Welke serverconfigurati voor Small Business server

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gevraagd om begin volgend jaar een server samen te stellen waarop Microsoft Small Business Server moet gaan draaien.
Van dit pakket Exchange server enabled voor ongeveer 35 gebruikers.
De isa server wordt niet enabled maar in plaats daarvan wordt gebruik gemaakt van Winroute op deze server.
Mijn vraag is, welke configuratie is noodzakelijk om het geheel fatsoenlijk te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:08
ik heb nog niet zo lang geleden een smallbusiness server bij een klant geinstalleerd (ook met exchange 2000) dat was toen voor 14 gebruikers,

waar je rekening mee moet houden is geheugen, exchange is helemaal gek op veel ram (512mb op zijn minst), en als je veel grote mailboxen verwacht dan veel en snelle opslag (liefst scsi)

moet het een merk servertje zijn? of wordt het zelfbouw?

en waarom geen isa server (zit gratis in smallbusiness server) maar winroute? heb je hier specifieke redenen voor?

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We willen Winroute gebruiken juist om de benodigde hoeveelheid ram te verkleinen.
Het mag een zelfbouwserver zijn.
Nog wat info:
De file en print services worden door een Novell-server afgehandeld.
Weet jij misschien hoeveel extra ram ISA server gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
ISA? Is dat internet sharing ofzow?

Persoonlijk hang ik een bedrijfsserver nooit zo aan het internet. Ik heb bij een bedrijf gewoon een freesco bak in het netwerk geplugd en elke computer dat ding als gateway gegeven, werkt toch ook?

BTW: Dat was een NT4 server, waarvoor je weer extra troep nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Op woensdag 28 november 2001 22:21 schreef d9thuis het volgende:
We willen Winroute gebruiken juist om de benodigde hoeveelheid ram te verkleinen.
Het mag een zelfbouwserver zijn.
Nog wat info:
De file en print services worden door een Novell-server afgehandeld.
Weet jij misschien hoeveel extra ram ISA server gebruikt?
zelfs zonder file/print is 512 wel aan te raden, zo duur is het niet, en je merkt het verschil wel.

isaserver is 64mb (bovenop je bestaande config) maar als je dan toch 512mb ram erindoet dan moet dit zekers gaan draaien,

isaserver is zo mooi te integreren in win2000 das juis zo fijn, iets wat met winroute veel minder kan,

ik zou je in ieder geval aanraden om scsi te nemen in je systeem (en dan de schijf met de exchange database gaan mirroren op een andere scsi disk) puur ter voorzorg voor een crash, want je bent flink de !@#$ als je downtime hebt (en een restore gaat niet altijd makelijk!)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het punt is dat de directie heel erg terughoudend tegenover internettoegang op de werkplek staat.
Zij willen daarom een goed inzicht hebben in de bezochte websites door het personeel, wanneer dit allemaal goed verloopt krijgt werkelijk iedereen internettoegang op de werkplek.
Kan freesco ook logbestanden met bezochte websites bijhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Op woensdag 28 november 2001 22:22 schreef _JGC_ het volgende:
ISA? Is dat internet sharing ofzow?

Persoonlijk hang ik een bedrijfsserver nooit zo aan het internet. Ik heb bij een bedrijf gewoon een freesco bak in het netwerk geplugd en elke computer dat ding als gateway gegeven, werkt toch ook?

BTW: Dat was een NT4 server, waarvoor je weer extra troep nodig hebt.
freesco is ook niks mis mee, maar soms wil je meer en dan houdt het bij freesco op,

bv, je wilt dat niet iedereen het internet opkan, je kan met ISA server aangeven dat een bepaalde user wel ftp kan maar geen http, das iets was met freesco voor zover ik weet niet mogelijk is, tis alles of niks.. (Correct me if i am wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alleen nog even een advies wat betreft de processorsnelheid a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Op woensdag 28 november 2001 22:26 schreef d9thuis het volgende:
Het punt is dat de directie heel erg terughoudend tegenover internettoegang op de werkplek staat.
Zij willen daarom een goed inzicht hebben in de bezochte websites door het personeel, wanneer dit allemaal goed verloopt krijgt werkelijk iedereen internettoegang op de werkplek.
Kan freesco ook logbestanden met bezochte websites bijhouden?
nu heb je al helemaal voldoende redenen om te kiezen voor ISA server! das juist de kracht van ISA server, je kan het zooo fijn beheren, tot in de laatste detail, je kan zelfs het smtp verkeer filteren op 'vieze-woordjes'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Op woensdag 28 november 2001 22:29 schreef d9thuis het volgende:
Alleen nog even een advies wat betreft de processorsnelheid a.u.b.
p3 800mhz of hoger is voldoende, geheugen daar gaat het om (en snelle disk I/O),

mischien is een kant en klare compaq server iets voor je? die dinge zijn (in mijn ervaring) altijd betrouwbaar gebleken in de praktijk, ok ok het kost iets meer maar dan heb je ook wat.

en vergeet ook niet een backup unit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

ISA kan ook deny of permit op basis van gebruiker doen, als een gebruiker geen Internet access moet krijgen dan komt ie niet naar buiten.

cpu boeit niet zoveel, alles boven de 700Mhz (zou geen celeron doen) is goed genoeg, Ram tenminste 512 voor SBS.
Snelle HDD's is sterk aan te raden en een backup medium ook.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet jij toevallig ook tot hoeveel de exchange database kan groeien bij een 35 gebruikers. Dan kan ik daar rekening meer houden bij aanschaf van de HDD's.
Alvast bedankt voor de reactie's hier kan ik tenminste wat mee!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
Op woensdag 28 november 2001 22:28 schreef zwelgje2 het volgende:

[..]

freesco is ook niks mis mee, maar soms wil je meer en dan houdt het bij freesco op,

bv, je wilt dat niet iedereen het internet opkan, je kan met ISA server aangeven dat een bepaalde user wel ftp kan maar geen http, das iets was met freesco voor zover ik weet niet mogelijk is, tis alles of niks.. (Correct me if i am wrong)
Kan FreeSCO inderdaad niet, alleen op IP basis (errug handig als je DHCP gebruikt jah |:( )

Je kunt gewoon poorten blokkeren per IP, maar niet per user. Dat kan een pakket als Wingate of Winroute wel (en ISA whatever that is ws ook)

Ik zou zeggen: als het erin zit en het is niet buggy, gebruik het dan en ga niet extra troep bijkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Op woensdag 28 november 2001 22:33 schreef Tijger het volgende:
ISA kan ook deny of permit op basis van gebruiker doen, als een gebruiker geen Internet access moet krijgen dan komt ie niet naar buiten.

cpu boeit niet zoveel, alles boven de 700Mhz (zou geen celeron doen) is goed genoeg, Ram tenminste 512 voor SBS.
Snelle HDD's is sterk aan te raden en een backup medium ook.
joh! hoe kom je aan dat advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al een indicatie van een configuratie gevraagd voor een dergelijke server bij het bedrijf innovator.
Ze kwamen daar aan dat een dual pentium 3 800mhz systeem met 2gb ram noodzakelijk was om SBS goed te draaien.
Het leek mij al een beetje aan de zware kant en dat blijkt ook wel uit jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Op woensdag 28 november 2001 22:36 schreef d9thuis het volgende:
Weet jij toevallig ook tot hoeveel de exchange database kan groeien bij een 35 gebruikers. Dan kan ik daar rekening meer houden bij aanschaf van de HDD's.
Alvast bedankt voor de reactie's hier kan ik tenminste wat mee!!!!!!
ga maar uit van een 100mb per mailbox (ik maak het mee hoor dat ze zo groot worden, je kan natuurlijk restricties gaan gebruiken, maar in de praktijk doe je dat toch vaak niet omdat je met al die attachments aan je mailtjes als jouw aan de limiet komt)

vergeet ook niet het 'whitespace' fenomeen van exchange, de database groeit alleem maar (ook al haal je mailtjes weg!) dit kan je weer ongedaan maken door periodieke 'offline defragmentaties) (downtime!!), houdt hier dus ook rekenening mee

database van pak hem beet 4gb, dan ook 4gb aan lege ruimte (op zijn minst!) anders kun je niet offline defragmenteren,..

andere tip nog: gebruik als je je server klaar hebt de microsoft load simulator, hiermee kun je een serverload simuleren (ideaal als burnin test)

niks is zo vervelend als een server die na 1 week intensief productiegebruik kapot gaat ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Op woensdag 28 november 2001 22:40 schreef d9thuis het volgende:
Ik had al een indicatie van een configuratie gevraagd voor een dergelijke server bij het bedrijf innovator.
Ze kwamen daar aan dat een dual pentium 3 800mhz systeem met 2gb ram noodzakelijk was om SBS goed te draaien.
Het leek mij al een beetje aan de zware kant en dat blijkt ook wel uit jullie reacties.
das echt zwaaaaar overdreven, tuurlijk is een dual cpu systeem leuk (en exchange maakt er ook gebruik van) maar tis zeker niet noodzakelijk voor wat jij er mee wilt gaan doen (tenminste voor zover ik het inschat)

SBS=small business, de limiet is ook 50 gebruikers, hoe komen ze dan bij zon server config...(dit lijkt meer op advanaced server)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 GB is idd zwaar overdreven. Gezien de geheugenkosten is minimaal 512 bijna verplicht, evenuteel 1 GB maar het is de vraag of je dat echt wilt.
Als die machine intensief gebruikt wordt neem dan meer disken (idd SCSI) bv 3 dan kun je een beetje load verdelen over die disken.
CPU vind ik op zich niet zo boeiend, geheugen is belangrijker. Eventueel 2 CPU's kan met zoveel applicaties op een machine gunstig uitpakken

ISA server is DE tool om internet te monitoren en zou ik dus gebruiken als ik jouw was, veel beter dan winroute en je krijgt het erbij dus gebruik het dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:34

_Arthur

blub

Je Exchange database kan tot maximaal 16gb groeien in de 'standaard' Exchange 2000. Dit is een hard-limit in de software. Denk je dat je meer dan 16gb aan store nodig hebt, heb je Exchange 2000 Enterprise nodig.

Dus de hard-limit van je Exchange2k store is 16gb.

Kwa disk indeling. Een raid5 setje is niet echt overbodige luxe. Zeker niet als je niet wilt dat je je mail kwijt bent bij een hdcrash.

Bv een raid5 set van 3x18gb. 1x18gb wordt gebruikt voor de parity en crc's en je hebt 2x18gb (36gb) voor het os+exchange over.

Een config voorstel tot nu toe : p3-800, 512mb, 3x18gb(raid5) + backup unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Op vrijdag 30 november 2001 12:37 schreef _Arthur het volgende:
Je Exchange database kan tot maximaal 16gb groeien in de 'standaard' Exchange 2000. Dit is een hard-limit in de software. Denk je dat je meer dan 16gb aan store nodig hebt, heb je Exchange 2000 Enterprise nodig.

Dus de hard-limit van je Exchange2k store is 16gb.

Kwa disk indeling. Een raid5 setje is niet echt overbodige luxe. Zeker niet als je niet wilt dat je je mail kwijt bent bij een hdcrash.

Bv een raid5 set van 3x18gb. 1x18gb wordt gebruikt voor de parity en crc's en je hebt 2x18gb (36gb) voor het os+exchange over.

prima config, hier zet ik ook mijn goedkeuring bij, ok het kost wat centen, maar dan heb je het ook gelijk goed voor elkaar (en voorkomt een hoop ellende achteraf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:34

_Arthur

blub

Even nog ter vergelijking. Ik beheer zelf een Exchange2k machine. Is ingericht als DomainController + dns server. Verder doet ie ook dienst als fileserver.
Het is een Compaq ML350, 1gb ram, p3 667mhz, 4x18gb in raid5 + 1 onlinespare (hangen aan een RAID3200 controller) en nog een DAT dds3 autoloader voor 8 tapes (geen aanrader..). Gemiddeld 25 gebruikers. Apparaat zonder software kostte 35mille een jaar geleden. Voordat deze er stond deed men het met zelfbouw pruts ding. Echter hiervan ging de hd naar z'n grootje. Backup had al 2 maanden niet gedraait en dus was zeg maar alles wegjes. Toen was er opeens geld om dat niet/nooit meer te laten gebeuren. En ik kan je zeggen dat ik heeeeeerlijk slaap snachts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 23:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Op vrijdag 30 november 2001 12:37 schreef _Arthur het volgende:
Hoewel een beetje meer HD space geen kwaad kan (in geval dat er bijv divx'en over de e-mail gaan gooien of als de logs in een keer ontzettend gaan groeien) zal je het met goed beleid niet nodig hebben.

Ik ben ook wel eens met deze configuratie.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pak gewoon een compaq proliant ml370T stop er twee schijven in van 18,2 gb per stuk (scsi natuurlijk), en bv een 933 mhz processor en of hoger en of iets lager (733) als het te zwaar word in gebruik pak je 2 procs maar dat is meestal niet nodig en gewoon small bussines server erop alle patches draaien instellen en klaar ben je. Neem idd minimaal 256 ram het liefst 512 mb ram.

Owh ja en een tape unit kost niet zoveel, gewoon een dat tape drive intern, en de gewone scsi controller vervang je door een compaq raid array controller en draai de schijven in een mirror wil je iets duurder doen koop dan een extra schijf en een duurdere controller en draai het in raid5.

Kosten voor heel de server ligt rond de 8500,00 ex btw. En je hebt dan gewoon compaq next bussines day repair support, dus als er wat doorfikt gewoon bellen de volgende dag staan ze voor de deur om het te reparen.

Verwijderd

beetje late kick, maar ik vervuil in ieder geval niet met een extra topic...

Mijn vraag... Ik heb dit een beetje lopen lezen enzo. Er wordt gezegd dat de minimale systeem eisen iets van 700 mHz met 512 ram is. Maar nu heb ik thuisnog een 450 mHz met 384 ram.

Denken jullie dat ik hiermee de volgende dingen kan doen:
- hosting voor wat prive doeleinden (gewoon spelerij, 30 hits per dag)
- exchange voor 2 mailboxen
- terminal serveren met de server
- internet gateway voor 2 pc's

Verder vroeg ik me af, is het nu wel of niet zo dat er een pop3 connector in SBS zit ingebakken of toch niet. Sommige topics spreken elkaar namelijk behoorlijk tegen...

Ik ben zeer benieuwd naar eventuele msg's, tnx alvast

ps... ik zie nu pas dat het in prof. netw. & serv. staat, mijn excuses ervoor maar ik vond dat het wel paste in de thread...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2002 19:18 . Reden: het ps'je ]

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 19:15:
beetje late kick, maar ik vervuil in ieder geval niet met een extra topic...

Mijn vraag... Ik heb dit een beetje lopen lezen enzo. Er wordt gezegd dat de minimale systeem eisen iets van 700 mHz met 512 ram is. Maar nu heb ik thuisnog een 450 mHz met 384 ram.

Denken jullie dat ik hiermee de volgende dingen kan doen:
- hosting voor wat prive doeleinden (gewoon spelerij, 30 hits per dag)
- exchange voor 2 mailboxen
- terminal serveren met de server
- internet gateway voor 2 pc's

Verder vroeg ik me af, is het nu wel of niet zo dat er een pop3 connector in SBS zit ingebakken of toch niet. Sommige topics spreken elkaar namelijk behoorlijk tegen...

Ik ben zeer benieuwd naar eventuele msg's, tnx alvast
geen problee, heb het nog op een proliant p2 450mhz met 384mb geinstalleerd (10 man) werkte ook goed, pop3 connector zit standaard in exchange 2000 sbs (niet in andere versie's!)

Verwijderd

super, tnx voor de snelle reply!

dus mensen: STANDAARD POP3 CONNECTOR IN EXCHANGE 2000 SBS!!!!!!!!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:25

Predator

Suffers from split brain

:)

en nu gaat ie dicht, want dit topic is toch wel aardig grijs geworden :+

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.