Toon posts:

Abit kt7a memory sockets kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Begin september heb ik een nieuw systeem samengesteld. De 1e keer Windows 98 installeren ging perfect, maar toen ik Windows xp wilde installeren kreeg ik allemaal foutmeldingen tijdens de installatie. Wilde ik weer terug naar windows 98 kreeg ik daar ook in 1 keer allemaal foutmeldingen (ook tijdens het herinstalleren). Zelfde verhaal voor Red Hat 7.1 en Debian (segmentation faults tijdens de installatie of vlak daarna).
Na lang klooien uiteindelijk windows 98 er weer op gekregen, en toen met Norton utilities systeem gescand en erachter gekomen dat het geheugen niet goed werkte. Ik heb 2x 256 mb SDRAM. Na veel testen met o.a. memtest ben ik erachter gekomen dat als ik 1 256 mb dimm in socket 0 stop de pc wel werkt, maar dat zodra ik die verplaats (naar socket 1 of 2) of er een ander dimmetje bij in zet geeft de boel problemen gaat en vindt memtest allemaal errors in socket 1 en 2.

Weet iemand wat hier het probleem kan zijn? Kapot mobo? verkeerd geheugen?

mijn systeem (begin september gekocht):

Abit kt7a mobo
Athlon TB 1200@1200
2 x 256 SDRAM
asus 7100 videokaart
Maxtor 40 gb + IBM 40 gb 7200 rpm HD

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Toevallig heb ik eenzelfde problemen met een Abit mobo :(

Is een Abit KA7-100 voor Slot A AMD Athlon Classic :P

Ik weet ook niet waar het aan kan liggen ... ik kan maar 1 geheugen slot gebruiken van de 4 :(

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Zet quick startup selftest ofzoiets eens uit, dan test ie je mem een stuk grondiger voordat ie boot.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al geprobeerd, dan wordt het geheugen 3 keer gecontroleerd en gaat hij zonder problemen verder. het geheugen wordt ook gewoon gevonden tijdens het opstarten (en weergegeven in welke sockets ze zitten). Alleen tijdens het installeren of runnen van een OS komen de geheugen problemen.

Heb echt geen idee waar het aan zou kunnen liggen

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 16:10
Het lijkt erop dat meer mensen er last van hebben, helpt het flashen van de bios niet?

wel raar trouwens dat je het pas bij herinstalleren hebt.

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

Verwijderd

Topicstarter
Bios updaten, bios flashen...
Niets helpt, en zou best kunnen dat 1e keer ook gewoon een "lucky shot" was.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand ooit eerder dit probleem gehad en opgelost?
Kan wel terug gaan naar winkel, maar dan ben ik pc minstens 2 weken kwijt. Wil dus eerst uitsluiten dat het een simpel (bios) probleem is.

Verwijderd

Als je 1 dimmetje gebruikt, moet het gewoon goed gaan in elke van de 3 geheugen sockets. Als er maar 1 socket (bank, whatever ;) ) goed wil werken met maar 1 dimmetje er in, is dat bord niet goed, of de connectors waar de dimm's in gaan zijn beschadigd.

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:33
't Lijkt inderdaad meer op een kapot mobo probleem, maar je kunt nog ff in 't BIOS wat proberen.

Zet alle timings zo conservatief mogelijk, zoals timings op normaal en Cas op 3, etc. En zet Delay DRAM Read Latch op 1 of 1.5. Maakt dit niks uit, dan is je mobo brak.
Pagina: 1