(/me is 2e jaar HIO)
Mastermind schiet een beetje tekort met zijn omschrijving van Hogere Informatica aan de Hanzehogeschool (Groningen)
HIO opleiding aan de Hanzehogeschool is alleen maar programmeren, programmeren en nog een programmeren...
+Wiskunde en Databases
Daarnaast is er ook veel aandacht voor logica (discrete wiskunde, theoretische informatica), je krijgt Telematica (netwerken), Logisch Programmeren (heel vreemde en verwarrende vorm van proggen voor de meeste studenten) en is er ook project(-matig werken). Daar moet je spul toepassen wat je met de 'echte' vakken leert.
In de propedeuse zijn de opleidingen HIO en BI (bedrijfskundige informatica) samengevoegd (je hebt vakken van beide). Voor het begin van het 2e jaar moet je kiezen. In het 2e jaar wordt bij beide opleidingen ook aandacht besteed aan Exploitatie & Beheer. Dat is een opleiding die tussen HIO en BI in zit. In het 3e jaar kies je uiteindelijk voor Software Engineering, IE&B en BI.
Stages: 2e jaar een kwartaal stage, 3e jaar half jaar stage (BI), 4e jaar half jaar stage (HIO).
Het programmeren draait in feite om Java, maar in het 2e jaar (HIO dus) krijg je ook een kwartaal assembler (voor de 8086) en logisch programmeren. Ik geloof dat je ook nog c en functioneel proggen krijgt in jaar 3 of 4.
Persoonlijk vind ik proggen in java erg kewl. Het eerste jaar is een eitje, het 2e jaar krijg je al lekker uitgebreidere opdrachten waar je WEL flink wat tijd in moet steken. Wat nu wel erg cool is aan het vak, is dat er globaal datastructures worden besproken (lees: theorie en het toepassen met java).
Coole opleiding hoor!