Op dinsdag 27 november 2001 01:34 schreef Zotty het volgende:
2 woorden: Ball bearing

hallo

Als je stil wilt hebben moet je ball bearing juist
niet hebben! Het is wel zo dat ball bearing langer meegaat en beter tegen hogere temperaturen kan. Maar met de Sintered Sleeve Bearing van Papst is het verschil nog maar heel klein terwijl ze wel een stuk stiller zijn. En zoals je op dit plaatje ziet gaan ze gerust wel 40000-50000 uur mee bij een temperatuur van 40-50 graden, dus gewoon Sintered Sleeve nemen:
Verder moet je voor de keuze van het model van gewoon ff kijken hoeveel ampere fan er nu inzit. Zit er bijvoorbeeld een 80mm fan in van .16 ampere dan issie .16x12=1.92 watt. Vervolgens pak je er een
datasheet van 80mm fans bij en kies je een gelijksoortige sintered sleeve bearing fan van Papst uit. Een mooie vervanger zou dus bij dit voorbeeldje de 8412NG zijn, of eventueel een 8412NGM om het nog wat extra stiller te maken. Die Papst fans zijn tenslotte bij een gelijk vermogen vaak ook efficienter dan de standaard fans in voedingen, dus qua airflow ontloopt een iets lichtere Papst fan de originele fan niet zoveel terwijl hij wel stiller is.
Eventueel kun je ook nog kiezen voor een temperatuurgestuurde fan zoals de 8412NGV. Hierbij moet je dus niet een al te licht model nemen, aangezien hij in het begin slechts op de helft van z'n toeren draait. En in het traject van 30 tot 50 graden pas sneller gaat draaien tot het maximum aantal toeren bij 50 graden. Maar 50 graden zul je niet snel halen dus moet het wel een wat zwaardere fan zijn om bij bijvoorbeeld 40 graden nog een redelijke airflow over te houden.
Wat helemaal mooi is, is trouwes als je van de fan in je voeding ook nog kunt achterhalen hoeveel airflow hij levert. Zo heb ik zelf ooit eens een Yate Loon fan uit m'n voeding vervangen en met het typenummer kon ik op de site van de fabrikant achterhalen hoeveel CFM hij verplaatst zodat ik er een gelijksoortige Papst fan bij kon zoeken.