framebuffer in mijn pc?

Pagina: 1
Acties:

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:17
Ik heb een leuke TV kaart met een Bt878 chipset (lifeview Flyvideo '98), dus dat zit wel snor, dacht ik. Op mijn win 98 pc doet ie het goed, maar ik wil hem op mijn linux aan de praat hebben (servertje dat toch bijna niets te doen). Ik het hele xawtv pakket installeren en hij lijkt te werken in mijn X omgeving(wel blauw scherm, maar geen ontvangst), maar ik wil hem in mijn console laten draaien met fbtv. fbtv vertelt mij vervolgens: 'open /dev/fb0: No such device'. Uit alle teksten die ik gelezen heb is die framebuffer een buffer tussen mijn videokaart en de software, zodat de software met universele commando's mijn video-hardware kan aanspreken. Wordt het spul van de TV-kaart dan doorgelust via de buffer naar mijn video-kaart? :?
fbset, dat ik heb geinstalleerd geeft dezelfde foutmelding. Kan het zijn dat die mogelijkheid tot framebuffer niet meegecompileerd is? Hoe kom ik daar achter?

Carnifex.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

code:
1
ls /dev/fb

is een manier om erachter te komen denk ik..
En anders zal
code:
1
dmesg | more

ook wel iets over FB vertellen, als laatste zie je, als jouw kernel is gecompileerd met FB-support, tijdens het opstarten een pinguin voorbij komen...

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 21:00 schreef moto-moi het volgende:
zie je, als jouw kernel is gecompileerd met FB-support, tijdens het opstarten een pinguin voorbij komen...
Alleen als je in /etc/lilo.conf een vga mode hebt gespecificeerd..

Als ls /dev/fb niks geeft, moet je het eerste fb-device ff zelf maken met
code:
1
mknod -c 29 0 /dev/fb0

Je zou door kunnen gaan t/m fb31 (29 31), maar dat lijkt me maar onzin.

Trouwens wel cool dat je ook tv kunt kijken via framebuffer, dat wist ik niet eens, ga het zelf binnenkort ook maar proberen (heb ook een bt878).

• Carnifex
hmm, volgens mij zit het er niet in. Als ik bij lilo vga=ask zet dan ziet hij die regel niet eens.
Kom ik bij een andere vraag: Kun je een kernel compileren op een andere pc? Ik heb namelijk alvast een kernel geconfigged op mijn duron 600 en heb die gecompileerd voor een pentium w/ mmx (mijn 200mmx linux servertje). Maar welke bestanden moet ik jou copieren? Ik heb al de modules dir van /lib/modules en bzImage gecopieerd, maar als ik de kernel probeer te laden (na instellingen in lilo aan te passen, cp ../bzImage /boot/vmlinux[versie], lilo 'gestart' etc.) zie ik dit: (vga=ask werkt nu trouwens wel :) ).
code:
1
2
3
4
5
6
Uncompressing Linux...

ran out of data

--System halted

Ik had eigenlijk al het ID dat ik veel bestanden zou missen omdat hetgeen ik gecopieerd heb maar een paar mb is...
In de HOWTO's kan ik niet vinden welke bestanden ik nodig heb, daar wordt alleen melding gemaakt van het bestand bzImage en System.map.. iemand tips?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 20:52
Die 'ran out of data' error krijg je als je de kernel file (bzImage) achteraan een aantal (meer of gelijk aan 1) bytes mist.

Dus er is volgens mij iets fout gegaan met het kopieren

[Edit: je hebt natuurlijk genoeg geheugen??]

• Carnifex
Hmmz, lijkt me niet, hij is bijna even groot als de bzImage die ik op de duron gebruik(waar ie wel werkt).

Heeft iemand niet ergens een FAQ over het compileren van een kernel op een andere PC? Ik weet vaan 90% van de bestanden niet wat het voorstelt in de /boot dir. :?
Pagina: 1