Toon posts:

apple n00p vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ff een vraagje, ik geef toe dat ik op het gebeid van de mac een n00p ben... Maar als ik eraan wil beginnen welke moet ik dan nemen?? ik hoorde van mijn neefje (een mac gebruiker) dat ik niet de iMAC moet nemen... mijn vraag daarom is welke wel:?:?:?:?:?:? ??

btw... ik draai nu Win98SE....

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:30

Kettrick

Rantmeister!

G4 is wel :9~

Verder heb je ook weinig keuze volgens mij,
tenzij je een 2e handsje koopt natuurlijk.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

het kiezen van een Mac is precies hetzelfde als bij een PC.

maw.: welke uitbreidingsmogelijkheden en standaardvoorzieningen (ik kan zo meedoen met scrabble ;)) wil je hebben?

Mijn tip: bel eens wat Apple dealers en laat je informeren. Kom dan hier met het advies en dan keuren we dat ff ;)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:21
[mierenneuk modus]
n00p schrijf je als n00b.....
[/mierenneuk modus]

Ik denk dat je neefje een apple met G4 proc. bedoelt.

What a fine day for Science! | Specs

Verwijderd

Topicstarter
okay, asl ik een tweedehandsje koop... waar moet ik dan op letten?

de G4 is inderdaad :9~ maar... ook ehm.... prijzig....

• chem

chem

Reist de wereld rond

btw, ik lees een beetje tussen de regels dat je "met mac gaat beginnen". Denk nou niet dat het zo ongelovelijk anders is, want dat is dus niet zo :)

Een mac is als een CP met goede onderdelen met z'n eigen OS.

1 tip: als je enigzins kan, koop dan een willekeurige G4, flikker hem vol met ram (trek er een meier of 4 voor uit) en een goed scherm (helaas te vaak de sluitpost). Eventueel 2e hands: www.tweedehandsmac.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 28 november 2001 13:53 schreef chem het volgende:
het kiezen van een Mac is precies hetzelfde als bij een PC.

maw.: welke uitbreidingsmogelijkheden en standaardvoorzieningen (ik kan zo meedoen met scrabble ;)) wil je hebben?

Mijn tip: bel eens wat Apple dealers en laat je informeren. Kom dan hier met het advies en dan keuren we dat ff ;)
zal ik es doen, danke

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 28 november 2001 13:53 schreef Huntor het volgende:
[mierenneuk modus]
n00p schrijf je als n00b.....
[/mierenneuk modus]
kreeg hier (op school) net dezelfde opmerking... ik zeg voortaan wel Newbie :)

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op woensdag 28 november 2001 13:54 schreef ChAoSAkADaViD het volgende:
okay, asl ik een tweedehandsje koop... waar moet ik dan op letten?

de G4 is inderdaad :9~ maar... ook ehm.... prijzig....
let erop dat je een BON krijgt. Ja, particulieren kunnen die ook afgeven, als is het handgeschreven en 4 regels tellende.

Verder moet je ff checken of de Mac niet gejat is (daar is een database van) want dat gebeurt maar al te vaak. Kijk ook gerust IN de Mac (als hij open kan, bv. een Cube of Tower) of alles in orde is. Check wat plaatjes van hoe het eruit moet zien, en dat men geen onderdelen heeft vervangen (videokaart, hd, etc.) - je wordt belazerd waar je bijstaat :P

Verder is er in nl.comp.sys.mac een strenge sociale controle, mensen die daar fuckups maken worden steevast herkend, dus kan je eerst de mening van anderen vragen :)

Verwijderd

Topicstarter
anders iets... als ik een powerbook ofzo iets neem voor tekstverwerking enzo.... wat is dan een goede prijs (voor een oude, want om nou te zeggen veel geld, nee heb ik niet)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:30

Kettrick

Rantmeister!

Op woensdag 28 november 2001 14:03 schreef ChAoSAkADaViD het volgende:
want om nou te zeggen veel geld, nee heb ik niet
Dan kan je beter helemaal geen Mac kopen,die dingen zijn nu eenmaal achterlijk duur :)

Verwijderd

Zeker voor een G4 gaan, die oudere iMac's kun je namelijk niet zoveel mee, zijn eigenlijk net niet krachtig genoeg voor OSX, en die is wel gaaf :9~ .

Verder is het niet zo dat mac's minder vaak problemen hebben als PC's, dat denken namelijk veel mensen, maar dat valt wel tegen. Alleen vaak wanneer een mac kapot is moet er meteen een hele zooi nieuwe hardware in om hem te fixen.

Verder zijn er een boel mac's die nog wel eens vast willen lopen, zeker op de 2de hands markt, let daar dus wel ff op dat je iets met garantie hebt.

Verwijderd

je doet er verstandig aan, als je per se een mac wil kopen om er op te letten of het een g3 is.
Ik zelf heb een oude PPC 603e die ondersteund tot os9 maar als je straks wilt kunnen experimenteren met osX moet je minstens een g3 hebben. Ook als je wilt gamen doe je er goed aan een g3 te nemen (en heeel veul geheugen)

Verwijderd

Vraag jezelf eerst af wat je ermee gaat doen.

Zelf heb ik op dit moment een g4-cube en een Blauw-witte (B&W) G3. In beide zit een flinke dot RAM. Als je met MacOS X wilt beginnen is dat wel het eerste vereiste. In principe ken je er gewoon PC133 in zetten.

Als je een G4 koopt of b.v een cube en je wilt er pc geheugen in zetten, LET DAN OP. Niet alle pc geheugen werkt en zekers niet na de laatste firmware update. Is helemaal niet leuk als je na een firmware update in een keer een heleboel RAM kwijt bent. Zoals hier in 1 keer 512MB RAM foetsie. :?

Wat betreft de imac. De eerste serie imac's zijn wat lastig om uit te breiden. Hebben geen firewire-poort. Dus er even een tweede hdd bij hangen is moeilijk. De huidige imac's hebben die wel en kan je er zo een hdd bij hangen. Ook het geheugen is makkelijk te vervangen in die dingen. Gewoon een klepje open doen en je kan je geheugen vervangen.

Als je tweedehands wilt kijken. Let dan op. Wat betreft een tweedehandse imac. Let op het model. Als het een model is waar je de cd-rom open moet doen, dus met een klepje ervoor, zeker niet doen. Als je de cd erin kunt doen, zonder een klepje te openen, dan heb je wel een firewire-poort en kun je zeker gewoon PC133 geheugen in zetten. Let op wat voor geheugen je haalt.

Zelf zou ik zeggen, een G3. Maar dan alleen een blauw-wit model is eigenlijk wel het minimum als je MacOS X wlt gaan draaien. Als je zo'n beestje koopt, let dan op de harddisk-bracket. Als deze standaard is voorzien om twee harddisken in te bouwen, zit je goed. Als je maar 1 enkele bracket hebt, Heb je revisie A, en daar heb ik slechte ervaring mee.
Mocht je een mac kopen met een G3. Zelf draai ik Macos X op een G3 met 450MHz en draait als een speer. 512MB RAM.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Verwijderd

Zet de serial nummer van de mac hier neer, dan vertel ik je wel wanneer de mac ongeveer gemaakt is, en de ''standaard'' gebreken bij dat model... >:) ownage

verder, een G4 Gigabit of Digital Audio zijn hele mooie machines! niet duur wel zwaar geil...

Als je hem koomt bij een dealer, 2e hands, zet hier even neer wat hij je als 'garantie' geeft, ook daar kan ik je van vertellen of t wel of niet klopt

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 28 november 2001 14:39 schreef Reflex het volgende:
Zet de serial nummer van de mac hier neer, dan vertel ik je wel wanneer de mac ongeveer gemaakt is, en de ''standaard'' gebreken bij dat model... >:) ownage

verder, een G4 Gigabit of Digital Audio zijn hele mooie machines! niet duur wel zwaar geil...

Als je hem koomt bij een dealer, 2e hands, zet hier even neer wat hij je als 'garantie' geeft, ook daar kan ik je van vertellen of t wel of niet klopt
dank je, zal ik doen
Pagina: 1