Splinternieuwe harddisk werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Ippy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11-2025

Ippy

Not very active lately.

Topicstarter
Ik krijg de nieuwe HD (Maxtor 40 GB) niet aan de praat op mijn Celeron 400.
De situatie is:
IDE1: Nieuwe Maxtor 40 GB als master
IDE1: CD-Rom
IDE2: Oude HD als slave
edit:
Herstel: als master

IDE2: HP-Fikker

Boot flop in de gleuf en starten maar!...Helaas.
'Detecting IDE Primary master ... [Press F4 to skip]'
is alles wat er op mijn scherm verschijnt. Daarna kan ik lang wachten. In het Bios stond alles op Auto, dus dat zou goed moeten gaan.
Zelf waarden opgeven gaat niet: ik kan alleen de mode opgeven: Normal/Large/Auto/LBA, niet het aantal Cyl./Heads of sect.

Auto-detect in BIOS gaat niet: ook hier blijft 'ie hangen.

De schijf kwam nieuw uit verpakking. Zou 'ie toch kapot zijn?

Wie heeft tips?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit heb ik ook gehad (bleek dat voeding brak was) Dus misschien dat je deze eerst even kunt vervangen door een andere om het even te testen.

En als dat de enige drive is, wat geeft hij dan precies aan?

Verwijderd

Het lijkt er inderdaad op dat de harddisk kapot is..

Als ie niet herkent word kun je hem beter terugbrengen..

krijgt de bios wel antwoord, download dan even een testtool van hun website

• Ippy

Ippy

Not very active lately.

Topicstarter
Op woensdag 28 november 2001 00:00 schreef terw_dan het volgende:
Dit heb ik ook gehad (bleek dat voeding brak was) Dus misschien dat je deze eerst even kunt vervangen door een andere om het even te testen.

En als dat de enige drive is, wat geeft hij dan precies aan?
:? Sorry, ik begrijp je niet (ik ben nog aardig 'leek').
Heeft de HD een eigen voeding? Hoe kan ik het testen?
En bedoel je dat ik de andere Drive's (HD, CD-Rom, CDRW) moet afkoppelen?

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 17:17

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Probeer alleen je harddisk ff op de primary ide port... dus ff die cdrom eraf

Specs | Audioscrobbler

• BN
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Ik zou eerst de schijf eens formateren met de MaxBlast tool van maxtor, bootflop maken en formateren
Heeft mijn detectie probleem ook opgelost

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Ippy

Ippy

Not very active lately.

Topicstarter
Op woensdag 28 november 2001 00:10 schreef Sappie het volgende:
Probeer alleen je harddisk ff op de primary ide port... dus ff die cdrom eraf
-> Zelfde probleem.

• Sappie
  • Laatst online: 21-04 17:17

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Hij detecteert verder alles wel goed? dan is je hd brak ja :(

Specs | Audioscrobbler

• Ippy

Ippy

Not very active lately.

Topicstarter
Op woensdag 28 november 2001 00:11 schreef BN het volgende:
Ik zou eerst de schijf eens formateren met de MaxBlast tool van maxtor, bootflop maken en formateren
Heeft mijn detectie probleem ook opgelost
De bootflop start niet eens op: hij blijft al hangen bij het detecten van IDE Pr.master

• Crest
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-03 17:01
Heb je wel de meest recente bios van je moederbord geinstalleerd?
Wat voor moederbord heb je en welke bios versie zit daar in?

• Ippy

Ippy

Not very active lately.

Topicstarter
Ik denk idd dat die HD gaar is.
Net als de HP-Fikker (een andere dan in mijn computer zit) die ik kocht. En ook nog eens doet mijn ADSL het al weken niet goed en naait KPN me aan alle kanten en dan koop ik een Vision Master Pro 451 van IIyama en dan blijken daar zo'n 30 pagina's aan problemen op Tweakers te staan.

Sorry voor het gezijk.
Het is gewoon echt niet mijn dag vandaag.
:'( ;( :(
|:(

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Op woensdag 28 november 2001 00:06 schreef Ippy het volgende:

[..]

:? Sorry, ik begrijp je niet (ik ben nog aardig 'leek').
Heeft de HD een eigen voeding? Hoe kan ik het testen?
En bedoel je dat ik de andere Drive's (HD, CD-Rom, CDRW) moet afkoppelen?
Bij het installen van de HD in je kast, moet je 2 dingen verbinden: 1 - de voeding (witte kop met 4 gaatjes die op de 4 punten moeten op de hd) en 2- de ide kabel (meestal met rode streepje aan de kant van de voeding)

Je kan misschien voeding vergeten zijn?
Je kan misschien die ide een proberen om te draaien?
Misschien heb je de ide van de tweede controller op de eerste hd gezet en de rest ook andersom, misschien raakt je mobo hierdoor in de war.

Kom je er niet uit, stuur je hem terug, ik zou dat binnen de 8 dagen doen, zodat ze niet kunnen zeuren (liefst aangetekend ofzo, zodat ze ook niet kunnen zeuren met: we hebben hem nooit ontvangen).

http://mrfloris.com

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Weet je zeker dat je niet per ongeluk 2 masters op 1 kabel hebt zitten ofzo?

• Ippy

Ippy

Not very active lately.

Topicstarter
De jumpers stonden reedss op Master, precies zo laten staan. Verder komt 'ie ipv mijn oude en die oude verschuift naar IDE2. Kabels nog es nagekeken maar dat zit goed.

Alledrie (Jumper, IDE en spanning) zit goed aangesloten en werkt wel met de oude HD. Ik vrees dat alleen PTT-post hier beter van gaat worden.

Wat betreft mijn Moederbord:
AOpen AX6BC

Bios: al sla je me dood en zuig je me vacuum: geen idee.
Waar kan ik dat vinden? Bovenin mijn bios staat ROM PCI/ISA BIOS (00000006) en verder staat er AWARD Software INC.
Zegt dat genoeg?

Verwijderd

Controleer eens je jumpers want je bios detect hem wel is duidelijk een jumper probleem zet anders ff je hd als engiste op die flatcable

het kan ook het volgende zijn primery ide slot van mobo is stuk stop flatcable in je secondary ide slot van mobo

flatcable kan ook niet meer goed zijn probeer andere flatcable

• P5ycho
  • Laatst online: 06:55
heeft die HD niet een optie 'Master, slave present'? heb nog weleens IBM schijven daarmee voorbij zien komen (14GXP bijvoorbeeld), en maxtor haalt zijn HDkoptechnologie bij IBM vandaan. verder nog nooit een maxtor in me klauwen gehad, dus het kan best zijn dat ik er helemaal naast zit :)

helder moment 1: wel een ultra66 kabel gebruikt overigens?
helder moment 2: zit de niewue hd wel op de zwarte aansluiting, cdrom op de grijze en de blauwe in het mobo?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Hoe groot is die ouwe slave? <20G? Kan goed wezen dat je mobo tegen een 20G limiet aanhikt (bij 8G ligt ook een boundary, en bij 2G maar dat moet dat bord zeker kunnen hebben :-)). Lees vooral de gebruiksaanwijzing bij MaxBlast: daar staat in hoe je 'm moet jumperen als je schijf te groot is. Dan zorgt maxblast dat de cylcount tot onder de 1024 wordt teruggebracht - en draait 'ie altijd overal op.

<offtopic>
Ook een leuke manier om Linux helemaal achterop je schijf te laten booten, trouwens *D
</offtopic>

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• P5ycho
  • Laatst online: 06:55
Op woensdag 28 november 2001 01:53 schreef Rat het volgende:
Hoe groot is die ouwe slave? <20G? Kan goed wezen dat je mobo tegen een 20G limiet aanhikt (bij 8G ligt ook een boundary, en bij 2G maar dat moet dat bord zeker kunnen hebben :-)). Lees vooral de gebruiksaanwijzing bij MaxBlast: daar staat in hoe je 'm moet jumperen als je schijf te groot is. Dan zorgt maxblast dat de cylcount tot onder de 1024 wordt teruggebracht en draait 'ie overal en altijd op.

<offtopic>
Ook een leuke manier om Linux helemaal achterop je schijf te laten booten, trouwens *D
</offtopic>
een celeron 400, dus zo antiek is dat ding niet. hij moet makkelijk tot 127GB aankunnen. 1024 cylinder boudary troubles zijn voor pentium(eejn) en 486 systemen weggelegd :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Ippy

Ippy

Not very active lately.

Topicstarter
Vandaag nieuwe Maxtor 40Gig gehaald (gelijk maar de snellere versie genomen :) )

Guess what, doet het ook niet!

Rat (en al eerder: Crest) hadden dus gelijk.
Ik moest mijn BIOS flessen! En dat vond ik best wel eng want ik doe liever geen dingen die ik niet helemaal snap (behalve met leden van het andere geslacht maar dat is weer een heel ander verhaal).

Affijn. Om een heel lang verhaal nog langer te maken:
Bios kon tot 8Gig nog wel aan maar daarna wordt 't te veel. Ook schijnt er een 33,x Gig grens te zijn maar na het Flessen van mijn Bios ging alles opeens zoals het hoort.

Heftig!

Bedankt voor het meedenken lui.

[Slotje]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
toch nog iets goed hé van plaats die Monitor en Brander :) veel plezier ermee :)

• Ippy

Ippy

Not very active lately.

Topicstarter
Vandaag nieuwe Maxtor 40Gig gehaald (gelijk maar de snellere versie genomen :) )

Guess what, doet het ook niet!

Rat (en al eerder: Crest) hadden dus gelijk.
Ik moest mijn BIOS flessen! En dat vond ik best wel eng want ik doe liever geen dingen die ik niet helemaal snap (behalve met leden van het andere geslacht maar dat is weer een heel ander verhaal).

Affijn. Om een heel lang verhaal nog langer te maken:
Bios kon tot 8Gig nog wel aan maar daarna wordt 't te veel. Ook schijnt er een 33,x Gig grens te zijn maar na het Flessen van mijn Bios ging alles opeens zoals het hoort.

Heftig!

Bedankt voor het meedenken lui.

[Slotje]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
dubbelpost??

[SLOTJE] vraagt ie om >:)

Verwijderd

Ik heb dus ook een probleem met mijn Maxtor D740X 40 GB 7200 RPM.

Ik heb hem vorige gekocht op de HCC en als ik hem nu installeer geeft de Bios aan dat hij maar 33 GB groot is.
Ik gebruik een Asus P2B moederbord met een Pentium II 350 Mhz en 256 MB SDRAM. Mijn versie van mijn bios was 1006 en die heb ik inmiddels geflashed naar (bij mijn weten) de nieuwste versie 1012. Maar de schijf geeft nog steeds hetzelfde aan in de BIOS, namelijk 33 GB terwijl hij 40 GB is.

Als master heb ik een IBM 10,1 GB Titan en die doet het perfect. Ik heb de Maxtor er als slave bijgehangen en dan vindt hij hem wel in de BIOS maar in Windows 98 is de schijf nergens te bekennen.

Ik heb toen de Maxtor master gemaakt en de IBM eruitgehaald. En toen heb ik vervolgens XP geinstalleerd op de maxtor van de nog overgebleven 33 GB. De schijf is NTFS geformatteerd.

Maar hoe krijg ik nu die 40 GB terug??????

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 21:21

mvds

Totally awesome!

32GB is inderdaad een bekende limiet. En dat zou dus wel eens een probleem kunnen zijn bij jouw mobo.

Verwijderd

ik heb een 12 gig schijf en had daar een seagate 20 gig bijgezet, hij gaf alles mooi aan en kon hem optimaal gebruiken....

Bij mij was het volgende probleem :

die 12 gig zit er nog steeds in maar had dus die seagate eruit gehaald en er een maxtor 541dx ingezet.... wat blijkt : ziet maar 8 gig....

ik heel die schijf geformatteerd en gepartitioneerd ( 1 primaire partitie fat32 ) en weer erin gezet ( moet dan toch leeg zijn ??? )....

gaf weer aan 8 gig en gebruikt 43 mb !?!?!?

maar in de bios gaf ie netjes aan dat de schijf 20 gig is ...

kan het zo zijn dat ( de 12 gig is ntfs en staat als pri master en de 20 gig maxtor staat op FAT32 pri slave ) ze niet bij elkaar kunnen ?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 21:21

mvds

Totally awesome!

Het is meestal wel makkelijk om wat meer info te geven als je advies wilt hebben hoor. Wat voor mobo je hebt bijvoorbeeld...

Waarschijnlijk kan je mobo niet goed overweg met UDMA 100/133 schijven.

Je gebruikt wel een UDMA 66/100/133 kabel?

• cjdijk
  • Laatst online: 12-04 13:35

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Op donderdag 29 november 2001 10:30 schreef Leanoomen het volgende:
Ik heb dus ook een probleem met mijn Maxtor D740X 40 GB 7200 RPM.

Ik heb hem vorige gekocht op de HCC en als ik hem nu installeer geeft de Bios aan dat hij maar 33 GB groot is.
Ik gebruik een Asus P2B moederbord met een Pentium II 350 Mhz en 256 MB SDRAM. Mijn versie van mijn bios was 1006 en die heb ik inmiddels geflashed naar (bij mijn weten) de nieuwste versie 1012. Maar de schijf geeft nog steeds hetzelfde aan in de BIOS, namelijk 33 GB terwijl hij 40 GB is.

Als master heb ik een IBM 10,1 GB Titan en die doet het perfect. Ik heb de Maxtor er als slave bijgehangen en dan vindt hij hem wel in de BIOS maar in Windows 98 is de schijf nergens te bekennen.

Ik heb toen de Maxtor master gemaakt en de IBM eruitgehaald. En toen heb ik vervolgens XP geinstalleerd op de maxtor van de nog overgebleven 33 GB. De schijf is NTFS geformatteerd.

Bij een kennis van mij heb ik ook precies zo'n harddisk geplaatst. Hij heeft ook een ASUS P2B.
Ook hier de nieuwste bios geplaatst, versie 1012.
Op de website staat dat deze inderdaad de 32GB grens opheft.
Bij hem werkt alles trouwens WEL goed (na de bios update)
Hij kan gewoon 40GB gebruiken.
Mijn tip: Kijk even naar de jumpers.
Deze harddisk heeft een compatibiliteits modus jumper.
Als die geplaatst is, gedraagt hij zich als een 32GB harddisk.
Dit is gedaan om deze harddisk ook bruikbaar te maken voor nog oudere moederborden die max 32GB aankunnen.
Misschien is per abuis die jumper bij jou ook geplaatst.
Of misschien heb je bij het instellen als slave de verkeerde positie gebruikt?

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• cjdijk

cjdijk

Op donderdag 29 november 2001 11:19 schreef obsidian het volgende:
Het is meestal wel makkelijk om wat meer info te geven als je advies wilt hebben hoor. Wat voor mobo je hebt bijvoorbeeld...

Waarschijnlijk kan je mobo niet goed overweg met UDMA 100/133 schijven.

Je gebruikt wel een UDMA 66/100/133 kabel?
UDMA 133 is downwards compatible met 100,66 en 33.
Dat wil zeggen je kan een UDMA 133 aansluiten
via een normale ide kabel op een UDMA 33 mobo.
Je hebt dan uiteraard slechts 33MB/sec.

• cjdijk

cjdijk

Voor jouw probleem, kunnen 2 oorzaken zijn.
1. Je harddisk is defect, gewoon omruilen dus.
2. Je bios herkent hem niet.
Eigenlijk zijn deze oplossingen al gegeven,
maar ik begrijp dat je die bios update niet
zo ziet zitten, hierbij de uitleg.

Stap 1. bepaal welk moederboard,
je zegt AX6BC.
op de bios pagina van aopen vind ik:

(http://www.aopen.com/tech/download/mbbios/default.htm)

INTEL 440BX
| AX6B Plus | AX6B AX6BC AX6BC Pro; AX6BC Pro Gold MX6B |
AX6BC Pro II; Millennium Ed. |

Dus eerst even opzoeken welke het precies is.

Voor het flashen heb je naast het bios bestandje
ook de bios flash utility nodig,
is ook op de genoemde pagina te vinden.

Deze 2 bestandjes (een *.exe en een *.awd bestand)
zet je op een dos/win98 opstart diskette.
Daarna start je vanaf die diskette op,
en start het exe bestandje op,
geef hierna de naam van het awd bestand op.

Na het flashen floppy uitnemen en herstarten.
Veel succes.

• BN
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Op donderdag 29 november 2001 10:30 schreef Leanoomen het volgende:

Formateren met MaxBlast

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Ippy

Ippy

Not very active lately.

Topicstarter
Hier las ik inderdaad wel wat over op de Maxtor site:
This may be due to a BIOS limitation of 33.8GB. When a hard drive of 40GB or greater is installed on certain models of legacy systems, the computer may lock up and/or the drive may not be detected. If this is your situation, you have 3 possible solutions:

You can use the Alternate Capacity (AC) jumper if available. This will limit the capacity of the drive to 33GB and make the drive detectable by the BIOS. The draw back to this is you will lose the ability to access the remaining capacity of the drive as long as the jumper is in place.

You can use a BIOS Extender card like those sold by Promise Technologies. This will allow the drive to be detected by the card avoiding any BIOS conflicts. The draw back to this solution is the added cost as well as having to install an additional card into your system. This is not difficult but some may feel overwhelmed at trying to add the card.

You can update the systems BIOS. This is the most desirable solution as it is must only be peformed once and allows the system to function as it was intended. In most cases a BIOS update can be obtained for no charge from the motherboard or system manufacturer's web site. The drawbacks are that this is not always available and detailed instructions may not always be available.
Pagina: 1