Mag ik ook een opmerking maken?
Met dit soort vragen loop je altijd tegen de philips vs sony discussie aan. Jammer maar helaas.
Als ik in mijn omgeveng kijk, ken ik precies evenveel mensen die NOOIT meer zo'n kutsony zouden kopen en altijd bij Philips zullen blijven (want dat is wel goed), als mensen die NOOIT meer zo'n klotephilips zullen kopen en mooi bij Sony blijven, want die blijft het tenminste doen.
Wat me opvalt is dat die mensen een probleem hebben gehad met hun oude tv (van het kutmerk), een andere tv hebebn gekocht (van het goede merk) en dat die nieuwe tv nog niet gerepareerd heeft moeten worden.
Je ziet het hier nu ook al terugkomen: Er is al iemand van wie alle sony apparatuur stuk is gegaan en er is ook al iemand die niet zo snel voor het geld een philips zal kopen als hij ook een Sony kan krijgen.
Mijn persoonlijke voorkeur: Philips. Ik vind namelijk de kleuren bij Sony lelijk. Uiteraard is het zo dat ik nu 3 reacties ga krijgen van mensen die vinden dat ik dom ben, omdat juist de kleuren bij Philips lelijk zijn
Wat me de laatste keer dat ik bij een megapool achtige zaak ben geweest wel is opgevallen: De "nieuwe" merken doen het goed!! En zijn meestal ook nog iets goedkoper. Dus wanneer je aan een budget zit (zoals je maatje nu) zou ik zeker eerst eens naar samsung/panasonic/LG/jvc gaan kijken. Ik denk dat die voor hetzelfde geld meer functies bieden. Waarschijnlijk puut om het feit dat ze marktaandeel moeten "kopen". (tv markt is verzadigd, om een marktaandeel te krijgen moet je concurreren op prijs).
En ik denk dat je juist in deze prijsklasse op de volgende dingen moet letten:
1. staan de kleuren me aan. (Zoals ik hierboven al zei: Ik vind de kleuren van Sony te hard en die van Philips mooi. Als je maatje ook een voorkeur heeft zal hij eerst hierop moeten checken)
2. Pak de AB van de verkoper af en ga kloten. Kijk hoe snel het ding zapt en hoe snel de menu's werken. Mijn ouders hebben een Grundig. leuk ding, maar ik word echt helemaal gestoord van het kloteding wanneer je iets wilt instellen!!! Wanneer je op een knop drukt (bijvoorbeeld als je teletekst aan hebt staan en je wilt pagina 201 intikken) duurt het een halve seconde voordat die tv dat in de gaten heeft. Daardoor heb ik de neiging om 2x te drukken, met voorspelbare gevolgen
3. Aansluitmogelijkheden. Zeker tegenwoordig: JE wilt je video, je dvd speler, je pc, je spelcomputer erop aan kunnen sluiten. JE wilt ook het geluid uit het ding naar de stereo kunnen sturen.
4. Uitbreidingsmagelijkheden. Om de tv van mijn ouders maar weer als voorbeeld te nemen: Ze hebebn later de PIP module erin laten zetten. En er kan ook nog een satelliettuner in en een dolby surroundmodule. Da's best handig! Vooral omdat de duurdere tv's eigenlijk precies dezelfde zijn (in dit geval) maar dan met die module er al in!
Owja: ELKE winkel geeft korting. En als winkel A het niet geeft, dan winkel B wel. En anders winkel C of D. Ga dus niet af op winkelprijzen, maar vraag gewoon ijskoud om 15% korting. Vaak zijn de duurdere winkels bereid om juist meer korting te geven! (dat kunnen ze zich veroorloven door de domme knuppels die wel het volle pond betalen

)