Is het mogelijk om in plaats van een columnname eventueel ook een nummer op te geven? Ik meen het wel eens gezien te hebben.
Ik dacht het niet. Misschien verwar je het met een 'ORDER BY 2 DESC' wat sorteert op het tweede veld uit de SELECT clause?
Ik heb nog even wat gezocht, maar in ieder geval kan het niet in ANSI SQL en ik ben ook nergens iets tegengekomen over dergelijke functionaliteit in een SQL dialect.
In Informix kan je doen
maar dit is geen ANSI/SQL. Informix houdt per record een (onzichtbaar) veld bij "rowid". Misschien hebben de andere DBMS'en wel een gelijksoortige implementatie hiervan?
code:
1
| SELECT * FROM table WHERE rowid = ??? |
maar dit is geen ANSI/SQL. Informix houdt per record een (onzichtbaar) veld bij "rowid". Misschien hebben de andere DBMS'en wel een gelijksoortige implementatie hiervan?
https://fgheysels.github.io/
Row != ColumnOp woensdag 28 november 2001 07:48 schreef whoami het volgende:
code:
1 SELECT * FROM table WHERE rowid = ???
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Verwijderd
Dit klopt idd...Op woensdag 28 november 2001 01:15 schreef tomato het volgende:
Ik dacht het niet. Misschien verwar je het met een 'ORDER BY 2 DESC' wat sorteert op het tweede veld uit de SELECT clause?
Een nummer voor de posistie van een kolom in het select statement kun je alleen gebruiken in b.v. een order by of group by clause
Even beetje offtopic:
Tomato: Weet jij toevallig een site die een leuk overzicht heeft van ANSI SQL en welke DB's wat ondersteunen?
Heb nog nergens een fatsoenlijk overzicht kunnen vinden |o Zwaar irritant is dat.. Je schrijft iets dat perfect werkt in PostgreSQL om er achter te komen dat het niet werkt in MySQL, dan fix je dat en dan werkt het weer niet in Sybase of Oracle |o |o
Tomato: Weet jij toevallig een site die een leuk overzicht heeft van ANSI SQL en welke DB's wat ondersteunen?
Heb nog nergens een fatsoenlijk overzicht kunnen vinden |o Zwaar irritant is dat.. Je schrijft iets dat perfect werkt in PostgreSQL om er achter te komen dat het niet werkt in MySQL, dan fix je dat en dan werkt het weer niet in Sybase of Oracle |o |o
Er zijn twee versies van de SQL Standaard:
ISO/IEC 9075:1992, "Information Technology - Database Languages - SQL"
ANSI X3.135-1992, "Database Language SQL"
Beiden als het goed is verkrijgbaar bij ANSI, ik dacht dat er zelfs een standaard uit 1999 was ook. Maar dat zal wel geld kosten, ze staan in ieder geval nergens (legaal) online om copyright redenen (een ANSI 86 standaard zou wel online mogen, maar die heb ik nergens kunnen vinden).
Je kunt natuurlijk ook altijd eens in de boekhandel gaan kijken (of iig online een boek zoeken en dat daar bestellen).
[edit]
Een draft van ISO/IEC 9075:1992, Database Language SQL gevonden (veel plezier)
Maar het blijft natuurlijk altijd moeilijk, daarom altijd de books online erbij houden
Hier enkele voorbeelden:
PostgreSQL 7.1
Sybase SQL Server (T-SQL)
Microsoft SQL Server 2000 (T-SQL)
IBM DB2 SQL Reference
MySQL SQL documentation
Oracle 8 Server SQL Reference
ISO/IEC 9075:1992, "Information Technology - Database Languages - SQL"
ANSI X3.135-1992, "Database Language SQL"
Beiden als het goed is verkrijgbaar bij ANSI, ik dacht dat er zelfs een standaard uit 1999 was ook. Maar dat zal wel geld kosten, ze staan in ieder geval nergens (legaal) online om copyright redenen (een ANSI 86 standaard zou wel online mogen, maar die heb ik nergens kunnen vinden).
Je kunt natuurlijk ook altijd eens in de boekhandel gaan kijken (of iig online een boek zoeken en dat daar bestellen).
[edit]
Een draft van ISO/IEC 9075:1992, Database Language SQL gevonden (veel plezier)
Maar het blijft natuurlijk altijd moeilijk, daarom altijd de books online erbij houden
Hier enkele voorbeelden:
PostgreSQL 7.1
Sybase SQL Server (T-SQL)
Microsoft SQL Server 2000 (T-SQL)
IBM DB2 SQL Reference
MySQL SQL documentation
Oracle 8 Server SQL Reference
Oeps, sorry. Was nog vroeg.Op woensdag 28 november 2001 07:55 schreef dusty het volgende:
[..]
Row != Column
https://fgheysels.github.io/
Pagina: 1