Heyheyz!
Ik werk bij een webdevelopmentbedrijf waar we allerlei php-based dynamische databasedriven sites maken.
Tot nu toe kochten we onze hosting altijd in, maar omdat dit steeds problemen oplevert zoals overloaded db-servers, ontbrekende libs, te oude versies (ontbrekende functionaliteit), onvoldoende rechten op db's, lang wachten op het nieuw aanmaken van db's/ftp accounts enzo
hebben we besloten om op termijn zelf een server te bouwen en co-located te zetten. 
Het is de bedoeling dat dit één machine word, die als databaseserver en webserver tegelijk gaat draaien. Voorlopig zal de load nog niet echt zwaar zijn met enkele tientallen sites erop, maar we willen een bak waar we de komende jaren mee vooruit kunnen. Een vette bak dus
Als softwareconfig moet er in ieder geval het volgende op komen te draaien:
• RedHat 7.2, mischien Debian (voor/nadelen, tips?)
• Apache 1.3.22
• PHP 4.0.6
• MySQL 3.23.45 (goed idee, deze versie?)
• Een FTP-server, welke bevelen jullie aan?
• Een SSH-telnet geval (zijn hier nog dingen te kiezen?)
• Sendmail enzo
Een paar opmerkingen:
Ik ben (nog) niet echt een Linux goeroe (ik heb nog nooit een kernel gecompiled
maar weel wel ong hoe het moet
) maar ik ben zeker bereid me erin te verdiepen (sterker nog, ik vind het verschrikkelijk interesant
).
Ik heb wel een hoop ervaring met het installeren en configureren van Apache, PHP en MySQL onder Win2K.
Dit weekend ga ik oefenen met RedHat 7.2, om daar een werkende config in te krijgen. Met een goed boek erbij moet dat allemaal best gaan lukken.
Alleen, word het RedHat of Debian. Dat APT GET enzo van Debian staat me namelijk nogal aan.
Als hardwareconfig heb ik het volgende in gedachte:
• 4U 19" rackmount
• Tyan Tiger MP
• 2x Atlon MP 1600+ (1,4 Ghz)
• 2x 512Mb Registered PC2100 DDR
• 3Com 3C980C-TX-M Etherlink Server 10/100 PCI NIC
Alleen over de opslag zit ik nog te twijfelen.
Omdat het ook een database-server word moet de toegang flink snel zijn. Echter het moet ook als file-server lekker kunnen draaien en als het even kan nog redundant ook.
In eerste instantie dacht ik aan 2x Seagate Cheetah x15 in raid 1, maar dat is meteen zo prijzig
vooral als je er een goede controller bij wil die goed onder linux draait.
Nu vraag ik me dus af wat ik het beste kan doen:
• SCSI raid en goedkopere schijven (IBM Ultrastar 10.000rpm oid)
• UDMA100 raid en snelle schijven (Seagate Barracuda IV, 7200rpm, evt 4 in raid 0+1)
welke oplossing valt aan te raden en wat zijn de beste controllers?
En wat hebben jullie verder aan te merken op de OS/software keuzes?
Ik werk bij een webdevelopmentbedrijf waar we allerlei php-based dynamische databasedriven sites maken.
Tot nu toe kochten we onze hosting altijd in, maar omdat dit steeds problemen oplevert zoals overloaded db-servers, ontbrekende libs, te oude versies (ontbrekende functionaliteit), onvoldoende rechten op db's, lang wachten op het nieuw aanmaken van db's/ftp accounts enzo
Het is de bedoeling dat dit één machine word, die als databaseserver en webserver tegelijk gaat draaien. Voorlopig zal de load nog niet echt zwaar zijn met enkele tientallen sites erop, maar we willen een bak waar we de komende jaren mee vooruit kunnen. Een vette bak dus
Als softwareconfig moet er in ieder geval het volgende op komen te draaien:
• RedHat 7.2, mischien Debian (voor/nadelen, tips?)
• Apache 1.3.22
• PHP 4.0.6
• MySQL 3.23.45 (goed idee, deze versie?)
• Een FTP-server, welke bevelen jullie aan?
• Een SSH-telnet geval (zijn hier nog dingen te kiezen?)
• Sendmail enzo
Een paar opmerkingen:
Ik ben (nog) niet echt een Linux goeroe (ik heb nog nooit een kernel gecompiled
Ik heb wel een hoop ervaring met het installeren en configureren van Apache, PHP en MySQL onder Win2K.
Dit weekend ga ik oefenen met RedHat 7.2, om daar een werkende config in te krijgen. Met een goed boek erbij moet dat allemaal best gaan lukken.
Alleen, word het RedHat of Debian. Dat APT GET enzo van Debian staat me namelijk nogal aan.
Als hardwareconfig heb ik het volgende in gedachte:
• 4U 19" rackmount
• Tyan Tiger MP
• 2x Atlon MP 1600+ (1,4 Ghz)
• 2x 512Mb Registered PC2100 DDR
• 3Com 3C980C-TX-M Etherlink Server 10/100 PCI NIC
Alleen over de opslag zit ik nog te twijfelen.
Omdat het ook een database-server word moet de toegang flink snel zijn. Echter het moet ook als file-server lekker kunnen draaien en als het even kan nog redundant ook.
In eerste instantie dacht ik aan 2x Seagate Cheetah x15 in raid 1, maar dat is meteen zo prijzig
Nu vraag ik me dus af wat ik het beste kan doen:
• SCSI raid en goedkopere schijven (IBM Ultrastar 10.000rpm oid)
• UDMA100 raid en snelle schijven (Seagate Barracuda IV, 7200rpm, evt 4 in raid 0+1)
welke oplossing valt aan te raden en wat zijn de beste controllers?
En wat hebben jullie verder aan te merken op de OS/software keuzes?