Welke Papst-fan in mijn voeding ??

Pagina: 1
Acties:

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb een AOpen met een 300watt voeding. Herrie dus :(
Nu wil ik de voedingsfan gaan vervangen door een papst.

Wie kan mij vertellen welk type Papst-fan ik het beste in deze voeding kan plaatsen ??
Evt. type-nummer, dan ga ik morgen naar Display.

Verwijderd

....post met mogelijk foutieve info....

excuus

• MuTTLeYs
Wat houd ball-bearing precies in, een extra stil lager ??

Het mooist zou zijn als ik een type-nummer kan meenemen morgen.

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 16:47
Ja waar kan je die krengen eigenlijk kopen? Ik heb er ook 1 nodig :)

• MuTTLeYs
Ik had vorige week al in de search gezocht voor adressen waar ze te koop zijn.
Kwam erachter dat Display ze verkoopt.
En laat Display nou toevallig hier 5 minuten vandaan zitten (Haarlem) >:)

Op www.display.nl staan de andere filialen ook vermeld.

Succes.

• Chadi
Hahahaha ze zitten ook in Utrecht 3 minuten van mij vandaan :)

• Chadi
maar ik weet nog steeds niet welke net als jij :? anyway ik ben al een stapoje verder.

Verwijderd

Deze typen hebben ze bij Papst: http://www.papst.de/products_luefter_dcaxial01.html

Kies een formaat uit om te zien welke modellen er in de bijbehorende serie ziten en welke specs ze hebben. Heb je gelijk een typenummer.

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Is een voeding makkelijk open te maken? Kan die fan er makkelijk uit?

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Op dinsdag 27 november 2001 11:25 schreef Platel het volgende:
Is een voeding makkelijk open te maken? Kan die fan er makkelijk uit?
Ja & Ja ;)

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Hebben ze bij Display (btw 4min bij mij vandaan :) ) ook 120mm papst fans :?

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 01:34 schreef Zotty het volgende:
2 woorden: Ball bearing :)
hallo :?
Als je stil wilt hebben moet je ball bearing juist niet hebben! Het is wel zo dat ball bearing langer meegaat en beter tegen hogere temperaturen kan. Maar met de Sintered Sleeve Bearing van Papst is het verschil nog maar heel klein terwijl ze wel een stuk stiller zijn. En zoals je op dit plaatje ziet gaan ze gerust wel 40000-50000 uur mee bij een temperatuur van 40-50 graden, dus gewoon Sintered Sleeve nemen:

Afbeeldingslocatie: http://www.papstplc.com/content/articles/images/art013.jpg

Verder moet je voor de keuze van het model van gewoon ff kijken hoeveel ampere fan er nu inzit. Zit er bijvoorbeeld een 80mm fan in van .16 ampere dan issie .16x12=1.92 watt. Vervolgens pak je er een datasheet van 80mm fans bij en kies je een gelijksoortige sintered sleeve bearing fan van Papst uit. Een mooie vervanger zou dus bij dit voorbeeldje de 8412NG zijn, of eventueel een 8412NGM om het nog wat extra stiller te maken. Die Papst fans zijn tenslotte bij een gelijk vermogen vaak ook efficienter dan de standaard fans in voedingen, dus qua airflow ontloopt een iets lichtere Papst fan de originele fan niet zoveel terwijl hij wel stiller is.

Eventueel kun je ook nog kiezen voor een temperatuurgestuurde fan zoals de 8412NGV. Hierbij moet je dus niet een al te licht model nemen, aangezien hij in het begin slechts op de helft van z'n toeren draait. En in het traject van 30 tot 50 graden pas sneller gaat draaien tot het maximum aantal toeren bij 50 graden. Maar 50 graden zul je niet snel halen dus moet het wel een wat zwaardere fan zijn om bij bijvoorbeeld 40 graden nog een redelijke airflow over te houden.

Wat helemaal mooi is, is trouwes als je van de fan in je voeding ook nog kunt achterhalen hoeveel airflow hij levert. Zo heb ik zelf ooit eens een Yate Loon fan uit m'n voeding vervangen en met het typenummer kon ik op de site van de fabrikant achterhalen hoeveel CFM hij verplaatst zodat ik er een gelijksoortige Papst fan bij kon zoeken.

Verwijderd

Je moet trouwes ook niet gelijk wonderen verwachten van zo'n papst fan hoor. Ze zijn idd heel stil en mooi uitgebalanceerd zodat lawaai door resonantie tot een minimum beperkt word. Maar zodra je ze in gaat bouwen krijg je vaak toch weer fluittoontjes door de airflow (die vrijwel hetzelfde is gebleven) langs de onderdelen van de voeding. Het ontwerp van de voeding is dan gewoon niet goed, zo kunnen bepaalde onderdelen te dicht bij de fanbladen aanzitten bijvoorbeeld. Daar kan een Papst fan ook nix aandoen.

Ikzelf was dan na het modden van een Aopen 250 watt voedinkje (papst fan erin, roostertjes eruit) nog niet tevreden. Dus ik heb gelijk maar een goede PSU gekocht die er qua ontwerp ook voor gemaakt is om stil te zijn. Ik krijg 'm morgen pas binnen dus ik weet zelf ook nog niet hoe stil hij dan wel niet is. Maar hij zou echt onhoorbaar moeten wezen, en dat is m'n huidige voeding met Papst fan bij lange na niet.

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 12:19 schreef PsyFlux het volgende:
...Als je stil wilt hebben moet je ball bearing juist niet hebben! Het is wel zo dat ball bearing langer meegaat en beter tegen hogere temperaturen kan. Maar met de Sintered Sleeve Bearing van Papst is het verschil nog maar heel klein terwijl ze wel een stuk stiller zijn. En zoals je op dit plaatje ziet gaan ze gerust wel 40000-50000 uur mee bij een temperatuur van 40-50 graden, dus gewoon Sintered Sleeve nemen...
Is dit alleen bij Papst het geval ?

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 12:32 schreef Zotty het volgende:

[..]

Is dit alleen bij Papst het geval ?
Nou, sleeve bearing is bij alle fans wel stiller als ball bearing. Maar Papst heeft als enigste dat sleeve bearing ook werkelijk bijna even goed is als ball bearing qua betrouwbaarheid. Ze hebben dan ook niet voor nix patent op die Sintered Sleeve techniek. Staat een heel stuk over in de tech articles op de Amerikaanse Papst site.

Het is een veelgemaakte fout hoor. Veel bedrijven maken namelijk als reclame: dubbelgekogellagerde fan!!! En die dingen zijn ook idd beter qua betrouwbaarheid. Maar voor het geluid kun je beter sleeve bearing hebben :)

• MuTTLeYs
Op dinsdag 27 november 2001 12:19 schreef PsyFlux het volgende:

Wat helemaal mooi is, is trouwes als je van de fan in je voeding ook nog kunt achterhalen hoeveel airflow hij levert. Zo heb ik zelf ooit eens een Yate Loon fan uit m'n voeding vervangen en met het typenummer kon ik op de site van de fabrikant achterhalen hoeveel CFM hij verplaatst zodat ik er een gelijksoortige Papst fan bij kon zoeken.
Ik heb mijn AOpen-voeding opengeschroefd, en daar zat inderdaad een Yate Loon-fan in type D80BH-12, volgens de site van Yate Loon issie 80x80x25, 35 CFM, 33 dB en 3200 RPM.

Hmmm aan die 33 dB twijfel ik....

Maar goed, nu kan ik op de site van Papst effe een fan uitzoeken die grotendeels overeenkomt, op de dB na dan :)

Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie.

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Topic: Welke Papst-fan in mijn voeding ??
Ik las even Pabst :D

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 21:46
Op dinsdag 27 november 2001 12:36 schreef PsyFlux het volgende:

[..]
Het is een veelgemaakte fout hoor. Veel bedrijven maken namelijk als reclame: dubbelgekogellagerde fan!!! En die dingen zijn ook idd beter qua betrouwbaarheid. Maar voor het geluid kun je beter sleeve bearing hebben :)
Las een tijdje terug ergens dat een fabrikant een magnetisch "gelagerde" fan had ontworpen: zwevend in een magneetveld dus. :) Weet niet meer waar & wie.

Het probleem is echter dat het meeste lawaai nog altijd van het windgeruis van de rotorbladen komt. Zo superveel zal het dus niet helpen. Bij temp.geregelde fans zou ik wel eerst kijken of je voeding zelf niet de temp. regeld. Dubbele temp.regeling lijkt me toch niet zo goed werken.

_██_
(ಠ_ృ)

• Chadi
Hoeveel lucht moet zo'n voeding normaal gesproken uit je kast verplaatsen per uur?

En Is het handig om op een processor ipv een 60 een 80 mm fan te plaatsen.

Ik zou het op prijs stellen als iemand hier antwoorden op zou hebben :)

Ik heb fans gezien die een luchtstroom hadden van 4 kub meter per uur bij een 19db is dat te weinig luchtstroom?

Verwijderd

Op woensdag 28 november 2001 00:10 schreef Chadi het volgende:
Hoeveel lucht moet zo'n voeding normaal gesproken uit je kast verplaatsen per uur?
Mwa, die van MuTTLeYs verplaatst 35CFM en exact dezelfde fan zat ook in mijn 250watter, dus dat zal wel redelijk standaard zijn.
En Is het handig om op een processor ipv een 60 een 80 mm fan te plaatsen.
Yep, fan-adapter ertussen en gaan voor de 80mm maar. Die zijn door hun grotere fanoppervlak namelijk efficienter, dus minder lawaai, meer airflow.
Ik heb fans gezien die een luchtstroom hadden van 4 kub meter per uur bij een 19db is dat te weinig luchtstroom?
Ja, veelste weinig. Heb je niet een typfoutje gemaakt? Want dat is wel erg weinig.

• Chadi
Sorry ik bedoelde 45 kub :) dat is toch genoeg? want ik ga zo 4 van die 80mm papst fans bestellen.
Pagina: 1