640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates
Mijn HDD (geen maxtor) wordt ook bloedheet, dusheb ik er maar een fan wat lucht langs laten blazen
Senile! Senile Oekaki
En me IBM 307030 DTLA wordt ook 45graden..
(ff ter vergelijking)
Proggie staat btw hier:
http://private.peterlink.ru/tochinov/
Ik heb 4 hd's , maar ik kan alleen de 1e schijf uitlezen
Verwijderd
/me vreest dat dit een opsomtopic gaat worden
Hé, meet ie bij jouw 60+ wel de temperatuur?Op woensdag 28 november 2001 21:45 schreef Kev0867 het volgende:
Mijn Maxtor: 60plus model 20Gb wordt zo 45 graden ook...
En me IBM 307030 DTLA wordt ook 45graden..
Bij mij doet ie dat niet. Kan dat komen doordat de twee hd's op een raid controller zitten?
Verwijderd
Hehe, dan valt het nog tegen die temp. Cooldrive doet het dan toch beterOp woensdag 28 november 2001 22:55 schreef Maverickje het volgende:
Mijn Maxtor is 34 graden![]()
heb er 2 delta's achter staan
Zondag die maxtor erin gezet en nu is mn kast-temp 42(!) graden (idle)
graden.
Maak je dus maar niet druk.
Da's niet goed. Afhankelijk van welke cpu je hebt (amd of intel) mag je kasttemperatuur maximaal maar zo'n 45°C worden. Wat extra airflow zou dus geen kwaad kunnen.Op donderdag 29 november 2001 09:14 schreef ko9 het volgende:
mijn kast-temp voordat ik die maxtor 40gig erin had zitten: +/-32 graden
Zondag die maxtor erin gezet en nu is mn kast-temp 42(!) graden (idle)
M'n IBM 45GB HD wordt 35°C trouwens. Casefan blaast er horizontaal overheen.
_██_
(ಠ_ృ)
Dat denk ik ook ja. De casetemp alleen al is 32 gradenOp vrijdag 30 november 2001 14:25 schreef obsidian het volgende:
Mmm, een temp onder de kamertemp? Lijkt me sterk! Ik denk dat jouw sensor brak is.
terwijl hij niet gebruikt wordt....
beetje raar vind ik
er staat nog niks op die schijf, dus in principe zou hij niet moeten draaien en dus ook niet warm worden?
of draait een hd continu?
Verwijderd
Op dit moment 29/30 graden. Net zelfs even 22.
Ja, tenzij je een of andere vorm van powermanagement geinstalleerd hebt.Op vrijdag 30 november 2001 14:48 schreef Allardie het volgende:
of draait een hd continu?
In je bios kan je dat ook instellen hoor.Op vrijdag 30 november 2001 15:09 schreef biobak het volgende:
[..]
Ja, tenzij je een of andere vorm van powermanagement geinstalleerd hebt.
tja, dat d8 ik dus ook. Ik ben ook al bezig met een casemod (met flinke blowhole) maar ik wou hem gister gaan testen en toen begon het 1 en ander te ROKEN ergens binnenin mn schakelingOp vrijdag 30 november 2001 13:39 schreef Atomsk het volgende:
[..]
Da's niet goed. Afhankelijk van welke cpu je hebt (amd of intel) mag je kasttemperatuur maximaal maar zo'n 45°C worden. Wat extra airflow zou dus geen kwaad kunnen.
...
Dus moet ik eerst die kortsluiting eruit halen...
Verwijderd
Heb ook een 40GB D540X als enige HD en die wordt bij normaal gebruik 20 graden volgens DTemp. Bij extreem gebruik loopt het op tot maximaal 25 graden. Dat allemaal zonder extra koelers.Op vrijdag 30 november 2001 14:19 schreef biobak het volgende:
Grappig progje dat DTemp. M'n Maxtor D540X (40 Gb, 5400 rpm, 2 Mb cache, ATA100) wordt maar 17-18 graden. Wordt ook nauwelijks gebruikt. Is voor de grote opslag
Verwijderd
btw thnx voor da proggie
Ik ga de airflow bij de schijven verbeteren, maar de schijven blijven aan de buitenkant koeler dan m'n oude 40GB 5400rpm Maxtor schijf. Als de temperatuur 50C is dan voelen ze aan de buitenkant niet meer dan lauw/handwarm aan.
Ik heb hier nog twee 40MB schijfjes van een jaar of 10 a 11 geleden liggen, en die worden stukken heter
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Heb er 5.25" roosters inzitten van een nieuwe Compaq ML330To2 (toch handig, zo'n stage)
I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Maxtor d740x 80gb ide @ 7200rpm
44oC
en Dtemp vind 41 al hoog en doet er ook steeds melding van.
Ik vind 44 gezien deze thread responses dus gewoon prima! En ga me er niet druk om maken
Over maandje komen er nog paar hdtjes bij, en die gaan in een cooler rackje.
zal wel stuk minder worden dan
http://mrfloris.com
Misschien de interval van het progje veranderen? hij staat standaard op 1 minuut geloof ik. In die minuut kan er een hoop gebeuren (just guessing)Op dinsdag 25 december 2001 00:20 schreef Exirion het volgende:
Toch vraag ik me af in hoeverre dat programmaatje goed meet, want soms springt ie ineens van 47C naar 35C, en na een tijdje ineens weer 48C. Die 35C zou beter kloppen.
I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes
Nee, ik heb 't goed gechecktOp dinsdag 25 december 2001 00:44 schreef turn het volgende:
Misschien de interval van het progje veranderen? hij staat standaard op 1 minuut geloof ik. In die minuut kan er een hoop gebeuren (just guessing)
Niet goed in de kast bevestigd (2 schroefjes) = 50 graden
Goed bevestigd; idle = 35 graden
Goed bevestigd; druk bezig = 40 graden
Verwijderd
Verwijderd
Op dinsdag 25 december 2001 00:05 schreef turn het volgende:
Net even gekeken met DTemp (handig proggie bdw), en hij wordt 35o, komt ook door overdruk in mijn kast (1x12cm in, 1x92cm + 1xvoeding uit)
Heb er 5.25" roosters inzitten van een nieuwe Compaq ML330To2 (toch handig, zo'n stage)
Whoet dat maakt een wereld van verschil ! Die van mij 40gig D740X wordt 41 graden en zit jaja, met 2 schroefjes vast !Op donderdag 14 februari 2002 13:23 schreef RAJH het volgende:
Mijn D740X 60GB wordt:
Niet goed in de kast bevestigd (2 schroefjes) = 50 graden
Goed bevestigd; idle = 35 graden
Goed bevestigd; druk bezig = 40 graden
Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
Wat dacht je van google.com -> "download Dtemp" ?Op zaterdag 16 februari 2002 11:41 schreef Beus het volgende:
Zeg waar haal ik die Dtemp vandaan
wil wel eens weten wat mijn maxtor hdd's doen
Verwijderd
Gelukkig is het bij mij normaal al 21 graden in de ruimte hier.Anders zou ik een jas aan doen.Op vrijdag 30 november 2001 14:19 schreef biobak het volgende:
Grappig progje dat DTemp. M'n Maxtor D540X (40 Gb, 5400 rpm, 2 Mb cache, ATA100) wordt maar 17-18 graden. Wordt ook nauwelijks gebruikt. Is voor de grote opslag
Mijn maxtors hangen trouwens rond de 40 graden.
Western Dig.100gb rond de 60.western dig 13.6gb ook rond de 60 graden(al 3 jaar).
Volgens Dtemp is hij idle 25 graden.
Ben erg benieuwd wat mijn 2 d740xjes doen
Whatever........
Komt denk ik omdat er een casefan voor hangt die heel zachtjes (1400 rpm) er een zacht briesje langs blaast. Als ik de schijven voel zijn ze gewoon koud
Dit is in combinatie met een hardeschijf-koeler en een 80x80mm casefan (zijkant) als outtake.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
mijne schommelt tussen 58 en 62 graden
maar jah, zit ook ingepakt tussen 2 andere harddisken
misschien toch maar s een coolertje halen
Mijn ibm 75gxp 75gb wordt 25 idle en 28 stressed.
Lol, dan zijn jouw hardeschijven dubbel zo warm als mijn cpuOp woensdag 20 februari 2002 22:06 schreef Chaser2600 het volgende:
lol
mijne schommelt tussen 58 en 62 graden
maar jah, zit ook ingepakt tussen 2 andere harddisken
misschien toch maar s een coolertje halen
MacBook Pro 2019 | Oppo Reno 2 | Panasonic Lumix TZ70
Is het mogelijk om ook mijn andere HD's uit te lezen met DTEMP? Ik kan wel door alle S.M.A.R.T. features browsen enzo maar de temp's uitlezen doet ie alleen van mijn Primairy Master wat dus de Maxtor is.
Weet er iemand nog meer van dat soort leuke utils?
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Maar ik denk dat je deze tempsensoren ook niet echt zo serieus moet nemen net als bijv in mobo's want eerst was me hdd 50 graden en nu nog maar 39.
2x maxtor 60 gb 7200 rpm ata 133 schijven
2x wd 60 gb 7200 rpm ata 100 schijven
1x quantum atlas IV 18,2 GB ultra 160 scsi
deze zitten allemaal vlak onder elkaar in de beschikbare 3,5 inch sloten in de pc. +/- 0,5 tot 1 cm tussenruimte...
werden best wel warm...GOH JE MEENT HET...!
nu heb ik het een beetje primitief opgelost d.m.v. een grote kamerventilator (op stand 1 van 3) die op mijn schijfjes, mobo, video en andere zaken blaast....
aantal cfm...echt geen idee...toeren...geen idee maar wel veel koele lucht
schijven hebben een temperatuur van +/- 30 graden idle en 38 stressed
lawaai valt wel mee is erg stil op stand 1. voeding komt boven alles uit...low noise zeggen ze dan nou kweet niet maar dit is geen low noise terwijl het er wel opstaat.
Ik heb geprobeerd 2x 80mm coolers vlak achter de kap van de pc te plaatsen maar dan blazen ze bijna alle lucht tegen de niet-gaatjes aan waardoor er erg weinig airflow onstaat. Ik kan het raster natuurlijk wel wegdremelen maar kheb niet zoveel zin om in mijn kast te gaan zagen (jaja ik weet het
Heb ook nog een vraag.
werken HD's ook sneller als ze
/edit/ temperaturen vergeten /edit/
HOE lees je die temp dan uit van je HD??? Bedoel, heb je dan een extra kabeltje nodig, speciaal mobo ???
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....
ff zoeken...zijn diverse topics over geweest. als je op google.com kijkt en dan zoekt naar "download dtemp" dan meteen de eerste beste link.Op dinsdag 02 april 2002 13:59 schreef Gompy58 het volgende:
ff een vraagje,
HOE lees je die temp dan uit van je HD??? Bedoel, heb je dan een extra kabeltje nodig, speciaal mobo ???
Verwijderd
Verwijderd
1 = 49 graden [edit] nou 51 [edit]
1 = 41 graden [edit] nou 43 [edit]
Ooh springt nou in een keer naar 30 graden. Erg betrouwaar dus met Dtemp.
En ja hoor nou is ie weer 42 graden.
Verwijderd
Volgens de [url="http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/DiamondMaxPlus/DataSheet/D740X_datasheet.pdf"]specs (PDF)[/url] hebben de drives een bedrijfs temperatuur tussen de 5 en 55 graden, zolang je daar binnen blijft zit het denk ik wel goed.
Alex z'n [url="http://mbm.livewiredev.com/"]Motherboard Monitor[/url] kan sinds kort ook de HDD temperatuur uit lezen via de SMART interface. Het werkt prima op mijn Maxtor D740X, maar oudere drives (ouder dan 1-2 jaar ofzo) worden niet ondersteund. Installatie instructies staan op de openingspagina (14th of July), het forum is ook de moeite waard, iemand had een probleem na het installeren, al heb ik (en vele anderen) tot nu toe nog geen problemen ondervonden.
Bij MBM verspringt de hdtemp overigens niet zoals in DTemp (soms wel 15 graden verschil).
Verwijderd
Verwijderd
bij temperature staat value : 253 , lekkere progjeOp zondag 28 juli 2002 01:59 schreef vandenberg het volgende:
In je system tray komt een icoontje met de temp. Rechtsklikken geeft een menu, waarin je onder andere een item vindt om de SMART-info te bekijken.
temp is nu rond de 40 graden
Mijn 2 80GB ibm's wel Temps zijn ronde de 35 graden
Iemand een idee waarom ik de Maxtor niet kan uitlezen ???
enig idee wat een redelijk veilige temp is?
[url="http://www.almico.com/speedfan405.exe"]SpeedFan 4.05[/url]
[url="http://www.almico.com/speedfan.php"]http://www.almico.com/speedfan.php[/url]
[url="http://www.tweakers.net/meuktracker/1990"]http://www.tweakers.net/meuktracker/1990[/url]
door een optimale airflow en een akasa fan die er lans blaast
idle 38 graden. Er staat wel een papst fan op te blazen
Procesprutser