Ontwerp Waterkoelblok

Pagina: 1
Acties:

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 08:43
Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~peggeman/images/waterblok.jpg

Een kameraad vroeg mij om dit ff op i-net te plaatsen. En te vragen wat jullie medetweakers er zo van vinden... :)

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02

Exirion

Gadgetfetisjist

->[OCM]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Knoetje
  • Laatst online: 16-01 13:39
Tof gemaakt...

Maar ik vraag me af of je niet beter een kanaal kunt maken in plaats van twee.
Dit omdat mischien het water wel makkulijker via kanaal een loopt en mider via kanaal 2.
Dan heb je een warmte verschil. Geen optimale koeling...

Ik zou er een kanaal van maken!!!

Alles is najagen van wind...

Verwijderd

Ik heb dit blok op deze manier getekent omdat de kontactopervlak zo veel grote is.

Maar ja dat is mijn opvatting zou graag nog wat op en aanmerkingen er over horen zo dat ik het nog kan veranderen voordat het gevreestword.

Ik ben van plan om het blok eerst van aliminium te maken(lage onkosten)om een beetje tekijken hoe het werkt dat werkt die h2 koeling.
Als het mij bevalt mischien in koper vrezen.

PS The_greater bedankt voor het posten.

• Knoetje
  • Laatst online: 16-01 13:39
Afbeeldingslocatie: http://knoetje.dhs.org/blaat2.jpg

Zo gaat ik em ongeveer maken...
Heb je een groter contact oppervlak, denk ik?

De spoortjes die je nu ziet zijn natuurlijk wel dikker en dichter bij elkaar >:)

offtopic:
Heb net m'n computer geinstalld, heb dus alleen paint... :7

Alles is najagen van wind...

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:21

breinonline

Are you afraid to be known?

Zie er wel uit alsof het zou kunnen werken. Maar je hebt er wel 90 graden bochten inzitten. Ik heb altijd begrepen dat dat een nadeel is. Maar met een goede pomp is dat wel te compenseren waarschijnlijk. Hou als je hem gaat maken wel de grootte van de doorsnede in de bochten gelijk met de grootte van de doorsnede van je kanalen. Is nu niet het geval, maar dat komt door het tekenen denk ik :?.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Het zal wel goed werken, als je het kunt frezen. Met het handje is dit een lastig blokkie om te maken.

Maak je niet zo druk om die 90 graden hoeken. Die heb ik er ook zat, en mijn waterblok presteert als een tierelier.

Verwijderd

Ja daar zat ik dus een beedje over te twijfelen de 90 graden hoeken.

En ja het blokje wordt gevreest.

Nog een klein vraagje moet het blok even groot of grote als de proc worden.

Verwijderd

Een groter blok = meer contactoppervlak tussen water en metaal.

Mijn blok is 67 x 58 x 30mm ofzoiets. Vrij groot dus.

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Ik kan het blok je voor je gaan maken als je wilt. Maar dan moet het wel origineel zijn. Ik heb ok een aantal ontwerpen ik moet ze alleen nog op het net zetten.

[topic=332055/1/25]

Acer 1501 : P4 bak

Verwijderd

Het vrezen moet zelf wel mogelijk zijn.
Ik kan waarscheinlijk of bij mijn vader op het werk of op school vrezen.
Mijn vader gaat ook nog ff kijken of hij een stuk aliminum kan vinden om het blok in te verzen.

Maar toch bedankt.

Verwijderd

je hoeken zijn te scherp en er zitten er ook nog heel veel in, zo heb je wel een goed oppervlak maar het kan niet goed stromen. ik zou 'm dus niet zo doen

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Een 90 graden bocht is wel te doen, een 180 graden bocht levert meer weerstand op.

Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van "de spiraal van Grimpie" (staat ergens op het waterkoeling forum, en was op de HCC te zien. (inclusief Grimpie :P)

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
ik zie wel een uitgang maar geen ingang??
als je een flink koper blok neemt dan zou ik 3 grotere kanalen voldoende vinden .
als er voldoende water inzit is je temp stabieler.
probeer maar eens 50 cc water te verwarmen ...daar heb je veel energie voor nodig. ;)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Als ik even uitga van de bovenste tekening. Deze vind ik goed omdat ie redelijk veel oppervlakte heeft. De weerstand zal ook wel meevallen; vooral omdat je 2 kanalen hebt. Dat halveerd de weerstand.

MAAR: ik zou er wel voor zorgen als je gaat freezen dat je wandjes dik genoeg zijn. Als je die bijv. 1 mm maakt dan heeft de warmte die boven word afgevoert geen kans om onderaan te komen. Dan daalt de efficientie van je design. Verder best goed.
Pagina: 1