Toon posts:

Coolermaster EP5-6I11 op 7 volt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[newbie-mode]

Via de search (op mijn zoektocht naar een stillere computer) las ik dat iemand de (fan van de) EP5-6I11 op 7 volt had draaien en dat 'ie daardoor stiller was. Hie krijg je 'm op 7 volt...? Andere aansluiting op mobo of zo? Of moet je gaan knippen en plakken met draadjes?

Ook de fan van mijn (nieuwe 300 W) voeding ( 69,- bij Funprice) zou stiller worden op 7 volt. Hoe krijg je dat in hemelsnaam voor elkaar? Die fan zit helemaal in het voedingskastje. Openbreken en ook weer knippen en plakken? Ik heb eigenlijk geen geld meer over (na de HCC) om ook nog eens een voeding van 200,- te kopen.

[/newbie-mode]

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

knippen en plakken met draadjes kan :)

de +12 en -5 dacht ik, die moest je gebruiken om de fan aan te sluiten. Weet niet hoe t precies gaat, use the search voor uitgebreide info :)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Yep, klinkt als cut-and-paste :), voor je CPU-koeler moet je het zwarte draadje doorknippen en verbinden aan een rode draad van een externe-connector (:? zo'n ding voor aan je harddisk :o) die je overhebt.

Standaard staat er namelijk op het rode draadje van de CPU koeler +12V en op de rode van een externe connector +5V. Verbind je nu de min aan de +5V en hou je de plus aan de +12V hou je een verschil van +7V... klaar is je 'mod'.

Voor je voeding geldt het zelfde, openschroeven en knip en plak... pas wel op, een voeding kan nog heel lang 220V 'bevatten' door condensatoren etc. kan je lelijk in verschissen |:(

En misschien overbodig, maar toch, afgeknipte draadjes wel goed afplakken met een stukje tape zodat die geen kortsluiting meer kunnen maken....

Verwijderd

Topicstarter
1. Dat rode draadje van die connector: die moet ik dus ook losknippen, vlak boven di connector of zo? Of kan/moet ik dat zwarte draadje in het gaatje proppen waar die rode draad op uit komt?

2. Voor de zekerheid: van de voeding moet ik dus ook het zwarte draadje knippen en verbinden aan een rood draadje van een connector?

3. Trouwens, die voedingsbak zit aardig dicht, dacht ik: hoe laat ik dat draadje dan naar die connector lopen?

4. Wat doe ik met de overige draadjes van de fan...? Gewoon in hun connector laten zitten en aan het mobo respectievelijk de voeding laten hangen?

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-05 22:12
Op dinsdag 27 november 2001 12:41 schreef hellogoodbye het volgende:
1. Dat rode draadje van die connector: die moet ik dus ook losknippen, vlak boven di connector of zo? Of kan/moet ik dat zwarte draadje in het gaatje proppen waar die rode draad op uit komt?

2. Voor de zekerheid: van de voeding moet ik dus ook het zwarte draadje knippen en verbinden aan een rood draadje van een connector?

3. Trouwens, die voedingsbak zit aardig dicht, dacht ik: hoe laat ik dat draadje dan naar die connector lopen?

4. Wat doe ik met de overige draadjes van de fan...? Gewoon in hun connector laten zitten en aan het mobo respectievelijk de voeding laten hangen?
Let er op dat de draden die aan een fan zitten vaak zwart en rood zijn. echter op de molex connector is de 12v bijna altijd geel, en de 5v is rood. dat je het ff weet.

antwoord op al je vragen; niet moeilijk gaan proppen, als zo'n draadje losschiet en op je mobo komp heb je kans dat je je voeding en mobo weg kan gooien, als je niet veel fans aan hoeft te sluiten koop je een nieuwe molex en doe je het netjes, of je pakt ff de soldeerbout en wat kripkousjes.

voor meerdere fans maak je ff een fanbusje..

Verwijderd

Ik zou in jouw geval een 80 /92 mm fan op de HS van je Coolermaster modden, en die fan op 7 volt zetten.. dan heb je dus weinig dB, en genoeg CFM .. ik betwijfel of T-Bird koel kan houden met zo'n klein Coolermasterfannetje @ 7 volt..

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 27 november 2001 12:52 schreef salvador4 het volgende:

[..]

Let er op dat de draden die aan een fan zitten vaak zwart en rood zijn. echter op de molex connector is de 12v bijna altijd geel, en de 5v is rood. dat je het ff weet.
Dus, om alles in mijn kast overzichtelijk te houden, kan ik eigenlijk het beste de rode fandraad (plus) verbinden aan de gele connectordraad (12 V) en de zwarte fandraad (min) aan de rode connectordraad (5 V). Ja? En hetzelfde geld voor de fan van de voeding, neem ik aan.

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 14:15 schreef hellogoodbye het volgende:

[..]

Dus, om alles in mijn kast overzichtelijk te houden, kan ik eigenlijk het beste de rode fandraad (plus) verbinden aan de gele connectordraad (12 V) en de zwarte fandraad (min) aan de rode connectordraad (5 V). Ja? En hetzelfde geld voor de fan van de voeding, neem ik aan.
Hoe verbind je die draden met elkaar..

Verwijderd

Is iemand al iets te binnen geschoten toevallig ;)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
je kunt solderen, of met kroonsteentjes werken, of overal nieuwe stekkertjes aan maken(maak niet uit wat voor stekkertjes, als ze maar werken)
Pagina: 1