Ext3 filesystem niet te booten met ext2 bootflop?

Pagina: 1
Acties:

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 12:06
Ik heb dus een slack8 installatie, en het volgende probleem, ik had dus winxp geinstalleerd endie had lilo weggesloopt..

Nu wilde ik dus lilo opnieuw installeren, maar had het probleem dat de bootflop geen promise ondersteuning had, en dus heb ik de hdd op de standaard bx controller van het moederbord gezet..die daarna gewoon als hda herkent werd, dus ik opgestart met linux root=/dev/hda2 (hda1 is de xp install) maar dan begint ie erover dat ik moet aangeven welke init ie moet starten, dus ik 1 gekozen, maar dat doet ie dus niet..

Nou ben ik erachter gekomen dat hij alleen hda1/2/3 ziet maar de partities daarboven niet (hda5 t/m 8)..daar geeft ie een foutmelding op als ik cfdisk doe...zou dit kunnen liggen aan dat de partities ext3 zijn en de kernel op de floppy ext2?? en wat zou ik eraan kunnen doen dat ik toch de root partitie kan mounten zodat ik /etc/lilo.conf kan aanpassen??

Verwijderd

zorgen dat de kernel op de bootflop ook ext3 ondersteuning heeft lijkt me.

• remsie
Was ook mijn idee, maar het probleem daarmee is, dat ik om zo'n flop te maken, ook weer linux nodig heb, die dus niet wil starten:-)

balen deze situatie...

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

ext3 filesystems kan je met een ext2 kernel mounten, behalve als ze niet clean ge-unmount zijn.
moet geen probleem zijn dus.

meld ie btw niet dat hij init niet kan vinden ipv dat je het runlevel moet opgeven ?

Een linux kernel gaat nl. na het mounten van het root filesystem op zoek naar init (/sbin/init). init is de moeder van alle processen en deze start alle verdere zooi op. als het kernel init niet kan vinden zal het systeem dus ook niet starten en zal hij vragen om op te geven waar init staat.
waarschijnlijk heb je dus een fs als root gemount zonder /sbin/init of met init op een andere plek, in dat geval moet je dus ff opgeven waar hij wel staat, dit doe je met de parameter init=locatie. b.v .init=/usr/local/sbin/init

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• remsie
Aha op die manier, ik denk dat dat het probleem is, want /dev/hda6 moet het root fs zijn, maar dat kan ie niet mounten, dus ben ik bang dat me fs lurp is..