Toon posts:

Caraudiovraagjes; + en - kabels. Fabeltje of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn stereo overgezet in een nieuwe auto. Ik ben echter niet helemaal tevreden met de sound die hij er nu uit blaast. Niet echt vette bas enzo (Misschien ligt het ook wel aan mij, die stereo heeft bijna een maand in de kast gelegen). Alle instellingen op de radio en versterker zijn echter nog steeds hetzelfde. Nou vertelde iemand mij dat er wel op moet letten dat alle + en - van speakerkabels goed moeten zitten en niet halverwege omgedraaid. Als dit goed zit zou dat de geluidskwaliteit alleen maar ten goede komen.

1. Is dit echt zo of een fabeltje?
2. Op een speaker zit een brede en smalle plug, welke is nou + en welke -?
3. Veel kabels hebben een rood-wit of rood-zwart aansluiting. Wat is nou + en wat -?
4. Is er een manier om er achter te komen wat + en wat - is. Ik heb namelijk alles al ingebouwd en kan dus niet meer de aansluitingen (breed of smal) zien op de speakers. Heb ook weinig zin om alles weer open te halen

Het zijn een hoop vragen, ik weet het. Is er iemand die hier allemaal antwoord op weet?

Verwijderd

rood is plus , maar waar je op moet letten is dat je plus op plus aansluit en min op min de kleuren zijn voor jouw gemak geen verschil tussen de rode en zwarte draad

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als de + en de - van de ene omgedraaid zitten TOV de andere, dan heb je ineens bijna geen laag meer. Dan doven die signalen elkaar uit. Om het nog maar niet over stereobeeld te spreken ;).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Om te beginnen is het idd een fabeltje dat er + en - aansluitingen zijn, het is namelijk niet plus en min, maar fase en nul. Net zoals met het lichtnet. Een speaker is de fasedraad, daar staan afwisselend positieve en negatieve spanningen op en de andere is altijd op nul volt. Het maakt geen reet uit of je de fase op de rode of de zwarte aansluiting doet, zo lang je het bij beiden speakers maar hetzelfde doet. Als je dat niet doet, staan je speakers uit fase en staan ze elkaar tegen te werken. Met name het laag heeft daar last van, en daardoor zal je al het laag verliezen.
Bovendien klinkt het geluid super raar, het klinkt scheef (ik kan ook geen betere omschrijving verzinnen).

Verwijderd

heb toevallig vandaag bij Correct een heel leuk TEST cdeetje gekocht voor 4 (!!!) gulden. Hier staan allerlei tonen etc op zodat je dit allemaal kunt testen.

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

Op woensdag 28 november 2001 21:45 schreef Badley98 het volgende:
heb toevallig vandaag bij Correct een heel leuk TEST cdeetje gekocht voor 4 (!!!) gulden. Hier staan allerlei tonen etc op zodat je dit allemaal kunt testen.
Hoe heet die cd?

Blaat

Verwijderd

Maybe a stomme vraag ofzo..
Maar als je de plus en de min op bijde speakers omdraait is dan de fase ook niet omgedraait ofzo ?

• Jag

Jag

Op donderdag 29 november 2001 01:32 schreef Driez het volgende:
Maar als je de plus en de min op bijde speakers omdraait is dan de fase ook niet omgedraait ofzo ?
Als je mijn post had gelezen had je al geweten dat het fase en nul is. En ten tweede, als je aan beide kanten de fase omdraait, dan is het weer in fase.

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op donderdag 29 november 2001 01:32 schreef Driez het volgende:
Dan gebeurt er nix nee...

Wanneer je van 1 kant de + en - omdraait, "draai" je de fase met 180 graden -wanneer de linkerwoofer naar buiten staat, staat de rechter naar binnen...
Zo doof je idd vooral de lage tonen uit (soort anti-geluid).

Draai je ze nu van beide kanten om, dan draai je de fase 2 keer 180o; is: 360 graden, is: 0 graden...
Je ziet, dat maakt nix uit dus...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Jag

Jag

Op donderdag 29 november 2001 01:38 schreef brammus het volgende:

[..]

Dan gebeurt er nix nee...

Wanneer je van 1 kant de + en - omdraait, "draai" je de fase met 180 graden -wanneer de linkerwoofer naar buiten staat, staat de rechter naar binnen...
Zo doof je idd vooral de lage tonen uit (soort anti-geluid).

Draai je ze nu van beide kanten om, dan draai je de fase 2 keer 180o; is: 360 graden, is: 0 graden...
Je ziet, dat maakt nix uit dus...
Je moet die fasedraaingen niet bij elkaar optellen maar juist aftrekken :P.

Verwijderd

Je moet gewoon een beetje klooien met de kabels.
Beetje omwisselen hier en een beetje draaien daar dan lukt het best je kunt er in ieder geval niets mee slopen.

Ik heb sinds kort ook een andere auto en ik heb het spul ook allemaal overgezet en toen had ik hetzelfde probleem met mij woofer.

Met de woofer aan had ik minder bass als zonder woofer. In de 1e instantie sta je dan wel een beetje :?

Ok kabels omdraaien en blazen maar.

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Op woensdag 28 november 2001 21:15 schreef Jag het volgende:
Bovendien klinkt het geluid super raar, het klinkt scheef (ik kan ook geen betere omschrijving verzinnen).
ik leg het altijd zo uit: ;)

Als uit fase staan, dan kun je het geluid niet plaatsen. Je hoort dan niet waar het geluid vandaan komt. Als je ze goed hebt aangesloten, kan je goed horen of het van voren, achteren, links of rechts komt...

• mesothelioom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 09:33
bij rockford geven ze zelfs aan dat als je de twee kabels wisselt dit je bass ten goede KAN komen. Hoe dat zit weet ik niet maar heb het toch geprobeerd en het klopt, het klinkt voller, massiever (vooral op laag nivo)

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Wat nog wel eens gedaan wordt, is de subwoofer ompolen. Dit wordt dan gedaan omdat de woofer een eindje van de andere speakers ligt (achterin) en de geluidsgolf daarom iets te laat komt (een woofer is zowieso wat trager). Echte die-hard werken zelfs met geringere faseverschuivingen, om alles perfect te krijgen. Hier geldt gewoon het devies: proberen en luisteren.
Pagina: 1