Toon posts:

[debian] - Printer achter server...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een klein netwerkje... Ik heb een Debian-server, waarop via een hub 2 pc's achter zitten... Nou heb ik achter mijn pc, de printer zitten (HP LASERJET 6L). Ik kan alleen vanaf de 2e pc printen, als de eerste aan is... Is het niet mogelijk om de printer op de server aan te sluiten?? Zodat, de eerste pc niet altijd aan hoeft te staan als je wat wilt printen?? Als dat kan, zou iemand mij kunnen uitleggen hoe? Moet ik nog speciale drivers ofzo hebben?? En krijg ik geen problemen met tekstopmaak ofzo??

ps. Ik heb de search gebruikt, maar kon niks vinden... Heb ook de Debian-handleiding bekeken, maar vond niks waardevols... En ik ben een redelijke newbee...

:7

Verwijderd

volgens mij heb je samba nodig en de cups drivers ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb SAMBA

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Met samba kan je een print/filesharing server runnen. Wel moet je even de printer instaleren op je Linux systeem. Zie www.samba.org voor meer informatie hoe de printer te delen.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op dinsdag 27 november 2001 19:48 schreef kia het volgende:
volgens mij heb je samba nodig en de cups drivers ofzo.
Het kan ook gewoon met LPD(ng). En als je CUPS gebruikt, kun je ook IPP gebruiken in plaats van Samba. :) (tenminste, als je een Windows versie hebt die IPP ondersteunt)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon 2 Win2000 bakken achter de server zitten... Nou wil ik de printer ook achter de server pleuren... Maar hoe stel ik in dat ik gewoon vanaf een willekeurige pc kan printen?? Heeft iemand hier documentatie over??

• Onno
  • Niet online
Moet je eerst gaan bedenken welk protocol je wilt gebruiken. :)

Windows 2000 ondersteunt alledrie.. SMB, IPP, en LPR/LPD.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik snap er echt helemaal niks van... Kan iemand me precies vanaf het begin uitleggen wat ik ongeveer moet doen??? Voor de duidelijkheid:

-Ik heb een DEBIAN-server
-2 Win2000 bakken (aangesloten via hub op server)
-ik wil de printer achter server gooien
-ik wil vanaf de win2000-bakken kunnen printen naar de server

Alvast bedankt...

• Onno
  • Niet online
Lees voor de grap de Samba documentatie over printen eens door. Wie weet staat er wel wat over printen in.

Verwijderd

Topicstarter
nou ik kom er echt niet uit...

Bedankt voor de moeite allemaal

• Onno
  • Niet online
Hoe heb je het geprobeerd, en wat ging daarmee mis?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nou wat gedaan, en ik zie in Win2000 in de netwerkomgeving de printer staan die achter de server zit, op windows de driver geinstaleerd, maar hij kan geen verbinding met de printer maken... Iemand een idee??

Heeft iemand hier het systeem ook? Zou die dan zijn printcab & smb.conf effe willen plaatsen?? (stukjes van de printer dan)
Pagina: 1