De AMD761 chipset is een super goede chipset met weinig 'schoonheidsfoutjes'.
Sindsdien is er de VIA KT266 chipset gekomen, maar deze presteerde inderdaad niet zo goed als de AMD761 chipset. (Eigen ervaring)
Deze chipset heeft ook niet echt een lang bestaan gehad, vandaar dat er de VIA KT266A chipset gekomen is.
Deze is echter kwa memory controller zo'n 10-15% sneller als de VIA KT266 chipset en daardoor dus ook sneller als de AMD761 chipset.
De 'schoonheidsfoutjes' zoals USB problemen bij een FSB die hoger als 138Mhz zijn hierbij opgelost.
Ook de data corruptie bug is weg omdat deze chipset geen gebruik meer maakt van de VIA 686B southbridge maar van een geheel vernieuwde VT8233.
De meeste AMD761 chipset based boarden hebben overigens zo'n VIA 686B southbridge, maar persoonlijk heb ik deze problemen nooit ondervonden met het board wat ik heb gehad. (EPOX EP-8K7A+)
Als ik het over stabiliteit heb, dan mag ik zeggen dat de AMD761 en de VIA KT266A chipset van het gelijke kaliber zijn.
Nooit heb ik een probleem ondervonden met welk ook van deze 2 chipsets. (Beide chipset based boarden hebben en draaien stabiel op 166Mhz FSB bij mijzelf.)
Ze zijn zeer overclock vriendelijk, als je maar de juiste apparatuur erom heen hebt.
Als overclocken geen issue is, dan zou ik toch voor een VIA KT266A chipset based mainboard gaan.
De meeste AMD 761 chipset based boarden hebben overigens maar support voor 2 DDR-SDRAM modules vanwege wat instabiliteits problemen bij 3 of meer modules. (Let op, dit is niet altijd het geval maar wel vaak.)
Ook heeft AMD zelf deze chipset afgestoten met als gevolg dat er geen nieuwe producten met deze chipset zullen worden geproduceerd.
Dan nog als laatste punt, een VIA KT266A chipset based mainboard is goedkoper is aanschaf als een AMD 761 chipset based mainboard.
Een hele hap informatie, maar zo zit het nu eenmaal met deze chipsets.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB