Toon posts:

Baybus vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hi,

ik wil beginnen aan een baybus met rheostats, maar ik zou hier bij graag enkel ledjes hebben... bv 1 ledje bij minimum, en 5 bij max...
maar ik vind hier nergens een schema van en kan het ook niet zelf maken... dus als iemand mij zou kunnen helpe?

thx :)

wrong title? |:( |:( |:( |:( :?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 12:46

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

WTF zijn rheostats?

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 17:47 schreef sebastius het volgende:
WTF zijn rheostats?
draaibare weerstanden :)

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 13:46
NOG NOOIT VAN GEHOORD...

Verwijderd

hmmm dat lijkt me wel moeilijk worden...

verklaar je nader... moeten de ledjes gaan branden als ze in MAX respectievelijk MIN staan of variabel harder/zachter branden :)

• gerhald
  • Laatst online: 04-08 22:46

gerhald

:P

voor elke ledje een transistor zetten en dan paralel met de schakeling zetten
en voor het lampje dat het eerst moed gaan branden een kleine weerstand doen
en die het laatst moed gaan branden een weerstandje met een hoge weerstand
en dat zo oplaten lopen van laag naar hoog.

ik zal nog wel een tekening online zetten van avond denk ik :)

• gerhald

gerhald

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/ict.raalte4/schakeling12.jpg

hier de schakeling >:)

Verwijderd

Hmmz, dat gaat niet werken. Je hebt nu een mooie emittervolger gemaakt (Vemitter = Vbasis - 0.7). Samen met een led zonder voorschakelweerstand levert dat best leuke effecten op.

Ik kan nu ff niet tekenen, maar de transistor in common-emitter, een voorschakelweerstand voor de LED, en een zener+basisweerstand om de brandspanning te bepalen schiet meer op.

Verwijderd

Topicstarter
err? :?

kbegrijp geen knijt van dat laatste

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 13:37

chromeeh

the Gnome

Wie wel :P

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52
Op dinsdag 27 november 2001 17:49 schreef Galaxis het volgende:
NOG NOOIT VAN GEHOORD...
Eeuhm, erg interessant dat je er nog nooit van gehoord hebt en ook zeer zinvol. Maar als je er nog nooit van gehoord hebt zoek je toch even uit wat het is i.p.v. hier te verkondigen. :? Stel je voor dat elke nieuweling op GoT overal waar hij nog nooit van gehoord heeft dat hier zou posten...

Maar om toch nog enigzins een nuttige draai aan deze reply te geven, kijk eens bijv. op deze sites: http://www.7volts.com/rheostats.htm en http://www.virtual-hideout.net/guides/rheostats/index.shtml

• TMoose
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Als we nu gewoon het beestje bij z'n naam noemen.

Rheostat = potmeter of potentiometer, dat is gewoon een variabele weerstand die je in serie met je fan schakelt. Dan weten ze bij de electroboer ook waarover het gaat.

Succes met inbouwen.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 28 november 2001 16:00 schreef sewer het volgende:

[..]

Eeuhm, erg interessant dat je er nog nooit van gehoord hebt en ook zeer zinvol. Maar als je er nog nooit van gehoord hebt zoek je toch even uit wat het is i.p.v. hier te verkondigen. :? Stel je voor dat elke nieuweling op GoT overal waar hij nog nooit van gehoord heeft dat hier zou posten...

Maar om toch nog enigzins een nuttige draai aan deze reply te geven, kijk eens bijv. op deze sites: http://www.7volts.com/rheostats.htm en http://www.virtual-hideout.net/guides/rheostats/index.shtml
mmm...met die links ben ik eigelijk nix want daar komt geen enkel ledje aan te pas

ik ben gewoon op zoek naar een schakeling die als volgt werkt:
minimum aantal toeren (van de fan) = 1 ledje
medium = 2ledjes
maximum = 3 ledjes
(het morgen er ook 4 of 5 zijn, maar overdaad schaadt dus...:))

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ik heb ook zo'n ding gemaakt dat je je fan met een potmeter kan regelen en die ledjes hang je gewoon aan de + en - die naar je fan toegaan. misschien nog weerstandje ertussen maar bij mij had ik 10 volt ofzo door me ledje heen en toen brande die op z'n felst

Verwijderd

das vrij veel voor een ledje..echt weerstand voorhangen...
ledje moet gloof ik op 2v (20 mA)

djdisease

Verwijderd

Ligt eraan wat voor type. meestal tussen 10 en 25mA geloof ik. Zal t niet met verschillende typen zenerdiodes willen? Gewoon paralel aan de uitgaande spanning naar de fans.

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 17:44 schreef Clithopias het volgende:
ik heb ook zo'n ding gemaakt dat je je fan met een potmeter kan regelen en die ledjes hang je gewoon aan de + en - die naar je fan toegaan. misschien nog weerstandje ertussen maar bij mij had ik 10 volt ofzo door me ledje heen en toen brande die op z'n felst
ja zeker 3 seconde HAHA >:)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Waarom neem je geen regelbare spanningstabilisator, die kosten een stuk goedkoper dan van die stevige pot-meters?
Met een NTC regelen die dingen de temp zelf wel naar gelang de temp te hoog aanvoelt bij de NTC.

Senile! Senile Oekaki

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 16:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Titel ff wat duidelijker gemaakt

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• gerhald

gerhald

hier een beter tekening als het nog niet dudelijk is dan moed je het even zeggen maar dit werkt hoor want ik heb het zelf ook wel eens een keer geboudt >:)

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/ict.raalte4/schakeling122.JPG

• Mikey!
  • Laatst online: 21-08 14:33
Op woensdag 28 november 2001 21:52 schreef gerhald het volgende:
hier een beter tekening als het nog niet dudelijk is dan moed je het even zeggen maar dit werkt hoor want ik heb het zelf ook wel eens een keer geboudt >:)

[afbeelding]
dit schema kan best handig zijn...eens kijken of ik zoiets kan bouwen voor m'n fans :)

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op woensdag 28 november 2001 21:52 schreef gerhald het volgende:

[afbeelding]
Hmz.. op wat voor school heb jij gezeten gerhald? Als je zelfs zulke simpele woorden al totaal verkeerd spelt...

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 14:03 schreef Mini-me het volgende:

[..]

Hmz.. op wat voor school heb jij gezeten gerhald? Als je zelfs zulke simpele woorden al totaal verkeerd spelt...
Waarschijnlijk op een school waar ze tenminste leren dat het netjes en beleef(t/d/dt) is om andere te helpen.

En sommigen onder ons hebben inderdaad wat moeite met taal, het is dan ook erg vriendelijk van je dat je daar zo subtiel op reageer(t/d/dt). Misschien kan jij ook even naar Gerhald's school gaan voor een extra cursus omgangsvormen?

:(

Verwijderd

't werkt wel, mits je transistoren een beetje gelijk zijn aan elkaar. (gelijke hfe).

Een betere oplossing is het vervangen van de basisweerstand van elke transistor door een serieschakeling van een weerstand en een zenerdiode. Dus bijv. een 10k weerstand en een 3.3V zener, een 6.2V zener en een 9.2V zener. Dan heb je altijd een gegarandeerde spanning die overschreden moet worden ipv dat het brandmoment afhangt van de temperatuur van de transistor en de spreiding in de productie.

En om op safe te spelen kan dan een 100k weerstandje van de basis van elke tor naar de massa ook geen kwaad: dan licht de LED niet op door toedoen van storing.

Verder zou ik de LED en voorschakelweerstand in de collectorleiding zetten ipv in de emitterleiding. Zo werkt het maar heel matig namelijk.

Kan iemand dit misschien ff tekenen? Ik heb nu de mogelijkheid niet.

Btw:
voorschakelweerstand: 680 Ohm
Transistor: BC547B

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Even een vraagje over rheostats. Ik heb er nu ook 1, om mijn Delta 80HFP fan wat te tempereren. Als -ie op z'n zachtst staat (hoogste weerstand is dat dus, gok ik) wordt het draaidingetje bizar heet. Klopt dat? Als ik de fan gewoon op volle toeren laat draaien, dan wordt het draaidingetje niet of niet voelbaar warmer...

Is dit normaal, of doe ik iets verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
is normaal volgens mij

maar dat ene schema daaar werkt dus? ... dan ga ik dat binnenkort eens proberen in mekaar te steken :)

thx, maar als er nog (betere) ideeen zijn.. they're welcome :p

Verwijderd

Op donderdag 29 november 2001 17:44 schreef Jarno het volgende:
Even een vraagje over rheostats. Ik heb er nu ook 1, om mijn Delta 80HFP fan wat te tempereren. Als -ie op z'n zachtst staat (hoogste weerstand is dat dus, gok ik) wordt het draaidingetje bizar heet. Klopt dat? Als ik de fan gewoon op volle toeren laat draaien, dan wordt het draaidingetje niet of niet voelbaar warmer...

Is dit normaal, of doe ik iets verkeerd?
Yep, het nadeel van een fan regelen met een weerstand. Simpel gezegt verstook je het vermogen dat de fan niet gebruikt in je weerstand. Lang leven de PWM (en dan loopt je fan ook nog beter op lage snelheden)
Pagina: 1