Toon posts:

Brander repareren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een Yamaha 6x4x16 SCSI brander (CRW 6416s) die het niet doet. (ja inderdaad zo'n ding van f.50 op de HCC)
Wat doet ie niet: CD's herkennen. De meeste programma's geven no disc, CDRWIN zegt read/write error (dus hij heeft toch wel door dat er waarschijnlijk een CD in zit, CDRWIN kan ook gewoon no disc found zeggen).
Wat doet ie wel: herkend worden door het OS, firmware upgraden. Na openmaken lijkt de mechanische toestand gewoon te werken: de laser beweegt naar het begin van de cd, lensje beweegt op en neer, cd draait. Het lasertje geeft ook nog licht.
Ik verwacht dus dat het iets is met de afstelling van de laser (positie, focus, etc.). Heeft iemand ervaring met het oplossen van dit soort problemen?
(ik weet zeker dat het geen software probleem is: had namelijk al precies dezelfde brander, en die werkt wel)

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:17

mymind*

A Beautiful Mind

Ik heb geen oplossing voor je probleem

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met precies dezelfde brander (het kan ook een 8 speed geweest zijn, dat weet ik niet zeker meer, het weg iig een Yamaha).
Ik heb hem eens gekregen van iemand en heb wel geprobeerd om hem te fixen. ik heb aan die instelpotjes bij het lasertje gedraaid tot ik er gek van werd, maar ik kreeg hem niet aan de praat.
Ik heb op een moment het ding zover gekregen dat ie audio-cd's afspeelde, maar na verder kloten is dat ook niet meer gelukt.

Als je een poging gaat doen om hem te maken wens ik je veel succes!! Je kan altijd nog doen wat ik ermee gedaan heb: Het fannetje aan je sleutelbos hangen >:) en de rest wegpleuren :)

Verwijderd

tja garantie zit er niet meer in, ik zou toch nog eens de firmware proberen. :)
waar draai je onder win95 98 98se 3.11 of XP

vb

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 28 november 2001 01:19 schreef vb het volgende:
tja garantie zit er niet meer in, ik zou toch nog eens de firmware proberen. :)
waar draai je onder win95 98 98se 3.11 of XP

vb
98se. Heb de firmware al geprobeerd maar hij was al op 1.0d (de nieuwste) dus hielp niet veel. Mijn andere CRW 6416s (die dus wel werkt) draait 1.0b, maar ik kan 1.0b nergens meer downloaden, dus downgraden is ook geen optie vrees ik.

Aan 't potmetertje draaien heeft tot nu toe ook niet veel geholpen. Iemand enig idee wat dat ding nou precies doet?

Verwijderd

zo eentje heb ik dus ook gekocht op de hcc , precies het zelfde probleem.

ik heb er flink wat alcohol op gegooid en daarna hem met de compressor uitgespoten (met lucht dus). nu pakt hij zo af en toe wel de cd, als hij die pakt brand hij hem verder ook gewoon perfect...

echt handig is het dus niet... je moet soms de cd er 5x opnieuw in doen :(

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 11:18 schreef echobrain het volgende:
zo eentje heb ik dus ook gekocht op de hcc , precies het zelfde probleem.

ik heb er flink wat alcohol op gegooid en daarna hem met de compressor uitgespoten (met lucht dus). nu pakt hij zo af en toe wel de cd, als hij die pakt brand hij hem verder ook gewoon perfect...

echt handig is het dus niet... je moet soms de cd er 5x opnieuw in doen :(
jem oet oook NOOIT je brander (lens) schoonmaken met alcohol, want dan komt er nl een filmlaagje op. Gebruik liever spiritus!!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-04 13:08
jem oet oook NOOIT je brander (lens) schoonmaken met alcohol, want dan komt er nl een filmlaagje op. Gebruik liever spiritus!!
Hoezo filmlaagje?? Spiritus = methanol 96% met 4% water.
Gebruik dan 100% alcohol (ethanol), zeker weten dat dat geen filmlaagje achterlaat

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 11:28 schreef La_Pazz het volgende:

[..]

Hoezo filmlaagje?? Spiritus = methanol 96% met 4% water.
Gebruik dan 100% alcohol (ethanol), zeker weten dat dat geen filmlaagje achterlaat
Alcohol creeert een filmlaagje op je lens, is gewoon zo, heb ik bij een cursus over branders bij hp gehoord!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op woensdag 28 november 2001 16:39 schreef fspraakman het volgende:

[..]

Alcohol creeert een filmlaagje op je lens, is gewoon zo, heb ik bij een cursus over branders bij hp gehoord!
(Welles/nietus)^3412345

Ui eigen ervaring weet ik dat een lensje prima tegen alcohol kan, keb mn CDD3610 er eens mee schoon gemaakt, en hij is er flink op vooruit gegaan!

Verwijderd

garantie zit er WEL op , die lui zitten in eindhoven ik heb ze gesproken ze hebben er nog 4000 liggen.

tel. 040-2930652

p.s. je kan ook je geld terugkrijgen

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Thx voor de info.
Ik heb er drie liggen.
Een herkent niks, de ander ziet alles als een adio CD. En een sluit niet goed af.
(beter koop ik gewoon een LiteOn 16x brander met burnproof)
Pagina: 1