760MPX mobo's ? wanneer?

Pagina: 1
Acties:

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 12:50

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
Hey,

Weet nu iemand al wanneer de nieuwe 760MPX mobo's hier verkrijgbaar zijn? Asus en GiGa zouden eerste zijn.

En Asus zou ook 2 banken met gewoon unregistered DDR laten gebruiken :)) Scheelt wel wat $$

Cya

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Ik ben ook erg wanhopig aan het wachten op deze borden; Vooral die Asus A7M266-D...

Kweenie of ook andere borden (gigabyte heeft er ook een op het podium met onboard RAID en Intel LAN) ook niet registered DDR ondersteunen (iemand enig idee?)

Schijnt dat ze in de loop van december op de markt komen...maar ikzelf verwcaht ze niet eerder dan eind januari (eind december ligt alles stil qua hardware :()

Maar zodra ze er zijn wordt het kwijlen...Das redelijk zeker...Klinkt als veel geld, maar om voor (850,- + 2x 600,-=) 2050,- een DUAL XP 1800+ in huis te hebben met 64-bit ondersteuning :9~

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
Op woensdag 28 november 2001 01:07 schreef werty het volgende:
Ik ben ook erg wanhopig aan het wachten op deze borden; Vooral die Asus A7M266-D...

Kweenie of ook andere borden (gigabyte heeft er ook een op het podium met onboard RAID en Intel LAN) ook niet registered DDR ondersteunen (iemand enig idee?)

Schijnt dat ze in de loop van december op de markt komen...maar ikzelf verwcaht ze niet eerder dan eind januari (eind december ligt alles stil qua hardware :()

Maar zodra ze er zijn wordt het kwijlen...Das redelijk zeker...Klinkt als veel geld, maar om voor (850,- + 2x 600,-=) 2050,- een DUAL XP 1800+ in huis te hebben met 64-bit ondersteuning :9~
Dus die mobo's gaan duurder zijn als Tiger MP?

Wat is hun voordeel tegenover de tiger? buiten die pci 64bits sloten.. Weet trouwens het nut nog niets eens :)

Is de 760mpx beter voor de toekomst? misschien 333Fsb ondersteuning en ddr333?

Cya

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:39
Op woensdag 28 november 2001 02:14 schreef multipasser het volgende:

[..]

Is de 760mpx beter voor de toekomst? misschien 333Fsb ondersteuning en ddr333?
Voor zover ik weet delen de MPX en MP exact dezelfde northbridge (AMD-762), maar zal alleen de southbridge verschillen. Nu zit er een AMD-766 op die geen 66MHz PCI ondersteund, en de southbridge van de MPX zal wél 66MHz ondersteunen.
Dus 333FSB en vooralsnog 'exotische' DDR-DIMM's zullen er hoogstwaarschijnlijk niet inzitten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
Op woensdag 28 november 2001 19:40 schreef abbadon het volgende:

[..]

Voor zover ik weet delen de MPX en MP exact dezelfde northbridge (AMD-762), maar zal alleen de southbridge verschillen. Nu zit er een AMD-766 op die geen 66MHz PCI ondersteund, en de southbridge van de MPX zal wél 66MHz ondersteunen.
Dus 333FSB en vooralsnog 'exotische' DDR-DIMM's zullen er hoogstwaarschijnlijk niet inzitten.
maar die 66Mhz pci wat is het nut hiervan?
Welke kaarten zijn 66Mhz pci? Alleen server kaarten?

• Abbadon
Op woensdag 28 november 2001 19:56 schreef multipasser het volgende:

[..]

maar die 66Mhz pci wat is het nut hiervan?
Welke kaarten zijn 66Mhz pci? Alleen server kaarten?
Ja, voornamelijk snelle SCSI RAID en Gigabit kaarten. De bandbreedte van een normale PCI bus (32bit/33MHz) is 133MB/s, en als je daar middels een SCSI RAID kaart een beste stripe aan hangt zit die bus in no-time vol (één fatsoenlijke 10Krpm U160 disk doet al 40MB/s sequentieel).

• Abbadon
Nog wat info, volgens theinquirer zullen binnen enkele dagen engineering samples van diverse merken vrijkomen. Dit betekend in ieder geval (lijkt mij) dat het nog wel eventjes duurt eer je ze los in het wild aan zult treffen. Overigens is de naam v.d. southbridge AMD-768.
Afhankelijk van wat de mobomakers er allemaal voor extra toeters & bellen op zetten is het verschil alleen 66MHz/64bit PCI i.p.v. 33MHz/64bit PCI (wat ook al een aardige 266MB/s geeft)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het verschil tussen tussen de 760MP en 760MPX chipsets is de nieuwe 766 southbridge die support heeft voor 66MHz PCI. Dit klinkt heel leuk, maar je moet wel 66MHz-compatible PCI kaarten hebben om gebruik te kunnen maken van de 66MHz slots. Anders kun je bij de meeste 760MPX borden 2 van 5 of 6 slots niet gebruiken. De 760MP mobo's hebben dit probleem niet.

Je kunt eenvoudig checken of je PCI kaarten compatible zijn met een 66MHz slot. Aan het begin van de PCI connector (begin = uiteinde dat dichtsbij achterkant kast is) na ongeveer 1,5cm een uitsparing. Ik heb hier een Tekram DC-390U die geen uitsparing heeft en een 3Com SC905 NIC, Voodoo3-2000 PCI en Intel EtherExpress Pro100S NIC die de uitsparingen wel hebben. Er zijn dus redelijk wat 32-bit PCI kaartjes die compatible zijn met 66MHz PCI slots.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Maar vergeet niet dat niet alle PCI kaarten in een 66MHz slot kunnen... niet volledig backwards compatible dus...

kan je toch wel wat sloten schelen...

[edit]

Femme type niet zo snel!!! :P

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
dus kortom lijkt het TIGER MP mobo eigenlijk het beste wat je kan kopen op dit moment, en misschien ook nog beter (lees: stabieler) als de nieuwe lading mobo met 760mpx?

Een dual Tyan met 2 1600+ xp's en 2 laten registererd ddram. Nice.

Welke coolertjes zou ik dan nemen? Heeft die Tiger MP gaten in het mobo voor coolers zoals alpha's of swiftech?

• Abbadon
Nee, zitten geen gaten rondom de sockets.

• BrZ
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

geen gaten...

Er is verder ook niet echt veel ruimte rond de sockets, dus je moet niet al te grote koelers nemen....

[edit]

Ik ben traag :'(

• Abbadon
Net als trage BrZ ;) zegt: veel ruimte is er niet. Hier een plaatje met 60x60mm koelers (Coolermaster 6|31A), misschien dat je er wat aan hebt:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/cpus.jpg

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
Op woensdag 28 november 2001 21:12 schreef abbadon het volgende:
Net als trage BrZ ;) zegt: veel ruimte is er niet. Hier een plaatje met 60x60mm koelers (Coolermaster 6|31A), misschien dat je er wat aan hebt:

[afbeelding]
maar iedereen hier heeft last van hitte met die XP's. Ookal worden ze nie zo warm als TB's.

Maar met 2 kleine 60mm fan's gaan die toch pokkeheet draaien, en wordt het toch onstabiel niet?

Kunner er geen 80mm sink/fan's op?

heb wel een mooie 12mm papst die extra op de cpu's gaat blazen + nog een 120 of 92 vanboven die lucht wegzuigt..

Verwijderd

Beter mijn voodoo3-2000 PCI past dus wel in zo'n 66mhz PCi slot
das mooi hoeft ik weer geen nieuwe videokaart te kopen
hehe >:)

• Abbadon
Op woensdag 28 november 2001 21:22 schreef multipasser het volgende:

[..]

maar iedereen hier heeft last van hitte met die XP's. Ookal worden ze nie zo warm als TB's.

Maar met 2 kleine 60mm fan's gaan die toch pokkeheet draaien, en wordt het toch onstabiel niet?

Kunner er geen 80mm sink/fan's op?

heb wel een mooie 12mm papst die extra op de cpu's gaat blazen + nog een 120 of 92 vanboven die lucht wegzuigt..
Nou, als ik ook maar één greintje instabiliteit vernam, zouden deze Coolermasters allang het veld hebben geruimd :) Het valt dus wel mee, ze worden zo'n 42~48o C. Afgelopen weekende in een errug warme omgeving een LAN gehad, en na uren en uren Q3 en UT werd er ééntje maximaal 52o, da's dus ook prima te doen. Alleen zijn het nou niet bepaald de meest stille koelers ;(

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
Op woensdag 28 november 2001 21:34 schreef abbadon het volgende:

[..]

Nou, als ik ook maar één greintje instabiliteit vernam, zouden deze Coolermasters allang het veld hebben geruimd :) Het valt dus wel mee, ze worden zo'n 42~48o C. Afgelopen weekende in een errug warme omgeving een LAN gehad, en na uren en uren Q3 en UT werd er ééntje maximaal 52o, da's dus ook prima te doen. Alleen zijn het nou niet bepaald de meest stille koelers ;(
ben je grafisch of met muziek bezig? Waarom ander SCSI?

Dus een goede 60 of 80mm sink met een 80mm papst op zal de klus wel klaren..

K thanx

• Abbadon
Op woensdag 28 november 2001 21:50 schreef multipasser het volgende:

[..]

ben je grafisch of met muziek bezig? Waarom ander SCSI?
Grafisch (hobby), maar daarnaast heb ik ook een 'beetje' een hardware tick ;)
Dus een goede 60 of 80mm sink met een 80mm papst op zal de klus wel klaren..

K thanx
Vast en zeker. Er passen als het goed is ook 60*80mm heatsinks op (had ik ook besteld, maar kreeg deze 60*60's, en kon natuurlijk niet wachten :) )

• maratropa
  • Niet online
yup hier hitte ook niet zo'n probleem, tiger MP met 2 maal 1200 MP, idle 39 en 43 graden, onder load 50 graden, das met 2 taisol coolers en een 60 mm casefan.

specs

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:52
Om even terug te komen op de vraag 33/66MHz PCI:
66 Mhz PCI sloten zijn compatible met alle 33MHz kaarten.

Ik hoor jullie al roepen: Maar dat nokje dan!?!?!?!
Nou, dat nokje is helemaal niet voor 33/66 MHz PCI.
Het nokje is voor 3.3v en 5v PCI kaarten. Zit het nokje achteraan (gezien vanuit de de kant waar de aansluitingen van je kaart zitten), dan in het een 5v PCI kaart. Dat betekend dat de 'gedeelde' power-pins 5 volt leveren.
Als het nokje vooraan zit, leveren de 'gedeelde' power-pins 3.3v. Deze standaard is in het leven geroepen om het energieverbruik van de diverse insteekkaarten te minimaliseren. Veel nieuwere PCI kaarten hebben 2 nokjes als uitsparing...
Ze ondersteunen dus zowel 3.3v als 5v.
Hoe het verschil 66/33MHz wordt geregeld is me nog niet helemaal duidelijk, maar dat zal waarschijnlijk gedaan worden wanneer de kaarten geinitialiseerd worden.

De 64 bits uitbreiding (die btw. al bij de orriginele PCI specs zat), gebruikt ook de instelling van van het nokje. Er zijn dus ook 3.3 ev 5v 64bit PCI kaarten. En ook 66Mz PCI kaarten.

Oh ja.. De pinnen die op de mogelijk plaats van het nokje ziten zijn grond pinnen. Kaarten die 5v en 3.3v ondersteunen missen dus geen functionaliteit van de PCI bus.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Ga zelf een 19160 adaptec erin steken (66Mhz 64bit) en een Promise TX-2 (66Mhz 32(?)bit), dus die sloten kan ik wel gebruiken...

FF afgezien van de 66Mhz-64 bit PCI: Een heel groot verschil is de onsteuning m.b.t. het geheugen:
De 760MP borden (Tyan Tiger) kan alleen registered DDR hebben, de 760MPX (i.i.g. de Asus A7M266-D) kan ook niet-registered DDR aan.

En das voor de desktop (low-end workstation) markt wel interessant: Veel goedkoper (en beter te ovverclocken :))
Niemand heeft nog enig idee van de prijs van bijv. de A7V266-D, maar onder de 800,- lijkt mij sterk...

• Abbadon
Op woensdag 05 december 2001 13:21 schreef werty het volgende:
Ga zelf een 19160 adaptec erin steken (66Mhz 64bit) en een Promise TX-2 (66Mhz 32(?)bit), dus die sloten kan ik wel gebruiken...

FF afgezien van de 66Mhz-64 bit PCI: Een heel groot verschil is de onsteuning m.b.t. het geheugen:
De 760MP borden (Tyan Tiger) kan alleen registered DDR hebben, de 760MPX (i.i.g. de Asus A7M266-D) kan ook niet-registered DDR aan.

En das voor de desktop (low-end workstation) markt wel interessant: Veel goedkoper (en beter te ovverclocken :))
Niemand heeft nog enig idee van de prijs van bijv. de A7V266-D, maar onder de 800,- lijkt mij sterk...
De geheugencontrollers zijn exact hetzelfe (same northbridge) en op de Asus en andere varianten past idd unbuffered ram, maar (net als de Abit KG7) maximaal 4 banken i.p.v. 8 (dus b.v. twee double-sided DIMM's). En de lagere prijs van alléén een paar DIMM's zal zo'n compleet dual systeem echt niet beduidend goedkoper maken (lees low-end WS).

Eh, bedoel je niet een andere Adaptec, de 19160 is gewoon een 32bit/33MHz PCI kaart ;)

Verwijderd

Op woensdag 05 december 2001 15:27 schreef abbadon het volgende:

[..]

De geheugencontrollers zijn exact hetzelfe (same northbridge) en op de Asus en andere varianten past idd unbuffered ram, maar (net als de Abit KG7) maximaal 4 banken i.p.v. 8 (dus b.v. twee double-sided DIMM's). En de lagere prijs van alléén een paar DIMM's zal zo'n compleet dual systeem echt niet beduidend goedkoper maken (lees low-end WS).

Eh, bedoel je niet een andere Adaptec, de 19160 is gewoon een 32bit/33MHz PCI kaart ;)
29160 |:(

Bij aankoop van een PC denk je meestal toch wel redelijk na over de hoeveelheid geheugen. Bij een beetje workstation zal dit neerkomen op 512~1024MB, en dat is nu redelijk cheapo i.v.t. de rest van een dergelijk systeem.

Pas boven de 1024MB ga je volgens mij pas meer dan 2 sloten gebruiken...Maarja :P

Verwijderd

moet je nooit geloven als mensen zeggen als ze een datum noemen tenzij ze zelf bezig zijn met bouwen en het een datum van gisteren is en de planken zijn al beschikbaar data kloppen nooit release van de athlon xp is ook tich keer uitgesteld
Pagina: 1