Een amiga 500 met 512 kb ram !
Verwijderd
Kweenie of ook andere borden (gigabyte heeft er ook een op het podium met onboard RAID en Intel LAN) ook niet registered DDR ondersteunen (iemand enig idee?)
Schijnt dat ze in de loop van december op de markt komen...maar ikzelf verwcaht ze niet eerder dan eind januari (eind december ligt alles stil qua hardware
Maar zodra ze er zijn wordt het kwijlen...Das redelijk zeker...Klinkt als veel geld, maar om voor (850,- + 2x 600,-=) 2050,- een DUAL XP 1800+ in huis te hebben met 64-bit ondersteuning
Dus die mobo's gaan duurder zijn als Tiger MP?Op woensdag 28 november 2001 01:07 schreef werty het volgende:
Ik ben ook erg wanhopig aan het wachten op deze borden; Vooral die Asus A7M266-D...
Kweenie of ook andere borden (gigabyte heeft er ook een op het podium met onboard RAID en Intel LAN) ook niet registered DDR ondersteunen (iemand enig idee?)
Schijnt dat ze in de loop van december op de markt komen...maar ikzelf verwcaht ze niet eerder dan eind januari (eind december ligt alles stil qua hardware)
Maar zodra ze er zijn wordt het kwijlen...Das redelijk zeker...Klinkt als veel geld, maar om voor (850,- + 2x 600,-=) 2050,- een DUAL XP 1800+ in huis te hebben met 64-bit ondersteuning
Wat is hun voordeel tegenover de tiger? buiten die pci 64bits sloten.. Weet trouwens het nut nog niets eens
Is de 760mpx beter voor de toekomst? misschien 333Fsb ondersteuning en ddr333?
Cya
Voor zover ik weet delen de MPX en MP exact dezelfde northbridge (AMD-762), maar zal alleen de southbridge verschillen. Nu zit er een AMD-766 op die geen 66MHz PCI ondersteund, en de southbridge van de MPX zal wél 66MHz ondersteunen.Op woensdag 28 november 2001 02:14 schreef multipasser het volgende:
[..]
Is de 760mpx beter voor de toekomst? misschien 333Fsb ondersteuning en ddr333?
Dus 333FSB en vooralsnog 'exotische' DDR-DIMM's zullen er hoogstwaarschijnlijk niet inzitten.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
maar die 66Mhz pci wat is het nut hiervan?Op woensdag 28 november 2001 19:40 schreef abbadon het volgende:
[..]
Voor zover ik weet delen de MPX en MP exact dezelfde northbridge (AMD-762), maar zal alleen de southbridge verschillen. Nu zit er een AMD-766 op die geen 66MHz PCI ondersteund, en de southbridge van de MPX zal wél 66MHz ondersteunen.
Dus 333FSB en vooralsnog 'exotische' DDR-DIMM's zullen er hoogstwaarschijnlijk niet inzitten.
Welke kaarten zijn 66Mhz pci? Alleen server kaarten?
Ja, voornamelijk snelle SCSI RAID en Gigabit kaarten. De bandbreedte van een normale PCI bus (32bit/33MHz) is 133MB/s, en als je daar middels een SCSI RAID kaart een beste stripe aan hangt zit die bus in no-time vol (één fatsoenlijke 10Krpm U160 disk doet al 40MB/s sequentieel).Op woensdag 28 november 2001 19:56 schreef multipasser het volgende:
[..]
maar die 66Mhz pci wat is het nut hiervan?
Welke kaarten zijn 66Mhz pci? Alleen server kaarten?
Afhankelijk van wat de mobomakers er allemaal voor extra toeters & bellen op zetten is het verschil alleen 66MHz/64bit PCI i.p.v. 33MHz/64bit PCI (wat ook al een aardige 266MB/s geeft)
Je kunt eenvoudig checken of je PCI kaarten compatible zijn met een 66MHz slot. Aan het begin van de PCI connector (begin = uiteinde dat dichtsbij achterkant kast is) na ongeveer 1,5cm een uitsparing. Ik heb hier een Tekram DC-390U die geen uitsparing heeft en een 3Com SC905 NIC, Voodoo3-2000 PCI en Intel EtherExpress Pro100S NIC die de uitsparingen wel hebben. Er zijn dus redelijk wat 32-bit PCI kaartjes die compatible zijn met 66MHz PCI slots.
kan je toch wel wat sloten schelen...
[edit]
Femme type niet zo snel!!!
Een dual Tyan met 2 1600+ xp's en 2 laten registererd ddram. Nice.
Welke coolertjes zou ik dan nemen? Heeft die Tiger MP gaten in het mobo voor coolers zoals alpha's of swiftech?
Er is verder ook niet echt veel ruimte rond de sockets, dus je moet niet al te grote koelers nemen....
[edit]
Ik ben traag
maar iedereen hier heeft last van hitte met die XP's. Ookal worden ze nie zo warm als TB's.Op woensdag 28 november 2001 21:12 schreef abbadon het volgende:
Net als trage BrZzegt: veel ruimte is er niet. Hier een plaatje met 60x60mm koelers (Coolermaster 6|31A), misschien dat je er wat aan hebt:
[afbeelding]
Maar met 2 kleine 60mm fan's gaan die toch pokkeheet draaien, en wordt het toch onstabiel niet?
Kunner er geen 80mm sink/fan's op?
heb wel een mooie 12mm papst die extra op de cpu's gaat blazen + nog een 120 of 92 vanboven die lucht wegzuigt..
Verwijderd
das mooi hoeft ik weer geen nieuwe videokaart te kopen
hehe
Nou, als ik ook maar één greintje instabiliteit vernam, zouden deze Coolermasters allang het veld hebben geruimdOp woensdag 28 november 2001 21:22 schreef multipasser het volgende:
[..]
maar iedereen hier heeft last van hitte met die XP's. Ookal worden ze nie zo warm als TB's.
Maar met 2 kleine 60mm fan's gaan die toch pokkeheet draaien, en wordt het toch onstabiel niet?
Kunner er geen 80mm sink/fan's op?
heb wel een mooie 12mm papst die extra op de cpu's gaat blazen + nog een 120 of 92 vanboven die lucht wegzuigt..
ben je grafisch of met muziek bezig? Waarom ander SCSI?Op woensdag 28 november 2001 21:34 schreef abbadon het volgende:
[..]
Nou, als ik ook maar één greintje instabiliteit vernam, zouden deze Coolermasters allang het veld hebben geruimdHet valt dus wel mee, ze worden zo'n 42~48o C. Afgelopen weekende in een errug warme omgeving een LAN gehad, en na uren en uren Q3 en UT werd er ééntje maximaal 52o, da's dus ook prima te doen. Alleen zijn het nou niet bepaald de meest stille koelers
Dus een goede 60 of 80mm sink met een 80mm papst op zal de klus wel klaren..
K thanx
Grafisch (hobby), maar daarnaast heb ik ook een 'beetje' een hardware tickOp woensdag 28 november 2001 21:50 schreef multipasser het volgende:
[..]
ben je grafisch of met muziek bezig? Waarom ander SCSI?
Vast en zeker. Er passen als het goed is ook 60*80mm heatsinks op (had ik ook besteld, maar kreeg deze 60*60's, en kon natuurlijk niet wachtenDus een goede 60 of 80mm sink met een 80mm papst op zal de klus wel klaren..
K thanx
66 Mhz PCI sloten zijn compatible met alle 33MHz kaarten.
Ik hoor jullie al roepen: Maar dat nokje dan!?!?!?!
Nou, dat nokje is helemaal niet voor 33/66 MHz PCI.
Het nokje is voor 3.3v en 5v PCI kaarten. Zit het nokje achteraan (gezien vanuit de de kant waar de aansluitingen van je kaart zitten), dan in het een 5v PCI kaart. Dat betekend dat de 'gedeelde' power-pins 5 volt leveren.
Als het nokje vooraan zit, leveren de 'gedeelde' power-pins 3.3v. Deze standaard is in het leven geroepen om het energieverbruik van de diverse insteekkaarten te minimaliseren. Veel nieuwere PCI kaarten hebben 2 nokjes als uitsparing...
Ze ondersteunen dus zowel 3.3v als 5v.
Hoe het verschil 66/33MHz wordt geregeld is me nog niet helemaal duidelijk, maar dat zal waarschijnlijk gedaan worden wanneer de kaarten geinitialiseerd worden.
De 64 bits uitbreiding (die btw. al bij de orriginele PCI specs zat), gebruikt ook de instelling van van het nokje. Er zijn dus ook 3.3 ev 5v 64bit PCI kaarten. En ook 66Mz PCI kaarten.
Oh ja.. De pinnen die op de mogelijk plaats van het nokje ziten zijn grond pinnen. Kaarten die 5v en 3.3v ondersteunen missen dus geen functionaliteit van de PCI bus.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Verwijderd
FF afgezien van de 66Mhz-64 bit PCI: Een heel groot verschil is de onsteuning m.b.t. het geheugen:
De 760MP borden (Tyan Tiger) kan alleen registered DDR hebben, de 760MPX (i.i.g. de Asus A7M266-D) kan ook niet-registered DDR aan.
En das voor de desktop (low-end workstation) markt wel interessant: Veel goedkoper (en beter te ovverclocken
Niemand heeft nog enig idee van de prijs van bijv. de A7V266-D, maar onder de 800,- lijkt mij sterk...
De geheugencontrollers zijn exact hetzelfe (same northbridge) en op de Asus en andere varianten past idd unbuffered ram, maar (net als de Abit KG7) maximaal 4 banken i.p.v. 8 (dus b.v. twee double-sided DIMM's). En de lagere prijs van alléén een paar DIMM's zal zo'n compleet dual systeem echt niet beduidend goedkoper maken (lees low-end WS).Op woensdag 05 december 2001 13:21 schreef werty het volgende:
Ga zelf een 19160 adaptec erin steken (66Mhz 64bit) en een Promise TX-2 (66Mhz 32(?)bit), dus die sloten kan ik wel gebruiken...
FF afgezien van de 66Mhz-64 bit PCI: Een heel groot verschil is de onsteuning m.b.t. het geheugen:
De 760MP borden (Tyan Tiger) kan alleen registered DDR hebben, de 760MPX (i.i.g. de Asus A7M266-D) kan ook niet-registered DDR aan.
En das voor de desktop (low-end workstation) markt wel interessant: Veel goedkoper (en beter te ovverclocken)
Niemand heeft nog enig idee van de prijs van bijv. de A7V266-D, maar onder de 800,- lijkt mij sterk...
Eh, bedoel je niet een andere Adaptec, de 19160 is gewoon een 32bit/33MHz PCI kaart
Verwijderd
29160Op woensdag 05 december 2001 15:27 schreef abbadon het volgende:
[..]
De geheugencontrollers zijn exact hetzelfe (same northbridge) en op de Asus en andere varianten past idd unbuffered ram, maar (net als de Abit KG7) maximaal 4 banken i.p.v. 8 (dus b.v. twee double-sided DIMM's). En de lagere prijs van alléén een paar DIMM's zal zo'n compleet dual systeem echt niet beduidend goedkoper maken (lees low-end WS).
Eh, bedoel je niet een andere Adaptec, de 19160 is gewoon een 32bit/33MHz PCI kaart
Bij aankoop van een PC denk je meestal toch wel redelijk na over de hoeveelheid geheugen. Bij een beetje workstation zal dit neerkomen op 512~1024MB, en dat is nu redelijk cheapo i.v.t. de rest van een dergelijk systeem.
Pas boven de 1024MB ga je volgens mij pas meer dan 2 sloten gebruiken...Maarja
Verwijderd