Phono-input ombouwen naar line-in.

Pagina: 1
Acties:
  • 914 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Weet iemand misschien of er schematjes bestaan om de phono-ingang op een hifi-versterker om te bouwen naar een gewone lin-in. Via een extern kastje ofzo. Ik neem aan dat het signaal iets verzwakt moet worden en misschien moet de impedantie aangepast worden, maar misschien kan het wel helemaal niet.
Ik vind het altijd zo'n zonde dat die ingang nooit gebruikt wordt.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

Er zou ook ge-EQ-ed moeten worden, omdat er uit de muziek eerst wat laag en hoog wordt ge-EQ-ed voordat het op de plaat wordt gezet. En dat wordt in de phono preamp weer terug ge-EQ-ed.
Als je trouwens ingangen te kort komt, waarom gebruik je dan niet gewoon een switchboxje? Kost niet veel, is ook heel goed zelf te maken voor nog minder en levert je wel meer dan 1 extra ingang op.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Mooie switchboxjes worden onder andere gemaakt door QED. Ze hebben zelfs een boxje die je phono ingang omtovert in een line in (waarbij je ook de phono kunt blijven gebruiken).
http://www.qed.co.uk/main.htm
quote:
* Add an extra line level input by converting a moving magnet phono input to line level. Retains use of the phono input.
* Full "reverse" R.I.A.A equalisation included - no power supply required

Maar het is natuurlijk beter om op een normale line ingang een switch te maken. En er zijn waarschijnlijk wel goedkopere merken te vinden.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-06 16:47

evaarties

Powerball @ 12.582

Bij Conrad is het volgende kastje te bestellen:

Vivanco CD/Phono converter

Het werkt perfect... heb er zelf nl ook 1.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-06 08:31
ja die bestaan. Zie vorige post.

Maar let op: wat je dan gaat doen is eerst je signaal omzetten naar een "phonosignaal" dwz: heel sterk verzwakken en een EQ erop loslaten. Zie deze pdf. En daarna doet je versterker precies het omgekeerde.

Je snapt al waar ik naartoe wil: kap van je versterker af en intern je riaa filter (=die phono crap) bypassen. Meestal zijn het een paar weerstandenjes en transistoren. En valt vrij duidelijk te zien waar je moet zijn. Hierdoor wordt een precies dezelfde ingang als de rest!. (en het is goedkoper :P )

Verwijderd

En sluit deze dan aan op een lineingang:
http://www.e44.com/preampli.htm
Kun je ook weer platen afspelen. ;)

Verwijderd

Oplossing van Lampje is de beste en de goedkoopste. :)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Okee thanx, ik gebruik die phono echt nooit, want ik heb maar twee elpees. Dus openslopen en ombouwen zie ik het meest zitten. Zo'n switchbox is natuurlijk het makkelijkst, maar niet het leukst, ik noem mezelf niet voor niets Tweaker >:)
Pagina: 1