A7V266-e XP1800 en temp afwijking

Pagina: 1
Acties:

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
Bij de overstap van PIII 500 naar een AMD 1400 kreeg ik temparatuurproblemen.
Op advies van de GOT heb ik mijn hele case verbouwd, een goede airflow gecreeerd, andere pcu koeler, en mijn AMD zakte qua temp, van een dikke
65c naar max 55c stressed bij een kamertemparatuur van 30c+ (hitte-golf) en daar was ik wel tevreden mee.

NU heb ik bij de overstap van (zie sys spec onder) ALWEER het zelfde probleem (in de zelfde case)
Waar kan dit toch aan liggen?
Het zit mij niet goed wat betreft de (proc)temparatuur die weergeven word door de A7V266-e mobo.
Ik heb wel gelezen dat er een bepaalde afwijking is bij het gebruik van de XP proc.
Maar geld dit nu ook nog steeds bij de nieuwste mobo's?

Ik kan mij niet voorstellen dat de XP een 7-10c warmer wordt dat de AMD TB 1400, onder precies de zelfde omstandigheden.
Ik heb bij een koudstart direct gekeken in de bios duurt 15 seconden:
Temparatuur van het mobo: 18.5c
Temparatuur van de proc : 27c.
Na een minuut wachten mobo:20c en de proc 30c.
De computer is meer dan 10 uur uitgeweest in een ruimte van 18c.

Nu mijn vragen:

1) Wat is er eigenlijk bekend over de XP (1800+) en de (exacte?) temparatuur afwijking?
2) Wie heeft dezelfde ervaring met deze combinatie mobo/proc?
3) Dat de XP proc minder warmte zou generen hoor ik ook niets meer van?
4) Er kan toch geen 8.5c verschil zitten na 15 seconden tussen de 2 gemeten temparaturen?

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Verwijderd

ik heb een 1900+ en die word nadat ik mijn mobo (a7v266-e) goed heb ingesteld (zie boekje) 50C. de temp van 65c
is niet vreeemd ,...wat aan de warme kant maar niet vreemd.

een goede koeler met zilvere thermische pasta doet wonderen.

zolang je p.c. goed loopt moet je je niet al te gek laten maken door die temp (jumpersetting scheelt bij mij al 10c)
en asus staat bekent om zijn iets afwijkende (asusprobe)
meting.

Verwijderd

en geef je hem niet wat teveel de sporen???

=> XP1800+1533@1646

• Fritske
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10-2025

Fritske

'Knowledge' is power

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem.

Ik heb een XP1800+. Deze 'loopt' op +- 50-55 graden. Dit ondanks dat ik een zeer goede proc. koeler erop heb zitten en ook nog eens 2 casekoelers.

Hoe zit dat dan met jumperinstellingen? Ik heb het mobo op jumperless laten staan. Scheelt het dan veel als ik de jumpers zelf ga instellen?

Hier zou wat zinnigs moeten staan...

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Dat ligt hoogst waarschijnlijk aan dat asus mobo, die meet volgens mij de temp onder het socket, en dus is de temp iets van 8 graden hoger. Ik weet niet zeker of dat meet probleem inmiddels al op is gelost maar zo te horen niet, ik heb altijd een a7v gehad en daar stond het zelfs in de bios dat de temp hoger was dan in het echt.

Asus probe gaf mij ook niet altijd de juiste waardes.

Zie sig voor specs, dit draai ik op 36/37 graden stressed, wel met een redelijke airflow, heb een externe temp sensor en die geeft practisch het zelfde aan als het mobo.

Het ligt dus denk ik aan je mobo en aan je cooler.

Verwijderd

Het heeft alles te maken met de beroerde temp meting bij socket-A borden; een lullig sensortje dat goed tegen de onderkant van de core aangedrukt zou moeten zitten. Bij veel borden is dat dus niet zo => te optimistische meting.

Je hebt geen probleem; de Asus meet simpelweg wat nauwkeuriger dan je vorige bord.

De geproduceerde warmte is afhankelijk van cpu, snelheid en spanning; het mobo heeft hier verder geen enkele invloed op.

Je Asus gebruikt niet de temp diode in de XP; de meting geschiedt op klassieke wijze.

Vergeet niet ook t hoofd koel te houden, het lezen van de forum FAQ kan daar bij helpen ;)
Pagina: 1