bij mijn weten is turbelentie juist fout inplaats van goed, want als iets turbeleert zit er zowiezo lucht bij anders zou dat niet kunnen, en als je dus een waterblok met turbelentie hebt zit er lucht bij, en dat wil ook weer niemand, dus dat gelul wat jullie zegen over pinnentje erin en stuff, helpt wel kwa meer oppervlakte om warmte aftegeven maar at verhaal over turbelntie klopt ni echt denk ik
Op mijn opleiding heb ik altijd geleerd dat turbulentie beter is in dit geval.. Maar als je kijkt naar de tegenhanger van turbulentie (laminaire stroming) dan moet je weten dat als je laminaire stroming in een koelblok wilt krijgen, dat de flow zo laag moet zijn, dat er van koeling niets meer terecht komt..
Hier staat tekst
Anoniem: 7477
Welke natuurkunde geeft jouw school daar? Turbulentie is een stromings vorm, een laminaire stroming is het tegendeel. Oftewel lucht kan turbulent stromen (en zal dat onder een fan ook echt doen) maar willekeurig ander gas of vloeistof kan ook laminair stromen.Op woensdag 28 november 2001 13:07 schreef jimtegoesdj het volgende:
bij mijn weten is turbelentie juist fout inplaats van goed, want als iets turbeleert zit er zowiezo lucht bij anders zou dat niet kunnen, en als je dus een waterblok met turbelentie hebt zit er lucht bij, en dat wil ook weer niemand, dus dat gelul wat jullie zegen over pinnentje erin en stuff, helpt wel kwa meer oppervlakte om warmte aftegeven maar at verhaal over turbelntie klopt ni echt denk ik
Een duidelijk geval van klepel en klok je verhaaltje.
Ik denk dat hij bedoelde dat je alleen bij lage snelheden een laminaire stroming krijgt en dat je geen lage flow wilt hebben rond je koelblokascii schreef:
Welke natuurkunde geeft jouw school daar? Turbulentie is een stromings vorm, een laminaire stroming is het tegendeel. Oftewel lucht kan turbulent stromen (en zal dat onder een fan ook echt doen) maar willekeurig ander gas of vloeistof kan ook laminair stromen.
Een duidelijk geval van klepel en klok je verhaaltje.
Reactie op de eerste poster: Je wilt juist wel een turbulente stroming, omdat in een turbulente stroming de warmteweerstand lager is. Door menging van de lucht met zichzelf wordt de opgenomen warmte sneller over een groter volume verdeeld. De luchtstroom neemt meer en sneller warmte mee.
edit:
Voor een waterstroom geldt hetzelfde: bij laminaire waterstroom zal het "midden" van de stroom niet in temperatuur stijgen bij het doorlopen van het warmere gebied; bij turbulente stroming wordt de warmte beter verdeeld over het volume van de doorstromende vloeistof. Daardoor is de temperatuur van het water aan de wand lager (grotere temperatuursgradient door dunnere waterfilm)
Voor een waterstroom geldt hetzelfde: bij laminaire waterstroom zal het "midden" van de stroom niet in temperatuur stijgen bij het doorlopen van het warmere gebied; bij turbulente stroming wordt de warmte beter verdeeld over het volume van de doorstromende vloeistof. Daardoor is de temperatuur van het water aan de wand lager (grotere temperatuursgradient door dunnere waterfilm)
[edit2] Turbulentie heeft niets met lucht in het water te maken [/edit2]
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
wat een geblaat ze denken allemaal beter te weten. Als het maar koelt.
Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.
Anoniem: 31915
als hij koud genoeg is dan moet je stoppen zeg ik dan maar 
ik weet het niet maar ik zou zeggen probeer het uit dan zie je het vanzelf
ik weet het niet maar ik zou zeggen probeer het uit dan zie je het vanzelf
Anoniem: 28864
Heb nu een half jaar aerodinamica op school. En een turbulente stroming koelt dus echt wel beter. Het is namenlijk wel waar dat het contact oppervlak tussen koper en water de afgifte van warmte beinvloed. Maar bij een turbulente stroming door, het blok wordt de warmte wel gelijk matiger door het water verdeeld (dit is de definitie van een turbulente stroming deze vormt wervels, die energie transporteren). Het water dat langs het Koper stroomt is dus van een lagere temperatuur, waardoor er meer warmte aan het water wordt afgegeven.
Een turbulente stroming is dus beter.
Dat zeg ik, turbulentieSidewinder schreef:
Heb nu een half jaar aerodinamica op school. En een turbulente stroming koelt dus echt wel beter. Het is namenlijk wel waar dat het contact oppervlak tussen koper en water de afgifte van warmte beinvloed. Maar bij een turbulente stroming door, het blok wordt de warmte wel gelijk matiger door het water verdeeld (dit is de definitie van een turbulente stroming deze vormt wervels, die energie transporteren). Het water dat langs het Koper stroomt is dus van een lagere temperatuur, waardoor er meer warmte aan het water wordt afgegeven.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Daar heb ik als HTSer op hetzelfde vlak niets aan toe te voegen. Je hebt helemaal gelijkOp woensdag 28 november 2001 18:08 schreef Sidewinder het volgende:
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Anoniem: 1445
En hier nog eentje. turbulentie is veeeeeel beter. Als je in een binas boekje kijkt zie je het al. Turbulent water kan meer warmte opnemen dan laminair stromend water. Turbulent wil niet zeggen dat er lucht bij zit, maar dat er werveling in het water optreedt die de wartme van de wand naar het midden van je stroom water transporteert.
PRECIES!Op woensdag 28 november 2001 16:57 schreef Cloontje het volgende:
wat een geblaat ze denken allemaal beter te weten. Als het maar koelt.
En daarvoor neme men dus een turbulente stroming.Op donderdag 29 november 2001 09:18 schreef jimtegoesdj het volgende:
[..]
PRECIES!
Discussie (lees: topic) kan gesloten worden....

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Anoniem: 5988
De eerste die het voor elkaar krijgt om een laminaire flow in z'n waterblok te creeren krijgt een erevermelding op m'n website..
Anoniem: 28864
Dat is niet moeilijk hoor. Als je je water maar langzaam genoeg laat stromen. En koud (dus bijna vast maakt).
Anoniem: 5988
Owkee, dan pas ik de voorwaarden een beetje aan:
De eerste die het voor elkaar krijgt om een laminaire flow in z'n waterblok te creeren met minimaal 200L/uur door het blok en een stokende TBird eronder krijgt een erevermelding op m'n website..
Ik zeg niet dat het niet te doen is. Maar makkelijk is anders
De eerste die het voor elkaar krijgt om een laminaire flow in z'n waterblok te creeren met minimaal 200L/uur door het blok en een stokende TBird eronder krijgt een erevermelding op m'n website..
Ik zeg niet dat het niet te doen is. Maar makkelijk is anders
Pagina: 1