Foto's beoordelen: hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Stel; ik wil voor een fotowedstrijd een hele serie foto's beoordelen. Op welke punten moet ik dan letten? Bijv.

- compositie
- kleuren
- helderheid

Moet ik een stuk of 5-6 punten voor hebben, waarmee je de foto in z'n geheel kunt beoordelen...

Wie helpt even?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

compositie is erg goed..
ook op de kwaliteit, originaliteit. Verder is een belicting altijd erg belangrijk, dit is vaak het meest smaakmakend van een foto vind ik!.
Verder is het altijd top a;s de foto een bepaalde inhoud heeft, dus laat ze er een textje hoe en waarom ze die foto hebben, vraag ook gelijk hoe ze eraan komen. (dus waarvandaan met welke bedoeling)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

misschien ook op onderwerp?
Zeker als je een wedstrijd uitschrijft met een thema :)

naast belichting is sfeer ook wel belangrijk.

www.jurgroessen.nl

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

* DeFeCt vind LL Koelkast bij voorbaat al niet geschikt als jury....

Daarnaast zijn de argumenten van Gitaarwerk denk ik wel dekkend, maar als je iets moet beoordelen mag er vanuit gegaan worden dat je er ook feeling voor hebt, als je dus nu al niet weet waar je op moet letten..... zie opmerking boven.

Flickr

Verwijderd

ik vind de scherpte belangrijk, manier van lichtinval en kleur

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op woensdag 28 november 2001 16:59 schreef DeFeCt het volgende:

Daarnaast zijn de argumenten van Gitaarwerk denk ik wel dekkend, maar als je iets moet beoordelen mag er vanuit gegaan worden dat je er ook feeling voor hebt, als je dus nu al niet weet waar je op moet letten..... zie opmerking boven.
Ik heb er wel feeling voor, ik moest alleen de woorden even weten :)

Verwijderd

Een foto zegt meer dan 1000 woorden, kiez de gene met de meeste tekst. :) Scherpte, ach ligt aan het onderwerp.

Compositie is wel erg belangrijk. Licht ook ja. En als je mensen fotografeert, de uitdrukking. Ja je kunt ze op zo veel dingen beoordelen, achteraf kun je ook zeggen, je had beter 100 Asa ipv een 400 moeten nemen. Moeilijk hoor als je geen onderwerp neemt.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

scherpte is niet belangrijk...het hoeft namelijk enit scherp te zijn, zolang de fotograaf die et gemaakt heb maar heeft wat hij wilt :)

compositie,.. is wel de belangrijkste...
kleur? who needs that? zwart wit is ook heel erg mooi.
belangrijk is ook dat stukje text, met daarin wat de fotograaf bedoelt, jij kan ook beoordelen, of het stukje text goed in de foto terug komt :)

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Op woensdag 28 november 2001 16:59 schreef DeFeCt het volgende:
* Yellow|A denk dat DeFect daar wel gelijk in heeft, no offence

Ik bedoel de feel ervoor hebben en een geschikt jury lid zijn is heel wat anders. Yellow heeft wel de feel van autorijden (volgens 98% van de wereld niet helaas, maar das een ander verhaal) toch is Yellow nich geschikt om rijbewijsjes uit te geven

* Yellow|A denkt dat dat de meest rare vergelijking is 'die ie' vandaag gemaakt heeft.

|{ brrr }] |

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 28 november 2001 22:26 schreef Yellow het volgende:

[..]
* Yellow|A denkt dat dat de meest rare vergelijking is 'die ie' vandaag gemaakt heeft.
was yellow dan niet zowieso raar ? :9 (grapje man!! jezus mina :D )

jah..zit behoorlijk wat in. Als je zelf neit fotografeerd, of weet waar je op moet beoordelen, hoe kan je dan "goed" beoordelen. Daar komt nl veel ervaring bij kijken.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:29
Koop eens een Focus. (is magazine)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 28 november 2001 23:03 schreef McVirusS het volgende:
Koop eens een Focus. (is magazine)
idd, dat is een meestertijdschrift. Staan erg mooie dingen in :) en ga eens wat zooien met een spiegelreflex camera. En nee, pak nou gewoon eens die setjes filters en een telelul op en ga eens lekker wandelen! ... works fine for me :y)

Pagina: 1