functioneel ontwerp webwinkel?

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StruvusMaximus
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-01-2025
Als logistiek econoom in wording :) heb ik de opdracht gekregen om als eerst een definitie studie te maken voor een te maken webwinkel dit is mij gelukt echter, nu moet ik deze opdracht maken maar ik kan er geen touw aan vast knopen weten jullie hoe ik dit moet invullen?

Opdracht:
Maak een functioneel ontwerp voor de te maken webwinkel(verkoop van speciaal bier):
Laat daar het volgende aan de orde komen:
- ontwerpen functiestructuur
- ontwerpen gegevensstructuur
- ontwerpen van dialogen
- ontwerpen van interfaces

En voor dat iemand zegt dat het in de literatuur staat, die hebben we niet gekregen, onze bron is het internet, volgens de (8>

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Flickr

• StruvusMaximus
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-01-2025
hmmz op die site kan ik niet iets specifieks vinden over functionele ontwerp proces...

Verwijderd

1. Ontwerpen van een functiestructuur: Hierbij maak je een overzicht van de verschillende functies die je wilt gaan gebruiken, hierin komt dus onder andere een uitleg van iedere functie + een boomstructuur met hoe de functies zijn verbonden.
2. Ontwerp een gegevensstructuur: Hoe ga je je gegevens opslaan, wat voor database + het ontwerp van de database, enz.
3. Ontwerpen van dialogen: Lijkt mij dat je hier aangeeft wat een gebruiker moet doen om te bestellen en welke feedback jouw winkel dan gaat geven, tevens ook bevestigings mailtjes enz.
4. Ontwerpen van interfaces: Hier geef je de beeldscherm en lijst indelingen weer, dus hoe komen welke pagina's er op internet uit te zien.

Dit is ongeveer zoals cra5hkre8or het zou doen, weet niet of het kan / goed is :?

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

"You're only as good, as what you did last week."

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

dialogen is een moeilijk woord voor vensters

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 13:47 schreef Bosmonster het volgende:
dialogen is een moeilijk woord voor vensters
Dat zijn die laatste twee dus bijna hetzelfde volgens jouw :? Want interfaces is ook een moeilijk woord voor vensters :(

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:31

Pelle

🚴‍♂️

Op dinsdag 27 november 2001 13:34 schreef markoh het volgende:
Als logistiek econoom in wording :) heb ik de opdracht gekregen om als eerst een definitie studie te maken voor een te maken webwinkel dit is mij gelukt echter, nu moet ik deze opdracht maken maar ik kan er geen touw aan vast knopen weten jullie hoe ik dit moet invullen?

Opdracht:
Maak een functioneel ontwerp voor de te maken webwinkel(verkoop van speciaal bier):
* Pelle snapt het niet
Je hebt eerst een definitie studie gemaakt, maar nu lukt het je niet om een functioneel ontwerp te maken? Dan klopt er waarschijnlijk geen ruk van je definitie studie :)
In een goeie definitie studie heb je alle functionaliteiten al in hoofdlijnen uitgewerkt en alle functionaliteiten teruggebracht tot kleine, afzonderlijke taken. Als het goed is heb je dan ook al een gegevensmodel (ERD) en een indicatie van interfaces & dialogen.

Moet je dit volgens een bepaalde methode uitvoeren? SDM ofzo? De functiestructuur is in ieder geval goed te analyseren en weer te geven met theorieen van Yourdon (structured analysis). Contextdiagrammen en DFD's enzo, hele fijne shit.

Ontwerp van dialogen en interfaces zijn voor een groot gedeelte te bouwen op je functionele ontwerp; ook daar heeft Yourdon wel het een en ander over gezegd, state transition diagrams bijvoorbeeld zijn daar wel een goed hulpmiddel bij. Het ontwerpen van de daadwerkelijke interface hangt helemaal van jouw eigen visie en ervaring af, als het maar voldoet aan het programma van eisen en de doelstelling die je je systeem hebt meegegeven.

Beetje raar vind ik het trouwens, dat je geen theorie meekrijgt, want dit soort dingen (en met name de functionaliteiten en het gegevensmodel) zijn soms ranzig ingewikkeld.

Dus mocht je in de kerstvakantie niks te doen hebben, dan moet je dat boek van Yourdon maar es gaan lezen.
En voor dat iemand zegt dat het in de literatuur staat, die hebben we niet gekregen, onze bron is het internet, volgens de (8>
Of de bieb, en dan zeg je dat je het op internet hebt gelezen ;)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

huh interface != venster

dialoogontwerp is de opzet, gekeken naar functionaliteit en content. Waar komt wat, wat komt waar?

interface-ontwerp is de grafische schil.

Een verschil dat je normaliter ook maakt in een FO. (Sterker nog, interface ontwerp hoort niet in een FO, maar in een GO, Grafisch ontwerp, maar goed.. dat kan samen)

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:31

Pelle

🚴‍♂️

Op dinsdag 27 november 2001 14:04 schreef Bosmonster het volgende:
dialoogontwerp is de opzet, gekeken naar functionaliteit en content. Waar komt wat, wat komt waar?
Inderdaad, en het woord zegt het al: dialoog. Je praat met het systeem. Hoe? Dat moet je dus ontwerpen. Doe je het met een soort van wizard, doe je het met popups, pleur je alles in 1 grote pagina, enz.
En de interface is dus hetgeen wat er om je dialogen heen zit, en het een herkenbaar geheel maakt. Zegmaar hetgeen waar 50% van de W&G-ers hier zich dagelijks mee bezig houdt.

Zoals ik al zei, is het erg handig om voor dit soort zaken wat af te weten van state transition diagrams. Ik zal eens kijken of ik er hier eentje kan vinden, momentje...

/edit
Dit is dus een (heel erg simpel) state transition diagram:

Afbeeldingslocatie: http://jj.upnet.nl/got/std1.gif

Grotere versie? * klik *

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 13:54 schreef Pelle het volgende:
..
Dus mocht je in de kerstvakantie niks te doen hebben, dan moet je dat boek van Yourdon maar es gaan lezen.
..
Blijft een prachtig boek... is mijn bijbel... :P
Pagina: 1