Leuk om weer eens een CBQ probleempje te zien
CBQ op basis van poorten is heel goed mogelijk (sterker nog ik doe het hier).
Je moet in de match regels gewoon het ip vervangen door een poort. Bijvoorbeeld zo:
match regel met ip:
code:
1
2
| tc filter add dev eth1 parent 10:0 protocol ip prio 25 u32 \
match ip dst 192.168.0.2 flowid 10:100 |
match regel met poort:
code:
1
2
match ip sport 1214 0xffff flowid 10:100 |
De 0xffff is verplicht
Meerdere matches zijn ook mogelijk. Denk aan een source ip met poort en bijv. alleen een destination ip:
code:
1
2
3
match ip src 192.168.0.2 match ip sport 1214 0xffff \
match ip dst 192.168.0.80 flowid 10:100 |
Succes iig

Op dinsdag 27 november 2001 14:34 schreef duronbug het volgende:
Daar ben ik ook al mee aan het experimenteren geweest. Om bijvoorbeeld mijn upload af te knijpen naar bijvoorbeeld 8k.
Maar het probleem met CBQ is dan, als die 8K dan eenmaal vol is gaat het downloaden ook verschrikkelijk traag, gaat ook ongeveeer naar 8k.
Dus je hebt nog eerder last van die verschrikkelijk trage download met een volle upload.
Kan er niet achter komen waardoor dit wordt veroorzaakt. Waarschijnlijk maken de upload en de download gebruik van dezelfde queue.
Ze gaan sowieso niet over dezelfde queue. Alleen uitgaand verkeer gaat over een queue (uitgaande interface).
Ofwel je kan binnekomd verkeer van internet queuen op je interne nic en intern verkeer, dat naar inet toegaat queuen op je internet nic.
Heb je wel boundend statements gebruikt, zodat er niet geborrowed gaat worden van andere classes etc?
[edit]
0xfffff in 0xffff veranderd