Toon posts:

a7v133 + tb 900... hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo
ik had de gedachte mijn system en voornamelijk proc, te gaan overklokken. Ik ben geheel nieuw op dit gebied 8-)(eigelijk op alles wat met tweaken te maken heeft, maar ik ga al vooruit). Ik heb al vele FAQ's gelezen maar ik ben er nog niet uit. Wat is nou het beste om mee te beginnen voor iemand als mij? FSB oc'en of multiplieen (dus unlocken). Multiplieen lijkt het aantrekkelijkst maar ik heb nog niet echt veel ervaring met hardware tweaken, dus kzit t twijfelen. en als ik vb mijn 900 naar 1000 weet te krijgen, wat moet er dan extra aan koeling?
ik heb mijn bios nog niet geflasht want heb gehoord dat dit nogal ingrijpende actie is, en ik ben nog geen diehard. en in bios staat wel multiplie en fsb, maar die kan ik niet bereiken, wat heb ik over het hoofd gezien?

PS, jaja! ik heb al veel gesearchd maar wil toch weten wat in dit geval beste is voor beginnende tweaker

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Je moederbord op jumper free mode zetten (check de handleiding), dan kun je alles zelf in het bios instellen. Je moet altijd zorgen voor goeie koeler op je processor en dan kun je - ervan uitgaande dat je pc133 geheugen hebt - met een TB 900 op een Asus A7V133 mobo bijvoorbeeld je bios instellen op 145 (=fsb) * 8 (=multiplier) = 1160 mhz. Een beetje nieuwe Thunderbird die op 900 mhz draait moet dat zonder problemen aankunnen. Je moet uiteraard wel eerst je processor unlocken, dat staat zeer uitgebreid beschreven in vele (honderden?) posts op dit forum. Succes!!!

Verwijderd

Topicstarter
k, thnx voor de reply, maar is het niet gewoon het makkelijkst om de fsb op 133 te zetten (dan springt toch automatisch de pci bus op 1 4e en de memory (is 133 dus kan het toch wel aan) op 1 2e? das toch het makkelijkst? trouwens ik heb een Thermaltake Vulcano II kewler, kan volgens mij tot 1,5 gh, is toch wel genoeg voor 100 mhz over te klokken?

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Jazeker, ik heb zo'n heel goedkope koeler (ben de naam even kwijt) en ik klok mijn Thunderbird op 1000 mhz zonder problemen over naar zo'n 1300 Mhz en dan wordt processor ongeveer 53 graden en dat is heel acceptabel. Dat met dat 1/4e en 1/2e enzo weet ik niet precies, ik weet wel dat mijn Asus A7V133 daar heel intelligent mee omgaat, ik heb er geen omkijken naar. Ik draai momenteel 146*8,5=1241 Mhz en dat werkt allemaal perfect en ik heb daardoor ook lekker hoge geheugenscore. Vergeet ook niet je geheugen op CAS2 te zetten in je bios, de meeste CAS2 geheugenchips kunnen dit goed aan.

Verwijderd

Topicstarter
cas2, wat is dat precies? ik heb gewoon standaard 256 SD-RAM pc133 geheugen van MyCom. Kan dat wel allemaal?

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Natuurlijk, CAS2 geheugen is iets duurder maar ook iets sneller...ik heb heel goedkoop SpecTek PC133 geheugen dat standaard op CAS3 draait maar het ook prima doet op CAS2. CAS2 wil geloof ik zeggen dat het geheugen gegarandeerd stabiel loopt op 150 Mhz maar dat geldt dus ook voor de meeste CAS3 modules. CAS2 of 3 is gewoon een optie in je bios...als je de handleiding niet hebt, moet je even de *.pdf file downloaden van de Asus website.

Ik heb even gezocht: kijk onder chip configuration en dan SDRAM Cas latency en ook de twee regels daaronder allemaal op 2 zetten.

Verwijderd

Topicstarter
dus het lukt? mijn geheugen op CAS2 zetten? en verder had ik de gedachte mijn fsb op 111 te zetten zodat ik even op 1000 kan draaien, lukt dat, of moet ik dan nog jumpers, voltage en koeling en zo veranderen?

(forgive me als het domme vragen zijn, ik ben pas een beginner... ;) )

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Als je in jumper free mode draait moet dan zonder problemen kunnen. Als je een beetje een recente Thunderbird hebt, kun je proberen je Vcore (voltage) te verlagen naar 1,58 volt, dat scheelt dus in de temperatuur...misschien kun je nog lager en als dat niet werkt, loopt je pc weliswaar vast maar kun je bij de herstart gewoon op DEL drukken en kom je weer in het bios.... Zet in het advanced menu ook je System Performance Setting op Optimal, scheelt ook weer een stukje in de prestaties.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Doe nou allemaal niet zo moeilijk en zet gewoon die fsb omhoog (beginnen met 105 dan op waarderen als het stabiel is), hoef je waarschijnlijk niks voor te doen, hooguit je vcore op 1,8 of 1,85v zetten, dat doe je ook in de bios.

verder hebben ze hier een hele mooie newbie faq over overklokken en daar staat alles in.

[topic=324186/1/25]

edit:
ps megajurk dat cas2 heeft niks te maken met op 150 mhz lopen, lang niet alle cas3 reepjes trekken dat, en ook niet elk reepje loopt op cas2.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Nee, dat niet elk reepje dat haalt, dat zal best. Vertel eens wat houdt dat CAS2 dan wel in? Ik ben wel benieuwd...

• salvador4
CL is de afkorting van CAS Latency. CL2 wordt ook wel aangeduid als CAS=2, CL3 als CAS=3.
CAS is ook een afkorting, die staat voor: Column Address Strobe. Een RAM-geheugen is eigenlijk een soort matrix, zoals een spreadsheet, maar dan met geheugencellen in plaats van getallen of formules. Net zoals bij een spreadsheet, wordt de plaats van elke cel bepaald door een rij-nummer en een kolom-nummer. Het signaal wat de kolom aanstuurt, wordt de Colomn Address Strobe genoemd. (Er bestaat natuurlijk ook een RAS signaal: Row Address Strobe).
Latency staat voor de tijd die nodig is om de gevraagde informatie te krijgen. Letterlijk: het interval tussen stimulatie en response.
Om te begrijpen wat dan CAS-Latency is, bekijken we eerst eens hoe de memory controller van de computer het geheugen leest. Eerst gaat de chip-set de RIJ van de geheugenmatrix bepalen door een adressering op de geheugenpinnen te zetten en het RAS signaal te activeren. Vervolgens moeten we een aantal klokcyclussen wachten: dit wordt de RAS-to-CAS vertraging genoemd. Hierna wordt het kolom-adres op de adres-pinnen gezet, en wordt het CAS signaal geactiveerd, om de juiste KOLOM van de geheugenmatrix te adresseren. Nu moeten we weer wat klokcyclussen wachten voordat de opgeslagen data op de geheugenpinnen van de RAM verschijnt: dit heet de CAS-Latency.
CL2 is dus een CAS Latency van 2 klokcyclussen; CL3 betekent een CAS Latency van 3 klokcyclussen.

Is CL2 dan 33% sneller dan CL3?
Zeker niet altijd. Soms moet de geheugenrij-aanwijzer naar een andere positie; dit betekent weer activeren van RAS, RAS-to-CAS vertraging, en CAS afhandeling. Verder, wanneer data in een grote geheugenstroom wordt opgehaald, hoeft CAS slechts één keer geactiveerd te worden. En dan hebben de processoren van tegenwoordig ook nog eens een eigen cache, met een gemiddelde hit-rate van zo'n 95%, wat betekent dat het RAM-geheugen helemaal niet aangesproken hoeft te worden.
Het verschil tussen CL2 en CL3 is natuurlijk wel 33%, alleen zal in de praktijk het snelheidsverschil een stuk kleiner zijn, omdat de CAS aansturing maar een onderdeel van de keten van het geheugengebruik is, die niet eens elke keer ingeschakeld wordt.

En wat betekent dit nou in de praktijk?
Modules met een CL3 specificatie werken niet in machines die van het geheugen verwachten dat het CL2 aankan, óf ze zorgen voor een vertragingsfactor in die machines. Omgekeerd zullen modules die CL2 aankunnen, wél werken in machines die slechts CL3 verwachten. Ze hebben dan gewoon een extra rustpauze. Machines met een variabele CL-specificatie kunnen het beste uitgerust worden met geheugen-modules met een CL2-specificatie, omdat die gewoon sneller reageren in de communicatie met de processor. En dus het totale systeem wat sneller maken.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Kijk, dat noem ik nou nog eens uitgebreid antwoorden. Dank je Salvador4.

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Sjongejongejongejonge.... Ga gewoon wat proberen, dat heb ik als 'beginnende' tweaker vroeger ook gedaan. Multiplier ietsje hoger -> draait het stabiel/temperatuur in orde? -> nog wat hoger -> etc. Zelfde verhaal als met de FSB.
Met de FSB haal je meer prestatiewinst maar multiplier is in grotere stappen overklokken.. Nu blij?
Sorry hoor maar van dit soort topics zijn er echt een hele hoop elke dag..

Verwijderd

Topicstarter
oké, maar is het eigelijk noodzakelijk dat ik mijn geheugen op cas2 zet (terwijl het dus eiglijk cas3 is, aannemend dat gewoon standaard geheugen cas3 is) als ik mijn fsb wil verhogen? Of is dit gewoon extra middeltje om je geheugen sneller te laten lopen? want kweet geeneens het merk van mijn reepje, Mycom beweerd gewoon A-merk, dus ik denk niet dat hij cas2 trekt.

sorry hoor, AMdude, ik ben gewoon voorzichtig, ik heb net een mooi eigen system en ik heb geen zin om die te verneuken, wat me al vaak is gebeurd. Ik heb namelijk niet zo veel geld om bv een nieuwe cpu te kopen, krijg maar 50 piek zakgeld per maand...

• salvador4
Op woensdag 28 november 2001 21:20 schreef MegaJurk het volgende:
Kijk, dat noem ik nou nog eens uitgebreid antwoorden. Dank je Salvador4.
Uitgebreid copy en pasten na ca. 2,5 seconde zoeken in de search wheehe!

• salvador4
Op woensdag 28 november 2001 21:20 schreef daniellion het volgende:
oké, maar is het eigelijk noodzakelijk dat ik mijn geheugen op cas2 zet (terwijl het dus eiglijk cas3 is, aannemend dat gewoon standaard geheugen cas3 is) als ik mijn fsb wil verhogen? Of is dit gewoon extra middeltje om je geheugen sneller te laten lopen? want kweet geeneens het merk van mijn reepje, Mycom beweerd gewoon A-merk, dus ik denk niet dat hij cas2 trekt.

sorry hoor, AMdude, ik ben gewoon voorzichtig, ik heb net een mooi eigen system en ik heb geen zin om die te verneuken, wat me al vaak is gebeurd. Ik heb namelijk niet zo veel geld om bv een nieuwe cpu te kopen, krijg maar 50 piek zakgeld per maand...
nee dit is zeker niet nodig op cas3 haal je bijna altijd een hogere fsb dan op cas2.

zoals ik al zei niet moeilijk doen maar gewoon de fsb op 105 zetten en kijken of alles goed draait, kleine stapjes nemen!

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

LOL, dat had ik wel begrepen hoor Salvador4, toch aardig...

Je hoeft om over te klokken je geheugen niet op CAS2 te zetten maar kun je natuurlijk gewoon op CAS3 laten staan. Trouwens, volgens mij verkoopt MyCom Infineon geheugen modules en die zijn volgens mij zonder problemen als CAS2 modules te gebruiken.

• salvador4
Ik heb ook 256 mb (2x 128) infinion gehad en dat liep idd perfect op 145fsb cas2 alles turbo.

maar goed hij snapt er de ballen nie van dus je moet niet gelijk allerlei geheugen timings gaan instellen, daar klok je de cpu niet makkelijker mee over, en dat was de bedoeling volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor al die nuttige reply's guys! (niet sarcastisch). Ga in de kerstvakantie beginnen! >:) (kheb nu te druk met school! :'( )

• salvador4
kost mij anders maar 1 reset om de fsb op te schroeven :/

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

FSB opschroeven is leuk maar school is ook belangrijk....bleeeeeh
Pagina: 1