Ik heb een vraag over relaties in queries.
In een database bevinden zich de volgende 2 tabellen:
-Klanten
-Landen
In het tabel 'Klanten' zijn er 2 velden die naar het tabel 'Landen' wijzen. Nu wil ik een select query maken die alles uit het 'Klanten' tabel haalt en ook de gerelateerde waarden uit het 'Landen' tabel.
FF een voorbeeld situatie:
Klanten:
Naam - Land1 - Land2
Jansen - 1 - 3
Boer - 2 - 3
Landen:
Id - Naam
1 - Nederland
2 - Frankrijk
3 - Duitsland
Ik wil dus een query maken dat mij het volgende retourneert:
<Klanten.Naam, Land1, Land2, Land1-Naam, Land2-Naam>
of
<Klanten.Naam, Land1-Naam, Land2-Naam>
dus:
<Jansen, 1, 3, Nederland, Duitsland> of <Jansen, Nederland, Duistland>
Als er maar één relatie was dan was het geen probleem want dan zou ik de volgende query kunnen uitvoeren:
"SELECT Klanten.Naam, Klanten.Land1, Landen.Naam FROM Klanten, Landen WHERE Klanten.Land1 = Landen.Id"
Maar met 2 relaties naar hetzelfde table zal dit niet meer werken. Weet er iemand hoe ik dit in één query kan oplossen of is dit niet te doen?
Bedankt alvast!
In een database bevinden zich de volgende 2 tabellen:
-Klanten
-Landen
In het tabel 'Klanten' zijn er 2 velden die naar het tabel 'Landen' wijzen. Nu wil ik een select query maken die alles uit het 'Klanten' tabel haalt en ook de gerelateerde waarden uit het 'Landen' tabel.
FF een voorbeeld situatie:
Klanten:
Naam - Land1 - Land2
Jansen - 1 - 3
Boer - 2 - 3
Landen:
Id - Naam
1 - Nederland
2 - Frankrijk
3 - Duitsland
Ik wil dus een query maken dat mij het volgende retourneert:
<Klanten.Naam, Land1, Land2, Land1-Naam, Land2-Naam>
of
<Klanten.Naam, Land1-Naam, Land2-Naam>
dus:
<Jansen, 1, 3, Nederland, Duitsland> of <Jansen, Nederland, Duistland>
Als er maar één relatie was dan was het geen probleem want dan zou ik de volgende query kunnen uitvoeren:
"SELECT Klanten.Naam, Klanten.Land1, Landen.Naam FROM Klanten, Landen WHERE Klanten.Land1 = Landen.Id"
Maar met 2 relaties naar hetzelfde table zal dit niet meer werken. Weet er iemand hoe ik dit in één query kan oplossen of is dit niet te doen?
Bedankt alvast!