Is een 286/386 nog bruikbaar??

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik kan voor (heel) weinig een aantal 286 en 386-pctjes kopen.

Zijn deze dingen uberhaupt nog ergens voor te gebruiken (anders dan slopen..) ? :?

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 13:37

WHiZZi

Museumdirecteurtje

386 voor routertje ?

Ligt er een beetje aan hoeveel RAM en HDD enzo. een 286 is niet meer te gebruiken, alleen nog voor nostalgie (Van die oude dosspellen draaien enzo) :7

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

voor pacman!!!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
heb je open haard? >:)

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

Router kan je het altijd voor usen. Maar of je er daarvan meedere nodig heb betwijfel ik >:)

| system specs |

• rvanlooijen
Op woensdag 28 november 2001 01:03 schreef WHiZZi het volgende:
386 voor routertje ?

Ligt er een beetje aan hoeveel RAM en HDD enzo. een 286 is niet meer te gebruiken, alleen nog voor nostalgie (Van die oude dosspellen draaien enzo) :7
Leuk voor beetje rondkloten in je configs enzo ;)

Een nog redelijk leuke 386 kan nog dienst doen als Freesco routertje ofzow ;)

• rvanlooijen
Op woensdag 28 november 2001 01:05 schreef ride277 het volgende:
Router kan je het altijd voor usen. Maar of je er daarvan meedere nodig heb betwijfel ik >:)
Clusteren die dingen >:) koetjes !!!! :9

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 22:15
Met minimaal 6 Mb RAM kun je er een hele leuke http://www.freesco.org/ router mee maken

2 (ISA ga ik vanuit) netwerkkaarten zijn dan wel nodig.

S6!

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:29

GaMbiNo

1337

Op woensdag 28 november 2001 00:59 schreef Gash het volgende:
Ik kan voor (heel) weinig een aantal 286 en 386-pctjes kopen.

Zijn deze dingen uberhaupt nog ergens voor te gebruiken (anders dan slopen..) ? :?
Wat is heel weinig ???
Ze zijn ook niet meer dan een tientje per stuk waard denk ik :?

Je kan die 386 mogelijk idd. nog als Freesco router gebruiken. En misschien heeeeeeele ouwe spelletjes op draaien maar verder kun je er helemaal niks meer mee. :)

Verwijderd

mijn opa heeft volgens mij van die lasapparaten die op iets van 1000volt werken ga een skijken hoe die krengen at vinden >:)

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 01:10 schreef DeTjuk het volgende:
Met minimaal 6 Mb RAM kun je er een hele leuke http://www.freesco.org/ router mee maken

2 (ISA ga ik vanuit) netwerkkaarten zijn dan wel nodig.

S6!
Zijn er nog wel 10/100mbit netwerkkaarten dan? En dan voor een redelijke prijs? Zo ja waar dan wel?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op woensdag 28 november 2001 07:44 schreef Didzjeriedoe het volgende:

[..]

Zijn er nog wel 10/100mbit netwerkkaarten dan? En dan voor een redelijke prijs? Zo ja waar dan wel?
op de HCC zat voor 5piek per stuk
wel 2dehands turluk :P

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

zo'n 386 kan nog prima dienst doen als internet(adsl/kabel)-verdeel-servertje met sharethenet(.com) dat heeft nix nodig en je kan er toch een gewoon een hub-nic mee aansturen voor je LAN.

Verder alleen een beetje pacmanen en wp5.1 in dos6.22, meer kan er eigenlijk niet mee.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• RRRobert
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-04 07:23

RRRobert

Fokker in ruste

Ik ken iemand die vroeger z'n modelspoorbaan liet sturen via een XT B-) Software kun je misschien nog wel krijgen via de GG-modelbouw van de HCC (als die nog bestaat)

't is maar een idee, hoor :P

Een mening presenteren als feit is geen garantie voor de waarheid

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-05 15:17

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 08:31 schreef ikbenveldmuis het volgende:

[..]

HCC=History, dus als ik er nu een wil, waar moet ik wezen dan? Of zijn er hele lieve tweakers?

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-03 15:53
volgens mij kun je met een 386 prima een spaceshuttle besturen.. :)
ook niet zo gevoelig voor straling enzo...
dus als je bij een kerncentrale in de buurt woont en altijd verzekerd wilt zijn van een werkend systeempje houden die zooi :P

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 14:56
Voor aansturing van processen zijn die dingen perfect. Zit nog heel wat rekenkracht in die processoren....Je moest eens weten hoeveel fabrieken nog op een xt-tje of 286 draaien.....nooit failures.......maar voor thuisgebruik is t wat mager....kun je niet zo veel mee, tenzij je het dus voor iets van modelspoorbanen ofzo gaat gebruiken......je zou er denk ik nog wel je magnetron of je koffiezetautomaat mee kunnen laten starten........ relais mee aansturen is ook heel goed te doen ermee........

Als je een beetje over internet zoekt kun je zelfs nog wel Wolfenstein 3D vinden...die draaide redelijk op een 386DX40 dus dat zou je nog kunnen doen

iRacing Profiel

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ja handig hoor zo een dingetje...vooral voor kleine neefjes :) Ik heb er hier stuk of heel wat in me kast liggen allemaal AMD 386Dx-L op 40Mhz met maar test proggie 70Mhz OUTPUT...ben er van plan een servertje van te bouwe...me 550Mhz draait nu als Server maar..die vinden me ouders teveel "herrie"maken...pff dat ding draait met 2fans...de Cooler in voeding staat op 7volt + cooler van Cpu ook op 7Volt...en hoor hem niet..maarja...ouders...:)

Maar ze zijn altijd handig ook voor n00b's om mee te klooien..ik heb het geleert met me 8088 >:) hehe

Verwijderd

PACMAN, wat heb ik daar vroeger veel guldens ingegooidO+O+O+O+

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mooi potje voetbal of hoog / vergooien? Heb ik een keer gedaan met wat 286ers, is toch wel ff een ervaring, normaal gooi ik nooit iets weg als het nog werkt...

Verwijderd

De MIR werd in de ruimte gehouden met xt's..

• Solarsparc
  • Nu online
Breedbandrouter draait nu niet echt ideal op een 386, laat staan 286 - zal waarschijnlijk de max van @home niet bij kunnen houden (300-500KB/sec).m Misschien dial-up nog wel... Wegflikkeren die zooi, of cadeau doen :)

• BYM
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Op woensdag 28 november 2001 20:13 schreef SmashingPumpkin het volgende:
Probeer zo'n XT maar eens in de ruimte te houden....... ;)

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 16:10
Op woensdag 28 november 2001 20:13 schreef SmashingPumpkin het volgende:
Wist je trouwens dat de Apollo's door een computer in de lucht bleven met niet meer rekenkracht dan een C64 :)

vind je het gek dat het telken mis ging? :P

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 08:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Op vrijdag 30 november 2001 08:17 schreef nickv het volgende:

[..]

Wist je trouwens dat de Apollo's door een computer in de lucht bleven met niet meer rekenkracht dan een C64 :)

De Z80 processor was TOEN hij uitgevonden werd een van de krachtigste en degelijkste processoren. Maar die bestond echt nog niet tijdens Apollo. Dat soort rekenkracht zou een computer van een paar m^3 opleveren.

De spaceshuttle gebruikt nog steeds buizen in bepaalde circuits van de besturing. En DAT is pas oud.

• nickv
Volgens mij zat ik idd ook te zwetsen, want het kan ook idd de spave shuttle zijn geweest, maar we hebben wel een manier gevonden om de 286 te gebruiken, we gaan gewoon met tweakers een spave shuttle bouwen :)

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Op vrijdag 30 november 2001 08:17 schreef nickv het volgende:

Kun je nagaan, je telefoon is nog "slimmer"!!

[edit]tiepfout[/edit]

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Apollo was uitgerust met een onboard computer die niet veel krachtiger is als de meest simpele rekenmachine die je kan vinden. Bedoeld voor berekeningen als er een radiostilte was, achter de maan bijvoorbeeld.
De spaceshuttle is jarenlang bestuurd door 5 8088 computers. XT's dus :) Ik geloof dat ze rescentelijk zijn geupdate naar hypermoderne 486 systemen...

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• QSYS
  • Laatst online: 23-04 01:13
Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/tales/lsvader.gif

Ik zou er niet zoveel mee kunnen doen. Ik zou hem als souvenir uit elkaar halen en dan aan de muur van mijn hobby kamer hangen.

Verwijderd

Geld betalen voor afval ? Zou ik niet doen. Kun je beter investeren in een pentium of zo.

Verwijderd

Och met een heeeele minimale en uitgeklede versie kan je van een 286 nog een terminal maken. Verder is een voetenbankje ook niet verkeerd, of een sinterklaas surprise :)

• anthonov
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10-2023
Op woensdag 28 november 2001 08:31 schreef ikbenveldmuis het volgende:

[..]

Ga er maar gerust van uit dat die dan niet op 100mbit draaien. 10/100mbit isa kaartjes zijn moeilijk te krijgen en behoorlijk duur (de 3c515-TX bijvoorbeeld)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Sla ze ergens op en verkoop ze aan het museum als je grijs bent, of maak er 1 goede van (van elk soort 1) en bewaren. Ik heb ook weer mijn oude Atari 130XE terug, 1,79Mhz, en leuke spelletjes erbij (helaas is de printer weggegooid)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Blauw
  • Laatst online: 12-05 20:45

Blauw

De Schreeuw

<zwaarofftopic>
Onkruid 71, wat een kewle smiley in je post >:)
</zwaarofftopic>

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb ook nog 4 van die 386's liggen en nog monitoren en zooi erbij. Had er grote plannen mee, maar eigenlijk is het gewoon troep..... En tot grote ergernis van m'n moeder zwerven er allerlei onderdelen door m'n hele kamer :o

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Clients voor je Windows Terminal Server :?

Verwijderd

Daar kun je nog best veel mee doen hoor. Wordperfect 5.1 draait prima op zo'n ding bijvoorbeeld.

Ik denk dat het pas echt interessant wordt als je opzoek bent naar materiaal voor embedded toepassingen. Dan kan zo'n (2/3)86-je nog heel veel.

Verwijderd

Je kan van die 286 machines nog altijd een telefoon tikker bijhoud systeem maken :)

Zal waarschijnlijk wel wat soldeerwerk bij te pas komen....

• nickv
Op zondag 02 december 2001 13:45 schreef Noisema het volgende:
Je kan van die 286 machines nog altijd een telefoon tikker bijhoud systeem maken :)

Zal waarschijnlijk wel wat soldeerwerk bij te pas komen....
Dat zal denk ik wel mee vallen (software moet je wel schrijven denk ik) Overigens moet er toch nog veel meer met z'n ding kunnen???? Anders zouden ze de space shuttle er ook niet op laten vliegen denk?

• Stoney3K
  • Laatst online: 15:57

Stoney3K

Flatsehats!

offtopic:
[quote]
Op woensdag 28 november 2001 07:36 schreef seadive87 het volgende:
mijn opa heeft volgens mij van die lasapparaten die op iets van 1000volt werken ga een skijken hoe die krengen at vinden >:)
[/quote]

1000 Volt?? Nou nee... Meer iets van 10V/500A... geeft ook een lekker vonkje... >:)

Heb trouwens zelf een linux rig 486/8mb... loopt wel aardig, maar netwerk loopt nie echt... Op de een of andere manier wil ie mijn http pagina niet opvragen... telnet werkt ook niet... Login incorrect terwijl password ok...
Dus een 286/386/486 is nog wel te gebruiken... Heb ook een 386 die ik in een koffermod wil douwen... meer hierover in OCM.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Op maandag 03 december 2001 08:14 schreef nickv het volgende:

[..]

Dat zal denk ik wel mee vallen (software moet je wel schrijven denk ik) Overigens moet er toch nog veel meer met z'n ding kunnen???? Anders zouden ze de space shuttle er ook niet op laten vliegen denk?
Ligt aan je OS... NASA heeft compleet eigen software geschreven voor de Space Shuttle e.d.... gewone ordinaire DOS SW is te onbetrouwbaar, zeggen ze...

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Op vrijdag 30 november 2001 09:10 schreef nickv het volgende:
Volgens mij zat ik idd ook te zwetsen, want het kan ook idd de spave shuttle zijn geweest, maar we hebben wel een manier gevonden om de 286 te gebruiken, we gaan gewoon met tweakers een spave shuttle bouwen :)
Forget it! Alle Trekkies with me? Let's build a starship!

Captain, we've lost the main computer...
-- Has that bum of a chief engineer been OC'ing the main processor core again??

:D

• Gh0stw4lk3r
  • Laatst online: 17:51
ik heb een 386 als firewall/router draaien, werkt perfect (www.freesco.com) dus dat kan je er in ieder geval mee doen

Verwijderd

Linux erop gooien en je maakt weer helemaal de blits met die bak :P

• Skaah
  • Niet online
Wat dacht je van een pc die automatisch je koffiezet apparaat start 's ochtends? OF eentje die met een sensor bijhoudt hoevaak de deur van de computerkamer opgegegaan is?

• Rappie
  • Laatst online: 07:20
heb hier ook een 386 staan met 4 mb geheugen >:)

is er nog een mogelijkheid om hier een programma op te draaien voor in een sportverening de scores bij te houden :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Rappie: ja als het een beetje een simpel DOS of Windows 3.x programma is wel ja :)

Wolfenstein3D draait op een 286/20 al snel genoeg, heb je echt geen 386/40 voor nodig... daar kun je al bijna fatsoenlijk op Doomen 8-)
Ga binnekort een routertje/servertje bouwen van een HP 486DX2/66 + 32MB + 2GB SCSI, heeft als server een uptime van meer dan 3 jaar gehad onder Novell 3.11 ofzo

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• VlaFlip
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

VlaFlip

format c: , weg d'r mee!!

misschien kan je er nog een printservert van bakken...

(of een gamepad-server *D)

Geef je muis af en toe een stukkie kaas

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
volgens mij worden in de space shuttles ook nog 8086 procs gebruikt.
voor niet al te complex meet- en regelsysteem zijn ze wel bruikbaar.

You are in a maze of little twisting passages, all different.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

blorf schreef op 29 december 2003 @ 17:41:
volgens mij worden in de space shuttles ook nog 8086 procs gebruikt.
voor niet al te complex meet- en regelsysteem zijn ze wel bruikbaar.
Dat klopt, maar een kick van meer dan twee jaar voor zoiets is wel erg extreem. Ik denk niet dat de topicstarter nu nog iets aan het antwoord heeft :P

Virussen? Scan ze hier!

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

ROFL _/-\o_
ROFL _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door Hazuki op 29-12-2003 17:51 ]

Koekie?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Door VlaFlip - Monday 03 December 2001 16:01

Je hebt oude koeien en oude koeien.. maar deze koe zou zelfs in India van straat geduwd worden omdat ie door zn hoge leeftijd te langzaam zou oversteken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.