTER]'s in je verhaal zetten? :)
[..]

Dit vat ik niet helemaal. Als je zware metalen maakt in een zwart gat (wat waarschijnlijk onmogelijk is, maar stel) dan zitten ze daar, in het zwarte gat. En kunnen ze dus nooit ergens anders terecht komen. Dus hoe verklaart dat het bestaan van zware elementen?
De atomen van het (bijv.) ijzer worden in en uit elkaar gedrukt door de zwaartekracht. Daardoor ontstaat er een vrijwel homogene substantie, bestaande uit elementaire deeltjes. Net als bij een neutronenster kunnen er dus geen elementen bestaan in een zwart gat.

Verwijderd

Topicstarter
Zware elementen zoals wij die kennen komen feitelijk voort uit supernova's, er blijft maar een beetje achter in het zwarte gat. Dus alle zware metalen zijn gemaakt tijdens die supernova.

Voor wie niet weet wat een supernova is kan ik het kort toelichten. Als een ster aan het eind van z'n 'leven' is gekomen dan heeft ie alleen nog maar ijzer in z'n kern. Door de toenemende hitte en het NIET fuseren van ijzer naar zwaardere delen worden de atomen gesplitst (kernsplitsing) en veranderen ze weer in helium. Dit is een hele snelle proces waar ineens gigantische hoeveelheden helium vrijkomen die onder invloed van de inmense hitte in een gigantische knal vrijkomen. Dat is de supernova.

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 01:20 schreef Creation25 het volgende:
Zware elementen zoals wij die kennen komen feitelijk voort uit supernova's, er blijft maar een beetje achter in het zwarte gat. Dus alle zware metalen zijn gemaakt tijdens die supernova.
Zoals LD al zei ligt de beperking aan het feit dat fusie van atomen zwaarder als die van ijzer energie kosten. Bij een supernove komt zo veel energie vrij dat die elementen daar gevormd worden.

En nogmaals, in een zwart gat bestaan geen elementen meer. Alle atomen, protonen, neutronen, elektronen etc. worden uit elkaar gedrukt tot een "kristal" van quarks en zo (denk ik).

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Creation25 schreef:
Door de toenemende hitte en het NIET fuseren van ijzer naar zwaardere delen worden de atomen gesplitst (kernsplitsing) en veranderen ze weer in helium. Dit is een hele snelle proces waar ineens gigantische hoeveelheden helium vrijkomen die onder invloed van de inmense hitte in een gigantische knal vrijkomen. Dat is de supernova.
Welnee, zie bijvoorbeeld: http://www.rog.nmm.ac.uk/leaflets/supernovae/supernovae.html

Er verandert helemaal niets terug in helium.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Waarbij, voor de volledigheid, de kern van de ster omgevormd wordt tot een witte dwerg, neutronenster of zwart gat. In een dubbelstersysteem is het allemaal nog veel interessanter, maar dat gaat wel erg offtopic. :)

[Edit]

En voor nog meer volledigheid: Fused heeft gelijk.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1