Unresolved symbol met nieuwe kernel en hpt370

Pagina: 1
Acties:

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 23:15
Ik ben nu al een tijdje aan het prutsen, ik heb de serach al gebruikt en ik heb zo ongeveer het hele internet afgezocht, maar ik heb nog geen oplosing.

Het zit namelijk zo:
Op dit moment het ik RedHat 7.1 geinstalleerd op een raid0 array aangesloten op een HighPoint 370 controller. Dat werkt perfect. Nu wilde ik de nieuwste kernel (2.4.16) installeren. Zo gezegd, zo gedaan. Ik moest nog een nieuw initrd image maken, maar dat was geen probleem.
Alleen als ik nu met de nieuwe kernel op wil starten, wil de module voor de hpt370 controller niet installeren. Deze knalt eruit een waslijst aan unresolved symbols.

Ik denk dat het ligt aan het feit dan deze driver (die dus raod ondersteund) alleen voor deze specifieke kernel versie uitgebracht (Highpoint biedt alleen pre-compiled drivers voor een paar distro's aan op hun site).

Is het mogelijk dit toch aan de praat te krijgen met de highpoint module of is dit ongegronde hoop en zal ik het met RedHat 7.1 moeten blijven doen???

Verwijderd

Gebruik je een driver van de highpoint site ? Degene die meegeleverd wordt met de kernel doet het prima hier. Oplossing: zelf kernel compileren met hpt370(366) en (in zelfde menu) software raid support voor hpt370(366). Dat werkt hier wel oke.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

janjanjanssen: Das een software RAID. De topicstarter heeft waarschijnlijk hardware RAID.
Ook in 2.4.16 zit er nog geen ondersteuning in voor Hardware RAID. Alleen maar mogelijk met driver van highpoint zelf. Die leveren een voorgecompileerde kernel mee, waar je niets aan kunt veranderen.

Alleen de driver in de initrd zoals hij wordt gebruikt bij de voorgecompileerde kernel kan je niet gebruiken bij een nieuwere (Zelf gecompileerde kernel)

Topic Starter: Doe als ik..Kijk elke dag op kernel.org en hoop dat Alan Cox een patch heeft uitgebracht voor de 2.4 tree die de ondersteuning van de HPT370 heeft.. :'(

gr
CyberJ

Verwijderd

Daar heerst dus enige verwarring over. Het is software RAID en het is het enige dat je gebruikt met deze controller. Je maakt namelijk geen RAID device in Linux maar in je BIOS. Toch noemt de kernel het software RAID. We kunnen het ook halfzachte RAID noemen :)

Verwijderd

Hoe presteert dit in verhouding met puur software matig raid draaien op een linux systeem? Dus zonder een highpoint controller. Scheelt het erg veel in cpu belasting?

Verwijderd

Dat schijnt niets uit te maken heb ik ergens gelezen. Ook met Highpoint drivers blijft het nl software raid.

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 11:15 schreef janjanjansen het volgende:
Dat schijnt niets uit te maken heb ik ergens gelezen. Ook met Highpoint drivers blijft het nl software raid.
Hmm, een hoop gepruts voor niks dus. Ondersteund linux alleen de highpoint slecht of is het onder windows ook meer soft raid dan hardware raid?

Ik meen mij te herinneren dat je ooit had gepost dat je een IDE raid setup draaiende had gekregen onder linux. Wat dat ook software matig dan?

Verwijderd

Ja dat was dezelfde setup. dualboot windows 2k en Linux met dus de RAID via de RAID bios gecreeerd. De controller is niet een volwaardige RAID controller en leunt heel hard op drivers. Dit is onder Linux en Windows identiek, alleen bij Linux noemen ze het software RAID (en dat is het ook grotendeels) en bij Windows noemen ze het RAID.Volgens mij kun je hetzelfde verhaal houden voor de Promise IDE-RAID controller trouwens.

Verwijderd

Bedankt voor de info. Ben alleen benieuwd wat het performance verschil is (MB/s en cpu load) tussen een RAID setup via de highpoint bios en een RAID set aangemaakt binnen linux.

Verwijderd

Kan het niet meer testen hier want ik gisteren net mijn RAID afgebroken, schijf had ik in andere pc nodig.

• baswandeling
  • Laatst online: 11-08 13:43
Kijk eens op http://people.redhat.com/arjanv/pdcraid/ataraidhowto.html daar staan opensource drivers voor Highpoint en Promise ATARaid.

• Equator
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Toch ben ik dat niet helemaal met je eens JanJanJanssen..
De HPT370 controller is een apparaat dat via zijn eigen bios een volume maakt uit1,2 of meerder harde schijven, en bied deze aan aan de BIOS van het systeem.
Waardoor het systeem de schijf kan zien als 1 harde schijf.

Dat er onder de verschillende OS'en een driver geinstalleerd moet worden om ervan te kunnen booten is mij ook nog onduidelijk. Feit is, als je een LSI SCSI Raidcontroller koopt, en daar wil je van booten, dan zal je voor zowel NT/2000 en Linux een driver bij de hand moeten hebben.
Dus in feite is er geen verschil, behalve dat er ipv SCSI een heel ander protocoll wordt gesproken.

Dat er binnen de kernel een verkeerde benaming wordt gebruikt snap ik ook niet.
Maar wat er waarschijnlijk wordt bedoeld is een software ondersteuning van de controller, maar er kan nog niet van geboot worden.

Ik ben nu vanplan om het volgens de ataraid how-to te gaan proberen, kijken of ik het dan aan de praat krijg.

gr
CJ

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 23:15
Het is me eindelijk gelukt!! Ik heb nu kernel 2.4.16 draaien, met de beta hpt370 drivers in die kernel. Het was effe prutsen, maar het werkt nu. Voor mensen die geinteresseerd zijn, kan ik wel een lijstje met instructies schrijven (hoe ik het dan heb gedaan in ieder geval).

Nu kan ik eindelijk aan m'n lfs systeempje beginnen, i.p.v. van RedHat :) :)
Pagina: 1