Toon posts:

De toekomst van Radeon 2 en Geforce 3

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi medetweakertjes,

Allereerst laat mij beginnen met te zeggen dat ik geen newbie ben in het vak van de vids en overclocken, dus heb al wa meegemaakt :).

Na veeeeel reviews gelezen te hebben van zowel de geforce 3 en de radeon 2 en dagelijks op dit forum rond te schuimen ben ik tot een paar conclusies gekomen. Ik zou deze ff willen vertellen om es te horen wa jullie ervan vinden.

TI200 :
Laat ons beginnen met de goedkoopste in de lijst, de TI200 van nVidia. Op zich een lekker kaartje omdat nVidia besloten heeft om dit chipje niet in te knippen tenopzichte van de originele geforce 3 zodat alle directX 8 goodness voor iedereen beschikbaar wordt. Zij het wel dat deze volgens de specificaties van nVidia op 175 core en 200 DDR geheugen moete draaien, gelukkig zijn er nog kaartenbouwers die deze specificaties aan hun laars lappen en er 3,6 ns geheugen op stoppen zoals SUMA. Dit maakt dat dit kaartje eigenlijk wel interessant is voor de ocers onder ons (iedereen dus :)) gezien zijn leuke prijs. (Volgens SUMA zouden TI500 snelheden geen probleem mogen geven)

TI500 :
Momenteel het prijsbeest van nVidia, maak de core en het geheugen wat sneller en laat de marktingboys hun werk doen en een nieuwe naam verzinnen, éh voila een refresh van nVidia staat klaar om ieder zijn pc in te nemen. Op zich vind ik dit eigenlijk geen slechte zet (heeft er toch voor gezorgd dat die TI200 tjes er kwamen). Is volgens de meeste sites toch ook goed te overklokken, je haalt er natuurlijk niet de winst uit die je met een TI200 kunt halen ma toch.

ATI radeon 8500 :
Hier komen we dus bij de echte "diamond in a rough" van de vidiokaarten, dit kaartje heeft veruit de meest aantrekkelijke features en snelheden, alleen die verrekte drivers van ATI werken weer tegen hen. Begrijp me niet verkeerd ik vind hun laatste een enorme verbetering tenopzichte van hun vorige "werk" maar toch ben ik er nog nie 100% gerust in, we zullen ma het beste hopen éh :).

Ok nu we de kaarten gesitueerd hebben zou ik dus eigenlijk een beslissing moeten kunnen maken welke ik zou willen ma na ff verder te denken en wa te babbelen me vrienden enzo kwam ik er eigenlijk achter dat dit ma de helft van het plaatje is.
Drivers en ondersteuning daar komt het eigenlijk op neer.
Laat ons stellen dat het met de ATI drivers wel goed komt dan komen we aan de laatste hindernis de ondersteuning van vids.
Hier wringt bij mij namelijk het schoentje. Laat mij dit ff verduidelijken met een voorbeeldje.
Stel nVidia komt in januari uit met een geforce 4 (nv25) die een extra vertex unit heeft, 6pixel pipes en nog wat sneller loopt qua geheugen en core maar eigenlijk geen echte nieuwe features heeft, zoals bijvoorbeeld de truform van ATI, en dus enkel nog ma directX8.0 ondersteunt en nie de extra features van directX8.1 wat denken jullie dan dat de developers van games gaan doen? De radeon 2's nieuwe pixels te ondersteunen? Ik denk het niet want dat zou betekenen dat een groot deel van de markt (nVidia) hun games niet in volle glorie kan spelen wat zou leiden tot slechte verkoop en dus minder winst. Zoals ik het momenteel in mijn glazen bol zie (ben niet alwetend hoor, ben gewoon aan het fantaseren) zal de directX8.1 standaard nooit niet echt veel aanhangers kennen omda nVidia waarschijnlijk directX8.1 zal overslaan om in hun geforce 5?? (nv30??) directX9 volledig te ondersteunen en dus weeral nieuwere functies te introduceren.

Eigenlijk hangt alles af van de developers zoals John Carmack(doom III) en Tim sweeney(Unreal 2) die zelf kiezen wat ze met welke hardware doen.
Nu heb ik al enkele reacties gelezen van Tim Sweeney die zegt dat truform niet echt de moeite waard is om te implementeren (zijn woorden niet de mijne) en John Carmack die dit eigenlijk ook zegt ma dan wa softer :) (Tim is dan ook nen nVidia lover éh).

Ok mensen dit is mijn gedacht, ik hem begot veel tijd besteed om dit neer te schrijven (zulle nog veel fouten in zitten :) ) en hoop dan ook da sommige andere views kunne geven op mijn gedachten zoda iedereen er beter van wordt.

Greetz,
Captain_Carnage

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Volgens mij zullen de meeste dx 8.1 feautures wel door de nieuwe gf (4?) worden ondersteund, ik denk niet dat dx 9 er dan al zal zijn, unreal2 was al begonnen voor de r200/8500 en zal dus nog wel op de geforce gericht zijn, daarnaast is er voor nvidia alleen concurrentie op high end gebied, op low-end heerst nvidia met de gf2 ti en de gf3 ti200 (in nederland misschien duur, maar in de rest van de wereld vele honderden guldens goedkoper), ook de ti500 is alleen in nl redelijk duur en verschilt elders lang niet zoveel met de 8500 retail, dat wil dus zeggen dat nvidia heel waarschijnlijk hun r&d al dik terug heeft wanneer de gf4 komt en ze die vervolgens tegenover de 8500 (met eventueel betere drivers) kunnen positioneren en die qua feautures en prijs iig concurrerend moet zijn, daarnaast heeft ati de r300 al heel snel aangekondigd, maar ik denk dat als je die aankondiging in het perspectief zet van vorige aankondigingen dat je dat met een flinke korrel zout moet nemen..

Ati heeft nu als probleem dat de prijs van de 8500 niet veel lager meer kan en dat de inkomsten (die vaak in het begin redelijk hoog zijn vanwege de hogere prijs) nu al vanaf het begin lager zijn, de 8500 is praktisch in prijs gehalveerd sinds de introductie, en in de vs nog steeds niet extreem veel goedkoper dan een simpele ti500)

Ik denk dat voor ati de komende maanden beslissend zijn, als ze hun r&d niet kunnen terugverdienen dan zal de r300 ook meer uitstel krijgen, als ati echter ineens goede drivers heeft en meer potentie aan hun kaart meegeeft dan zullen meer mensen de kaart kopen en dan zullen meer spelmakers hun feautures gaan ondersteunen..

van john carmack snap ik wel dat hij niet zoveel op heeft met ati gezien hun waardeloze opengl support en hun uniplatform beleid (alleen windows support verder niets)

De belangrijkste markt blijft nog steeds de budget markt en daar is eigenlijk alleen nvidia echt goed vertegenwoordigd (en STM's kyro 2)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
Je neemt mij de woorden uit de mond eigenlijk, nVidia blijft volgens mij heer en meester in het 3dgebied.
Die ATI kaartjes zijn zeeer mooie kaartjes qua hardware en die techdemo's zijn gewoon de max. Ik hoop alleen ma da het in de toekomst nie enkel bij deze mooie techdemo's blijft, kijk bijvoorbeeld naar de radeon 1. Die is qua hardware en features nog steeds een mooi kaartje en ik denk dat als iemand uitsluitend voor de radeon 1 een game zou maken dat we nog zouden verschieten hoe mooi dit eruit zag.
Als ik dan nu een paar previews van games heb gelezen waarin vermeld staat "optimized for geforce 3" heb ik zoiets van waarom een radeon 2 kopen als ik nu een TI200 kan kopen en overclocken om dan een 6 maanden of meer te kunnen genieten van games zoals SOFII, unreal 2, ... en niet te hoeven wachten op goeie en snelle drivers .
Want deze games waren al in ontwikkeling toen de geforce 3 net of al ff uit was en dus hebben deze developers de geforce 3 als referentie.
Als da TI200tje dan zo'n beeke aant einde van zijn leven zit ( in mijn computer dan toch ) verkoop ik hem en leg ik het verschil bij om een geforce 4 oid te kopen waar ik dan weeral ff mee verder kan.
No flame intended voor ATI guys and girls ma ik nijg momenteel gewoon meer en meer na nVidia omda ik gewoon wil gamen zonder mij altijd ma zorgen hoeven te maken of men driver mijn zopas nieuw gekochte spel wel zal ondersteunen.

Greetz,
Captain_Carnage

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[topic=309815/1/25]

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Op donderdag 29 november 2001 00:29 schreef Captain_Carnage het volgende:
Eigenlijk hangt alles af van de developers zoals John Carmack(doom III) en Tim sweeney(Unreal 2) die zelf kiezen wat ze met welke hardware doen.
Nu heb ik al enkele reacties gelezen van Tim Sweeney die zegt dat truform niet echt de moeite waard is om te implementeren (zijn woorden niet de mijne) en John Carmack die dit eigenlijk ook zegt ma dan wa softer :) (Tim is dan ook nen nVidia lover éh).
Heb je een bron voor deze uitspraken, vooral van John Carmack??

Overigens zit TruForm ondersteuning al ingebakken in Return to Castle Wolvenstein, dus ik denk dat het wel goed komt met ATi hier. Gebruikers van NVIDIA GPU's missen iets, maar weten niet wat ze missen, dus dat is geen probleem voor de software ontwikkelaars.

Hoe gaaf TruForm is hangt heel erg van het spel af. Voor een normale 3D FPS als Quake3 is het niet zo zichtbaar, je staat daar niet zo lang te kijken naar je opponent ;)

Het wordt wel ectreem prettig als je dichter bij een persoon komt, bijvoorbeeld de Assault achtige mod's voor UT (Tactical Ops), gesprekjes in spellen als Half-Life en de sit back and watch scene's in diverse spellen, oa. RTWC, waar je af en toe echt zit te kijken naar het gezicht en de bewegingen van lippen enzo maakt het het best veel mooier.

Verder is natuurlijk een factor hoe snel Microsoft een nieuwere DirectX releaset. Als dat nog een tijd duurt moet NVIDIA echt wel DX 8.1 gaan doen, hoor! Als je ziet wat je met die nieuwere pixelshaders kan doen, dat is echt :9 :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Het spijt me heel erg van je lange verhaal, maar er loopt hier al een topic over en het is niet handig als iedereen langs elkaar heen gaat zitten praten :

[topic=286219/1/50]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.