Vraag jezelf eerst af wat je ermee gaat doen.
Zelf heb ik op dit moment een g4-cube en een Blauw-witte (B&W) G3. In beide zit een flinke dot RAM. Als je met MacOS X wilt beginnen is dat wel het eerste vereiste. In principe ken je er gewoon PC133 in zetten.
Als je een G4 koopt of b.v een cube en je wilt er pc geheugen in zetten, LET DAN OP. Niet alle pc geheugen werkt en zekers niet na de laatste firmware update. Is helemaal niet leuk als je na een firmware update in een keer een heleboel RAM kwijt bent. Zoals hier in 1 keer 512MB RAM foetsie.
Wat betreft de imac. De eerste serie imac's zijn wat lastig om uit te breiden. Hebben geen firewire-poort. Dus er even een tweede hdd bij hangen is moeilijk. De huidige imac's hebben die wel en kan je er zo een hdd bij hangen. Ook het geheugen is makkelijk te vervangen in die dingen. Gewoon een klepje open doen en je kan je geheugen vervangen.
Als je tweedehands wilt kijken. Let dan op. Wat betreft een tweedehandse imac. Let op het model. Als het een model is waar je de cd-rom open moet doen, dus met een klepje ervoor, zeker niet doen. Als je de cd erin kunt doen, zonder een klepje te openen, dan heb je wel een firewire-poort en kun je zeker gewoon PC133 geheugen in zetten. Let op wat voor geheugen je haalt.
Zelf zou ik zeggen, een G3. Maar dan alleen een blauw-wit model is eigenlijk wel het minimum als je MacOS X wlt gaan draaien. Als je zo'n beestje koopt, let dan op de harddisk-bracket. Als deze standaard is voorzien om twee harddisken in te bouwen, zit je goed. Als je maar 1 enkele bracket hebt, Heb je revisie A, en daar heb ik slechte ervaring mee.
Mocht je een mac kopen met een G3. Zelf draai ik Macos X op een G3 met 450MHz en draait als een speer. 512MB RAM.
Hoop dat je er wat aan hebt.