Mijn systeem maakt zoveel herrie!

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:21
Op dit moment heb ik een miditower met daarin een dvdrom, cdrewriter, 2 x een harde schijf en een floppydisk + 3 interne pci-kaarten. Ik heb er een Enermax 350Watt voeding ingezet, omdat mijn oude 235Watt voeding de zooi niet meer trok. Nadat ik mijn tweede harde schijf heb ingebouwd maakt de kast een enorme herrie! Ik vermoed dat e.e.a. komt omdat te kast veel te vol zit.

Ik heb de verschillende kabels van de voeding al een beetje bij elkaar gebonden om zo de luchtdoorstroom wat te verbeteren. Oorspronkelijk had ik mijn tweede harddisk direct boven mijn originele harddisk geplaatst, maar dee werden toen (begrijpelijk) veel te warm. Daarom heb ik de nieuwe harde schijf in een 5,25" bracket gestopt, middels een verloopstuk. Op dit moment zijn mijn 3 5,25" brackets en 2 van mijn 3,5" brackets bezet.

Ik denk eraan om een bigtower te gaan kopen, om zo de luchtstroom, en daarmee de herrie, fors te verminderen. Met een nieuwe kast ben ik nog niet, ik zal ook stille ventilatoren o.i.d. moeten kopen.

Wat moet ik allemaal doen om mijn systeem zo stil en koel mogelijk te krijgen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zorgen voor een goed airflow is heel belangrijk.
Als de hdd zelf veel herrie maakt zou je een Cooler Master DCD-4002 harddisk cooler kunnen kopen. Deze zijn stil en koelen je hdd goed.

[edit]
zelf heb ik een Seagate Barracuda III in een computer zitten, en die werd echt goed heet (zaten er twee tegen elkaar).
Nu hangen er twee kleine fannetjes voor die schijf en hij is iets van 15 graden koeler geworden.

• janster
  • Laatst online: 26-06-2025
wat extra rubbertjes tussen de schroefjes van je coolers wil ook nog weleens veel helpen

Verwijderd

Koel het iig niet zo, dit is net een vliegtuigturbine :( Denk niet dat rubbertjes hier een oplossing zijn.....

Oh ja, de airflow is wel goed :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/fans.jpg

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:29

Floor-is

5.2

Mijn systeem zit anders ook aardig vol maar is wel retestil.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~floris/Tweakers.net/chenbro/Chenbro-vol.jpg
  • <li>3 stuks 7200rpm disks (2x80GB en 1x45GB) <li>1 maal DVD (Pioneer 105s ofzo) <li>1 maal CDRW (LiteOn 16x10x40x) <li>1 maal NIC <li>1 maal SB Live! <li>1 maal ATI Radeon AIW <li>Enermax 431Watt Voeding <li>80mm Compunerd Fan <li>Intel Boxed koelertje
Dit alles met 4 ATA-100 kabels aan elkaar geflansd, met als basis een Abit ST6-Raid, waarop een Intel P3 1Ghz zijn plekje heeft gevonden. Ik wil de sidepanels nog gaan bekleden met geluidsisolerend materiaal om nog minder herrie te hebben.

Bericht hierboven

Verwijderd

Waterkoeling ;)

en je hd's idd in rubber hangen scheelt ivm resontie van je kast...

Verwijderd

Tweakersonly->
Kun je aangeven wat er nu precies zoveel herrie makkt? Het zou de b.v. de voeding kunnen zijn, of de casefans.
Als er b.v. teveel hitte nu blijft hangen, zal die Enermax fan harder gaan lopen=> meer herrie.
Vaak helpt het dan om een outtake fan op 7 volt te plaatsen.

Floris->
;) Leuke kast, wat de indeling betreft. Wat is dat er voor één ?
(Enneh, zie ik daar een plek voor een 120 mm op de achterkant ?? )

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:57

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

[off]
Floris: wat een coole tie-wraps heb jij :P
[/off]

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• TweakersOnly
Ik heb ff de temperatuur in de kast gemeten, naja, de waarden in het bios afgelezen. De CPU heeft een temperatuur tussen de 55 en 60 graden, het moederbord zit op 35 graden. De IBM harde schijf zit rond de 50 graden. Volgens mij is dit wel erg warm.

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 13:14 schreef Oscar the Grouch het volgende:
[off]
[/off]
Boterhamzakjesdichtbindertjes?

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 08:49
Op woensdag 28 november 2001 15:49 schreef TweakersOnly het volgende:
Ik heb ff de temperatuur in de kast gemeten, naja, de waarden in het bios afgelezen. De CPU heeft een temperatuur tussen de 55 en 60 graden, het moederbord zit op 35 graden. De IBM harde schijf zit rond de 50 graden. Volgens mij is dit wel erg warm.
nou het is nog te overzien, maar overal 10 graden af kan geen kwaad.

• TweakersOnly
Op woensdag 28 november 2001 17:04 schreef DE_Michiel het volgende:

[..]

nou het is nog te overzien, maar overal 10 graden af kan geen kwaad.
Hoe kan ik dit het beste doen, zonder dat mijn kast nog meer lawaai maakt. De kabels van met name de voeding houden een goede luchtcirculatie erg tegen, ik denk dat alleen een grotere kast dit op kan lossen.

• TweakersOnly
Niemand verder?

Verwijderd

Heb helaas geen oplossing voor je, want ik ben er zelf ook naar op zoek ;) Betere koeling en minder lawaai is bijna onmogelijk via de standaard manieren ;(

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:22
Op woensdag 28 november 2001 23:05 schreef Zotty het volgende:
Heb helaas geen oplossing voor je, want ik ben er zelf ook naar op zoek ;) Betere koeling en minder lawaai is bijna onmogelijk via de standaard manieren ;(
papst is the magic word :P

• Dirk J
  • Laatst online: 22-07 22:22
Je systeem echt (fluister)stil te krijgen kan op 2 manieren:
1. De dure manier: Alpha PAL8045T met een PAPST 3412NGL 19dB(A)fan (alleen voor AMD/socket A), of een Zalman CNPS3100+. Als je een actieve chipset koeling hebt een Zalman chip set koeler, en voor je videokaart een Zalman ZM17-CU. Als je vind dat de Enermax teveel lawaai maakt kan je hem vervangen door een Zalman, of er stillere fans inbouwen. Al je huidige casefans vervangen door stille(re) -> PAPST... Verder kan je de kast nog isoleren met Noppenschuim of Tapijttegels (wat nou precies een stiller resultaat geeft weet ik niet, maar noppenschuim is een stuk lichter). Wat je nog aan je harde schijven en casefans kunt doen, is ervoor zorgen dat ze niet direct het chassis van de kast raken (dat veroorzaakt resonantie -> geluid), door middel van rubbertjes ofzo.

2. De goedkope manier: De standaard 60mm fan op je heatsink vervangen door een stille (!) 80mm fan, eventueel met zo'n verloopstuk, maar zelf iets creatiefs doen is goedkoper (Als je geen orb-achtige koeler hebt kan dit). Je chipset- en videokaartfan op een lager voltage zetten, zodat je ze nog nauwelijks hoort (wel rekening houden met de temperatuur!) Alle casefans en harde schijven met rubbertjes of ander trillingsdempend middel vast zetten voor minder resonantie. Eventueel de fans nog op een lager voltage zetten. Verder is je kast isoleren niet zo duur dus dat kan ook met Noppenschuim of Tapijttegels.

Of natuurlijk combineren tussen 1 & 2

Just my 2 cents... :Y)

Deze SPC member heeft weer eens gedaan wat hij moet doen

Verwijderd

Ik heb dus 2 golden orbs (BP6 mobo :)), dus zullen dan helemaal vervangen moeten worden. Daarnaast heb k op de chipset een standaard koeler gezet die ook vervangen zal moeten worden. Dan nog de standaard fan onder in de voorkant van m'n kast en die boven in aan de achter kant. Dan zit er aan de achterkant nog een keine om de warme lucht bij de CPUs weg te zuigen, en als laatste de tien kleine fans (zie m'n post bovenaan) om m'n 10.000 toeren schijven om een enigzins acceptabele temperatuur te houden.

Dat gaat veeeeeeeel geld kosten aan stille fans :( Misschien dat waterkoeling voor CPUs en HDs dan niet veel duurder is. Maar daar heb ik me nooit echt in verdiept.

• Dirk J
  • Laatst online: 22-07 22:22
Op woensdag 28 november 2001 23:46 schreef Zotty het volgende:
Ik heb dus 2 golden orbs (BP6 mobo :)), dus zullen dan helemaal vervangen moeten worden. Daarnaast heb k op de chipset een standaard koeler gezet die ook vervangen zal moeten worden. Dan nog de standaard fan onder in de voorkant van m'n kast en die boven in aan de achter kant. Dan zit er aan de achterkant nog een keine om de warme lucht bij de CPUs weg te zuigen, en als laatste de tien kleine fans (zie m'n post bovenaan) om m'n 10.000 toeren schijven om een enigzins acceptabele temperatuur te houden.

Dat gaat veeeeeeeel geld kosten aan stille fans :( Misschien dat waterkoeling voor CPUs en HDs dan niet veel duurder is. Maar daar heb ik me nooit echt in verdiept.
Het ligt er natuurlijk maar net aan hoeveel geld je wilt uitgeven dus.. Op zich produceren Intel CPU's niet zoveel hitte, dus dan hoeft zo'n zalman op zich niet (zijn sowieso lastig om te installeren met 2 cpu's lijkt me). Grote heatsinks met grote, stille 80mm fans moet genoeg zijn dan. Voor je harde schijven kan je natuurlijk van die eerder genoemde Coolermaster drives kopen, maar die zijn ook zo'n 60,- per stuk en nemen één 5,25" bay in beslag per drive. Dus dan is die Bigtower wel handig. Daar kan je dan ook nog stille fans in stoppen (hoeven niet per sé PAPST te zijn). Verder... Isoleren scheelt een hoop.

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

Nadat ik mijn tweede harde schijf heb ingebouwd maakt de kast een enorme herrie!
Had ik ook na het plaatsen van 2e HDD in zelfde bracket.
De resonantie van beide HDD's versterkte elkaar :(

Heb toen 2e HDD in bovenste bracket geplaatst (AOpen HQ08) en probleem was verholpen.

Wellicht de moeite waard om mee te testen.

Blaat

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 00:00 schreef AMDude het volgende:

Voor je harde schijven kan je natuurlijk van die eerder genoemde Coolermaster drives kopen, maar die zijn ook zo'n 60,- per stuk en nemen één 5,25" bay in beslag per drive.
Die Coolermaster HD koeler is zoooo lelijk, die wil ik als het ff kan ontlopen :r

Hoe dan ook, ben al druk bezig met denken over een oplossing. Heb zelfs al een ontwerp voor een zelf gemaakte kast waarbij de airflow een stuk beter moet zijn. Als het uitgedacht is, post ik het wel om jullie meningen erover te horen ;)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:12

Illusion

(the art of)

Zoals jij het zegt, lijkt het mij, dat de herrie pas is begonnen sinds het monteren van een 2e HD. Probeer gewoon eens om die HD goed vast te zetten (dus niet met 2 schroefjes die halfvast zitten) of probeer hem juist eens in rubber te hangen. Dikke postelastieken zijn een goede (tijdelijke test-)oplossing, kijk of dit helpt. Zo niet, dan zul je inderdaad het hele dure koelingsverhaal van hierboven moeten uitproberen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• TweakersOnly
Ik heb de kast eens opengemaakt om te kijken waar de meeste herrie vandaan komt. Dit blijkt ondanks alle lovende woorden de Enermax voeding te zijn. Ik heb volgens mij wel een beetje vreemde indeling van mijn miditower. Mijn voeding moet staand worden gemonteerd, ipv liggend bij de meeste andere kasten. De ventilator wijst op die manier rechtstreeks op de CPU, tussen de CPU en de ventilator zitten maar een paar centimeter. Als je voeding liggend kan plaatsen, dan haalt de voeding de warme lucht uit de hele kast, toch? In mijn kast wordt slechts een klein gedeelte van de warme lucht uit de kast, daarom moeten de fans in de voeding harder draaien, waardoor hij meer lawaai maakt.

Klopt mijn analyse en kan ik beter voor een kast waar de voeding liggend in kan plaatsen, of kan ik nog andere dingen doen?

[update] Als je kijkt naar de kast naar Floris Diemel dan zie je dat de interne ventilator naar de bodem van de kast wijst, bij mij wijst deze ventilator naar de zijkant, de CPU cq. moederbord dus. Misschien is het bovenstaande verhaal nu beter te begrijpen. [/update]

• TweakersOnly
Ik heb de zwart/witte kabel van de voeding aangesloten op het moederbord, alleen wil mijn pc nu niet meer opstarten! Ik heb in het Power Management de IGNORE weer aan moeten zetten, het aantal RPM van de voeding (tussen 1580 en 1620) is volgens het BIOS niet normaal, de waarde staat in ieder geval rood afgedrukt, terwijl het aantal RPM van de CPU fan met ong. 4600 wel goed is. Hoe kan dit, en wat kan ik nu nog doen?

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Op woensdag 28 november 2001 23:11 schreef marteltor het volgende:

[..]

papst is the magic word :P
Denk het niet.. Ik heb hier 2 papst 12cm fans liggen (220V hoop CFM >:) ) maar die maken mij veel te veel geluid..

Verwijderd

Er is een probleem met een bepaalde serie van Enermax, die te veel de fan voluit laten draaien, daarvoor zul je met de leverancier van de voeding kontakt op moeten nemen.

Wat de warmte betreft, zou ik achter de CPU, in de achterkant van de kast, een gat maken en een 92 mm fan op 7 volt zetten, om de hitte van de CPU af te voeren.

( ;) ik kan nog wel een plaatje posten van een 176 mm intake en 120 mm outtake fan zoals in mijn kast, maar daar schiet je denk ik niets mee op..)

• TweakersOnly
Op donderdag 29 november 2001 23:52 schreef Hooi het volgende:
Er is een probleem met een bepaalde serie van Enermax, die te veel de fan voluit laten draaien, daarvoor zul je met de leverancier van de voeding kontakt op moeten nemen.
Met die serie heb ik niks te maken, de voeding is op de juiste manier gefabriceerd.

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 12:53 schreef Floris Diemel het volgende:

[afbeelding]
  • <li>3 stuks 7200rpm disks (2x80GB en 1x45GB) <li>1 maal DVD (Pioneer 105s ofzo) <li>1 maal CDRW (LiteOn 16x10x40x) <li>1 maal NIC <li>1 maal SB Live! <li>1 maal ATI Radeon AIW <li>Enermax 431Watt Voeding <li>80mm Compunerd Fan <li>Intel Boxed koelertje
Dit alles met 4 ATA-100 kabels aan elkaar geflansd, met als basis een Abit ST6-Raid, waarop een Intel P3 1Ghz zijn plekje heeft gevonden. Ik wil de sidepanels nog gaan bekleden met geluidsisolerend materiaal om nog minder herrie te hebben.
Hoe kun jij 5 ide aparaaten hebben??
Ik kan er maar 4 (2x2)
Of heb je een extra ide controller hebben...

Verwijderd

3 stuks 7200rpm disks (2x80GB en 1x45GB)
Waarvoor gebruik jij zoveel hd-space? Ik kan me niet voorstellen dat iemand niet genoeg heeft aan 40 GB. (En dan heb ik het niet over illigale DIVX films). En je moet wel heel veel mp3tjes of programma's hebben wil je niet genoeg hebben aan 40 GB.

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 13:14 schreef Oscar the Grouch het volgende:
[off]
[/off]
Ik heb alle kasten vol met Tie-wraps en boterhamzakjes zooi zitten :7
En elastiek!

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-03 16:36

erikver

Ik zeg...

Ik heb ook zo'n Coolermaster DCD-4002 en die maakt bij mij toch best wel veel herrie. Dat ding komt boven mijn 2 casefans en mijn golden Orb uit.

Life's not a Krentenbol

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 09:54 schreef BeForce256 het volgende:

[..]

Ik kan er maar 4 (2x2)
eeehh hij heeft een Raid mobo. :?

• TweakersOnly
Op vrijdag 30 november 2001 16:43 schreef Taco het volgende:

[..]

Waarvoor gebruik jij zoveel hd-space? Ik kan me niet voorstellen dat iemand niet genoeg heeft aan 40 GB. (En dan heb ik het niet over illigale DIVX films). En je moet wel heel veel mp3tjes of programma's hebben wil je niet genoeg hebben aan 40 GB.
Sommige mensen hebben behoefte aan ruimte om zich heen. >:)

• TweakersOnly
Even een andere wending aan dit topic: Ook mijn CPU-cooler maakt best wel wat lawaai, daarom wil ik deze koeler vervangen door een stille. Regenboog Computers (www.regenboog.net) adviseerde mij om een Zalman voeding (of zoiets) te plaatsen, maar die cooler kost bijna 80 piek. Zijn er geen goedkopere oplossingen die net zo goed zijn?

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:22
Op donderdag 29 november 2001 21:29 schreef InterCC het volgende:

[..]

Denk het niet.. Ik heb hier 2 papst 12cm fans liggen (220V hoop CFM >:) ) maar die maken mij veel te veel geluid..
tsja, ligt er natuurlijk ook aan welke je neemt :) maar een normale fan met evenveel cfm maakt vrijwel altijd meer herrie...
Op vrijdag 30 november 2001 16:43 schreef Taco het volgende:

[..]

dat dacht ik ook toen ik m`n compaq 233 mhz met 4 gb had...nu is 50 van 60 gb in gebruik

tweakersonly, hoe weet je dat jij niks met die serie enermaxen te maken hebt?!
Je kan natuurlijk die voeding ventrilator vervangen door een papst.en dan bedoel ik natuurlijk een stille variant!

• TweakersOnly
Op vrijdag 30 november 2001 18:50 schreef marteltor het volgende:
tweakersonly, hoe weet je dat jij niks met die serie enermaxen te maken hebt?!
Bij de foute serie enermaxen zat de ventilator niet goed in het midden van de voeding. Bij mij is dit niet het geval.

Verwijderd

[afbeelding]
Ga jij niet problemen krijgen in de zomer of woon je in een vrieskist??

Verwijderd

Op vrijdag 30 november 2001 09:54 schreef BeForce256 het volgende:

[..]

Ik kan er maar 4 (2x2)
Eh? Ik kan er 8 hebben en ik heb geen raid?
Gewoon 2e onboard ide controller AT100/Raid/SCSI

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op vrijdag 30 november 2001 20:22 schreef Guanoape het volgende:

[..]

Ga jij niet problemen krijgen in de zomer of woon je in een vrieskist??
hij hoeft nu niet stook kosten in de winter in ieder geval te batalen! >:)

🌞🍃

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op vrijdag 30 november 2001 16:57 schreef Fritesbakker het volgende:
Ik heb ook zo'n Coolermaster DCD-4002 en die maakt bij mij toch best wel veel herrie. Dat ding komt boven mijn 2 casefans en mijn golden Orb uit.
Ik had er een. Die heb ik er uit gegooid wegens slaapproblemen. :Z

• TweakersOnly
De hardware monitor geeft nu geen error meer bij de meting van het aantal rpm van de voedingsfan. :? De PC staat nu de hele dag aan, maar de PC maakt steeds meer lawaai. Ik heb net even in het BIOS het aantal RPM afgelezen, dit was tussen de 2150 en 2200, terwijl dit bij het opstarten van de PC rond de 1600 lag, waarschijnlijk krijgt de voeding de kast niet gekoeld, of is er iets anders aan de hand?

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 16:47
de NMGLv of de NMGL van Papst maken echt geen heriie 19db maar!! ik heb ze thuis en ze verplaaten 45kub meter per uur .. veel meer dan eengemiddelde cpu fan.

• TweakersOnly
Volgens de lokalle computerboer om de hoek zijn er geen Papst coolers voor mijn processor in omloop (Intel Pentium III 800 Mhz op een Asus P3B-F moederbord). Welke stille CPU cooler moet ik dan aanschaffen?

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 19:43

paradoXical

The ParadoX

Ik heb scsi schijven gehad die dik 60 graden werden, sinds ike en a-open hq08 met 3 fans heb draaien zijn ze niet boven de 21 graden uitgekomen.. Alle hitte word direct afgevoerd, ik krijg de readings met een zeer naukeurige temp diode die ik op de schij geplakt heb

Koop gewoon een leuek bigtower, en zet er 3 fans in

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

ik heb bij mijn enermax 350W de gele temp sensor die erin zit van de spoel waar die opzit afgeknipt, en vervolgens ergens in een donker (koeler) hoekje weggestopt, dit scheelt _aanzienlijk_ wat RPM's (en dus geluid) en hoewel de fans nu dus veel langzamer draaien is de lucht uit de exhaust fan nogsteeds gewoon koud, dus ik maak me geen zorgen over de tamps :)

edit: boterhamzakjedichthouddraadjes roeleren :)

• TweakersOnly
Ik zit nu nog met twee vragen:
- Welke CPU koeler is heel erg stil voor mijn Pentium III 800 Mhz op een Asus P3B-F moederbord.
- Ik ga de AOpen HQ-08 bigtower kopen, moet ik hierin nog extra fans voor de koeling plaatsen? Welke fans (stil!!) kan ik dan het beste nemen?

• TweakersOnly
Up!!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:44
Op woensdag 28 november 2001 16:57 schreef Kheperi het volgende:

[..]

Boterhamzakjesdichtbindertjes?
Die krengen of tiewraps.

Wat is goedkoper? Bindertjes.
Wat heeft een ander effect? Geen, beiden hetzlefde effect.

Dus inweze niet zo gek. Handig getweaked, met de middelen die je hebt een net zo effectieve oplossing bedenken, misschien zelfs beter. Ze zijn lekker makkelijk los te maken :P

Wel oppassen dat je geen sluiting maakt :D

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:44
Ook zo idioot, heb een coolermaster HD koeler (type zal ik op moeten zoeken).

Maar echt irritant... Heb het ding er al uit gehaald en gesmeerd met W40, maar grmbl, geen effect, terwijl het op de koeler van m'n videokaart perfect geholpen had.

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 06:30 schreef TweakersOnly het volgende:
Ik zit nu nog met twee vragen:
- Welke CPU koeler is heel erg stil voor mijn Pentium III 800 Mhz op een Asus P3B-F moederbord.
- Ik ga de AOpen HQ-08 bigtower kopen, moet ik hierin nog extra fans voor de koeling plaatsen? Welke fans (stil!!) kan ik dan het beste nemen?
die a-open is dus bepaald geen stille bak...
Pagina: 1