Toon posts:

switchen aan alkaar koppelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben 'beneden' een switch staan, en nu willen wij in onze serverkast(die boven staat) ook een switch zodat we daar onbeperk(ok, afhankelijk van de switch) servers kunnen aansluiten. Maar is het mogelijk om zomaar twee switchen aan elkaar te koppelen via een UTP verbinding? Ook zou ik die verbinding graag dubbel uitrusten, 1 voor de snelheid en 2 voor de redundancy. Zien die netwerken elkaar dan ook volledig, uiteraard met de goede ip adressen?

[edit]
O ik bedenk me nog iets, is het mogelijk dat in de serverkast een hub komt ipv een switch? Want dan gaat ie toch naar 10mbit ofzo ipv 100mbit?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ja, je kunt switches probleemloos koppelen. Dit in tegenstelling tot hubs, voor 100 Mbps Ethernet geldt dat van class 1 hubs mag er maar eentje voorkomen tussen 2 systemen/swtiches/routers, van class 2 hubs mogen er 2 tussen zitten.
Je kunt echter niet zomaar 2 kabels tussen je switches leggen als die switches zich niet bewust zijn van de door jou gewenste technieken (trunking/fallback).
Natuurlijk kun je in je server-kast een hub neerzetten, dat kan natuurlijk zowel een 100Mbps of dual-speed hub zijn, of een 10 Mbps hub met een 100 Mbps uplink.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:53
Wel een crosskabel gebruiken bij het koppelen of een speciale uplink poort maar die vind je nog maar weinig bij switches is mijn ervaring..

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move to > Negotiator

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 07:12

Adze

CCNP !

Dat zal waarschijnlijk niet lukken, maar dat hangt van de type switch af...

Wanneer je een switch hebt van een paar bankjes gaat dit niet lukken en krijg je bridge-loops. Je netwerk verzadigd omdat broadcast tot in het oneindige worden geforward.

Wanneer je wat luxere switches hebt zal spanning-tree ervoor zorgen dat een poort wordt geblocked en zo gauw de ene verbinding weg valt dat de andere poort gaat forwarden...

edit:

oh ja, wat betreft snelheid: die zal niet toenemen. Dit zal alleen lukken met verschillende hosts op verschillende VLAN's. (per-vlan-spanning-tree)

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-08 23:59

Tassadar

l33t h4x0r :)

Op donderdag 29 november 2001 20:50 schreef Adze15021979 het volgende:
Wanneer je een switch hebt van een paar bankjes gaat dit niet lukken en krijg je bridge-loops. Je netwerk verzadigd omdat broadcast tot in het oneindige worden geforward.
Daar heeft men TTL voor uitgevonden :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De TTL wordt verlaagd bij passage van een router, niet van een switch (gelukkig maar, het is maar 1 byte in het bericht, en dat zou absoluut te weinig zijn).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Wel leuk om alles zomaar te verplaatsen, maar als de search niet werkt zoek je je te pletter naar je eigen topic.
En volgens mij valt dit niet onder "troubleshooting". Maargoed daar wil ik geeneens over discussieren.

Als het een Switch wordt, wordt het er gewoon een van hetzelfde type. Dan zijn er geen problemen met die spanning-tree?

[edit]
Wat is een switch van een paar bankjes? Ik bedoel dus wat houden die bankjes in?
Pagina: 1