Toon posts:

[Reason] slechte kwaliteit gebrandde WAV's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje Reason en het is een geweldig programma :). Ik heb al een aantal nummers gemaakt en geexporteerd als WAV file. Alleen maakt Reason het outputvolume erg laag in vergelijking met andere wav's. Dit kan op zich geen kwaad maar voor ik ze op CD zet moet dit volume eerst wat harder. Dat deed ik steeds ik Cool Edit Pro en vervolgens een CD branden met Easy CD creator4.

Als ik nu de geluidskwalitiet van de cd-muziek vergelijkt met elke andere audio cd is het nog steeds redelijk zacht en minder van kwaliteit. Als het met het origineel in Reason vergelijk is duidelijk hoe slecht de nummers van cd eigenlijk klinken ;( . Dit kwaliteits verlies vindt ik echt veel te groot, en ik heb geen idee hoe ik het een beetje kan verbeteren.

Reason kan niet harder, Cool edit Pro ook niet anders krijg ik audioclipping (de harde geluiden vervormen)

Wie heeft een tip of weet waar het aan kan liggen? Ookal ken je reason niet, misschien heb je wel ervaring met het op cd zetten van zelfgemaakte nummers.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Als je last hebt van clipping terwijl je geluid nog niet hard genoeg is, dan zit er blijkbaar een te groot verschil tussen hard en zacht in je nummers. Wat je kan proberen is om in reason alleen de zachte geluiden harder te zetten. Als dat niet is wat je wilt, moet je je eerst afvragen wat je nu eigenlijk wilt. IS het echt zo erg als er een beetje "clipping" is. Is het niet zo dat je dat toch niet hoort?

Luxx

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

ever tried normalising those wave files?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
zoek ff naar een van de volgende termen in de help file: normalize/limit/compress

Ik ben er niet helemaal van op de hoogte, maar wat deze filters doen is het verschil tussen hard en zacht in je muziekstuk verkleinen. Maak er trouwens spaarzaam gebruik van, anders doen ze net zoveel kwaad als goed.

edit: damn, vanion was eerder. Naja, weet je tenminste welke van de drie je moet hebben

Verwijderd

Compress lijkt me nogal raar hier.... weet nie zeker hoor, gewoon slecht gevoel erbij :)

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Je moet inderdaad eens proberen om je nummer te compressen, maar niet te veel! Als je een paar sterke pieken hebt, moet je het nummer limitten naar het niveau onder de pieken. Vervolgens normalizing toepassen

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:08
Op woensdag 28 november 2001 10:57 schreef ErectionJackson het volgende:
Je moet inderdaad eens proberen om je nummer te compressen, maar niet te veel! Als je een paar sterke pieken hebt, moet je het nummer limitten naar het niveau onder de pieken. Vervolgens normalizing toepassen
Dit klopt helemaal. Maar het valt echt niet mee om een nummer mooi af te mixen. Ik heb het ook nog lang niet onder de knie. Allereerst moet je meerdere compressors gebruiken. Voor channels apart en als laatste voor de hele track... Ook is op GoT een keer kort multi-compressing aan de orde geweest. Van deze techniek ben ik niet op de hoogte, maar deze wordt gebruikt over verschillende frequentie-bands.

Bij compressen zijn ook instellingen voor attack en release. De effecten hiervan ken ik, maar ik hoor nooit veel verschil. Deze waarden staan vaak tussen 100 en 2000 milliseconden.
Je kan horen of je nummer niet te erg gecompressed is door te luisteren naar een break van een stiller stuk naar volle sound. Als je dan duidelijk het geluid dat in het stillere gedeelte opeens veel zachter wordt weet je dat je het niet goed hebt gedaan. Valt dit effect nauwelijks/niet op, dan zou je kunnen proberen nog een paar tiende decibel van de pieken af te kunnen halen.

Voor een final compressor:
cmp: 2,5:1 above -10 dB
flat: 1:1 below -10dB
(aangenomen dat de wav al genormalized is...)

Nog een tip: Gebruik je bv cooledit, begin dan met 32 bit, en ga uiteindelijk naar 16 bit. Als je over een 16 bit wav veel volume veranderingen gooit, gaat de kwaliteit sterk naar beneden.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt voor de goede tips *D .

Ik zal eens gaan proberen of ik mijn nummers een beetje kan compressen. In Reason zit ook een compressor ingebouwd dus als ik die gebruik zal in ieder geval het geexporteerde Wavje al wat harder klinken denk ik. Eventueel ook nog eens in cool edit.

Ik wist het wel van normalize maar ik kan die funtie niet vinden in Cool Edit Pro (ook niet via de help) :?.

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:08
[b]Op woensdag 28 november 2001 13:07 schreef

Ik wist het wel van normalize maar ik kan die funtie niet vinden in Cool Edit Pro (ook niet via de help) :?.
Tja, als je niet eens normalized...

misschien: transform -> amplitude -> normalize.

En dan tot 0 dB, al zijn er ook mensen die liever normalizen tot b.v. -0.1 dB.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Anders met Nero fikken, die kan volgens mij ook normalizen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe het liever vooraf want dan kan ik er ook Mp3's van maken zonder kwaliteitsverlies.

Het was trouwens geen wonder dat ik Normalize, compres en limit niet kon vinden. Ik heb namelijk de Cool edit Pro Special Edition (oftewel, de gare edition met weinig mogelijkheden :( ). Ik kwam hier net pas achter omdat hij bij mijn geluidskaart zat en niet als demo eruitzag. Het stond ergens verstopt in de help dat ik naar pro kon upgraden voor $250.

Heeft iemand tip voor een ander programma met deze funties?
Pagina: 1