dikte van een heatsink ?

Pagina: 1
Acties:

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:59
kan iemand mij vertellen wat de dikte van een heatsink moet zijn .

ik heb er nu al een aantal voorbij zien komen maar nergens kan ik de dikte van zon ding vinden ?

(Je zoekactie naar 'heatsink dikte' leverde geen resultaten op. Resultaten 1 - geen.)

voor meer gegevens : socket A
proc : amd xp

dus ik heb zoiets van ( cilinders ) uitvijlen kan ik zelf wel en de vorm is ook niet zo moeilijk dus ik maak er zelf wel 1 !
2de vraag is wat is beter ? koper of aluminium ?
en waar moet ik nog meer op letten ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Stomme vraag misschien, maar wat wil je gaan doen? Waarom koop je niet gewoon een koeler in de winkel?

Mocht je wel zelf iets willen maken dan is de vraag 'hoe dik moet het zijn' veel te vaag. Het hangt namelijk ook af van de vorm van de koeler. Hoe goed ie warmte kan geleiden, en hoe groot de oppervlakte met de omgevingslucht is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Dat verschilt toch per heatsink :?

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Koper geleidt warmte goed, maar alu neemt goed op en geeft goed af.

Wat je in de betere ontwerpen ziet is dus dat ze een koperen kern hebben om de warmte te spreiden en dan een alu profiel eromheen. Me dunkt dat je de koperen kern best 30mm hoog en dik mag maken.

Als je het echt profi wilt doen zou ik zeggen: draai een stuk koper, zo dik dat ie met een klempassing in een blok alu past. Maak het alu heet, smeer koelpasta op het koper (koper moet koud zijn), schuif het geheel in elkaar en laat het afkoelen. Als het goed is kun je het zaakje zo muurvast op elkaar laten krimpen. Nog beter resultaat geeft waarschijnlijk als je de koperen as schroefdraad geeft en het alu ook (meer oppervlak voor warmte uitwisselen naar het alu)

Veilen zou ik niet aan beginnen. Dat krijg je nooit mooi vlak en netjes. Als je zelf een koelert wil bouwen gebruik een frees en/of een draaibank. Met name een CNC frees kan je veel moeite schelen.

ieeeepppppp :P

• talin
hmmmm volgens mij ben ik weer als een newbie bezig ,mijn excuses hiervoor !

ik ben dus op zoek naar de dikte van dit :

een spacer

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/17-17G.JPG

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ohw :D Da's wat anders dan een heatsink ja ;)

Ik heb zo'n ding nog nooit gebruikt, maar je kunt het opmeten door te checken hoe hoog de core is, en de componenten daar omheen.

But again... waarom niet gewoon in de winkel kopen?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 00:41 schreef Exirion het volgende:
Ohw :D Da's wat anders dan een heatsink ja ;)

Ik heb zo'n ding nog nooit gebruikt, maar je kunt het opmeten door te checken hoe hoog de core is, en de componenten daar omheen.

But again... waarom niet gewoon in de winkel kopen?
Een echte tweaker doet het zelf ;)

Verwijderd

LOL :P

Verschil tussen heatsink en spacer is toch wel erg groot ;) Ik snap wel dat de topicstarter zelf zo'n ding wilt maken, maar je moet wel precies te werk gaan. Als de spacer namelijk niet kaarsrecht is dan kan de CPU cooler niet goed op de core geplaatst worden, waardoor de risico dat de processor het niet overleeft groter zal zijn 8-)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 29 november 2001 00:44 schreef Hitpoint het volgende:
Een echte tweaker doet het zelf ;)
Opzich wel, tenzij het volkomen doelloos en overbodig is ;) Want als we dan toch zo gaan beginnen: een echte Tweakert gebruikt geen spacer :P

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 00:45 schreef Exirion het volgende:
Opzich wel, tenzij het volkomen doelloos en overbodig is ;) Want als we dan toch zo gaan beginnen: een echte Tweakert gebruikt geen spacer :P
Woei, dan ben ik dus een echte Tweakert :)

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 16:10
alleen waarom zou je z'n ding gebruiken? Ik heb die dingen echt nog nooit maar dan ook echt nooit ergen ingebouwd.:?

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

Verwijderd

Ja, waarom zou je zo'n ding gebruiken? Zit dan je cooler beter/rechter op je proc of zo?

(ik had zo'n ding nog nooit gezien!)

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 22:02
Ik heb een verzilverde spacer, dat ding scheelde me een paar graden op me cpu, je core wordt het heetst maar de rest kan ook een beetje warm worden hoor, dus met zo'n spacer wordt alles aangeraakt. Die verbindt het zegmaar door met je cpu cooler d8 ik zo. En natuurlijk overal wat artic silver op >:)

Btw dat ding gebruik je hoofdzakelijk om je core te beschermen zodat je em niet crushed.

• talin
Op donderdag 29 november 2001 09:47 schreef DeadPool het volgende:

Btw dat ding gebruik je hoofdzakelijk om je core te beschermen zodat je em niet crushed.
ik heb em zelf ook nog nooit gebruikt maar ik wilde eens fatsoenlijk gaan overclokken en dan wil ik wel alles 100 % hebben .

en omdat de kerstdagen voor de deur staan ( en er dus veel overgewerkt moet worden ) wil ik die tijd wel eens goed gebruiken .
nu is er hier in de buurt geen winkel die die dingen heeft liggen en om zon ding te bestellen komt er al snel 12,50 verzendkosten bij .

nu heb ik op het werk zat alu en koper liggen dus wil ik er zelf graag 1 maken , de vorm is niet zo moelijk maar de dikte .

moet ie precies evendik zijn als je core of net een 10de dunner zodat je koeler meer op je core drukt of moet ie juist iets dikker zijn zodat je koeler niet heel hard op je core drukt ?

heeft iemand zon ding en een schuifmaat zodat ie em even op kan meten ?

Verwijderd

En nou kom ik met een stomme vraag !!

Worden die spacers los verkocht ??
Zo ja waar (url) ?
Heb je dan verschillende XP/P4/Duron etc. ?

Ik zie wel wat in het nut voor core protection,
maar je kan ook gewoon voorzichtig zijn.
En heat overdracht van je NIET core (ceramc, whatever) naar je koeplaat lijkt me gering. Maar alle kleine beetjes helpen.

• talin
Op donderdag 29 november 2001 13:17 schreef Klaas_Baas het volgende:
En nou kom ik met een stomme vraag !!

Worden die spacers los verkocht ??
Zo ja waar (url) ?
Heb je dan verschillende XP/P4/Duron etc. ?

Ik zie wel wat in het nut voor core protection,
maar je kan ook gewoon voorzichtig zijn.
En heat overdracht van je NIET core (ceramc, whatever) naar je koeplaat lijkt me gering. Maar alle kleine beetjes helpen.
kijk maar ff in de pricewatch van www.tweakers.net en dan bij overclocking en cooling daar staan ook ergens spacers tussen .

kosten ongeveer tientje stuk .
zijn er in veel varianten te verkrijgen .
o.a. bij de ocshop te vinden .

maar nu nog iemand die mij de ideale dikte kan vertellen .

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Die komt heel precies met de dikte van het 'blokje'dat je processor bovenop dat stuk keramiek vormt. Je tolerantie op de dikte zal enkele honderdsten van een millimeter zijn.
Dit kun je nooit mooi zelf maken. Verder, als jij gaat zagen/vijlen etc krijg je opkrullingen. Die mep je plat met een hamer en hup een dikte verschil.

Conclusie=>kope. Vooral omdat je materiaal plus vervaardigen een veelvoud kost van wat je betaalt voor kopen incl verzend. :)

ieeeepppppp :P

• talin
Op donderdag 29 november 2001 23:17 schreef VROEM! het volgende:
Die komt heel precies met de dikte van het 'blokje'dat je processor bovenop dat stuk keramiek vormt. Je tolerantie op de dikte zal enkele honderdsten van een millimeter zijn.
Dit kun je nooit mooi zelf maken. Verder, als jij gaat zagen/vijlen etc krijg je opkrullingen. Die mep je plat met een hamer en hup een dikte verschil.

Conclusie=>kope. Vooral omdat je materiaal plus vervaardigen een veelvoud kost van wat je betaalt voor kopen incl verzend. :)
hmmm sorry maar dat is dus een uitdaging meer om em wel zelf te maken ( to tweak or not ) .

cnc freesbank tot beschikking .
en standaard worden die dingen zonder spacer geleverd dus wordt et alleen maar beter .
maar ik meet mn core wel op en maak em een tiende dunner daar smeeer ik dan wel weer artic silver tussen en kijken wat ie doet .

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Zie de white papers, pagina 42.

• talin
Op vrijdag 30 november 2001 06:05 schreef Selfdefence het volgende:
Zie de white papers, pagina 42.
heeey daar heb ik tenminste wat aan !

je mag een wens doen .

Pagina: 1