Linux, hoe te beginnen

Pagina: 1
Acties:

• emkedouwe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Omdat ik voor mijn school een verslag moet maken over linux denk ik er over om linux te installeren. Maar ik heb een aantal vragen;

- Welke versie moet ik kiezen (RedHat, SuSe, enz)

- Is het compatible met AMD en AMD moederborden

- Kan ik het naast XP draaien

- Verder nog handige starter tips links ??

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Misschien is het handig als je de NOS FAQ eens doorleest, daar staan (bijna) alle antwoorden op je vragen wel in:

[topic=163843/1/25]

• emkedouwe
Oja en kan ik de internet sharing gebruiken van XP;

linux is de client

• emkedouwe
En past RED HAT op mn 486 met 200 mb ???

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op dinsdag 27 november 2001 23:50 schreef emkedouwe het volgende:
En past RED HAT op mn 486 met 200 mb ???
Standaard installatie..eh..Nee, iets van 1.5 gig heb je daar voor nodig, en een 486 werkt wel (Net zoals een 386), maar dat werkt niet zo lekker als een Pentium 1 200Mhz, of liever nog sneller..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• emkedouwe
is er geen small version ??

• -RenE-
  • Laatst online: 16-05 07:39
Op dinsdag 27 november 2001 23:55 schreef emkedouwe het volgende:
is er geen small version ??
Je kan het net zo uitgebreid installeren als je zelf wilt. Het draait dus al vanaf floppy, maar of je er iets aan hebt is een tweede.

Als je een verslag moet schrijven over Linux, dan zal dat wel zijn omdat je iets moet leren over dit OS. En dat laatste doe je niet door alles te vragen en voorgekauwd te krijgen, maar ook door de vele bronnen op internet eens zelf door te nemen. Lezen dus... >:)

Begin eens met de FAQ :)

• emkedouwe
maar als ik strax RED HAT koop en het past niet op mn 486'er dan heb ik er nix aan

Verwijderd

emkedouwe: Voor de distro vragen verwijs ik je naar de FAQ [topic=163843].
Daarin staat ook een linkje naar een topic waarin je al je "welke distro vragen" kwijt kan.

Normaliter gaan dit soort topics namelijk op slot.
Ik zal deze openlaten vanwege het feit, dat je nog een vraag hebt over verschillende CPU's en in je dubbelpost had je nog een vraag of Linux samenging met ICS.

Verder zou ik je willen vragen om even [topic=319439] door te lezen.

Wij danken u voor de aandacht ;)

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 00:03 schreef emkedouwe het volgende:
maar als ik strax RED HAT koop en het past niet op mn 486'er dan heb ik er nix aan
Ik heb nog 2x 500MB HD's liggen, die krijg je zo van mij Kado.
En Linux SUSE 7.2 is in de aanbieding bij www.comcol.nl en dit is NL/UK versie. Dus kan je mooi in je eigen taal installen. Kost 69.00 gulden met 4 mooie boeken. En als je niet alles installeerd heb je genoeg aan 500mb. (8>

Verwijderd

Als jij straks iets op je 486 wil zetten moet je geen RedHat kopen maar Slackware/Debian er op zetten, Linux the hard way.
Eigenlijk wil je dat niet, wat jij wilt is een makkelijke installatie en dan de gui met een windows versie vergelijken voor je verslag. Zo werkt het alleen niet, of je gaat ervoor, of je kiest een ander onderwerp.

(edit)Te flamerig, vooral gezien de twee bovenstaande posts. Toch verander ik niets, vind ik te flauw. Ik wens je serieus succes en zal in het vervolg proberen op te passen. (/edit)

• emkedouwe
Hey Dimmo

ik heb je ff gemaild op dimmo@dimmo.net

mzzl
Emke Douwe

Verwijderd

Volgens mij is onze grote vriend niet van plan om GELD uit te gaan geven voor een werk stuk voor school, als het ook gratis kan. Mij lijkt het dan ook slimmer om ff wat faq door te lezen en gewoon een linux versie te downen. Een weekje of wat heb ik zelf mandrake 8.1 geinstalld.... bevalt mij NIET, ik vind het absoluut niet snel of zo, opstarten duurt een eeuw enz enz, doe mij maar windows 2000 of zoiets dergelijks. Maar das ff off-topic.

Mare, moet lukken. mzzl

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-08 14:29

chromeeh

the Gnome

Op woensdag 28 november 2001 00:03 schreef emkedouwe het volgende:
Op RedHat.com staat tie gratis op :) Is alleen 2x 650 Mb, maar wie aan Linux zonder breedband begint is nie goedwijs :) (Je moet soms nogal veel downen om progs te compilen / aan de praat te krijgen >:))

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• emkedouwe
Nou ik wil zou er geen probleem mee hebben om er geld voor uit te geven (studenten hebben het nml. heel ruim :() En ik wil linux niet alleen gebruiken voor het verslag van school maar ook om meer te leren over besturingsystemen enzo. ik weet ook wel dat zon grafische interface niet linux is. Wij werken op school nu met UNIX. zo stel ik me linux ook voor gewoon een promt en beginnen maar :p het voordeel van linux is wel de grafische omgevingen natuurlijk.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Als je dan toch een rompt gewend bent, instaleler dan Slackware of Debian oid. Grotere hd is trouwens wel aan te raden. 200 MB kan je niet erg veel mee. Basissysteem, maar dan kun je niks fatsoenlijk zelf compileren of een GUI draaien

[deze advertentieruimte is te koop]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik weet niet precies wat je van plan bent, maar op een 486 hoef je iig niet aan te komen met Mandrake, want deze is afaik compleet gecompiled voor Pentium en hoger.

SuSE en Redhat mikken waarschijnlijk hoger qua specs, vooral 200 MB HD wordt krap dan.

Misschien is Debian (of Slackware) een idee...
Red hat, SuSE en (met name) Mandrake mikken wat meer op beginnende users. Debian niet.
De installatie is text-only, en je hardware wordt niet ge-auto-detecteerd ofzo. Tijdens de installatie wordt ook niks grafisch geinstalleerd.

Na een isntallatie heb je een wat kaal, redelijk Unix-alike basissysteem. Dan moet je zelf nog programma's installeren. (X met GNOME en wat apps als tekstverwerker voor een desktop, of een aantal deamons en netwerktools voor een server bijvoorbeeld).
Dit installeren gaat (mits de programma's in Debian zitten) erg makkelijk, het configureren is meestal wat meer doe-het-zelf.

Op deze manier heb je weinig (plaats-innemende, resources-gebruikende) overbodige zooi en veel controle over je systeem.

Maar ik vrees dat 200 meg aan de krappe kant is om in te experimenteren, laat staan grafisch...

Verwijderd

Slackware installeert wat eenvoudiger, detecteert wel een aantal hardware dingen voor je, netwerkkaart, muis. Configuratie is dan een kwestie van files aanpassen met een editor of een tool als webmin installeren. Probleem is 200 Mb, daarmee kun je geen enkele vorm van gebruiksvriendelijkheid inbakken. In geen enkele moderne distro trouwens. Je mag gratis twee 5.25" 1.2 Gb Bigfoots komen halen, een is wel voldoende voor een goede install. Vergeet niet dat je ook swapruimte moet hebben. Zonder X is 500 Mb wel een minimum, anders heb je een kaal systeem waar je niet veel mee kunt als leek..

• emkedouwe
Inmiddels heb ik 1,2 gig op mn 486'er dus dat is geen probleem.

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Eeeuh probeer gewoon eens debian linux, is niet moeilijk te installeren (vind ik toch) of probeer anders een iets oudere versie van redhat, dat wil sowieso wel...

LinuxFox, because penguins aren't even furry

Pagina: 1