Dual Athlon MP db/webserver bouwen...

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:29

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Heyheyz!

Ik werk bij een webdevelopmentbedrijf waar we allerlei php-based dynamische databasedriven sites maken. 8-)

Tot nu toe kochten we onze hosting altijd in, maar omdat dit steeds problemen oplevert zoals overloaded db-servers, ontbrekende libs, te oude versies (ontbrekende functionaliteit), onvoldoende rechten op db's, lang wachten op het nieuw aanmaken van db's/ftp accounts enzo :( hebben we besloten om op termijn zelf een server te bouwen en co-located te zetten. :)

Het is de bedoeling dat dit één machine word, die als databaseserver en webserver tegelijk gaat draaien. Voorlopig zal de load nog niet echt zwaar zijn met enkele tientallen sites erop, maar we willen een bak waar we de komende jaren mee vooruit kunnen. Een vette bak dus }:O

Als softwareconfig moet er in ieder geval het volgende op komen te draaien:

• RedHat 7.2, mischien Debian (voor/nadelen, tips?)
• Apache 1.3.22
• PHP 4.0.6
• MySQL 3.23.45 (goed idee, deze versie?)
• Een FTP-server, welke bevelen jullie aan?
• Een SSH-telnet geval (zijn hier nog dingen te kiezen?)
• Sendmail enzo

Een paar opmerkingen:

Ik ben (nog) niet echt een Linux goeroe (ik heb nog nooit een kernel gecompiled :o maar weel wel ong hoe het moet :P) maar ik ben zeker bereid me erin te verdiepen (sterker nog, ik vind het verschrikkelijk interesant :)).
Ik heb wel een hoop ervaring met het installeren en configureren van Apache, PHP en MySQL onder Win2K.
Dit weekend ga ik oefenen met RedHat 7.2, om daar een werkende config in te krijgen. Met een goed boek erbij moet dat allemaal best gaan lukken.
Alleen, word het RedHat of Debian. Dat APT GET enzo van Debian staat me namelijk nogal aan.

Als hardwareconfig heb ik het volgende in gedachte:

• 4U 19" rackmount
• Tyan Tiger MP
• 2x Atlon MP 1600+ (1,4 Ghz)
• 2x 512Mb Registered PC2100 DDR
• 3Com 3C980C-TX-M Etherlink Server 10/100 PCI NIC

Alleen over de opslag zit ik nog te twijfelen.

Omdat het ook een database-server word moet de toegang flink snel zijn. Echter het moet ook als file-server lekker kunnen draaien en als het even kan nog redundant ook.

In eerste instantie dacht ik aan 2x Seagate Cheetah x15 in raid 1, maar dat is meteen zo prijzig :( vooral als je er een goede controller bij wil die goed onder linux draait.

Nu vraag ik me dus af wat ik het beste kan doen:

• SCSI raid en goedkopere schijven (IBM Ultrastar 10.000rpm oid)
• UDMA100 raid en snelle schijven (Seagate Barracuda IV, 7200rpm, evt 4 in raid 0+1)

welke oplossing valt aan te raden en wat zijn de beste controllers? :?
En wat hebben jullie verder aan te merken op de OS/software keuzes? :?

Verwijderd

Ik ben (nog) niet echt een Linux goeroe (ik heb nog nooit een kernel gecompiled :o maar weel wel ong hoe het moet :P) maar ik ben zeker bereid me erin te verdiepen (sterker nog, ik vind het verschrikkelijk interesant :)).
Als je echt van plan bent om je er meer in te gaan verdiepen raad ik je aan om Debian te gebruiken.
In eerste instantie dacht ik aan 2x Seagate Cheetah x15 in raid 1, maar dat is meteen zo prijzig :( vooral als je er een goede controller bij wil die goed onder linux draait.

• UDMA100 raid en snelle schijven (Seagate Barracuda IV, 7200rpm, evt 4 in raid 0+1)
Uit ervaring kan ik je een SCSI raid configuratie aanbevelen. Dit scheelt toch telkens bij het uitvoeren van een database-query weer enkele miliseconden.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op woensdag 28 november 2001 22:44 schreef GraasGast het volgende:

De Cheetah X15-36LP is erg slecht leverbaar. De 18,4GB is uberhaupt nergens te krijgen en de 36,7GB versie is alleen voor hogere prijzen (1900-2200 piek ipv 1750) verkrijgbaar.

10.000rpm SCSI RAID zal altijd sneller zijn dan IDE RAID, ongeacht het aantal IDE schijven dat je er tegenaan kwakt. Snelle SCSI schijven hebben lagere toegangstijden en dat iets wat niet met RAID gecompenseert kan worden. Vergelijk op Storagereview.com bijv. eens de IOMeter database scores van een IDE RAID controller met een single 10.000rpm of 15.000rpm SCSI schijf.

De Barracuda IV heeft relatief hoge toegangstijden, die zou ik dus zeker niet gebruiken in een IDE RAID config voor een database server. Maxtors zijn dan beter, maar ik zou toch de voorkeur geven aan SCSI RAID met een X15-36LP (mocht je er ergens twee op de kop kunnen tikken) of Atlas 10K III's. Eventueel kun je SoftRAID gebruiken om de kosten te drukken.

Als de databases niet al te groot zijn, er niet uitzonderlijk veel in geschreven wordt en er veel RAM aanwezig is, zal de snelheid van de HDD's niet zo heel erg belangrijk zijn. In dat geval zou IDE RAID ook voldoende moeten kunnen zijn.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Puur over het raid gebeuren:
Als je voor een goede ide-raid controller gaat ben je ook al een smak geld kwijt. (Rond de 1000 piek)

Beter dan gelijk maar een scsi-raid controller met 10k rpm schijven.

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 01:30 schreef little_soundman het volgende:
Puur over het raid gebeuren:
Als je voor een goede ide-raid controller gaat ben je ook al een smak geld kwijt. (Rond de 1000 piek)

Beter dan gelijk maar een scsi-raid controller met 10k rpm schijven.
Een goede enkel kanaal RAID-kaart (SCSI) kost je 1500 piek ongeveer. Maak dan een RAID-5=snel en save, RAID 1 is nog niet zo noemenswaardig snel als een raid 5 config, daar heb je minimaal 3 schijfen voor nodig. Low budget = 10K toeren schijfjes genoeg geld is 15Ktoeren schijfjes.

Bezuinig hier niet op,wat denk je wat het je gaat kosten als tientallen sites de lucht uit gaan, of niet goed fungeren.

Verder kan ik je een Mylex acceleraid 170 aanraden, die heb ik hier ook net gebruikt, en werkt zeer mooi...

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Ik denk dat ik voor de opslag idd dan voor die Mylex AcceleRaid 170 ga, met 3x een Maxtor Atlas 10k III.

wat ik me nog even afvraag is hoe het zit met de linux ondersteuning van die kaart. Ik ga dus Debian of RedHat draaien, maar in de hardware lists van redhat vind ik em zo gauw even niet.

Hoe zit het trouwens met de verkrijgbaarheid in nl? Alleen bij CTW of ook nog op nadere plaatsen?

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op donderdag 29 november 2001 12:47 schreef GraasGast het volgende:
.....

wat ik me nog even afvraag is hoe het zit met de linux ondersteuning van die kaart. Ik ga dus Debian of RedHat draaien, maar in de hardware lists van redhat vind ik em zo gauw even niet.

....
ik geloof dat het door de kernel moet ondersteun worden ( klopt dit ??)

maar hier staat in ieder geval welke hardware ondersteund wordt door de kernel

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

Als je niet perse alles nieuw wil.
kan je hier goedkoop een scsi -raid controler halen.
is helaas geen ultra160.
[laten we dat maar niet doen, ACM]

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

Op donderdag 29 november 2001 15:04 schreef im_ik het volgende:
[laten we dat maar niet doen, ACM]
hoezo niet ik heb daar gewoon op de HCC mijn controler gehaalt.
Ik werk er niet ofzo.
En dat het een refurb is, heb ik erboven gezet.(dat hij niet nieuw is)

Wat laten we dat maar niet doen ?
Ik probeerde allen maar te helpen en aangezien hij aan ide/low-budget dacht is zoiets best beter dan een ide oplossing.
En als het dan over garantie gaat dan hebben ze: http://www.mr-at.nl/uwgarantie.html
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Wat biedt de Qual-IT kwaliteitsgarantie U ?

- Levenslange garantie op Qual-IT netwerkkaarten.
- 1 jaar volledige garantie op alle andere Qual-IT hardware.

`Qual-IT garantie betekend :

- Produkt reparatie / vervanging.
- Vriendelijke klantenservice.
- Gratis, technische ondersteuning.

Of is er iets met mr-at wat ik niet weet?

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Verwijderd

Kwa software zou ik voor ProFTPD gaan als FTP Server. En Exim als mail handler, deze vind ik zelf zeer makkelijk te configureren.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 29 november 2001 15:34 schreef im_ik het volgende:
hoezo niet ik heb daar gewoon op de HCC mijn controler gehaalt.
Ik werk er niet ofzo.
En dat het een refurb is, heb ik erboven gezet.(dat hij niet nieuw is)

Wat laten we dat maar niet doen ?
Ik probeerde allen maar te helpen en aangezien hij aan ide/low-budget dacht is zoiets best beter dan een ide oplossing.
Tuurlijk mag je helpen, maar waarom moet je daar nou weer een link naar een artikel bij 1 specifieke winkel posten?

Dat is in principe gewoon reclame (spam) voor zo'n bedrijf.

En ik zal toegeven dat ik het wat "fouter" opvatte dan het eigenlijk was.

• Vuurvlieg
  • Laatst online: 25-03 22:36
Zo'n dual MP met een vette raid config is wel gaaf natuurlijk.. Maar je moet je toch in eerste instantie afvragen wat je nodig hebt. Kortom hoeveel sites zijn er, hoeveel hits genereren die, hoeveel db queries, dus ga eerst nou eens naar de cijfers kijken en ga dan kijken wat je daarvoor nodig hebt. Neem daarbij de verwachte groei in mee..

Wat me altijd opvalt dat als iemand ik moet een server bouwen roept dat iedereen begint met 1gig geheugen dual MP of dual Xeon met 3 scsi raid 15k toeren schijven en wat niet allemaal nog meer.. terwijl dit voor het gemiddelde mkb bedrijf volgens mij amper op te brengen is. Kortom er zijn nog zoveel vragen die eerst beantwoord moeten worden, dbserver, webserver, mailserver, gateway kortom waar gaat het voor dienen en dan kijken naar de cijfers + verwachte groei.. dit lijkt me toch een goede methode om tot het juiste resultaat te komen ipv maar wat roep..

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:33

McMiGHtY

- burp -

Als je kunt lezen kun je zien dat diegene die de topic heeft gestart dit reeds aangegeven heeft. Is het zo moeilijk om je ogen open te doen?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

ik draai een aardige site (tomcat, apache, mysql, php) op een dual ppro 200MHz met 256mb, dual scsi en een DTP RAID5 array... SCSI maakt een wereld van verschil, zelfs op deze config.

Je kunt beter de tweede CPU later kopen, of beide een lagere snelheid, in ruil voor een goede disk-config.

edit:
onzit deleted

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:44

JJJ

Ik zou alleen al vanwege apt-get debian nemen. Upgraden vind ik zelf veel en veel makkelijker, en bespaart veel meer tijd dan bij Redhat 7.2. Redhat 7.2 werkt ook nog steeds met de GCC compiler versie 2,96, die enorm brak is. Dat zou een reden voor mij zijn om geen redhat te nemen. Ik vind debian ook makkelijker te configureren, maar dat is iets subjectiefs.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op vrijdag 30 november 2001 08:46 schreef mousehouse het volgende:
ik draai een aardige site (tomcat, apache, mysql, php) op een dual ppro 200MHz met 256mb, dual scsi en een DTP RAID5 array... SCSI maakt een wereld van verschil, zelfs op deze config.

Je kunt beter de tweede CPU later kopen, of beide een lagere snelheid, in ruil voor een goede disk-config.

edit:
onzit deleted
Dat ligt eraan wat GraasGast met z'n server van plan is. Voor een webserver heb je normaal gesproken geen snelle schijven nodig, tenzij dat ding erg veel oncachebare data serveert. Veel geheugen is wel belangrijk. Als die database vooral selects doet en de databases niet extreem groot zijn (goed door de diskcache of door de DBMS gedached kunnen worden) zou ik niet meteen duizenden guldens uitgeven aan supersnelle storage. Maar voor een serieuze db server zou ik absoluut SCSI nemen, zelfs als het ivm budget 7200rpm schijven moeten worden.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SCSI raid en goedkopere schijven (IBM Ultrastar 10.000rpm oid)
neem geen IBM scsi is mijn advies, in de storagereview betrouwbaarheidsdatabse scoort de 36lzx een 4 of een 3 of zoiets, dat komt neer op meer dan 50% uitval !

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Supermicro (4U) kasten.

Is ECC geheugen niet beter (lees: stabieler)?

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Heyheyz!

• 4U 19" rackmount
• Tyan Tiger MP

-2 Nic's in het systeem is aantebevelen, bij uitval direct de andere activeren of de 2e gebruiken voor ssh backdoor

-Alles SCSI en raid 1 of 5, bw IDE is leuk voor thuis

-Ik ben gechameerd van milex raid controllers
-OS is BSD de betere keuze OpenBSD 3.0 is net uit :9~

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 01 december 2001 12:42 schreef Conar het volgende:
-OS is BSD de betere keuze OpenBSD 3.0 is net uit :9~
Dat is alleen een goede keuze als je er mee overweg kan.
Maar volgens mij kan (iig kon) OpenBSD niet zo goed met 2cpu-tjes overweg, of is dat nu eindelijk es gefixed?
FreeBSD kent dezelfde limitatie, als unix OS blijft dus eigenlijk alleen Linux over (ok, Solaris, BSDi en consorten kunnen natuurlijk ook, maar dat kost wat meer, ookal is Solaris opzich gratis)

Verwijderd

Op zaterdag 01 december 2001 13:38 schreef ACM het volgende:

[..]

FreeBSD kent dezelfde limitatie, als unix OS blijft dus eigenlijk alleen Linux over
Dat is....'
>:) stabieler dan linux ?

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Heyheyz!

Als softwareconfig moet er in ieder geval het volgende op komen te draaien:

• RedHat 7.2, mischien Debian (voor/nadelen, tips?)
• Apache 1.3.22
• PHP 4.0.6
• MySQL 3.23.45 (goed idee, deze versie?)
• Een FTP-server, welke bevelen jullie aan?
• Een SSH-telnet geval (zijn hier nog dingen te kiezen?)
• Sendmail enzo
1e liever niet debian beter zie andere posts
2e ok
3e ok (4.1 is er ook al)
4e Overweeg om gelijk InnoDB te gebruiken
5e Pureftpd vind ik persoonlijk beter als proftpd
5e alleen SSH (telnet uit den boze)
6e Qmail is mijn favoriet
7e Chrooted Bind voor de DNS server
Ik ben (nog) niet echt een Linux goeroe

Alleen, word het RedHat of Debian. Dat APT GET enzo van Debian staat me namelijk nogal aan.
Ga eerst veel klooien op een andere machine en lees veel of vraag hulp van studenten (schuif ze bier en wat geld toe en ze doen veel en meestal goed)
• 4U 19" rackmount
• Tyan Tiger MP
lijkt me ok
Alleen over de opslag zit ik nog te twijfelen.
zeker scsi zoals al gezegt i.c.m. een mylex controller zijn meestal niet zo duur (als de overige dan)

Jammer dat FreeBSD nog niet goed in SMP is anders had ik je FreeBSD aangeraden

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 08:14
Zou het niet een goed idee zijn een kant en klare (dell?) server te nemen ipv een zelfgebouwd ding? Aangezien hij bedrijfszeker moet zijn (on-site garantie), en er vaak handige web-interfaces op zitten waardoor je niet erg veel linux kennis nodig hebt.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Ok weer een hop nuttige reacties :) fijn

ik heb dit weekend lekker met linux geexperimenteerd.

Ik heb slackware 8 met minimale opties geinstaleerd op een computer helemaal kaal, lege hd.
MySQL binarys geinstaleerd, source van Apache en PHP gecompiled enzo, ging allemaal best lekker (voor een linux n00b :))

Ik ga straks proftp of evt. die andere ftpd configureren, en ssh aan de praat krijgen, en dan zit m'n basic training er wel op denk ik zo :P

Maar Slackware zou ook wel een geschikt OS voor de server zijn?

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Op zondag 02 december 2001 20:15 schreef tiro het volgende:
Zou het niet een goed idee zijn een kant en klare (dell?) server te nemen ipv een zelfgebouwd ding? Aangezien hij bedrijfszeker moet zijn (on-site garantie), en er vaak handige web-interfaces op zitten waardoor je niet erg veel linux kennis nodig hebt.
Die linux kennis komt er wel, en als we het zelf niet kunnen hebben we wel wat connecties.

Kant en klaar vind ik een beetje vies, en ook minder prijs/prestatie. Custom made is gewoon fijner.

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op maandag 03 december 2001 12:33 schreef GraasGast het volgende:
Ik heb slackware 8 met minimale opties geinstaleerd op een computer helemaal kaal, lege hd.
MySQL binarys geinstaleerd, source van Apache en PHP gecompiled enzo, ging allemaal best lekker (voor een linux n00b :))

Ik ga straks proftp of evt. die andere ftpd configureren, en ssh aan de praat krijgen, en dan zit m'n basic training er wel op denk ik zo :P

Maar Slackware zou ook wel een geschikt OS voor de server zijn?
Slackware is een prima keus als server OS, da's mijn niet-expert opinion maar een vriend van me wil je zijn expert opinion wel geven.. :)

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 20:29

B2

wa' seggie?

Ik zou het boek "Optimizing en Securing Linux - The Ultimate Edition" van OpenNA aanschaffen.
Alleen bij de uitgever verkrijgbaar. kost met verzending naar Nederland 180 pieken. (komt vanuit Canada).

Hele goeie mailinglist support (vraag stellen, volgende dag antwoord van schrijver van het boek).

In het boek wordt stap voor stap een complete server naar jouw wensen gemaakt.

(Ze verkopen btw ook kant en klare servers)

http://www.openna.com

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 18:18 schreef postduif het volgende:
Ik zou het boek "Optimizing en Securing Linux - The Ultimate Edition" van OpenNA aanschaffen.
Alleen bij de uitgever verkrijgbaar. DACHT JE!
:9 waar dan ik die downloaden ???? :9~

• HGM
  • Niet online

HGM

Op maandag 03 december 2001 20:08 schreef Conar het volgende:

[..]

:9 waar dan ik die downloaden ???? :9~
Er staat wel ergens een pdfje online dat heet: Securing-Optimizing-Linux-RH-Edition-1_3.pdf

Ik heb geen idee of de inhoud ook goed is ...

• Vuurvlieg
  • Laatst online: 25-03 22:36
@McMighty
"Voorlopig zal de load nog niet echt zwaar zijn met enkele tientallen sites erop, maar we willen een bak waar we de komende jaren mee vooruit kunnen. Een vette bak dus "

hehe ja hij heeft idd precies aangegeven wat er verwacht wordt van zn web/dbserver... NOT!!

een echt vette bak is het wel ja wat ie voorstelt! :)

• B2
  • Laatst online: 04-05 20:29

B2

wa' seggie?

Op maandag 03 december 2001 20:28 schreef HGM het volgende:

[..]

Er staat wel ergens een pdfje online dat heet: Securing-Optimizing-Linux-RH-Edition-1_3.pdf

Ik heb geen idee of de inhoud ook goed is ...
Dat is de ouwe versie die uitgaat van RedHat 6.2
Zoals je aan de titel ziet, is het ook niet The Ultimate Edition wat de laatste wel is. (Versie 2.0).
Ik heb een PDF van 2.0 omdat ik het boek gekocht heb, maar ben hem ff kwijt :(

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 22:17 schreef postduif het volgende:

[..]

Dat is de ouwe versie die uitgaat van RedHat 6.2
Zoals je aan de titel ziet, is het ook niet The Ultimate Edition wat de laatste wel is. (Versie 2.0).
Ik heb een PDF van 2.0 omdat ik het boek gekocht heb, maar ben hem ff kwijt :(
:( Wat je zegt, this jammer maar we houden er vertrouwen in *D

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Op maandag 03 december 2001 18:18 schreef postduif het volgende:
Alleen bij de uitgever verkrijgbaar. kost met verzending naar Nederland 180 pieken. (komt vanuit Canada).

Hele goeie mailinglist support (vraag stellen, volgende dag antwoord van schrijver van het boek).

In het boek wordt stap voor stap een complete server naar jouw wensen gemaakt.

(Ze verkopen btw ook kant en klare servers)

http://www.openna.com
Klinkt interessant...heb je toevallig een isbn-nummer oid?
Pagina: 1