Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
DOS zelf heeft geen besef over printers, en er zijn dus ook geen printerdrivers voor 'DOS'. Alleen voor specifieke programma's. (die toevallig onder DOS draaien)Op woensdag 28 november 2001 11:52 schreef DEM0N het volgende:
Blijkt dus dat er nog geen DOS driver voor die nieuwe Epson is.
Dus.. voor welk programma ben je op zoek naar drivers?
Huh? Dan heb je nog steeds drivers nodig hoor.Om via het netwerk te gaan printen kan misschien even een tijdelijke oplossing zijn
Het programma is FDC (EFDECE) (een hypotheek programma)Op woensdag 28 november 2001 12:06 schreef Onno het volgende:
[..]
DOS zelf heeft geen besef over printers, en er zijn dus ook geen printerdrivers voor 'DOS'. Alleen voor specifieke programma's. (die toevallig onder DOS draaien)
Dus.. voor welk programma ben je op zoek naar drivers?
[..]
Huh? Dan heb je nog steeds drivers nodig hoor.
En via het netwerk kan ik wel printen want dan print hij op een HP Laserjet 1100 of een Kyocera 1800 FS Mita.
En deze printers ondersteunen het wel.
Vaagjes he...
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Het fucking probleem met deze 'Windows'-printers tegenwoordig is dat ze het hele rendering-gebeuren aan Windows overlaten, ipv het zelf te doen.
Hierdoor werken DOS-programma's UITSLUITEND onder Windows.
Het programma wordt wel onder Windows opgestart en komt daarna gewoon "fullscreen" te draaien.Op woensdag 28 november 2001 12:23 schreef GraveR het volgende:
Je hebt hem wel aan de parallelle poort hangen? Anders is het meteen al vrij kansloos, volgens mij.
Het fucking probleem met deze 'Windows'-printers tegenwoordig is dat ze het hele rendering-gebeuren aan Windows overlaten, ipv het zelf te doen.
Hierdoor werken DOS-programma's UITSLUITEND onder Windows.
Ik heb em op de LPT1: zitte,.. USB is ook een optie maar ik denk dat dat HELEMAAL niet zal werken onder DOS.
Misschien is er nog een kans om hem te laten werken omdat het proggie via Windows wordt geladen?
Het programma is al oud.
Als ik printer selecteren kies kan ik nog zelfs kiezen voor Matrix Epson printers en een iets nieuwere. Maar als ik die nieuwere selecteer (dus niet die matrix) dan draait ie gewoon het blaadje er doorheen zonder er iets op af te drukken.
Dus hij reageert wel iig!
Alles is ZEER welkom.
Das heeeeeeeel jammer
Verwijderd
Epson's ESC/P is een heel ander protocol dan de Epson FX80 codes (basis standaard voor Epson matrix printers).Op woensdag 28 november 2001 12:28 schreef DEM0N het volgende:
Als ik printer selecteren kies kan ik nog zelfs kiezen voor Matrix Epson printers en een iets nieuwere.
Wanneer die DOS applicatie nog nooit van ESC/P heeft gehoord, en die printers niet in de een of andere emulatie-mode kunnen worden gezet (IBM ProPrinter? LaserJet 3?) heb je waarschijnlijk 4 nutteloze printers gekocht. Tenminste voor deze applicatie.
Of je zou een Windows printer driver moeten schrijven die bv. LJ3 commando's omzet naar ESC/P voordat 'ie ze naar de printer stuurt, maar dat is niet echt eenvoudig... (da's een understatement...)
Misschien een laatste sprankje hoop: ondersteunt dat programma een PostScript printer? Een Apple LaserWriter bijvoorbeeld?
Dan zou je misschien GhostScript kunnen gebruiken, een freeware PostScript interpreter die een hoop niet-PostScript printers ondersteunt. Ik heb geen ervaring met de Windows versie, maar onder Linux kan ik m'n oude Minolta laserprinter zich laten gedragen als een PostScript printer. En toen ik jaren geleden nog met OS/2 werkte, deed 'ie dat ook met een HP DeskJet en een Epson 800+ (een ESC/P printer).
Thnx!Op woensdag 28 november 2001 23:46 schreef Afterlife het volgende:
[..]
Epson's ESC/P is een heel ander protocol dan de Epson FX80 codes (basis standaard voor Epson matrix printers).
Wanneer die DOS applicatie nog nooit van ESC/P heeft gehoord, en die printers niet in de een of andere emulatie-mode kunnen worden gezet (IBM ProPrinter? LaserJet 3?) heb je waarschijnlijk 4 nutteloze printers gekocht. Tenminste voor deze applicatie.
Of je zou een Windows printer driver moeten schrijven die bv. LJ3 commando's omzet naar ESC/P voordat 'ie ze naar de printer stuurt, maar dat is niet echt eenvoudig... (da's een understatement...)
Misschien een laatste sprankje hoop: ondersteunt dat programma een PostScript printer? Een Apple LaserWriter bijvoorbeeld?
Dan zou je misschien GhostScript kunnen gebruiken, een freeware PostScript interpreter die een hoop niet-PostScript printers ondersteunt. Ik heb geen ervaring met de Windows versie, maar onder Linux kan ik m'n oude Minolta laserprinter zich laten gedragen als een PostScript printer. En toen ik jaren geleden nog met OS/2 werkte, deed 'ie dat ook met een HP DeskJet en een Epson 800+ (een ESC/P printer).
Ik heb dat GS al op die computr staan.
Ik heb het gewoon geinstalleerd.
Moet ik nu nog wat aanpassen ofzo? Of is dit genoeg?
Verwijderd
Helaas, da's niet genoeg.Op maandag 03 december 2001 11:06 schreef DEM0N het volgende:
Moet ik nu nog wat aanpassen ofzo? Of is dit genoeg?
Bij Linux/Unix kun je printen via een lpr filter, en bij de OS/2-versie zat een eigen printer-daemon, maar ik heb net de Windows versie geinstalleerd, en die heeft geen van beide.
Het lijkt me stug dat nog niemand zoiets geschreven heeft, maar ik kan 't zo gauw niet vinden. Misschien leest een Windows GS guru mee?
Ja hopelijk wel want het probleem is er nog steedsOp maandag 03 december 2001 21:32 schreef Afterlife het volgende:
[..]
Misschien leest een Windows GS guru mee?
Damn,.. hier baal ik echt van!
Ik ga ze maar allemaal terug brengen naar de leverancier. gaat weer een tijdje overheen, zal me baas blij mee zijn
iig thnx for the support.
zijn er er betere oplossingen voor dit probleem? laat het me aub weten...
Heb iig de techsupport van epson al een email gestuurd, maar ik ben niet van plan om zelf ESC codes oid te gaan intoetsen.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.