Toon posts:

Novell tijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een novellserver met een stuk of 60 werkstations eraan hangen (projectje school), maar de tijd verspringt steeds een uur vooruit en dan weer terug (alleen op de werkstations). Maar op mijn server blijft de tijd altijd goed staan. Hoe ken ik dit goed krijgen (ik heb alles geprobeerd en ik ben owlk niet zo'n novellheld).

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op dinsdag 27 november 2001 12:03 schreef BLuPPiE het volgende:
Ik heb dus een novellserver met een stuk of 60 werkstations eraan hangen (projectje school), maar de tijd verspringt steeds een uur vooruit en dan weer terug (alleen op de werkstations).
De Novell client stelt de workstation-tijd alleen in bij het inloggen. Dus alles wat later gebeurt met die tijd, vooruit- en achteruitspringen, ligt aan iets anders.

• FJR1300
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 12:53

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

Op dinsdag 27 november 2001 12:03 schreef BLuPPiE het volgende:
Ik heb dus een novellserver met een stuk of 60 werkstations eraan hangen (projectje school), maar de tijd verspringt steeds een uur vooruit en dan weer terug (alleen op de werkstations). Maar op mijn server blijft de tijd altijd goed staan. Hoe ken ik dit goed krijgen (ik heb alles geprobeerd en ik ben owlk niet zo'n novellheld).
Welke novell versie ?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry Novell 5.00 |:(
Op dinsdag 27 november 2001 12:06 schreef FJR1300 het volgende:

[..]

Welke novell versie ?

• FJR1300
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 12:53

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

Op dinsdag 27 november 2001 12:12 schreef BLuPPiE het volgende:
Sorry Novell 5.00 |:(
[..]
Weet je zeker dat de tijdzone in de autoexec.ncf goed staat?

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:16

DJ

Als je op het Console (of via RCONSOLE/RCONJ) het commando TIME opgeeft, dan staat er ergens op de 6e regel van de output van dat commando de volgende regel:
code:
1
Time is synchronized to the network

Als er staat dat hij NOT synchronized is, dan is er iets mis met je Time instellingen.

Heb je de beschikking over Internet waar de Server staat? En kan de Server (check met Ping commando) ook "babbelen" met Internet? Zo ja, dan kun je met een tooltje (bijvoorbeeld RDATE.NLM . . . staat niet standaard op een Novell Server) je tijd laten synchronizeren met Internet Atoom tijd.

Wat betreft dat verspringen van de tijd op je Workstations, gebeurt dat meteen na aanloggen of al na een tijdje als je aangelogt bent? Staan de Workstations 24/7 aan, of worden ze elke dag uitgezet, en 's ochtends weer aangezet?

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op dinsdag 27 november 2001 14:58 schreef DJ het volgende:
Zo ja, dan kun je met een tooltje (bijvoorbeeld RDATE.NLM . . . staat niet standaard op een Novell Server) je tijd laten synchronizeren met Internet Atoom tijd.
Waarom niet gewoon met de ingebouwde NTP support van TIMESYNC.NLM? :)

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:16

DJ

Op dinsdag 27 november 2001 15:02 schreef Onno het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon met de ingebouwde NTP support van TIMESYNC.NLM? :)
Kan ook . . . ik ben RDATE.NLM gewoon gewent al vanaf de 4.10 tijd . . . en je weet het . . . gewoonte ;) . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
zitten je pc's wel in de juiste tijdzone? (had dit namelijk laatst zelf ook met een pctje op een win2k netwerkje, sprong telken 2 uur terug, bleek dat ie op GMT tijdzone stond :)

knap lullig als je dan dankzij outlook bij een aantal afspraken te laat komt...

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Mijn time is synchronized, de werkstations staan niet dag en nach aan en het gebeurt meestal met inloggen (elke dag uitgezet, en 's ochtends weer aangezet). en ik kan niet met inet babbelen
Op dinsdag 27 november 2001 14:58 schreef DJ het volgende:
Als je op het Console (of via RCONSOLE/RCONJ) het commando TIME opgeeft, dan staat er ergens op de 6e regel van de output van dat commando de volgende regel:
code:
1
Time is synchronized to the network

Als er staat dat hij NOT synchronized is, dan is er iets mis met je Time instellingen.

Heb je de beschikking over Internet waar de Server staat? En kan de Server (check met Ping commando) ook "babbelen" met Internet? Zo ja, dan kun je met een tooltje (bijvoorbeeld RDATE.NLM . . . staat niet standaard op een Novell Server) je tijd laten synchronizeren met Internet Atoom tijd.

Wat betreft dat verspringen van de tijd op je Workstations, gebeurt dat meteen na aanloggen of al na een tijdje als je aangelogt bent? Staan de Workstations 24/7 aan, of worden ze elke dag uitgezet, en 's ochtends weer aangezet?

Verwijderd

Zoals hierboven al te lezen is wordt de tijd op het werkstation alleen bij het _IN_loggen gesynct met je Netware server. Wanneer de tijdzone van je server verschilt van de tijdzone van je client zal hier een correctie plaats vinden, je geeft aan dat het verschil precies een uur is, kijk dus nog eens goed na welke zone er zowel op je server als werkstation staat gedefineerd.

Hier nog een link naar een tooltje waarmee je de synchronisatie kunt forcen en makkelijk kunt controleren of alles goed gaat :

http://www.3net.cz/software/download/nsyst010.zip

Het bestand vanaf je werkstation starten met de naam van de server waarmee je wilt syncen, dus NTSYSTIM.EXE "SERVERNAAM"

Verwijderd

Topicstarter
t verschil is nu ineens 2 uur.

ik heb wel wat gevonden op novellsite:

Network Time Protocol (NTP)

NSBS 5.0 has NTP built-in, so one way to address this is to find a suitable NTP server. One expert recommends this site: http://www.eecis.udel.edu/~mills/ntp/clock1.htm. Here's what you do:

Select an NTP-server that is in your timezone.
On the NetWare console, type load monitor.
Go to server parameters, Time.
Change the settings to values similar to these (add your own IP):
TIMESYNC Synchronization Radius 2000
TIMESYNC Time Adjustment None scheduled.
TIMESYNC Time Sources x.x.x.x:123;
TIMESYNC Type SINGLE

Default Time Server Type PRIMARY
When changed give a timesync restart flag and it should work fine.
For more information about Network Time Protocol (NTP), check out this website.

Maar dit werkt niet of ik doe iets fout.

bij timesync time sources moet je (volgens mij) het ip van de NTP server (a'dam) in typen en de naam van je server en context. maar het lukt niet dan krijg ik: unable to communicate with server.

ik probeer het met dit nu even:

Het bestand vanaf je werkstation starten met de naam van de server waarmee je wilt syncen, dus NTSYSTIM.EXE "SERVERNAAM"

Verwijderd

Topicstarter
mwah dat van mijn lijkt echt niet en dat van jou wel(dat progje) maar nu moet ik dat op 60 werkstations installeren??

is er geen snellere optie???
Op woensdag 28 november 2001 11:14 schreef Rosink het volgende:
Zoals hierboven al te lezen is wordt de tijd op het werkstation alleen bij het _IN_loggen gesynct met je Netware server. Wanneer de tijdzone van je server verschilt van de tijdzone van je client zal hier een correctie plaats vinden, je geeft aan dat het verschil precies een uur is, kijk dus nog eens goed na welke zone er zowel op je server als werkstation staat gedefineerd.

Hier nog een link naar een tooltje waarmee je de synchronisatie kunt forcen en makkelijk kunt controleren of alles goed gaat :

Verwijderd

eh, als ik mij niet vergis had je het over tijdproblemen op je werkstations.... Met de NTP functies van TIMESYNC.NLM heeft dit weinig tot niets te maken, aangezien dit alleen de server synct met je NTP source, jij wilt je clients laten syncen met je Netware server.

Maar goed, timezones al gechecked ( server EN werkstations )??? Verspringt de tijd ook op werkstations waar je _NIET_ mee inlogt ??? Laatste client geinstalled ??? Alle patches & updates geinstalled ( http://www.support.novell.com/misc/patlst.htm ) ???

Verwijderd

mwah dat van mijn lijkt echt niet en dat van jou wel(dat progje) maar nu moet ik dat op 60 werkstations installeren??
http://download.novell.com/download.jsp?cat=MANAGEMENT&pid=67&target=sdExpLic.jsp

Nooit van ZEN gehoord ???, één van _DE_ redenen waarom er buiten Netware eigenlijk niets bestaat waarmee je een (Windows)netwerk fatsoenlijk kunt _beheren_.

Maar goed, die link was eigenlijk bedoelt om mee testen zodat je de oorzaak van je probleem te lijf kunt. Je kunt dit tooltje natuurlijk wel permanent gebruiken, maar dat zou een brakke oplossing zijn. Ik gebruik het alleen voor een oud DOS proggel die niet met een datum na 2000 overweg kan, zodat bij het afsluiten van dit proggel het werkstation toch weer de huidige tijd krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb de laatste client (3.31) ik snap hier helemaal geen fuck meer van. Gister ging de tijd in een keer 3 uur vooruit...

en ja van ZEN heb ik wil wat gehoord maar ik weet niet eens wat het is.

Verwijderd

Topicstarter
nog een probleem erbij: me printer is not connected. ik heb er niets aan veranderd en deed het goed, en nu doet ie niks meer... ;(

Verwijderd

Het eerste wat je moet doen of de tijd in sync is op je Novell servers. Dit doe je op de console met dsrepair
Pagina: 1