"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who
het lijkt me vaak alleen maar sjit: volgnen mij kan je niet een hele pagina lezen en begrijpen binnen een paar seconden
ik zou het graag wel eens willen proberen, maar heb er de tijd/geld niet voor
ik zou ook wel eens willen weten of er mensen zijn die het echt kunne
laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs
Verwijderd
Het zit hem in meerdere woorden lezen per keer dat je mer je oog verspringt.
en kern woorden eruit halen.
Maar dit boekje zegt ook, de dingen die ze op TV zeggen zijn overdreven.
en inderdaad grote stukken tekst in 1 keer in je opnemen, dus niet focussen op 1 woord, maar 'the big' picture eruit halen.
Een (licht) fotografisch geheugen werkt daarbij natuurlijk ook fijn .. kon vroeger vrijwel letterlijk herhalen wat er op die-en-die bladzijde van mn leerboeken getypt stond..
wel grappig opzich
Verwijderd
Deze heb ik zelf en neem maar van mij aan dat het werkt.Speed Reading the Easy Way
Howard Stephen Berg, Marcus Conyers & Howard S. Berg
Paperback | 336 Pagina's | Barron's Educational Series, Inc. | 1998 | ISBN 0812098528
Neem maar eens een willekeurige bladzijde uit een boek en ga daar overheen en pik er zo af en toe een zin uit. 99% van de tijd weet je op die manier wel waar de text over gaat
klopt dat een beetje met wat ik in mijn eerste post typte?Op woensdag 28 november 2001 19:43 schreef Kyori het volgende:
Mag ik u aanraden:
[..]
Deze heb ik zelf en neem maar van mij aan dat het werkt.
vraag me af of ik per ongeluk ook zo'n 'snel-lees-manier' had 'ontwikkeld'
Verwijderd
Jammer, maar helaas.Op woensdag 28 november 2001 19:47 schreef TheDane het volgende:
klopt dat een beetje met wat ik in mijn eerste post typte?
vraag me af of ik per ongeluk ook zo'n 'snel-lees-manier' had 'ontwikkeld'
Bij snellezen is het doel om tekst op een grafische manier te zien, in plaats van een tekstuele (dat je het dus "in je hoofd" aan het lezen bent).
Het is gebaseerd op het principe "foto zien en details onthouden". Ga maar na: als jij een foto ziet, weet je meteen wat je allemaal ziet; die hoef je ook niet lijn voor lijn te bekijken. Zo werkt snellezen ook; alles in één keer.
Ik kan Kevin Trudeau's "Mega Memory" ook heel erg aanbevelen.
Verwijderd
tjezus man,
dat zou me een boel smoesjes hebben bespaard waarom ik weer eens niet mijn huiswerk had geleerd!!!!!!!!!!
kan je dus in princiepe je (leer)huiswerk 100 keer sneller doen en dus op je 12 afstuderen.
wie kan ik aanklagen?
"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who
Verwijderd
Omdat je eerst gewoon moet leren lezen.Op woensdag 28 november 2001 20:07 schreef GiLuX het volgende:
waarom wordt dit niet op scholen geleerd???
In Amerika zijn er wel scholen waar ze er les in geven; het betreffende boek is ook speciaal voor scholen ontwikkeld, het staat vol met allerlei duidelijke tips en oefeningen.
tjezus man,
dat zou me een boel smoesjes hebben bespaard waarom ik weer eens niet mijn huiswerk had geleerd!!!!!!!!!!
Feitelijk wel. Bovendien kun je dan, wanneer je net als ik van vreemde talen houdt, deze heel snel leren.kan je dus in princiepe je (leer)huiswerk 100 keer sneller doen en dus op je 12 afstuderen.
De minister van onderwijs.wie kan ik aanklagen?
Verwijderd
Of wou je zeggen dat je met een paar oog wenken een hele blz uit de bijbel kunt onthouden?!?!? Lijkt me wel makkelijk.
Weer wat om me in te gaan verdiepen... Goh, misschien gaat het jullie toch eens lukken... Albert nog slimmer cq sneller maken
Verwijderd
Hoe goed blijven daadwerkelijk alle details hangen, bij deze methodes van snel lezen?
Als ik een bepaalde tekst echt goed moet kennen en begrijpen, is het dan verstandiger om gewoon tekstueel te lezen??
http://www.utexas.edu/student/utlc/handouts/512.html
Ik weet niet of je er wat aan hebt..
Speed Reading heb ik nooit echt geleerd, ik heb het altijd al gekund. Het probleem wat ik heb, is echter dat ik alles wel gelezen heb, maar nog niet verwerkt
Ik lees zo snel over de tekst dat het begrijpen soms wat langer duurt.. In ieder geval ben ik er wel achter gekomen dat ik echt ingewikkelde stukken tekst 'gewoon' moet lezen, omdat ik het anders niet snap..
Als je wilt leren snel-lezen, kun je beginnen met te stoppen om elk woord in je hoofd uit te spreken (nergens voor nodig
Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
Verwijderd
Ik had 350 worden / min... met score van 50%, en voor mij zelf ging ik veel te snel. Maar ik ben ook beetje dislecties maar zullen 'paar' onder ons wel hebben gemerkt.
- http://www.smartreading.nl/smart_test/SmartMeter2-1.exe -
<edit>De gene die niet zon boek hebben gelezen of cursus hebben gedaan mogen het ook wel ff doen, ff voor goede vergelijking... bij nader inzien.
Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
Verwijderd
Weet iemand ook nog een goed Nederlands boek?!?Op woensdag 28 november 2001 19:43 schreef Kyori het volgende:
Mag ik u aanraden:
[..]
Valt me eigenlijk niets tegen
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Verwijderd
en je hebt geen zin/tijd voor het geheel is de
eerste selectie snel gemaakt door er diagonaal met
je ogen door te flitsen...
Dus van links-boven naar rechts-onder en dat herhaal
je nog een keer van rechts-boven naar links-onder
Op deze manier heb je zeker een indruk of er voor
jou belangwekkende zaken in het stuk voorkomen omdat
je de 'kern' van de zaak ongetwijfeld bent tegen-
komen en je 'weet hebt' van het feit of de stof
nog nieuwe feiten voor je bevat...
(Probeer het hier bijvoorbeeld 'es...
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/333319
- no offence intended -
Verwijderd
Weet iemand ook nog een goed Nederlands boek?!? Uiteraard over dit onderwerp voor dat iemand Harry Potter aanraadOp woensdag 28 november 2001 19:43 schreef Kyori het volgende:
Mag ik u aanraden:
[..]
Verwijderd
(dus gewoon snel, knop ingedrukt houden)
Dan pik ik opeens woorden d'r uit op die ik zoek, lijkt wel aan de vorm ofzo, wel wazig iig
Verwijderd
Voor mij gaat dat net iets te snel, tenminste voor mijn ogenOp woensdag 28 november 2001 22:16 schreef virtual het volgende:
Ik heb wel eens, dat als ik in een pagina aan 't scrollen ben
(dus gewoon snel, knop ingedrukt houden)
Dan pik ik opeens woorden d'r uit op die ik zoek, lijkt wel aan de vorm ofzo, wel wazig iig
Verwijderd
en maar 55% begrip.
Ik heb dus duidelijk te snel gelezen...
240 woorden per minuut, 80% begrip.
ik denk dat ik redelijk goed gegokt heb
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Netjes toch?? zou ik zeggen.. als ik de rest van de scores zo zie..
85% begripsvermogen
Gewoon gelezen zoals ik alles lees. Dat zou best wel eens sneller kunnen. Tijd voor een snellees cursus?
Jammer dat het meerkeuze was, zo kun je eventueel dingen goed gokken.
Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)
mmm 628 woorden met 70% tekstbegrip...Op woensdag 28 november 2001 23:50 schreef Rey_Nema het volgende:
lol 1622 woorden per minuut en begrips vermogen 55%
ik denk dat ik redelijk goed gegokt heb
mwah moet kunne
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Begripsvermogen: 75%
Maar nu is het wel zo dat ik bij de vragen er een hoop niet wist, alleen omdat ze meerkeuze waren heb ik ze waarschijnlijk goed kunnen gokken.
Nu is het bij mij meestal zo dat ik op een bepaald antwoord 'gok' omdat het gewoon goed 'aanvoelt', terwijl ik geen idee heb waarom ik dat antwoord nou eigenlijk kies.
Is dit omdat er ergens diep in mijn geheugen het antwoord op die vraag wel te vinden is maar ik het me niet helder voor de geest kan halen, terwijl iets me toch zegt dat dat persé het antwoord moet zijn. Of brabbel ik hier maar wat los?
Begripsvermogen: 45%
Slecht?
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Nou .. ik ben er al een paar weken in bezig, het werkt wel, alleen moet je er een boel tijd voor opofferen. En veel oefenen!Op woensdag 28 november 2001 19:43 schreef Kyori het volgende:
Mag ik u aanraden:
[..]
Ik heb voor de gein een gelijk op 'verder' geklikt zonder te lezen, resultaat: 30833 woorden/min begrip 75%
Toch eens de tekst lezen, kijken of ik het dan beter doe.. het begripsvermogen bedoel ik dan he
Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post
Ik ga die boekjes maar eens doorlezen, maar dan rustig
"one is to the other an other only in that one recognizes the other" -Hegel
En een ander had er 3 kwartier voor nodig
en toch voor alle 2 een 9 voor het examen
(
Verwijderd
Verwijderd
Voor zakelijke cq schoolteksten is dit best interessant. Ik vraag me alleen af of je bij een gewoon leesboek nog wel plezier in het lezen ervaart? Of kun je ook nog gewoon lezen na zo'n cursus
Verwijderd
Khad alleen de eerste pag gelezen en de rest doorgeklikt.
Verder gewoon goed gegokt
Test slaat dus een beetje k|_|t op dirk
Verwijderd
..Je kunt natuurlijk ook nog wel 'gewoon' lezen lijkt mij. Maar this zeer makkelijk voor bv posts op dit forum, of ff te kijken wat er preziezzzzzzz bescherven staat in een computer boek over het desbetrevende prob.Op donderdag 29 november 2001 21:54 schreef diddel het volgende:
Wat ik me nu afvraag, beleef je de tekst nog wel?
Voor zakelijke cq schoolteksten is dit best interessant. Ik vraag me alleen af of je bij een gewoon leesboek nog wel plezier in het lezen ervaart? Of kun je ook nog gewoon lezen na zo'n cursus
- vraagje -
Het boek wat Kyori citeerde... is dat makkelijk weg te lezen engels of zitten er echt dingen bij vannuh... you gotta bee a -non-newbie for this?! En hoeveel uur moet je er aan spanderen p/dag?
Verwijderd
Makkelijk Engels. Je moet minimaal 3 keer 12 minuten per dag oefenen.Op donderdag 29 november 2001 22:07 schreef Webmasterok het volgende:
Het boek wat Kyori citeerde... is dat makkelijk weg te lezen engels of zitten er echt dingen bij vannuh... you gotta bee a -non-newbie for this?! En hoeveel uur moet je er aan spanderen p/dag?
Voor meer vragen moet je bij GenetiX wezen, want aan hem heb ik dat boek uitgeleend.
Denk ik dan. Of ik ben gewoon een hypersnelle lezer.
2312 (!) woorden per minuut, met een begripsvermogen van 60%.
Niet dat ik de tekst enigszins goed heb kunnen doorlezen.
Het punt was dat ik wel het algemene verhaal kon volgen, maar alle detailvragen op eerdere kennis heb beantwoord.
Ik ben weliswaar een behoorlijk snelle lezer, maar 2312 woorden per minuut is belachelijk. Dat is een paar pagina's per minuut. En dat zonder cursus
[edit]
Om ook nog wat nuttigs aan de discussie toe te voegen:
Ik denk dat speedreaden wel degelijk mogelijk is. Sommige mensen hebben een soort van fotografische geheugen, dus dat valt vast wel te trainen. Of je d'r gelukkig van wordt is een andere vraag. Je wordt er niet intelligenter van ofzo. Ik denk dat langzaam begripsmatig lezen wel eens veel effectiever kan zijn zelfs. Kennis is sowieso niet altijd nuttig. Een beroepswiskundige gaat ook niet alle 3000 (ofzo) stellingen in de groepentheorie uit z'n kop leren. Hij kent de belangrijkste, heeft een vaag besef van de anderen, en als hij er een nodig heeft, zoekt hij hem op.
Verandert z'n sig te weinig.
Verwijderd
Gevolg: 3303 woorden/minuut met begripsvermogen 65%.
Conclusie: test afgekeurd
Verwijderd
maargoed de score;
18.500 woorden per minuut snel heh ?
begripvermogen 55% en denk dat ik et overdag misschien beter had gedaan..
Verwijderd
de eerste paar vragen moest ik redelijk op gokken maar de latere niet
resulaat
800 woorden per minuut met 70% begripsvermogen.
[edit]
met de 2e iteratie door de tekst heb ik nog sneller en globaren geprobeerd te lezen. Helaas wist ik nog antwoorden dus is het niet representatief, maar ik wilde 2202 woorden per minuut en een begripsvermogen van 70% wel graag posten
Verwijderd
Ik zelf zou het geweldig vinden om supersnel te kunnen lezen, dan ging ik waarschijnlijk nog meer tijd aan lezen besteden dan dat ik nu doe. Hele bibliotheken af! Hoe meer je weet, hoe breder je perspectief, hoe beter je iets nieuws kan beoordelen.Of je d'r gelukkig van wordt is een andere vraag. Je wordt er niet intelligenter van ofzo. Ik denk dat langzaam begripsmatig lezen wel eens veel effectiever kan zijn zelfs. Kennis is sowieso niet altijd nuttig. Een beroepswiskundige gaat ook niet alle 3000 (ofzo) stellingen in de groepentheorie uit z'n kop leren. Hij kent de belangrijkste, heeft een vaag besef van de anderen, en als hij er een nodig heeft, zoekt hij hem op.
Verwijderd
Eerlijk gezegd vraag ik me af hoe goed je een tekst dan kunt beoordelen, of kunt 'proeven'hoe beter je iets nieuws kan beoordelen.
Ik gebruik daarvoor snellezen en dan doe ik iets van 2 tot 3 hoofdstukken in 2 uur en dan doe ik het ook goed, dan weet ik het ook. De truuk voor mij is om net te doen alsof iemand het snel voorleest. Een hele stomme manier, maar wel effectieve manier om dit te leren is films te kijken met ondertiteling en dan alleen op de ondertiteling te letten maar dan wel duidelijk de tekst horen uit de film.
Ik heb dat vroeger gedaan en dat helpt echt ik deed het met engelse films enzo en nu kan ik naast dat ik snel kan lezen ook goed engels.
Maar het is dus mogelijk, maar niet makkelijk. Je moet zeker een half jaar ofzo heel veel lezen om te oefenen, maar als je het eenmaal kan, dan is het heel handig. Mensen die snel kunnen typen kunnen vaak ook snel lezen.
thunderstruck
Hoe kan je nou alleen op de ondertiteling letten en duidelijk de tekst horen?Op vrijdag 30 november 2001 19:18 schreef Chandler het volgende:
De truuk voor mij is om net te doen alsof iemand het snel voorleest. Een hele stomme manier, maar wel effectieve manier om dit te leren is films te kijken met ondertiteling en dan alleen op de ondertiteling te letten maar dan wel duidelijk de tekst horen uit de film.
Ik heb dat vroeger gedaan en dat helpt echt ik deed het met engelse films enzo en nu kan ik naast dat ik snel kan lezen ook goed engels.
Dan luister je toch ook al naar het Engels?
Dus het verschil zie ik niet helemaal, want dit doe je normaal toch ook al? Ik wel in ieder geval.
Dat in Nederland alles ondertiteld is is ook de reden dat wij (nou ja, veel mensen
745 woorden per min en 60% begripsvermogen
Neen
Verwijderd
Mjah... nog even een passende uitspraak: Kennis is macht!Op vrijdag 30 november 2001 14:35 schreef Absolyte het volgende:
[..]
Ik zelf zou het geweldig vinden om supersnel te kunnen lezen, dan ging ik waarschijnlijk nog meer tijd aan lezen besteden dan dat ik nu doe. Hele bibliotheken af! Hoe meer je weet, hoe breder je perspectief, hoe beter je iets nieuws kan beoordelen.
Ik heb mezelf erook in verdiept en heb ook een redelijk snel tempo van lezen aangeleerd.
Als ik de geinteresseerden hier een boek kan aanraden om het te leren, probeer eens Breakthrough Rapid Reading.
Dit boek is een van de bestverkochte en meestgebruikte lesboeken (het wordt echt op scholen gebruikt) in America.
Ik heb meerdere boeken over snellezen gelezen en dit boek IMHO nog het beste. Veel beter nog dan Kevin Tradeau en Tony Buzan .
hieronder een aantal pagina's van het boek. Bron: Amazon.com
ga naar:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/stores/detail/-/books/073520019X/slide-show/103-5744175-8994251#reader-link
voor 18 voorbeeld pagina's van het boek.
En http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/073520019X/qid=1007167516/sr=1-1/ref=sr_1_26_1/103-5744175-8994251 voor lovende recensies erover.
Verwijderd
Ik vis dan toch snel de kernwoorden eruit, omdat je de lidwooorden etc. eruit haalt
Maar wat die ene man doet op die reclame dat is wel een beetje overdreven snel lijkt me
Als ik mijn hele Quantumboek in een uur zou kunnen lezen, en het daarna gewoon onthouden, kan ik dan de sommetjes oplossen? Lijkt mij niet.
Daarvoor moet je gewoon dom proberen, veel werken, en juist geen dingen stampen. Kennis != macht. Ik weet zelf duizenden nutteloze dingen. Handig voor Trivial Pursuit, en voor het ontkrachten van de vele broodje aap verhalen, maar of dat macht is?
Begrip = macht. Als jij de politiek begrijpt, dan kun je daar gebruik (of misbruik) van maken.
Begrijp me niet verkeerd, ik denk best dat het mogelijk is, natuurlijk niet de indianenverhalen die op de TellSell ziet, maar 2000 woorden per minuut ook echt goed kunnen lezen lijkt me mogelijk, maar ik denk dat je je tijd gewoon beter kunt besteden, dat je er in het dagelijkse leven niet echt gelukkig van wordt.
Zo'n training waarbij je alleen feiten uit je kop leert, dan is speed-reading wel handig, maar zo'n training is erg beperkt.
Verandert z'n sig te weinig.
65% begripsvermogen,.
valt me eigenlijk tegen
nog 1 keer gedaan ..
aantal woorden per minuut 23125
begripsvermogen 25%
60% begrip
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

ik mag niet klagen zo te zien...
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958
leuk gesoept, gebruik alleen volgende keer 32bit kleurenOp dinsdag 04 december 2001 14:36 schreef Norjee het volgende:
Hmmmm... dit valt mij heel erg mee.......
Khoef het niet meer te leren denk ik
[afbeelding]
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958
* chris kan ontzettend snel lezen, maar dat het zo snel ging wist ik niet.....
1321 wpm,
65% begripsvermogen!
ik was bijna vergeten waarom ik zo bruut kickte:
ik wou graag weten of de topicstarter nou het boek heeft gekocht (welke) en wat de ervaringen zijN? kan je nu echt sneller lezen en werkt het goed?
Verwijderd
Dit topic is gesloten.
![]()