4 draadjes in UTP = 100Mbit ???

Pagina: 1
Acties:
  • 533 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10 14:49
Hallow,

ik heb een UTP CAT5 kabel gekocht van een paar meter.
Die hebbe ze me daar op maat gemaakt.
Kom ik thuis blijkt dat er aan iedere kant maar 4 draadjes aan elkaar zijn gemaakt, namelijk 1,2,3 en 6.
Mijn HUB is een 10Mbit (17prts:D) en die werkt er prima mee.
Echter hoorde ik van een kennis dat er kans is dat deze kabel niet werkt met een snelheid van 100Mbit, dus dat hij bij een 100Mbit terugschakelt naar 10Mbit...

ik heb geen 100Mbit Switch of HUB om dit uit te proberen, dus vraag ik om jullie wijsheid (:?)

NB. mocht het dus zijn dat je dus toch 100Mbit over die 4 draadjes kunt sturen, dan is er de vraag: kan ik er misschien nog een 100Mbit signaal bij gooien over de andere 4 draadjes ??? (bijv. bij een ICS PC met 2 NIC's)

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:33
de meeste hubs/switches/netwerkkaarten letten inderdaad op die overige draadjes, of althans één ervan om een onderscheid te maken tussen 10 en 100 Mbit apparatuur.
Voor de feitelijke communicatie wordt er echter alleen van de genoemde draadjes gebruik gemaakt.
Voor een 100Mbit verbinding heb je dus weinig aan deze kabel en zul je zelf nieuwe stekkers eraan moeten zetten.
Deze kabel is door het verkeerd plaatsen van de stekkers dan ook niet meer "cat-5" te noemen, ookal voldoet de gebruikte kabel zelf wel aan de eisen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:31
100 mbit gaat net als 10 mbit gewoon over 4 draadjes!
Tenminste, als je 100baseTX bedoelt. 100BaseVG, 100BaseT4 (beide zeldzaam) en 1000BaseT gaan wel over 8 draadjes.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10 en 100 Mbit gaan inderdaad beiden over 4 draadjes. 1 paar voor zenden en 1 paar voor ontvangen.
De selectie tussen 10 en 100 Mbit heeft niets met draadjes te maken; je kabeltje werkt dus voor beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.CeeJay
Dus als die 4 draadjes werken met 100Mbit, kan ik dan niet nog een 100Mbit signaal over de kabel sturen met die resterende 4 draadjes ?

Dit 2de signaal wil ik dan namelijk gebruiken voor een 2de PC die ernaast staat. (scheelt me nog uns 30 m kabel trekken door me huis) :Y)

@echo off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:39
Op woensdag 28 november 2001 12:51 schreef Mr.CeeJay het volgende:
Dus als die 4 draadjes werken met 100Mbit kan ik dan niet nog een 100Mbit signaal over de kabel sturen met die resterende 4 draadjes.
Dat kan. Je kan in feite 2x 100Mbit over een 8-aderige UTP kabel laten lopen. Zelf ff stekkertjes aanknijpen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus|IA
  • Laatst online: 14-07-2009

Perseus|IA

Rode ogen

Op woensdag 28 november 2001 12:51 schreef Mr.CeeJay het volgende:
Dus als die 4 draadjes werken met 100Mbit kan ik dan niet nog een 100Mbit signaal over de kabel sturen met die resterende 4 draadjes.

Dit 2de signaal wil ik dan namelijk gebruiken voor een 2de PC die ernaast staat. (scheelt me nog uns 30 m kabel trekken door me huis) :Y)
Daar zijn zelfs speciale splitters voor in de handel. Hiero op het bedrijf hebben we er ook diverse liggen, maar om nou te zeggen dat het dubbelgebruiken van die aders goed functioneerd, nou nee. Ik zou gewoon lekker nog een kabel trekken.

Cheese, It's milk's leap towards immortality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 12:39
Op woensdag 28 november 2001 00:33 schreef Mr.CeeJay het volgende:
Mijn HUB is een 10Mbit (17prts:D)
Zeker een Target *D die heb ik ook nog ergens...

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.CeeJay
Op woensdag 28 november 2001 12:59 schreef 0siris het volgende:

[..]

Zeker een Target *D die heb ik ook nog ergens...
neej een EDIMAX :?
goedkoop overgekocht van een Computerclubbie hier in de buurt. :9

@echo off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 12:39
Op woensdag 28 november 2001 13:05 schreef Mr.CeeJay het volgende:
neej een EDIMAX :?
goedkoop overgekocht van een Computerclubbie hier in de buurt. :9
www.edimax.com.tw --> veel te koop bij memo (www.memo.nl)
Niet echt onbekend merk, waarschijnlijk Realtek spul van binnen (of Winbond)

Maar ff ontopic: 2x4 aders uit een 8aderige kabel gaan gebruiken voor 100mbit is in principe wel mogelijk, ik denk alleen dat de 2 kabels die je zo creeert, elkaar gaan storen, waardoor je zeker niet de 100mbit haalt. Maar meer dan 10mbit moet wel lukken denk ik...

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FULL - DUPLEX is het antwoord...alles werkt maar niet full-duplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:31
OOK Full-duplex werkt met 4 aderen.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 15:33
Ik heb in het verleden wel gehad dat ik een kabel waar ik alleen de draadjes had doorverbonden die nodig waren voor het transport, de snelheid mooi naar 10 Mbit terug ging.
Pas na aansluiten van de andere aders ging het weer op 100 Mbit (daarna nog een keer geprobeerd om er zeker van te zijn dat er niet een stukje verkeerd geknepen was en het was reproduceerbaar.)
Dus met sommige apparatuur kan het fout gaan (10 Mbit dus)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

waarom niet direkt alles aanelkaar geknoopt ?
is zelfs makelijker te maken/knijpen....

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

je hebt gewoon een crossed cable.
En deze kan wel op 100Mbit werken, net wat je netwerk is.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Pagina: 1